Er blinklys ekstrautstyr på biler...?

Jeg bruker blinklys der jeg ser det som nødvendig å bruke blinklys.
Jeg synes det er misvisende ofte å bruke blinklys inn i rudkjøringer, i rundkjøringer synes jeg det er mye viktigere å legge seg inn i riktig fil.

Det er noe som irriterer meg også mest i trafikken.
Jeg er veldig obs på å bruke dem.
Synes det er veldig greit at andre trafikanter vet hvor jeg skal så det blir mins mulig fare for missforståelser og dermed kolisjon.
Virker som det er en generel greie over hele landet det med dårlig bruk av blinklys :(

Bruker blinklys når jeg det er folk bak meg... eller noen som skal ut fra ett sted hvor jeg skal inn.. og jeg blinker meg aldri inn i rundkjøringer... legger meg riktig og blinker meg ut... eneste gangen jeg ikke bruker blinklys er når jeg har sånne som ligger HELT oppi rompa på meg, og jeg har "gitt beskjed" dvs bremsa hardt 2 ganger, og hvis ikke det har funka, så har jeg satt på varselblinkeren... og de fremdeles ligger helt i rompa på meg, da svinger jeg av uten å blinke...

Jeg er flink å bruke blinklys ja! Blir kjempeirritert når folk ikke gjør det. Det skaper mange farlige situasjoner og mye unødvendig venting i kryss/rundkjøringer når folk ikke gidder å blinke.

Jeg irriterer meg over det når folk ikke bruker det, men skal ærlig innrømme at jeg kunne vært flinkere selv :p Er bare når jeg skal ut av rundkjøringer jeg har det som ekstrautstyr da :p Ikke når jeg står stille og skal videre. Da viser jeg alltid hvilken vei jeg skal

Ja, bruker ALLTID blinklys når det skal brukes! Det er så slapt av folk å ikke gidde å bruke blinklysene og det skaper mange farlige situasjoner i trafikken hver eneste dag. :(

Jeg irriterer meg over det når folk ikke bruker det, men skal ærlig innrømme at jeg kunne vært flinkere selv :p Er bare når jeg skal ut av rundkjøringer jeg har det som ekstrautstyr da :p Ikke når jeg står stille og skal videre. Da viser jeg alltid hvilken vei jeg skal

Og du syns ikke det er irriterende eller farlig på noe vis? Å ikke vise tegn når du skal ut av rundkjøringa...?

Jeg er veldig flink å bruke blinklysa og blir ofte rasende når bilene foran meg bare stopper opp midt på veien uten å blinke.. Heldigvis har jeg en fin tutelyd på bilen min også ;-) og merkelig nok, da funker plutselig blinklysa på bilen foran :-D
:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Jeg må bare si at jeg har følt at folk her i Vestfold er ræva på blinklys. Men det er helt til jeg kommer hjem til Telemark - der veit de ikke at det finnes engang :P

Bruker blinklys ja :) men ikke inn i rundkjøring, ser så teit ut for alle vet du skal inn i den og hvor du skal kommer an på hvor du ligger osv..blinker ut bare :)

Ja men det er sååå dyrt å bruke de for mye! ;)

Jeg bruker dem godt jeg :)

Må passe på at det er nok blinklysolje der vettu, og det er dyre saker! :P

Blinklys er visstnok bare til pynt... om man skal tro bilførerne her omkring.
Yrkessjåførgubben min snakker stadig om at det er "tomt for blinklysolje hos denna där" :p

Fra vegvesen.no

Bruk av blinklys

"Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:
Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte."

Det er kanskje spesielt i rundkjøringer det er irriterende, og lager markant dårlig flyt i trafikken..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Blinklys er nok ekstrautstyr på mange biler, ja.
Hvis jeg er eneste bil i mils omkrets er det ikke alltid jeg blinker, men ellers brukes det alltid.
Når jeg tok lappen lærte vi at man skal blinke seg inn i rundkjøringer også, ikke bare ut.

BVforum via HTC

Fra vegvesen.no

Bruk av blinklys

"Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."
I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:
Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.
Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte."

Dette er det vel få som husker, ihvertfall her vi bor...

Back
Topp