Er det greit?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Dyreplageri er ikke greit!!! Enkelt og greit.
Har heldigvis ikke sett noen gjøre dette, men jeg hadde sagt ifra ja. Det er ikke å oppdra andres barn om man stopper de fra å plage dyr.

Det skader ikke andre mennesker å få vann på seg heller, men det er vel ikke det som er poenget. Vil man ikke, så gjør man det ikke, og når en due flykter for å unngå vannstrålen så ser ikke jeg på det som at den liker å bli sprutet på....

Jeg syns det hørtes ganske uskyldig ut, jeg.. Det skader vel ikke duene å få litt vann på seg?
Hva om en voksen hadde løpt etter barna dine og sprutet på de med vannpistol? Barna løper for å komme seg unna, fordi de blir skremt. Det skader jo ikke barna å få vann på seg... Er det da greit? Å skremme barn bare fordi de ikke blir fysisk skadet med vann?

Du er ikke den eneste som ikke klarer å se ting fra et dyrs perspektiv. Verken her i denne tråden eller irl.

Har tidligere måtte fortelle foreldre at de må stoppe ungene sine og forklare oppførselen til både katt og hunder og vist de hvordan de trakk seg unna og føler seg truet. De klarte rett og slett ikke se at dyrene ble plaget.

En mor klarte ikke å skjønne at hunden som rygget og rygget og rygget og til slutt stod klemt inn i en vegg ikke ønsket kontakt med barna, hele kroppspråket fortalte at han ville vekk. Hun skjønte ikke at det gjorde noe fordi barna ville bare klappe og var snille. Ja men HUNDEN vil ikke bli klappet, skal vi vente til den biter? Åja nei det var en farlig hund ja? Eh nei....i utgangspunktet ikke.

En katt som løp rundt i leiligheten og prøvde å gjemme seg, nei det var visstnok bare morsom gjemsel/sisten...for barna ja!

Jeg syntes det kommer ann på om det er liten mini-pistol-med-bitte-litt-vann eller stor vannpistol... Er ikke greit... men tror ikke jeg hadde sagt noe. Evt sett litt rart på foreldrene.

Jeg syntes det kommer ann på om det er liten mini-pistol-med-bitte-litt-vann eller stor vannpistol... Er ikke greit... men tror ikke jeg hadde sagt noe. Evt sett litt rart på foreldrene.
Poenget er ikke mengden vann. Duer tåler regn. Det er det at de skremmes av noen som løper etter dem og spruter.

Hva om en voksen hadde løpt etter barna dine og sprutet på de med vannpistol? Barna løper for å komme seg unna, fordi de blir skremt. Det skader jo ikke barna å få vann på seg... Er det da greit? Å skremme barn bare fordi de ikke blir fysisk skadet med vann?

Du er ikke den eneste som ikke klarer å se ting fra et dyrs perspektiv. Verken her i denne tråden eller irl.

Har tidligere måtte fortelle foreldre at de må stoppe ungene sine og forklare oppførselen til både katt og hunder og vist de hvordan de trakk seg unna og føler seg truet. De klarte rett og slett ikke se at dyrene ble plaget.

En mor klarte ikke å skjønne at hunden som rygget og rygget og rygget og til slutt stod klemt inn i en vegg ikke ønsket kontakt med barna, hele kroppspråket fortalte at han ville vekk. Hun skjønte ikke at det gjorde noe fordi barna ville bare klappe og var snille. Ja men HUNDEN vil ikke bli klappet, skal vi vente til den biter? Åja nei det var en farlig hund ja? Eh nei....i utgangspunktet ikke.

En katt som løp rundt i leiligheten og prøvde å gjemme seg, nei det var visstnok bare morsom gjemsel/sisten...for barna ja!

Jeg er ikke oppvokst med dyr og det er kanskje derfor jeg ikke skjønner dette. Er veldig klar over det selv. Redd både hunder og katter også nå i voksen alder. Nettopp på grunn av den uforutsigbarheten du forklarer her.

Jeg er ikke oppvokst med dyr og det er kanskje derfor jeg ikke skjønner dette. Er veldig klar over det selv. Redd både hunder og katter også nå i voksen alder. Nettopp på grunn av den uforutsigbarheten du forklarer her.

Det er faktisk ikke uforutsigbarhet hun beskriver her med denne hunden, det er forutsigbar, tydelig lesbar oppførsel.

Det handler bare om å prøve vagt å se det fra dyrets side.

Jeg er heller ikke oppvokst med dyr egentlig, men jeg klarer jo å se at å bevisst skremme duer ved å løpe etter dem og skyte vann på dem ikke er spesielt greit gjort, og om en hund rygger og rygger og rygger, så hjelper det ikke at ungene er så snille, de vil bare kose, akkurat som at om en unge rygger og rygger og rygger og er redd så hjelper det ikke at "hunden er jo så snill og vil bare kose" Det handler om respekt.

Når man totalt overser at dyr også kan bli redde, ikke respekteres deres følelser og reaksjonsmøstre, da kan det gå galt. Men det er mennekest feil. Man trenger ikke være oppvokst med dyr for å tenke seg om.

Dyrene er jo ikke uforutsigbare eller farlige, det er mennesker som ikke klarer å lese kroppspråket deres som er skremmende for dyrene. Derfor er det viktig at barn lærer dette, og da av andre hvis foreldrene ikke klarer dette selv. Både for dyrene og for barna sin del.

Uansett så skal man ikke behøve å lese kroppspråket til duene, man bør jo klare å skjønne at duene blir skremt. Og også at å skremme noen (uansett hvem det er) for "morroskyld" ikke er greit. Hverken for de som blir skremt eller for de barna som lærer at det er greit å skremme andre fordi de selv synes det er gøy og ikke trenger å bry seg om at andre blir plaget av det.

Dyrene er jo ikke uforutsigbare eller farlige, det er mennesker som ikke klarer å lese kroppspråket deres som er skremmende for dyrene. Derfor er det viktig at barn lærer dette, og da av andre hvis foreldrene ikke klarer dette selv. Både for dyrene og for barna sin del.

Og nettopp derfor er det greit at andre foreldre snakker til barn som spruter på duer eller skremmer en hund, fordi det er viktig å lære barna dette, som foreldrene enten ikke vet eller bare ikke bryr seg med. Neste generasjon trener jo ikke vokse opp uvitende fordi forrige generasjon dessverre gjorde det. Nettopp derfor skal vi kunne snakke til andres barn når de plager andre, enten det er dyr eller mennesker.

Siden det er så ille at duer og måser som kan fly bort får vann på seg, hvorfor er det da ofte mange som syns det er greit å skylle edderkopper med vann? De har ikke sjangs til å flykte like fort..

Siden det er så ille at duer og måser som kan fly bort får vann på seg, hvorfor er det da ofte mange som syns det er greit å skylle edderkopper med vann? De har ikke sjangs til å flykte like fort..

Personlig syns ikke jeg det er greit å spyle edderkopper heller jeg da...

Nei det er ikke greit, og jeg ville nok fortalt barnet at det kanskje ikke var så greit å gjøre sånt :)

Jeg syntes synd på lusene i håret mitt fordi jeg måtte drepe de med lusekur ;)

Det er jo ikke at de får vann på seg som er problemet, da misser du poenget. Både for duenes del - og for barnas del som får lov til å gjøre det.

Mine barn har aldri fått lov til å løpe etter duene i byen, og absolutt ikke skutt vann på de! Jeg hadde nok ikke sagt noe til de andre barna, men fått frem poenget mitt så det hadde sett og blitt hørt av flere:)

Noen som gjør det da?

Jeg dreper vel og merke noen av dem, men fort da. Et mannen hjemme bærer han dem ut.

Men poenget er ikke vann, det er skremme

Ikke greit for meg å mine barn. Hadde kjefta så bare det om det var mine. Men ikke andres. Men jeg hadde jo rynka på nesen av barn som får lov til det.

Jeg hadde ikke kjefta på andre. Man kan jo informere uten å kjefte

Noen som gjør det da?

Jeg dreper vel og merke noen av dem, men fort da. Et mannen hjemme bærer han dem ut.

Men poenget er ikke vann, det er skremme

Bare lurte fordi jeg ofte ser folk kaste edderkopper i vann, toalett og lignende. Sa ikke at du gjør det:)
Vi pleier verken å skremme eller drepe insekter og dyr, forutenom til mat:) Opplever bare ofte at det sjeldent er noen som reagerer hvis det er snakk i måker eller krypdyr..

Jeg syntes synd på lusene i håret mitt fordi jeg måtte drepe de med lusekur ;)

Det er jo ikke at de får vann på seg som er problemet, da misser du poenget. Både for duenes del - og for barnas del som får lov til å gjøre det.

Trodde ikke det var vannet heller.
Bare opplever selv at mange syns det er greit å skremme,plage eller å drepe innsekter..:)

Back
Topp