Er barna deres døpt?

Ikke døpt siden vi ikke er kristne.
Barna får heller velge selv senere om de vil melde seg inn i statskirken eller noe annet den dagen de er gamle nok :)

Edit: vi droppet også navnfest.
 
Last edited:
Ja, de to eldste er døpt og lillebror skal ha dåp neste helg.

Det er mest pga tradisjon og fordi det er viktigere for mannen min enn for meg.

Jeg står i statskirken, men er ikke kristen.
 
Gutten vår er også døpt. Vi er begge medlem av kirken, og vi er gift i kirken, men vi er ikke religiøse i det hele tatt. Det er mere en tradisjons-ting for oss, og hvis gutten vokser opp og ender med å bli litt mere "spirituell" enn gamlingene sine, så er det lettere for ham til den tid, enn hvis han først må meldes inn, døpes osv. :)
 
Vi synes det er feil å bruke kirken bare pga det er tradisjon. Vi er ikke troende, bruker ikke kirken og syne stå å love oppdra barna i kristen tro blir for dumt men vi ikke mener det. Ganske respektløst overfor kirken og de troende. Så blir humanetisk navnefest i vår familie, tross dåp i kirken er tradisjonen og flere har reagert på at vi ikke følger tradisjonen.
Vi valgte heller ikke gifte oss i kirken.
 
Vi har ikke døpt. Dette er fordi vi mener hun skal få ta valg om religion når hun er gammel nokk til det selv. Syns ikke noe om å døpe bare for tradisjonen.
 
Synes det blir feil når vi ikke er kristne. Vi har begge meldt oss ut, så blir ingen dåp på tulla.

Hun kan velge selv når hun blir eldre og vet hva det innebærer:happy:
 
Hvorfor ? Eller hvorfor ikke? Har dere døpt barna selv om dere ikke er kristne og ikke har tenkt til å oppdra barnet kristent?
Tradisjon. Dei kristne grunnverdiane ligg jo djupt i kulturen vår, og kulturarv er viktig, sjølv om vi ikkje går i kyrkja.
Ein humanetisk namnefest kjendest enno meir feil enn tanken på dåp, og det vart ein fin familiefest. Vi kjem til å gjera dette igjen for nestemann.
 
Nei, vi har ikke døpt vår sønn, vi hadde navnefest gjennom HEF.

Jeg synes det er hyklersk å døpe når man ikke er kristen, eller skal oppdra barna på den måten.
Det bør ikke være tradisjon å tre en tro nedover hodet på noen som ikke kan velge selv.
Et barn bør ikke tvinges til å være en del av en barbarisk, diskriminerende og ekskluderende kultur, uansett om man så synes "Min båt er så liten," og "Fader vår" er "koselig.."

Her i huset fokuserer vi på å være gode for godhetens skyld, og vi mener alle mennesker er like mye verdt.
Ikke tror vi på eventyr heller, utover evt. forbigående tilfeller av monstre i skapet og muligens julenissen.
 
Vi kommer ikke til og døpe. Vi er ikke kristne, selvom noen vil påstå at det er tradisjon vil vi ikke stå og lyve i kirka. Føler det blir respektløst ovenfor de som faktisk døper pga tro. Pluss at det virkelig ikke er noe poeng når vi ikke skal oppdra kristent. Vil han melde seg inn og bli døpt før en konfirmasjon i kirka f.eks skal han selvsagt få lov til det, men da har han valgt det selv og vet hva han går til :) Er aldri for sent hvis man finner ut man vil døpe seg :)
 
Vi har døpt storesøster og skal også døpe lillesøster. Vi er begge med i kirken, men er ikke kristne og praktiserer ikke religionen. Her valgte vi dåp pga tradisjon. For oss begge er tradisjon veldig viktig.

Min farmor er kristen og hadde nok synes det var veldig dumt om barnebarnet hennes ikke ble døpt. Nå var ikke dette en medvirkende faktor for hvorfor vi valgte dåp.
 
Her er vi ateister begge to, viet oss humanistisk og hadde ingen markering for førstemann. Vi hadde derimot stort selskap da han fylte ett. Vi kommer heller ikke til å ha noen markering for nestemann som kommer i januar, da vi synes det ikke har noe for seg å ha en gavefest for gavefestens skyld.
 
Vi har døpt begge. Jeg er kristen og da blir det det eneste riktige for meg. Men om barna skulle ønske noe annet, så har jeg ingenting imot det når de er store nok til å ta det valget:)
 
Begge våre barn er døpt.
Mye på grunn av tradisjon men mest fordi det var naturlig for oss begge å døpe barna våre.
 
Eldste er fordi pappaen (exen) ville.
Yngste er ikke siden ingen av oss er kristne.
 
Ikke døpt barna nei.
 
Vi hadde navnefest i regi av HEF. Mest fordi de eldre i familien ville ha en samling av familien og feire lille.

Er ikke kristen selv, så for meg blir det helt feil og stå og lyve i kirka om at vi skal oppdra henne kristent. For meg blir det hyklersk, og respektløst ovenfor kirken.
 
Vi døpte førstemann og skal døpe neste unge også. Om de ønsker å melde seg ut senere er det opp til de da, men vi er begge døpt og konfirmert og synes vi skal døpe ungene også.
 
Vi har døpt begge. Jeg er kristen og da blir det det eneste riktige for meg. Men om barna skulle ønske noe annet, så har jeg ingenting imot det når de er store nok til å ta det valget:)

Synes du det er riktig å ikke gi dem valget i mellomtiden?
 
Vi døpte førstemann og skal døpe neste unge også. Om de ønsker å melde seg ut senere er det opp til de da, men vi er begge døpt og konfirmert og synes vi skal døpe ungene også.

Hvorfor synes dere det?
 
Back
Topp