Er det noen som har sendt prøve til Aten?

Har du fått egen resept på medisinene til mannen din?
Jeg har bare fått til meg og fikk til svar at jeg måtte sende inn et skjema og prøver om min mann også skulle ha behandling..
Jeg sendte inn skjemaet med opplysninger om ham, og fikk da beskjed om at han skulle ha samme kur som meg.
 
Jeg sendte inn skjemaet med opplysninger om ham, og fikk da beskjed om at han skulle ha samme kur som meg.

Sendte inn skjemaet og har fått resept til mannen også. Ser det er en litt annen kur til han, men har ikke fått beskrivelse på hvor lenge han skal gå på desse. Synes det ble litt rotete med tilbakemelding fra flere personer, men alt i alt så svarer de raskt og er profesjonelle :)
 
Ser stadig flere slike saker, kanskje det norske helsevesenet burde begynne å våkne i forhold til fertilitetsutredning for "uforklarlig barnløse"?
 
Hvilke bivirkninger har dere hatt med kuren? Tenker spesielt på Azitromax. Vet den kan være knallhard for magen. Hvor lenge sitter det i? Noen spesielle bivirkninger med Doxylin?
 
Hvilke bivirkninger har dere hatt med kuren? Tenker spesielt på Azitromax. Vet den kan være knallhard for magen. Hvor lenge sitter det i? Noen spesielle bivirkninger med Doxylin?
Jeg fikk magesmerter og diaré. Siste dagen også oppkast. Varte kun den ene dagen jeg tok de. Doxylin merket jeg ikke noe til.
 
Jeg fikk magesmerter og diaré. Siste dagen også oppkast. Varte kun den ene dagen jeg tok de. Doxylin merket jeg ikke noe til.
Lenge satt det i, og hvor lenge etter inntak startet det? Vi tenkte begynne i morgen, men har noen aktiviteter med ungene og må planlegge litt i forhold til det ;)
 
Lenge satt det i, og hvor lenge etter inntak startet det? Vi tenkte begynne i morgen, men har noen aktiviteter med ungene og må planlegge litt i forhold til det ;)
Var uggen i magen hele den ene dagen. Men fin igjen dagen etter. Det kom ganske raskt. En times tid etter inntak kanskje.
 
Var uggen i magen hele den ene dagen. Men fin igjen dagen etter. Det kom ganske raskt. En times tid etter inntak kanskje.
Takk for svar. En siste ting: Tok du azitromax flere ganger i løpet av kuren, og ble du like dårlig hver gang? Nå skal jeg ikke spørre mer ;) Jeg er ganske pysete når det gjelder medisiner og bivirkninger.
 
Takk for svar. En siste ting: Tok du azitromax flere ganger i løpet av kuren, og ble du like dårlig hver gang? Nå skal jeg ikke spørre mer ;) Jeg er ganske pysete når det gjelder medisiner og bivirkninger.
Ja, tre ganger. Men husker ikke helt opplegget. Er snart to år siden.
 
Hei, lest noen sider i tråden her nå og blir litt nysgjerrig på dette :) Koster det 3-4000kr for dyrkning av prøven? Og hva slags AB tbl får dere utskrevet dere som testet positivt, og i hvilken dose? Håper AB-kur gjør susen for dere :)
 
Hei, lest noen sider i tråden her nå og blir litt nysgjerrig på dette :) Koster det 3-4000kr for dyrkning av prøven? Og hva slags AB tbl får dere utskrevet dere som testet positivt, og i hvilken dose? Håper AB-kur gjør susen for dere :)
Betalte 3000 for to tester og fikk utskrevet azitromax og doxylin. En 25 dager lang kur som både jeg og mannen må ta. Medisinen kostet 900 kr.

Edit: Kan legge til at vi har prøvd i tre år og hatt 2 MA/SA, utredet uten funn og at dette er det siste vi prøver. Så vi tar ikke lett på å begynne en så lang antibiotikakur.
 
Betalte 3000 for to tester og fikk utskrevet azitromax og doxylin. En 25 dager lang kur som både jeg og mannen må ta. Medisinen kostet 900 kr.

Edit: Kan legge til at vi har prøvd i tre år og hatt 2 MA/SA, utredet uten funn og at dette er det siste vi prøver. Så vi tar ikke lett på å begynne en så lang antibiotikakur.
Okei takk for svar :)

I en sånn situasjon forstår jeg veldig godt at man er villig til å prøve alt! Jeg syns det er bra de tilbyr dette i Athen, men samtidig syns jeg også det er litt skummelt. Antibiotikaresistens er jo en av våre største trusler, og da syns jeg det er fornuftig med litt skepsis. Men jeg tenker at når disse kurene gir så mange ufrivillig barnløse vellykkede forsøk, så da er jo disse kurene like nødvendig som om det skulle være for å kurere en aktiv infeksjon! Det er egentlig det jeg har tenkt om det hele :)

Tror ikke jeg skal sende prøve med det første, men kjenner meg nysgjerrig på det. Vi får først utrede mannen også før vi tar det steget videre.
 
Er det noen som ikke har tatt siste dosen med Azitromax? Er på dag 8 i kuren, tok Azitromax i dag og er knall dårlig. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å ikke ta den på dag 25.
 
Hei

Jeg har nå fått svar på prøven min. Jeg har tydeligvis testet positiv på chlamydia family dna, og bakterier i underlivet. Vi har fått beskjed at begge skal følge medisin forløpet. Jeg syns det er litt skummelt med så mange tabletter jeg skal starte med 1000mg Azithromycin og 100 mg Doxycycline. Noen som har erfaringer med disse tablettene og bibirkninger? Er så redd for at de gjør mer skade enn godt.
 
Jeg ble dårlig i magen av Azitromax dag 8, ikke dag 1. Doxylin kan jeg bli kvalm av hvis jeg ikke spiser samtidig. Gjør jeg det, så kjenner jeg ingenting. Har mailet med Penny, og hun skrev at hvis jeg ble skikkelig dårlig i magen av Azitromax kunne jeg droppe siste dosen. Men må fullføre Doxylin. Anbefaler deg å ta syrehemmende tabletter samtidig, f.eks Somac/pantoprazol for å få minst mulig bivirkninger. Og hold deg unna sola.
En annen "bivirkning" jeg fikk var at den stygge hosten min som jeg har hatt i ukesvis, samt pipingen i brystet forsvant, så jeg har tydeligvis hatt behov for en antibiotikakur. I tillegg ble jeg lettere i bihulene.
 
Verken jeg eller mannen hadde noen bivirkninger av doxyline og Azitromax
 
Snakket med gynekolog idag som mente at denne kuren var altfor sterk. Ble veldig skremt. Noen her som er redd for ab restistens??
 
Antibiotikaresistens er fremtiden vår uansett hvordan vi snur og vender på det, og den restriktive holdningen det norske helsevesenet har til antibiotikabruk er både sunn og nødvendig. I mange land får en kjøpt antibiotika over disk uten resept, og det er stort forbruk av det i matindustrien (dyrefor osv). Det er i stor grad denne misbruken av antibiotika som gjør at verden er i ferd med å blir resistent. Antibiotika bør brukes for å bekjempe infeksjoner, ikke for å forebygge.

Når jeg søker i felleskatalogen på Doxylin, finner jeg dette om ureaplasma:

"Spesielle infeksjoner: Chlamydia uretritt: 100 mg 2 ganger daglig i 7 dager eller 200 mg 1 gang daglig i 7 dager. Chlamydia salpingitt: 100 mg 2 ganger daglig i 10 dager. Ureaplasma urealyticum (T-mykoplasma) infeksjoner: 100 mg 2 ganger daglig i 4 uker (også partner)."

100 mg 2 ganger daglig i 4 uker tilsvarer omtrent den kuren de skriver ut i Hellas.

Den delen av kuren jeg er mest skeptisk til er Azitromax som skal tas så mange ganger. Ved kjønnssykdommen Chlamydia Trachomatis (som er en annen chlamydia enn de fleste her inne tester positivt på) gis denne som en engangskur. Men jeg regner med at Penny og co ved IVF Serum har erfaring med hva som skal til for å ta knekken på disse bakteriene.
 
Back
Topp