Er jeg urimelig??

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
ehm... dere EIER TO hus...kan ikke akkurat kalle det å ha en dårlig økonomi. at dere har valgt å kjøpe dyre julegaver er også et valg. ville vel heller prioritert litt anderledes så jeg slapp å sitte å bekymre meg for å ha lite penger før lønning i januar. synes 5000var drøyt mye. dere får gi det dere har råd til, eventuelt gi egen gave om dere ikke har penger til å spleise med like mye som de andre.

ORIGINAL: søteste

ORIGINAL: Tøsa

Hvis det er sånn at dere ikke har mat pga det så skjønner jeg deg.
Men dersom det bare innebærer at dere må spise nudler et par dager til middag så holder jeg med han.
Altså, på 1500, 5000 er alt for mye mener nå jeg da.
60 er jo et litt spesielt tall, og med tanke på at dere har brukt 10 000 (!!! [:-]) på julegaver, så synes jeg det var dårlig planlagt.
Men, mulig han ikke har nevnt det før nå? Mannfolk er jo litt impulsive noen ganger.

Jeg lurer på hvordan jeg skal få julegavene til å bli billigere jeg.
Skal jeg kuttet ut å kjøpe til tante barna mine/hans eller våre søsken.
For jeg kan ikke kutte mer ned på summen, så da blir det personer da.
Vi har enn stor familie som jeg har skrevet tidligere i tråden, og vi handler kunn til de nærmeste og de får for rundt 300 hver til jul.
Mer kan vi ikke kutte.
Jeg spiser ikke nudler og går sulten for at svigerfar fyller 60 år.
Han får bare komme til fornuften eller så får han finne pengene ett annet sted. For akkuratt nå har vi andre ting vi må prioritere.
Jeg har satt av 600 kroner til dette. Synes det er mye penger også jeg da[:-]
Og dessuten fikk jeg telefon av han i kveld om dette...

Jeg er enig i at summene din samboer kom med er i høyeste laget, spesielt 5000,-. Jeg syns også at 60 er et tall som bør feires, så en tusenlapp hadde vi ihvertfall gitt. MEN, om dere kjøper julegaver for 10.000, 300,- pr pers så kjøper dere til godt over 30 mennesker. Det er mye folk altså, til tross for at det er stor familie. Vi har kjempestor familie på sambo sin side, men i år har vi sagt at vi ikke har råd til så mye. Vi har kuttet ned til 150,- per pers, og kjøper kun til våre nieser/nevøer og foreldre. Vi har kuttet ut gave til våre søsken i år, rett og slett fordi vi må. Det går faktisk an å gjøre et unntak for 1 år også [:D]

Det er ikke ment som kritikk, og det var jo ikke julegavene du lurte på. Men det er det eneste rådet jeg har å komme med når det gjelder sparing av penger.

Blir fort mye penger av det med så stor familie. Like stor som min samboers familie om vi skulle kjøpt til alle. Vi har (etter enighet med alle) kuttet ut å gi til søsken, kun til tantebarn og foreldre. Og tantebarna får bare til og med det året de fyller 16 år.

Er ikke lett når alt skal være likt og alle enige, så skjønner problemet ditt. Syns ikke du er urimelig. Dere har jo ikke akkurat valgt å ha to hus, siden dere har prøvd å selge det ene i 9 mnd. Og bursdagen kom kanskje ikke så overraskende, bare beløpet. 5000 er helt horribelt. 1500 syns jeg også er mye, men greit nok om man har råd til det. Men det har jo ikke dere. Syns søsknene til samboeren din burde skjønne det, men hvis samboeren din ikke sier noe om det til dem (?) så tenker de vel ikke over det? Sikkert ikke aktuelt, men hva med å låne hele/deler av summen av en av søsknene hans til etter neste lønning i januar? Det ville lette litt på trykket. Virker jo som søsknene hans har god råd. Men han vil kanskje ikke innrømme for dem at dere har dårlig råd (tror neppe min samboer ville lånt..)? Dere er jo i en ganske spesiell situasjon i år, med to hus

Er alle søsknene hans like opphengt i jule/bursdagsgaver? Noen dere kunne bli enige om å kutte ut dere imellom?

Takker masse for svar:) sambo er ikke enige at vi skal kutte ut søskana hans i år. Han har jo også noe å si på dette. Men jeg synes det er en god ide og vet at min familie synes det er helt greit.
Så dette skal jeg spinne litt på. Neida 60 årsdagen kom ikke overaskende. Jeg har regnet med gave til han. Så klart, men jeg har ikke regnet med enn så høy sum.
Og ja vi var selvfølgelig klart å sette oss i denne situasjonen selv, men for å klare å over leve denne lille perioden er vi nødt for å gjøre det beste ut av dette.
Jeg vill ikke eie to hus om det virker slik vi prøver å få solgt, det har vi prøvd på nå i 9 mnd...

ORIGINAL: aemde og Lille Prins

Er det vanlig å gi SÅ mye til foreldre ? Akkurat som om de sikkert ikke har nok fra før. Tror nok heller han ville satt pris på en gave med omtanke, ikke "summen".. 

Runde tall og foreldre....da synes jeg summen bør oppi der ja... men har dere ikke råd, så går det jo bare ikke... men når man vet om at mamma el pappa fyller rundt år så planlegger man litt for å få til en fin gave... så mannen din burde jo satt av penger tidligere da, hvis det er slik at dere ikke har råd nå....

Jeg tenker at 60 jo er ganske spesielt[:)] Og et rundt tall. Så ville nok gitt en del mer enn vanlig, ja. Men ville som flere har nevnt heller kjøpt noe fint enn å gi penger. Da kan du jo finne på noe lurt som ikke nødvendigvis trenger å koste skjorta, og han vet ikke prisen[:)]

Forstår veldig godt det at dere ikke trenger flere utgifter nå i desember,. Det er nok som skal kjøpes og betales nå[&:]

Kan du ikke heller kjøpe an gave? Til 5-600 kr?
Typisk mannfolk å ikke skjønne sånne ting!

rundt tall eller ikke, det er tanken som teller, ikke pengene.. hadde ikke hadt råd til verken 1500 eller 5000 til å gi til pappa... Pappa fyllte 50 for 3 år tilbake.. vi er 3 søstre med kjærester, vi ga vel 300-400 kr hver... og mamma spytta i resten... han fikk motorsag i bursdagsgave[:)] Tanken som teller, ikke pengene...[:)]

Har dere ikke råd, så har dere ikke råd.. Og det må jo samboeren din også forstå..
Kan ikke dere gi en forsinket bursdagsgave eller noe da?

Mamma hadde IKKE likt om jeg hadde kjøpt en så dyr gave om hu viste at vi hadde dårlig råd, kan ikke forstå ar din svigerfar liker det heller..

Man må jo handle etter lomme boka.. men syns 10 000 krone er drøyt i julegaver hvis man har dårlig råd..
jeg ville nok iallefall kjøpt for en tusen lapp i 60 års gave.. da hadde jeg spart inn på andre ting.. =)
Kjøper du julegaver til hele slekta eller??

vi ga ca 3500 + en helg med dugnad tilsammen til svigermor og svigerfar. de feiret den i lag. men det var bare for at alle søskene til min mann hadde råd til d.
når pappa ble 60 fikk han vel for ca 1000. for d var d jeg og mine søsken ble enig om.

jeg syns man skal gi d man har råd og lyst til og gi. svigers ble kjempe glad for dugnad helgen og d koster jo ingen ting.

ORIGINAL: jealie28

Runde tall og foreldre....da synes jeg summen bør oppi der ja... men har dere ikke råd, så går det jo bare ikke... men når man vet om at mamma el pappa fyller rundt år så planlegger man litt for å få til en fin gave... så mannen din burde jo satt av penger tidligere da, hvis det er slik at dere ikke har råd nå....

Enig

ORIGINAL: LykkeligTrollmor

Man må jo handle etter lomme boka.. men syns 10 000 krone er drøyt i julegaver hvis man har dårlig råd..
jeg ville nok iallefall kjøpt for en tusen lapp i 60 års gave.. da hadde jeg spart inn på andre ting.. =)
Kjøper du julegaver til hele slekta eller??

Nei! Vist du leser over er det til nær famile. Sambo har mange søsken og onkel barn. Den familien spleiser på alt, og sambo synes vi skal gå inn med samme sum som de andre. I fjor var det 500 til hver i år har jeg sagt at det kommer ikke mer enn 300 fra oss. Jeg har kuttet masse.

jeg hadde heleraldrigodt tatt1500 hadde jegvært i samme situasjon som der..ingen får så dyr gave her uanset .. men et tips tilkute nedsumen på julegaver  er og bare gi til foreldre/oldeforeldre/besteforeldre og neøer/nieser..vihar begynt meddet nå og fått ned summen ganske mye...søskanvåres fikk gaver fremt til di fikk barn

ORIGINAL: ~Alexandra~

Synes 600 som du har satt av er en god sum, i hvertfall rett før jul!

Og angående julegavene og det du har skrevet vil jeg foreslå at dere til neste år kutter ned antall personer og bare gir til barna i familien, hvis søskene hans er såpass mye eldre enn han selv, har de garantert "alt" og er vanskelig å kjøpe til.
Uansett økonomi er julen blitt en eneste stor kjøpefest man enkelt kan begrense.
Svigermor sukker hvert år over alle julegavene hun må kjøpe fordi søskener ikke vil slutte å gi julegaver, så hun må gi både til de og tantebarna.

Signerer denne.

ORIGINAL: Pearls

Det var mye [8|] Om samboeren din mener det er så viktig at han får den summeren så får han vel betale den selv da? også får han slite med penge når den tid kommer.. Du ser at dere ikke har råd akkurat nå, og da skal du ikke måtte blakke deg fordi om..

Her er alt felles, så om jeg er blakk er han det også, så motsatt.
Nei vi finner ut av dette, men sambo skal få lov til å sette seg litt mer inn i tingene. Slik at han ser ting selv. Holder vist ikke å bare forklare dette for han.[X(]
Har tenkt på å kutte ut søsken, men sambo er ikke med meg på den og når det gjelder hans familie så må han få lov til å ha noe å si.
Jeg har bare enn søster. Og til hun lager jeg hjemme laget gaver som regel[:D]
Vi er litt andeledes enn sambos familie. Der betyr gaver, og bursdager masse.

ORIGINAL: et_lite_vesen

Husk at i februar får du årsavgift på to biler, og som regel får man også kvartalsregningene da (strøm, lånekassen osv).

Jeg ville ikke gitt meg!

Ja, jeg vet og da fyller min pappa, så tydeligvis er ikke min pappa like mye verdt[8D]
For da har vi rett og slett ikke råd.
Men pappa hadde aldri godtatt enn slik sum fra oss, han vet hvordan ståa er akkuratt nå. Det vet svigerfar også, litt spendt på hans reaksjon kjenner jeg.
Men skal ikke gi meg med dette, men tror det er best han ser ting med egene øyne.[:D]

ORIGINAL: søteste

Det var mye [8|] Om samboeren din mener det er så viktig at han får den summeren så får han vel betale den selv da? også får han slite med penge når den tid kommer.. Du ser at dere ikke har råd akkurat nå, og da skal du ikke måtte blakke deg fordi om..

Her er alt felles, så om jeg er blakk er han det også, så motsatt.
Nei vi finner ut av dette, men sambo skal få lov til å sette seg litt mer inn i tingene. Slik at han ser ting selv. Holder vist ikke å bare forklare dette for han.[X(]
Har tenkt på å kutte ut søsken, men sambo er ikke med meg på den og når det gjelder hans familie så må han få lov til å ha noe å si.
Jeg har bare enn søster. Og til hun lager jeg hjemme laget gaver som regel[:D]
Vi er litt andeledes enn sambos familie. Der betyr gaver, og bursdager masse.

Huff, dumt han ikke møter deg på halvveien hvertfall. Bra dere har alt felles, men jeg ville ikke kalle det felles om han skal bestemme hvor mye penger som skal gis bort. Og samtidig har dere egetlig ikke råd[&o]

Tror det går mer på at han ikke har helt innsikt jeg, trodde han hadde det med tydeligvis ikke. Jeg har satt opp ett budsjett så får han vel se hvor han kan hente pengene.
Heldigvis så tjener vi godt, hadde vi ikke gjort det hadde ikke mange fått julegaver av oss i år. Men pengene er liksom ikke helt ubegrenset heller. Kjekt å ha helt frem til neste lønn.
Lønnen vår kom 1,5 uke før den egentlig skal det betyr fryktelig lenge til neste[:-]
Jeg krysser fingrene for at han ser litt ting etterhvert. [:)]

Back
Topp