Er altfor få som kan denne regel også dessverre.Dette er det vel få som husker, ihvertfall her vi bor...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er altfor få som kan denne regel også dessverre.Dette er det vel få som husker, ihvertfall her vi bor...
*ekstrautstyr
Kanskje de har glemt å etterfylle blinklysvæske?![]()
Det gjør´a, og da får´a høre det også...Og problemet er????
Skriver du kanskje aldri feil du eller????

Man må vite att det er ikke bare de som kjører som vil vite hvor du skal, innmari irriterende for fotgjengere også.Bruker det ikke om ikke det er andre biler bak meg eller møtende. Er kanskje heller så flink å bruke det om jeg ligger i et avkjøringsfelt som kun går en vei. Men bruker det alltid om det er andre biler i nærheten - også i rundkjøringer.
Jeg irriterer meg sånn over folk som ikke bruker blinklys, så passer på å bruke det selv ja
Men det er nesten like ille med de som bruker "svinglys", altså de som setter på blinklysa i det de svinger... Hva er greia med det?!
Når jeg tok lappen, lærte jeg at man ikke skulle blinke seg inn i rundkjøringer hvis man ikke skulle kjøre av til høyre... Typ...
Regelen er endret, de som kjører opp nå lærer at man også skal blinke seg inn når man skal til venstre.Da må man jo også endre og blinke seg ut igjen. Så bare når man skal rett fram at man ikke skal blinke seg inn.
Det er ikke noe regel som sier at man skal blinke inn i rundkjøringen..
Fra vegvesen.no
Bruk av blinklys
"Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:
Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte."
Okey, greit det, men alle jeg har snakket med som kjører opp nå lærer at man SKAL det. Det var slik kjørelæreren min formulerte det til meg.
Regelverket sier annet.
Og det er vel det man SKAL følge..![]()
Men har det noe å si da, om man blinker til venstre? Det er jo en grunn til at de som kjører opp nå lærer at man skal det, og det gjør jo ingenting at de andre får den informasjonen. Jeg mener vi fikk fortalt at det gikk på det at mange la seg inn til venstre, for så å kjøre rett fram i rundkjøringen.
Neida, folk kan blinke til krampa tar de. Men det er feil å si at man SKAL blinke inn i rundkjøringen, sålenge reglene sier noe annet. Uavhengig hva de som kjører opp nå blir fortalt.
Men har det noe å si da, om man blinker til venstre? Det er jo en grunn til at de som kjører opp nå lærer at man skal det, og det gjør jo ingenting at de andre får den informasjonen. Jeg mener vi fikk fortalt at det gikk på det at mange la seg inn til venstre, for så å kjøre rett fram i rundkjøringen.
Jeg liker ikke at man blinker seg inn i rundkjøringen. Synes ofte det er mer forvirrende en noe annet.
Jeg lærte mye rart på kjøreskolen jeg også...
Når kjørte du opp da? Jeg gjorde det i 2010. Fikk vite da at det var nytt.
Å det er en stund siden2002 kjørte jeg opp
og da lærte man også mye rart
![]()