Er det greit?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Jeg hadde ike sagt noe. Mine barn får ikke gå rundt med vannpistol, nettopp fordi de ikke helt har skjønt hva som er greit å gjøre mot andre (i utgangspunktet andre mennesker). Men litt på siden; de får lov til å løpe etter duer. De skader dem ikke og jeg ser ikke noe galt i det.
Du ser ikle noe galt i at barna dine jager og løper etter fuglene, fordi?

Ikke greit. Hadde nok gidd beskjed,

Synes ikke folk skal blande seg så mye opp i andres oppdragelse på sine barn. Hadde vært noe annet om de kastet stein. Litt som læreren sa til oss på barneskolen, pass på deg selv hva du gjør å ikke hva naboen gjør. Mine barn hadde ikke fått lov til det! Bedre enn dette skal de vite.

Synes ikke folk skal blande seg så mye opp i andres oppdragelse på sine barn. Hadde vært noe annet om de kastet stein. Litt som læreren sa til oss på barneskolen, pass på deg selv hva du gjør å ikke hva naboen gjør. Mine barn hadde ikke fått lov til det! Bedre enn dette skal de vite.

For en lærer som lærer barna at det greit å ikke blande seg når noen plager andre :( Min lærer lærte oss å blande oss og bry seg om andre enn bare seg selv!

Ikke når det går utover andre, nei! Tror du duene nøt en gratis dusj, eller? De blir plaget av slikt. Det er respektløst. Lær unger om empati, for alle levende vesner, er tross alt de som skal ta over etter oss. Da funker ikke den "pass på deg selv"- holdningen. Den passer ikke i alle situasjoner.

Hva slags rett har dere til å snakke til andres barn for å lære de rett og galt? Jeg hadde blitt ufin om noen skulle kommet og sagt hva mitt barn ikke fikk lov til når jeg var selv til stede. Igjen, jeg er veldig glad i dyr og det vil jeg gjerne overføre videre til mine barn. Men folk blander seg opp i ting de ikke har noen ting med.

Hva slags rett har dere til å snakke til andres barn for å lære de rett og galt? Jeg hadde blitt ufin om noen skulle kommet og sagt hva mitt barn ikke fikk lov til når jeg var selv til stede. Igjen, jeg er veldig glad i dyr og det vil jeg gjerne overføre videre til mine barn. Men folk blander seg opp i ting de ikke har noen ting med.

I en sånn situasjon hadde jeg brydd meg noe særlig om du blir fornærmet av at jeg ber barnet ditt la være å sprute vann på duene. Jeg hadde faktisk vært irritert over at du ikke sa noe til ungen selv.

Vel om du ikke sier fra selv så har andre full rett til å snakke til ditt barn

Tror du duene også tenkte å dette er bare en vannpistol, nydelig å bli jaget å sprutet vann på? Lære barn omsorg og empati er veldig viktig og nei det er ikke greit å jage dyr med vannpistol. Jeg er ganske sikker på at du hadde blitt sint om en fremmed unge fløy etter deg å sprutet deg ned ;)

Forskjell på fugler og mennesker ja...

Noen må jo snakke for dyrene som ikke kan snakke for seg selv!! Hadde barna gjort noe som bare gikk utover seg selv og som ikke var farlig, hadde jeg ikke sagt noe! Men når det går utover levende skapninger som ikke får beskyttet seg selv hadde jeg helt klart sagt i fra!

Jeg synes det er fint å se/lese at så mange faktisk ville brydd seg, og bedt barnet holde opp. Tror neppe noen ville kjeftet opp ungen, og jeg syns det er flott å vise at man bryr seg og ikke bare tenker at man ikke vil blande seg. Dersom foreldrene selv ikke sier klart ifra, så ser jeg ikke noe problem i at andre gjør det :happy:

Hvorfor er det forskjell? Eneste forskjellen jeg kan se er at mennesker kan si ifra at dette ikke er greit! Det kan ikke dyr. Skammelig at voksene synes det er greit å plage dyr!

sa ikke at det er greit å plage dyr! litt forhastet konklusjon fra deg der..
hadde reagert om det var mitt barn, men synes det er drøyt å si ifra til andre sine barn om akkurat dette...

dette var det beste svaret jeg har lest i denne tråden :) :) :)

hadde reagert om det var mitt barn, men synes det er drøyt å si ifra til andre sine barn om akkurat dette...
Hvorfor er det drøyt? Om barn ikke får beskjed vil de jo aldri lære at det ikke er greit heller!

Da er det greit for deg at noen plager dyr da? Om du kan stå å se på at noen plaget ett levende vesen uten å si ifra så er det jo da greit å plage!
Klarer ikke foreldre selv å oppdra sine barn og lar det går ut over andre uskyldige skapninger så vil jeg si ifra!
Om barnet spruter vann på sine foreldre så hadde jeg ikke sagt noe;)
Så nei det var ikke en forhastet konklusjon, for du godtar at andre plager dyr og ville stått å sett på!

Jeg syns det hørtes ganske uskyldig ut, jeg.. Det skader vel ikke duene å få litt vann på seg?

Back
Topp