Er det skolens ansvar å lære barn å svømme?

Jeg synes skolen burde ta ansvar. Ti timer er langt fra nok. Vi er to voksne som kan svømme og kommer til å lære ungene å svømme. Det er det ikke alle foreldre som har mulighet til å gjøre. De foreldrene som ikke kan svømme/ikke har mulighet til å ta med barnet for å svømme er gjerne akkurat de samme som ikke har råd til svømmekurs.

Nei, jeg skjønte det altså ;)
Mente bare at dere er heldige som får såpass mange timer. Det er det ikke alle som får. Noe alle burde få i Norge med såpass mye vann.
Jeg gikk på to barneskoler, i samme kommune. Mens den første jeg gikk på hadde eget basseng, og alle fikk svømming en gang i uka fra 2/3 klasse. Så hadde den andre skolen jeg begynte på, ikke eget basseng, vi måtte gå 15min (for kort til buss vil jeg tro :cool:) til ungdomsskolen. Kan ikke huske vi var der mer enn et par ganger i løpet av de to åra jeg der. Og i denne klassen var det mange som ikke kunne svømme. Så forskjellene er for store rett og slett.
Jeg ser det uansett på som mitt ansvar som foreldre at barnet mitt lærer det det skal, enten om jeg ser barnet lærer matte godt på skolen, jeg som mor på hjelpe til, eller sørge for hjelp på andre måter. Det samme med svømming.
Her får de buss, er fir langt unna til å gå. Det er vel nor sponsing på det fra sparebanken tror jrg eller gjensidige

Her får de buss, er fir langt unna til å gå. Det er vel nor sponsing på det fra sparebanken tror jrg eller gjensidige
Avstanden er egentlig ikke særlig lang, bare gjennom sentrum, men det går fort 10/15min uansett. Jeg vet alle skolene i kommunen (det som var den gamle kommunen hvertfall, blitt kjempestor storkommune nå) fikk en del undervisning i badeanlegget som ligger nærmere og som var (bygd ny ungdomsskole) i mye bedre stand. Noe som helt klart hjalp på.

Selv om det kanskje er skolens ansvar, så har hver forelder et ansvar for å følge opp. Svømming er livsviktig. Ikke som med matte eller norsk i skolen, du dør ikke av dårlige kunnskaper der. Men mange drukner. Noen barn er kanskje flinke til å svømme, andre må ha tettere oppfølging. Det burde være alles ansvar og i alles interesse å sørge for god svømmeopplæring. Desverre er opplæringen i skolen ikke god nok, og jeg tviler på at den noen gang vil bli god nok. Bassengene er ofte dårlige og små, for få timer, ikke ofte nok og for mange år uten svømmeundervisning overhodet. Det holder ikke med noen få timer på barneskolen, så kommer ungdomsskolen og videregående hvor det kanskje er null opplæring. Barn som har vannskrekk slipper å delta i undervisningen. Det er ikke noe mer tilbud til de da. Jeg kjenner mange voksne som kun har skolesvømmingen, og de er ikke svømmedyktige. De kan ikke elementære ting som å flyte eller dykke. De tror ofte at de bare må lære å svømme bryst og komme seg fremover, og prøver å lære det på egenhånd ved å se på YouTube og ligge på stuegulvet hjemme og øve. Og så skal disse prøve å følge med på egne barn som bader i basseng og hav? Det sier seg selv at det ikke går.
Har inntrykk av at det er mangelfullt med kurs til voksne, og lang kø på kurs til barn. Så dette er et problem! Vi har en lang kyst og majoriteten av nordmenn har tilgang til hav og vann og bader. Minoriteten har gode svømmeferdigheter.

Jeg mener dette er og burde være skolens ansvar for å sikre at alle barn lærer deg å svømme. Folk har forskjellig utgangspunkt hjemmefra, og ikke alle foreldre kan svømme, eller har råd til svømmekurs/svømmehall.

Her i kommunen får de en del svømmeundervisning på barneskolen. I alle fall i 3 og 4 klasse. I tillegg får alle 3 klassinger årskort i badeland (og foreldre får rabattert pris) samt at man kan melde barna på ekstra svømmekurs på badelandet (gratis) gjennom hele året.

Dere som mener dette er ene og alene foreldrene sitt ansvar, hva tenker dere da om de som ikke har råd til svømmekurs, råd til å fly til badeland for å betale 500 pr gang, ikke tilgjengelig offentlig basseng og bord et sted der vannet er ganske så kjølig gjennom året hvordan skal foreldrene løse dette? Og ta sitt ansvar?
burde foreldrene ha ansvar for alt som står i læreplanen ,hva er skolens ansvar å lære barna? Litt nysgjerrig når det virker som foreldre har helt og holdent alt ansvar ved å undervise barna sine.
Burde kanskje tatt både læreutdanning for å bli foreldre idag siden skolen ikke har noe ansvar å undervise barna våre?

En ting er å lære å svømme, men en annen ting er å bli såpass trygg i vannet at det kan forhindre drukning. Synes absolutt skolen har et ansvar. Det er også ganske dyrt med svømmetimer, så alle har ikke råd til det. Det er ganske supert om man som foreldre klarer å lære barna dette selv.

I utgangspunktet vil jeg svare at det er foreldrenes ansvar. Vi bor ved sjøen og har med barna regelmessig i svømmehall og går på kurs. Eldste svømte godt og langt ved 4 år. Yngste er bare 1 år foreløpig, men veldig trygg. Viktig!!! Men, samtidig vet jeg at det finnes folk som av ulike grunner kanskje ikke får det til. Økonomi kan spille en rolle. Og noen er ikke like ressurssterke på andre områder. Så en så viktig ting som svømming synes jeg det er bra om skolen kan bidra på

Nja njæ. Jeg syns det er viktigere med svømming enn å spille ballspill hver eneste gymtime :p

den første skolen jeg gikk på hadde Vi nesten ikke svømming. Lang kjørevei til nærmeste basseng.
Etter jeg byttet skole så hadde vi svømming mye oftere, muligens annenhver uke om jeg husker riktig.
Jeg lærte dog å svømme hjemme når vi var på ferie (8 år gammel så alt for sent). bodde sånn til at vi ikke hadde tilgang til basseng så ofte (med foreldres jobb osv så var det ikke så lett). Ikke hadde vi mye penger heller så når foreldrene mine hadde spart penger i Lang tid for å få råd til ferie, så lærte jeg meg å svømme da. Da hadde vi tilgang til basseng i en hel uke.

jeg syns det burde bli prioritert i skolen, ikke alle foreldre Kan svømme, ikke alle har råd til turer i svømmehallen og ikle bor i nærheten av en svømmehall. Men jeg syns alle barn burde kunne svømme og lære seg hvordan de kan redde seg selv, og eventuelt andre om ulykker skulle skje. jeg husker vi måtte hoppe i vannet fullt påkledd og svømme ett stykke for å bevise at vi klarte det.

Alle foreldre bør lære barna å svømme, men for noen er det ekstra utfordrende. Å da kan skolen hjelpe de få som ikke har kunnet få den opplæringen av foreldrene. Selv mener eg vatn bør lære dette før man begynner på skolen. Spesielt for oss som bor ved havet

Synes det er skolens ansvar for som flere nevner er det ikke alle som har samme utgangspunkt.

Var på kurs om livredning hvor foreleser var professor i akuttmedisin. Hen sa at de fleste drukningsulykker (det heter det uansett utfall) var ikke etnisk norske og grunnen var at de ikke hadde svømmekunskaper. Og med kunnskap så er det mer enn å bare kunne svømme. Sånn som den testen med å hoppe uti med kle.

Vi selv går på baby og småbarn svømmming, men ikke alle som har den muligheten.

Er det skolens hovedansvar å lære barna noe som helst? :p
jeg mener foreldrene har jo ansvar for å følge opp barna generelt på alle områder i oppveksten, men man kan forvente at skolen gir opplæring i det som er en del av læreplanen :)
Så hvis det står at barna skal lære å svømme, så er det skolens ansvar å legge til rette for at barna lærer det og informere foreldrene dersom de ikke oppfyller kravene for måloppnåelse.
Men tenker de aller fleste foreldre vil forsøke å lære barna å svømme, på samme måte som man øver på å telle til 20, de ulike bokstavene, farger, form og alt mulig annet :)
Men jeg synes likevel det er bra og riktig at svømmeopplæring er en del av læreplanen.

Er det skolens hovedansvar å lære barna noe som helst? :p
jeg mener foreldrene har jo ansvar for å følge opp barna generelt på alle områder i oppveksten, men man kan forvente at skolen gir opplæring i det som er en del av læreplanen :)
Så hvis det står at barna skal lære å svømme, så er det skolens ansvar å legge til rette for at barna lærer det og informere foreldrene dersom de ikke oppfyller kravene for måloppnåelse.
Men tenker de aller fleste foreldre vil forsøke å lære barna å svømme, på samme måte som man øver på å telle til 20, de ulike bokstavene, farger, form og alt mulig annet :)
Men jeg synes likevel det er bra og riktig at svømmeopplæring er en del av læreplanen.

Tja, om ikke det er skolens ansvar å sørge for barnas utdanning, kan vi jo like gjerne holde de hjemme? Ja, vi foreldre har ansvar for å følge opp, men jeg er faktisk ingen lærer - og har heller ikke noe ønske om å være det.

Tja, om ikke det er skolens ansvar å sørge for barnas utdanning, kan vi jo like gjerne holde de hjemme? Ja, vi foreldre har ansvar for å følge opp, men jeg er faktisk ingen lærer - og har heller ikke noe ønske om å være det.

Ja, det er jo litt det jeg mener da, om du leser hele innlegget og ikke bare første setning hvor jeg setter det hele litt på spissen..
Om det står i læreplanen - ja så forventer jeg at skolen legger til rette for læring på det området ;)
Men jeg setter meg ikke ned og slapper av og tenker at skolen fikser biffen. Det er jo en del av foreldreansvaret å følge opp barnet hjemme og veilede til videre læring når barnet trenger mer hjelp. Man blir ikke barnets lærer på samme måte som den i skolen av den grunn.
Tror nok vi er enige her.

Personlig så anser jeg det for mitt ansvar.

Samtidig så synes jeg det er såpass viktig å lære å svømme, og derfor mener jeg det bør være skolens ansvar å påse at alle barn kan svømme.

Som med alt annet tenker jeg at foreldrene har hovedansvar for sine barn. Når det er sagt så synes jeg at svømmeopplæring er såpass viktig, kan være forskjell på liv og død, at skolen burde legge bedre til rette for at det læres i skole tiden slik at alle barn får mulighet til å lære å svømme. Ikke kun de med ressurs sterke foreldre

Ja, det syns jeg. Det snakkes stadig om tilrettelegging g for at unger skal lære feks å sette opp en ligning, men ingen dør av å ikke kunne det. Kan man ikke svømme er det stor sjanse for at man drukner, og at man kan bli litt utenfor. Ja til svømming! Her er vi så heldige at de har basseng på skolen, og SFO får bruke det når det er kort skoledag. Ellers er det god kultur for å ta med ungene på bading 1-2 ganger i uka på kveldstid, men jeg syns likevel svømming er et av de viktigste ansvarsområdene til skolen.

Det står i regelverket at skolen er ansvarlig for å gjøre ungene svømmedyktige. Så ja, de har et formelt ansvar for å lære ungene opp til å svømme.

Her jeg bor er det skitdyrt om man vil svømme i basseng. Det er langt ifra alle som har råd til det. Selv billigste tilbudene, hvor bydelsbasseng er åpent for publikum noen få timer i uken, koster over 100 kr pr person pr gang. Det er ikke så mange dagene det er varmt nok i vannet til at det er bare-bare å lære ungene å svømme der heller. Og så er det mange foreldre som selv ikke kan svømme.

Så selv om jeg synes at man bør anstrenge seg for å lære ungene det utenom skolen, så bør skolen også ha det ansvaret.

Slik fasilitetene og ressursene rundt omkring er nå, er det ikke mulig å forvente at skolen skal kunne lære ungene å svømme.

I min kommune deler ca 2500 skoleelever på én svømmehall. De har i løpet av 10 år 40 eller 50 timer svømming. 15 unger i hver gruppe med ulikt utgangspunkt (alt fra å aldri ha vært i vann til konkurransesvømmerne) som følges opp av én svømmelærer per gruppe. Har vært med som ekstra voksen (for ungene kan ikke ta buss til svømmehallen alene), og har stort sett alltid vært i vannet for å følge opp elever som knapt har vært i vann før, trenger ekstra støtte for å få med seg beskjeder, har ulike medisinske behov... Men jeg er altså ingen svømmelærer.

I kommuner med bedre fasiliteter kan dette se helt annerledes ut.

Back
Topp