Er det sant at man bare trenger å jobbe 5 år i bhg så får man fagbrev som barne og ungdomsarbeider?

Så er det oss som hadde barn allerede på vgs, og som fullførte vanlig læreløp med vgs og 2 års lære.
Og ja, jeg skjønner tankegangen ift lønnen.. For det er jammen stort sprik fra full lønn til startlønnen som lærling.. Og jeg som hadde barn fikk ikke mer enn 1000 lapp ekstra i mnd som forsørgerstipend mens jeg gikk vgs, og som lærling får man ingenting ekstra selvom man har barn.

De jeg kjenner som har tatt fagbrev etter 5 års erfaring har måtte planlegge og utdype aktiviteten ift alle aldersgrupper. 0-18 år.
De var på noen få kveldssamlinger ila året før de meldte seg opp til teori/praktisk prøve.
De tok den praktiske prøven der de jobbet eller i en annen bhg.

Selv var jeg for ung til å få være lærling på ungd. skole, for elevene ble for nær meg i alder.. Vil tro det gjelder alle som tar fagbrev i et vanlig læreløp med 2 år vgs +2 år lære. Jeg hadde kun bhg og barneskole. Det som er normalen her iallfall.

Wow, hatten av for deg som hadde barn og tok utdannelsen!

Jeg måtte jobbe med både bhg barn, skolebarn og ungdommer på videregående skole, sikkert derfor jeg føler ekstra på det, for det var så tøft.

Skjønner at ikke alle er enig men den ble bare feil når hun sa det at han skulle få samme tittelen, virka som at man ikke trengte å jobbe så hardt hvis man bare blåste i vgs f.eks når man var yngre.
Er det ikke fint at folk får flere sjanser da?

Er det ikke fint at folk får flere sjanser da?

Men likt skal være likt synes jeg. Lik utdannelse for lik tittel/lønn. Da burde man ikke fått samme tittel.
Flere sjanser er fint, men da skal man også jobbe like hardt som de som faktisk tok det på vanlig vis.

Men likt skal være likt synes jeg. Lik utdannelse for lik tittel/lønn. Da burde man ikke fått samme tittel.
Flere sjanser er fint, men da skal man også jobbe like hardt som de som faktisk tok det på vanlig vis.
Så man jobber ikke hardt når man jobber 100% i barnehage, og studerer vedsiden av...?

Så man skal ikke ha noe å jobbe mot når man er ute i arbeidslivet? Da bør jo ingen kunne få lønnsforhøyelse eller få forfremmelser noen plass. Hva skal man da strebe etter? Tipper ikke noen på videregående har jobbet så hardt som de som tar fagbrev på egen fritid i voksen alder. Dessuten er gode målsetninger og motivasjon er jo alfa omega for fornøyde ansatte.

Så flott det finnes mange måter og muligheter til å få en utdannelse sier nå jeg. Om man tar A eller B eller D veien for å komme dit spiller liten rolle mener nå jeg. Mye bedre at man får en utdannelse og kan forsørge seg selv enn å leve på stønader.
Du ser ikke det store bilde her, fordi du synes det er urettferdig, men det er nok minst like tøft å ta den utdannelsen den veien kontra din.

Det er jo lik utdannelse, bare gjort på en annen måte.
Man får ikke et fagbrev kasta etter seg fordi man har jobba et par år, det er ikke sånn det fungerer.
Dessuten vil jeg ikke påstå det er en snarvei som du kaller det, det tar deg 4 år å få fagbrev den «vanlige» veien, skal man jobbe først så må man jobbe 5 år 100%, og du har garantert jobbet flere år enn det, sjeldent man får 100% som ufaglært. Du må også ta skole, De samme fagene som du har tatt på vgs. Så hva er det som er så sinnsykt urettferdig? At noen har tatt samme utdanning som deg bare brukt mye lenger tid på det?

Jeg må si meg uenig med dere, men det får bli med det.

Flott med utdannelse, men da må også utdannelsene være like. Om man er 16 år eller 50 år.

Flott med utdannelse, men da må også utdannelsene være like. Om man er 16 år eller 50 år.

Problemet er at du ikke lenger har rett på videregående utdanning etter fylte 24 år. ;)

Men man har jo ikke krav på VGS etter fylte 24 år. Da er det ikke mulig å ta utdanningsløpet på samme måte. Da må man ta det på den måten. Skjønner faktisk ikke helt hva som er problemet.

Det virker på meg som det du synes er urettferdig er at en privatist kan ha praksis fra et aldersområde og må bruke teorifagene til å dekke resten av aldersspennet, mens man i et styrt vgsløp har praksis flere steder? Sånn er det jo uansett for mange utdannelser. Praksisopplæringene vil variere fra skole til skole og universitet til universitet. Noe av det man skal lære under utdannelse er jo å lære og hvordan tilegne seg kunnskap man ikke har. Jeg kjenner mange som har begynt i jobber de ikke har hatt noe praksis innen selv om de har et fagbrev eller en grad innen fagfeltet.

Men man har jo ikke krav på VGS etter fylte 24 år. Da er det ikke mulig å ta utdanningsløpet på samme måte. Da må man ta det på den måten. Skjønner faktisk ikke helt hva som er problemet.

Problemet er at noen tror at de som får fagbrev på denne måten, ikke jobber for det - eller trenger å bevise at de faktisk sitter inne med den kunnskapen som er nødvendig for å få et fagbrev.

Nå er det også VELDIG varierende hvor krevende det er å gå det ordinære løpet, bl.a. er det ganske avhengig av hvilken veileder man har. Jeg hadde lærling i bua for noen år siden.. jeg som
Barnehagelærer (eller barnevernspedagog med førskolelærerkompetanse - for den utdanningen kan også nås på ulike måter) krevde en god del mer enn de andre stedene hun hadde læretiden sin.. og mens hun f.eks måtte skrive logg hver dag var det venner av henne som aldri trengte skrive logg og hvor det ble stilt veldig lave krav til skriftlig arbeid..

Det å jobbe 100 % i tillegg til kveldsskole - med alle de oppgavene som skulle gjøres har vært meget krevende for de hos oss som har tatt den alternative måten til bua.. har ikke sett noe «enklere» ut alrså

Problemet er at noen tror at de som får fagbrev på denne måten, ikke jobber for det - eller trenger å bevise at de faktisk sitter inne med den kunnskapen som er nødvendig for å få et fagbrev.
Det kan jeg hvertfall si ikke er sant :p
Jeg har godt ordinært løp i mitt yrke, men hadde en kollega som ikke gikk VGS og tro meg han jobba for det.
Med alderen til TS så kommer også refleksjonen til å se at alt ikke er svart/hvitt og at ulike skjebner gir ulike måter å utdanne seg på

Det kan jeg hvertfall si ikke er sant :p
Jeg har godt ordinært løp i mitt yrke, men hadde en kollega som ikke gikk VGS og tro meg han jobba for det.
Med alderen til TS så kommer også refleksjonen til å se at alt ikke er svart/hvitt og at ulike skjebner gir ulike måter å utdanne seg på

Jeg har gått det femårige løpet (ikke BUA) i arbeid, og jeg har nå arbeidet i TI år, fortsatt uten mulighet til å ta fagbrev, fordi jeg ikke har opparbeidet meg nok praksis - fordi jeg ikke får høyere stillingsprosent. Ikke akkurat den enkle veien til en utdannelse spør du meg.

Jeg har gått det femårige løpet (ikke BUA) i arbeid, og jeg har nå arbeidet i TI år, fortsatt uten mulighet til å ta fagbrev, fordi jeg ikke har opparbeidet meg nok praksis - fordi jeg ikke får høyere stillingsprosent. Ikke akkurat den enkle veien til en utdannelse spør du meg.
Vil absolutt si din vei er mye tøffere en ordinært løp ja :p

Jeg er sykepleier. Bachelor. 3 år. For å få lov å bli ambulansearbeider (som måtte til for å få jobb her vi bor) måtte jeg ta den veien du beskriver. Jobbe på ufaglært-lønn i 5 år (minus 2 pga bachelor), ta fagprøve teori og praksis.
Alternativet var jo å rive barna opp fra sitt liv, selge et hus med tap, kaste mannens firma på båten og flytte et sted der jeg kunne få jobb som sykepleier.
Så fantastisk at man har mulighet til å ta nye valg senere i livet - både fordi livet blir sånn og fordi man kanskje innser sent at man valgte feil som 16-åring. Får håpe at du eller dine ikke havner i en slik situasjon :)

Back
Topp