Er det farlig med solfaktor 50??

Lippa

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Hører dette til stadighet, man må ikke finne på å smøre med solfaktor 50, det er livsfarlig for ungen din! Men aldri noen som kan vise til faktatekst på området.

Jeg har en venninne som er hudlege, og hu sier det er det største tullet hun har hørt.

Vi nordmenn smører oss for sjeldent og med for lite solkrem, så på barn bør man ha så høy faktor som mulig er hennes råd.

Så hva har dere hørt? Egne erfaringer?
 
Har ikke hørt noe, og har heller ikke spurt, jeg jeg får brått soleksem om jeg ikke bruker faktor 50 og det er ikke noe gøy:p
Har ikke noe tro på at det er farlig
 
Hørt om flere flere som har fått brannskader av 50
Ser ingen grunn til å bruke mer enn 30
 
Her bruker vi 30 på unga. Alltid hørt at det er mer "drit" i de med 50 og at 30 gjør bedre nytten :)
 
Her sa hudlegen at 30 er perfekt, holde seg unna sola midt på dagen og smøre seg rikelig annenhver time og oftere etter bading.
 
Nei, det er ikke farlig.
Hvorfor skulle det være det?

Smør godt, og smør ofte, og husk at solbrenthet ikke er det farligste man kan få av å ikke smøre godt nok, og skjerme seg for den verste sola. :)
 
Teorien jeg har fått servert er at det er fordi den legger seg som en film utpå huden og dermed ikke slipper ut svette og barna kan bli overopphetet. Aner ikke om det stemmer da. Det er vel de som har fysisk filter i stedet for kjemisk.
 
Jeg har alltid fått beskjed om å bruke høyest faktor. Jeg blir brent med 30 og har faktisk klart det med faktor 50 også. Så mine smøres med 50, eldste ble smurt med mindre faktor på ferie med far Så hun kom hjem godt brent.
 
Aldri hørt det før noen sa det her.

Jeg bruker 50 som anbefalt pga veldig lys hud og høy risiko for å bli solbrent. Snuppa som nok kunne brukt 30 bruker også 50!
Hvis solkrem er farlig da er vanlig krem det også i så tilfelle!
 
Jeg har liksom aldri helt forstått vitsen med solfaktor 30 jeg da :p tenker at 30 holder i lenge baner (såklart ikke for de som klarer å bli solbrente med 30, men det er vel kanskje fåtallet?).
 
Har fått høre det samme selv, men uten at vedkommende har fakta/bevis å vise til. Selv har jeg fått anbefalt av lege, helsesøster og farmasøyt å dekke mesteparten av huden til de minste med klær, også bruke faktor 50 på de utsatte områdene som ikke har klær. Veldig merkelig at alle 3 anbefalte det siden det er farlig syns jeg.... Nå som de er større starter vi med faktor 30 og ender med å bruke faktor 20/25 etterhvert. :)
 
Det er begrenset hvor høy faktor som kreves i Norge. Så lenge du smører nok.
Så anbefales det å bruke fysiske filtre spesielt til barn, for å unngå kjemikaliene som kan gi allergier ol. Og jo høyere faktor så må man visst ha en del kjemiske filtre også.

Ang overoppheting er også et argument ja.
 
Last edited:
Her må det brukes 50 på både mannen og jentungen. Prøvde 30 på hu på torsdag siden vi hadde glemt vår. Hu ble solbrent med en gang. Vi ble også anbefalt faktor 50 av apoteket. Dette pga huden til jentungen. Men leste en test her hvor enkelte med faktor 50 kun egentlig var faktor 9 osv. Svigerfar bruker samme solkrem pga fare for hudkreft. Håper inderlig apoteket hadde anbefalt oss en annen hvis den ikke fungerte. Minste mann kan nok bruke en med kun faktor 30. Han har i hvertfall pigmenter i huden, noe eldste ikke har.
 
D-vitamin er greit nok (dette forebygger vel de fleste småbarnsforeldre med tilskudd uansett, så det er neppe problematisk i denne aldersgruppen - verre for større barn og voksne, kanskje), men alt dette med overoppheting og brannskader (som andre refererer til) klarer jeg ikke å finne faglig dokumentasjon på noe sted. Alt jeg finner er "jeg vet om mange som..."-utsagn.

Hadde det faktisk vært farlig, hadde det foreligget informasjon om det. Det gjør det ikke.

Jeg er helt enig i at man ikke skal være hysterisk på smøringen, men jeg er så luta lei av påstander om alvorlig fare uten snev av dokumentasjon (dette er ikke ment til deg, Lutzern, men generelt mtp trådens tema).

Angående kjemisk filter så finnes det solkrem faktor 50 med kun mineralfiltre (f.eks. denne), så det er ikke noe problem.
 
Nei det er ikke farlig for hvermannsen. Selvfølgelig kan noen reagere, men det kan man jo på alt og da er det MYE som er farlig!
 
Tror ikke det er farlig, men kan ikke fatte at 50 skal være nødvendig i Norge. (Bortsett fra visse hudtyper osv såklart)
Vi bruker faktor 30. Kan hende også 15 er nok.
 
Har ikke lest noe om det, men datteren min (6 år) får masse utslett og blemmer av solfaktor 50 - uansett merke. Så hun smøres med solfaktor 30 fra påske og litt utpå sommeren, og deretter litt lavere faktor. Aldri solbrent.
 
D-vitamin er greit nok (dette forebygger vel de fleste småbarnsforeldre med tilskudd uansett, så det er neppe problematisk i denne aldersgruppen - verre for større barn og voksne, kanskje), men alt dette med overoppheting og brannskader (som andre refererer til) klarer jeg ikke å finne faglig dokumentasjon på noe sted. Alt jeg finner er "jeg vet om mange som..."-utsagn.

Hadde det faktisk vært farlig, hadde det foreligget informasjon om det. Det gjør det ikke.

Jeg er helt enig i at man ikke skal være hysterisk på smøringen, men jeg er så luta lei av påstander om alvorlig fare uten snev av dokumentasjon (dette er ikke ment til deg, Lutzern, men generelt mtp trådens tema).

Angående kjemisk filter så finnes det solkrem faktor 50 med kun mineralfiltre (f.eks. denne), så det er ikke noe problem.
Poenget er vel at man trenger ikke være redd for sollys - det er kun det å bli brent som utvikler kreftceller, ikke å få sol på huden i seg selv.

Ang fysiske filtre så er det jo ikke å få tak i på apotek.
 
Back
Topp