Er barna deres døpt?

Tenker dere som døper pga "tradisjon" over hvilke tradisjoner dere støtter?
Vet dere hvordan seremoni gjennom HEF fungerer?
 
Nei. Vi er ikke kristne og føler derfor at det blir feil for oss å døpe i kirken. Skulle egentlig ha navnefest, men så skjedde det noen ting som gjorde omstendighetene litt annerledes og vi la det på hylla
 
Ikke døpt, ikke navnefest. Ikke kristen, og er heller ikke interessert i å støtte HEF. Vurderte en mer generell familiefest, men droppa det.

Jeg ønsker ikke å legge føringer på mitt barns forhold til religion, dersom han ønsker å bli medlem av et trossamfunn senere skal han selvsagt få lov til det.
 
Nei. Vi giftet oss ikke i kirka heller, verken jeg eller mannen min er noe særlig religiøse og selv om det er kjempetradisjon å døpe i min familie så føler jeg ikke at det blir rett for oss. Men vi holder velkomstfest uten noen seremoni men med dåpskjolen min mormor har lagd <3 Det betyr mye for meg å kunne bruke den.
 
Vår er døpt. Her var det en selvfølge :) Både pga tradisjon og fordi vi bruker kirken mye.
 
Nei. Føles feil og døpe kun på grunn av tradisjon..
 
Begge barna er døpt.
 
Våre barn er ikke døpt, fordi ingen av oss foreldre er kristne (eller døpt). Vi hadde navnefest, men var ikke med på seremoni med HEF. Med førstemann leide vi et lokale til festen og hadde dobbel navnefest med sønnen vår og fetteren hans som er 3 uker yngre. Det var kjempekoselig, og kjekt for familen som kom langveisfra at de ikke trengte å komme to ganger på kort tid. Med lillesøster hadde vi flyttet til enebolig og hadde festen hjemme.
 
Ja, våre tre er døpt, og det følger vi opp.
 
Vår sønn er døpt. For oss handlet det om tradisjon og det at vi begge føler en tilknytning til kirken og syns at det er et trygt og godt sted å være. Det var helt naturlig for oss å døpe. Vi er ikke i kirken mye, men i høytider er vi der, og vi snakker også en del om Gud og Jesus. Spesielt ved høytider, men også i hverdagen. "Du skal være mot andre som du selv vil at andre skal være mot deg" er en fin regel og den snakker vi mye om. Vi vurderte også navnefest da vi jo også kjenner på dette at vi ikke føler oss sånn superkristne. Samtidig så er det mye ved kristendommen som er høyst aktuelt og som tilfører mening. Vi ønsket å bevare dette og bringe det videre på vår måte.
 
Nei, tror ikke på dåp. Vil at de skal kunne bestemme sin egen tro, når de blir store nok.

Jeg tror på Gud, men har ingen spesiell tro. Mannen min er muslim(men ikke-praktiserende).
 
Våre er døpt, og vi følger dt opp :) synger aftenbønn hver kveld og er kristne. Så for oss var det et naturlig valg :)
 
Hvorfor ? Eller hvorfor ikke? Har dere døpt barna selv om dere ikke er kristne og ikke har tenkt til å oppdra barnet kristent?
Vi skal ha navnfest pga vi ikke er kristene, og mener da det er feil å bruke kirken bare pga tradisjon, føler det er missbruk og respektløst.
Vi giftet oss heller ikke i kriken og kommer til å fremme borglig konfirmasjon når den tid kommer.
 
Nei, de er ikke døpt. Men de har hatt navnefest via HEF.
Vi er ikke medlem av statskirken.

Litt tøft for svigerfar som er sogneprest da han fikk vite det med eldste, men det gikk fint likevel ;-)
 
Min eldste er døpt da det var viktig for hans far.
De to yngste som jeg har med min mann er ikke.
De får velge religion selv,jeg kan ikke stå for å stå i kirka og love å oppdra dem i kristen tro. Jeg er oppdratt til å ikke lyve.
 
Back
Topp