Er blinklys ekstrautstyr på biler...?

ENIG, ser en jævla gjøk i trafikken hver eneste dag som ikke vet hva blinkersene brukes til . bremser, stopper for så å svinge eller bremse, svinge forså å blinke....UTROLIG IRRITERENDE!!!

....tror nok det er mange som fint kunne levert inn førerkortet sitt.

Bruker det ikke om ikke det er andre biler bak meg eller møtende. Er kanskje heller så flink å bruke det om jeg ligger i et avkjøringsfelt som kun går en vei. Men bruker det alltid om det er andre biler i nærheten - også i rundkjøringer.
Man må vite att det er ikke bare de som kjører som vil vite hvor du skal, innmari irriterende for fotgjengere også.

Nå tok jeg lappen for 3 mnd siden, så jeg er veldig bevisst på dette med blinklys, blinker alltid tilfelle det er noen jeg ikke ser, så er jeg sikker på at alle vet hvor jeg skal.

Jeg irriterer meg sånn over folk som ikke bruker blinklys, så passer på å bruke det selv ja ;)
Men det er nesten like ille med de som bruker "svinglys", altså de som setter på blinklysa i det de svinger... Hva er greia med det?!

Når jeg tok lappen, lærte jeg at man ikke skulle blinke seg inn i rundkjøringer hvis man ikke skulle kjøre av til høyre... Typ...

Åja, mangel på blinking er utrolig irriterende. Skjer ofte at jeg står i et kryss og venter på bilen som kommer imot så jeg kan kjøre etterpå, og så viser det seg at han skal inn i samme kryss, bare gidder ikke å blinke, eller blinker i det samme han begynner å svinge.

Så klart, det HAR skjedd at jeg har glemt blinken, og da følte jeg meg skikkelig dum.

Jeg pleier også å glemme blinken her hjemme på bygda når jeg skal svinge inn til butikken eller hjemme og det ikke er biler rundt, men det er jo en uvane, for det kan fort spre seg til andre situasjoner. Er jo litt teit å få en bil inn i siden i en rundkjøring fordi man ikke blinket.

Jeg irriterer meg sånn over folk som ikke bruker blinklys, så passer på å bruke det selv ja ;)
Men det er nesten like ille med de som bruker "svinglys", altså de som setter på blinklysa i det de svinger... Hva er greia med det?!

Når jeg tok lappen, lærte jeg at man ikke skulle blinke seg inn i rundkjøringer hvis man ikke skulle kjøre av til høyre... Typ...

Regelen er endret, de som kjører opp nå lærer at man også skal blinke seg inn når man skal til venstre.Da må man jo også endre og blinke seg ut igjen. Så bare når man skal rett fram at man ikke skal blinke seg inn.

Regelen er endret, de som kjører opp nå lærer at man også skal blinke seg inn når man skal til venstre.Da må man jo også endre og blinke seg ut igjen. Så bare når man skal rett fram at man ikke skal blinke seg inn.

Det er ikke noe regel som sier at man skal blinke inn i rundkjøringen..

Fra vegvesen.no

Bruk av blinklys

"Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:
Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte."

Det er ikke noe regel som sier at man skal blinke inn i rundkjøringen..

Fra vegvesen.no

Bruk av blinklys

"Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:
Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte."

Okey, greit det, men alle jeg har snakket med som kjører opp nå lærer at man SKAL det. Det var slik kjørelæreren min formulerte det til meg.

Okey, greit det, men alle jeg har snakket med som kjører opp nå lærer at man SKAL det. Det var slik kjørelæreren min formulerte det til meg.

Regelverket sier annet.
Og det er vel det man SKAL følge.. ;)

Regelverket sier annet.
Og det er vel det man SKAL følge.. ;)

Men har det noe å si da, om man blinker til venstre? Det er jo en grunn til at de som kjører opp nå lærer at man skal det, og det gjør jo ingenting at de andre får den informasjonen. Jeg mener vi fikk fortalt at det gikk på det at mange la seg inn til venstre, for så å kjøre rett fram i rundkjøringen.

Men har det noe å si da, om man blinker til venstre? Det er jo en grunn til at de som kjører opp nå lærer at man skal det, og det gjør jo ingenting at de andre får den informasjonen. Jeg mener vi fikk fortalt at det gikk på det at mange la seg inn til venstre, for så å kjøre rett fram i rundkjøringen.

Neida, folk kan blinke til krampa tar de. Men det er feil å si at man SKAL blinke inn i rundkjøringen, sålenge reglene sier noe annet. Uavhengig hva de som kjører opp nå blir fortalt.

Neida, folk kan blinke til krampa tar de. Men det er feil å si at man SKAL blinke inn i rundkjøringen, sålenge reglene sier noe annet. Uavhengig hva de som kjører opp nå blir fortalt.

Men kanskje det er en måte å fase det inn på?
Det er iallefall heller ikke feil å gjøre det, så da er det jo greit. ;)

Jeg liker ikke at man blinker seg inn i rundkjøringen. Synes ofte det er mer forvirrende en noe annet.
Jeg lærte mye rart på kjøreskolen jeg også...

Jeg liker ikke at man blinker seg inn i rundkjøringen. Synes ofte det er mer forvirrende en noe annet.
Jeg lærte mye rart på kjøreskolen jeg også...

Når kjørte du opp da? Jeg gjorde det i 2010. Fikk vite da at det var nytt.

Å det er en stund siden :) 2002 kjørte jeg opp :) og da lærte man også mye rart :p

Men det er jo ikke rart å lære å blinke seg inn når man skal til venstre. Det er jo bare å poengtere hvor man skal.

Back
Topp