Er alt liv likeverdig?

Kal-El

Forumet er livet
Er alt liv likeverdig? Hvis du er av den mening, hvor langt er du villig til å gå i hverdagen for å følge prinsippet?
Hvis du ikke er av den mening, i så fall hvorfor?

jeg syns ikke flue og edderkopp liv er mye verdt

nei syns ikke at insekter er like fullverdige som alndre dyr og mennesker...kanskje fordi at de tar så kort levetid i utgangspunktet? 

Jeg skulle ønske jeg kunne levd etter det prinsippet, men jeg spiser kjøtt og liker det, selv om jeg vet at mange millioner dyr pines på bås og på vei til slakterier, og at slaktingen ofte er langt i fra smertefri. Jeg slår ihjel en irriterende flue, jeg trør på maur når jeg går i skogen (og sikkert alt mulig andre dyr.)
Men jeg støtter dyrevernsorganisasjoner, jeg melder i fra hvis jeg ser ett skadet dyr (eller husdyr som lider etc), jeg ville aldri klart å slå ihjel en katt eller en grisunge osv.
Men nei, jeg ser ikke likeverdig på alt av liv! Plukker jo blomster selv om jeg vet dem dør, og jeg har ekte juletre.. Verden er uretferdig, det kommer man ikke unna desverre..

ORIGINAL: EksamensRævva

Nei, jeg synes menneskeliv er mere verdt enn dyreliv.

Kan du spesifisere hvorfor du synes det?

ORIGINAL: Moo

Hvorfor ikke, og hvorfor akkurat flue og edderkopp?

jeg vet at vi trenger insektene, ellers hadde det gått oss ille. vanskelig å tro, men de har sin hensikt her på jorda. jeg er ikke så redd for dem heller og litt for glad i dem.

alt liv er uansett ikke likeverdig. syns ikke voldtektsmenn, pedofile og drapsmenn har livets rett. enkelt å greit.

lik larver er vel noe jeg ikke er så glad i eller som jeg ikke setter så høyt, men vi må jo ha dem[8D]
voldtektsmenn må vi ikke ha[;)]

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Moo

Hvorfor ikke, og hvorfor akkurat flue og edderkopp?

Gode spørsmål. Har ikke noe godt svar.

ORIGINAL: Lissyjane

Jeg mener jeg har mer verdi enn en maur ja(siden du har forsvart de et par ganger nå) Jeg betaler skatt,jeg oppdrar mitt barn(som forhåpentligvis også vokser opp til å betale skatt og jobbe),jeg jobber til hjelp for andre mennesker og jeg beklager,men en maur har ikke den samme nytteverdien som meg[;)]

Hvor gjør du noen som helst nytte for deg utenfor menneskesamfunnet du er en del av, og hvilken nytteverdi har det menneskesamfunnet for naturen/miljøet rundt seg?

Tror du virkelig seriøst at du gjør mer nytte for deg enn en maur sett fra naturens side?

Nei, jeg synes menneskeliv er mere verdt enn dyreliv.

Kan du spesifisere hvorfor du synes det?

Nei, først og fremst må jeg jo si at jeg er ingen dyreelsker. Har aldri vært og kommer heller ikke til å bli. (Og ja, jeg er oppvokst med både hund, katt og kanin)

Mennesker kan utrette ting. Mennesker kan snakke. Mennesker får man ett "forhold" til. (Ja jeg vet dere får det til dyr og, men kan ikke sammenlignes) Mennesker får verden til å gå irundt.

Hadde jeg hatt ett døende menneske og ett døende dyr foran meg hadde jo valget hvert enkelt om hvem jeg synes var viktigst å redde om jeg bare kunne velge ett.

Har egentlig ingen "ordntlig" grunn egentlig. Synes bare mennesker er mere verdt. Hadde sikkert ment noe helt annet hadde jeg likt skapningene..Men nei.

Så du mener dyr ikke kan utrette ting og at dyr ikke kan snakke? Er du klar over at hele din eksistens er takket være ett annet dyr du antageligvis hater? Kan du komme med dokumentasjon / bevis på at mennesker får verden til å gå rundt, dvs. bidrar med noe som helst i symbiosen/naturen/miljøet på jorden som er i nærheten av konstruktivt i større grad enn totalen av destruktivitet vi påfører jorden?

Jeg mener at alt liv er viktig, og man skal ikke ta liv for morroskyld eller unyttig. Men jeg mener at menneskeliv er viktigere..reagerer mer når jeg hører barn bli lemlestet og drept enn om det skjer en hund..selv om begge deler er ille..

Skal man velge mellom å ta livet av en maur eller et menneske er vel ikke valget så vanskelig selv om et liv er et liv!

Jeg mener jeg har mer verdi enn en maur ja(siden du har forsvart de et par ganger nå) Jeg betaler skatt,jeg oppdrar mitt barn(som forhåpentligvis også vokser opp til å betale skatt og jobbe),jeg jobber til hjelp for andre mennesker og jeg beklager,men en maur har ikke den samme nytteverdien som meg[;)]

Hvor gjør du noen som helst nytte for deg utenfor menneskesamfunnet du er en del av, og hvilken nytteverdi har det menneskesamfunnet for naturen/miljøet rundt seg?

Tror du virkelig seriøst at du gjør mer nytte for deg enn en maur sett fra naturens side?

Nei det gjør jeg antagelig ikke. Men mener du da at en maur er mer verdt enn meg?

Nei, jeg mener liv er en effekt/konsept/fenomen, alle enheter i konseptet/fenomenet vi kaller "liv" er derfor lik av verdi, ettersom alt liv egentlig er en del av noe større (altså konseptet "liv"). Se på hele universet og alt liv i det som ett eneste stort immunforsvar, den eneste måten immunforsvaret kan fungere på er gjennom samarbeid, og enhver enhets beste sjanse for overlevelse er å bidra til det systemet.

Ergo, du er like mye verdt som en maur, men ditt bidrag (så langt) er nok langt mindre enn maurens. Mauren bidrar til økosystemet og lever i symbiose med naturen i et perfekt gi/ta-forhold, det gjør desverre ikke vi mennnesker ennå (men jeg tror vi vil det en gang i fremtiden).
Evolusjon er naturens måte å avskrive arters om ikke har livets rett, og det har skjedd utallige ganger at evolusjon/naturen effektivt fjerner hele raser/arter som ikke klarer å opprettholde en slik symbiose/gi-ta-forhold med omgivelsene. Det samme vil nok skje med mennesker også med mindre vi finner måter å komme oss dit på slik at vi også kan bidra i økosystemet på en lignende konstruktiv måte.

Vårt menneskesamfunn er jo bare en liten lukket del av naturen, og vi kan ikke måle nytteverdi ut i fra boksen vi lever i. Den må måles ut i fra helheten/totalen, og totalt sett tilfører vi ingenting foreløpig, vi bare tar.

Rent subjektivt så er mennesker mer verdt for meg av den enkle grunn at jeg er av samme art, det har med biologisk artsgjenkjennelse å gjøre, dette ligger jo genetisk innprintet i oss. For meg er ett menneske mer verdt, men for en maur så er selvfølgelig en maur mer verdt.

ORIGINAL: Tøsa

fordi mauren synes mest sannsynlig den selv er mer verdt enn lissyjane også.
den hadde nok redda skinnet sitt selv foran henne hvis den hadde valget.

Uten tvil, og det er maurens / lissyjanes subjektive mening utifra genetisk artstilhørighet / artsgjenkjennelse. Det jeg er ute etter er den kollektive / objektive verdien, hvis man ser på alt liv som en stor organisme, og spør da: Hvilken del av deg er mest verdt? Den venstre ballestenen din (f.eks lissy), eller den høyre (mauren)? Da mener jeg man må gå etter nytteverdi, altså måle hvilken nytte / bidrag en art tilfører den store organismen og måle verdien ut i fra det.

Sånn sett tilfører den høyre ballestenen (mauren) antageligvis til sædproduksjon og gjør at organismen kan reprodusere seg, mens den den venstre (menneskene) antageligvis er full av kreft.

ORIGINAL: Tøsa

hvis du begynner å snakke om nytteverdi, så er vi mennesker mindre verdt enn maur her på jorda.

Må du besvare dine egne svar og tenke akkurat det samme som meg før jeg rekker å svare på dem?

om man tror man er viktigere for verden enn en maur fordi man betaler skatt og jobber så er man ikke så veldi gjennomtenkt[8D]
vi mennesker ødelegger, forurenser og dreper.
tror ikke det finns noen dyr som gjør så lite for verden som menneskene.

Lest Peter Singer Kal-El?
hehe diskusjonen er jo tatt rett ut fra en diskusjon på Blindern[8|]

Nei, jeg syns ikke alt liv er likeverdig..det klarer jeg ikke å handle ut i fra.

ORIGINAL: kolibri

A: Lest Peter Singer Kal-El?
B: hehe diskusjonen er jo tatt rett ut fra en diskusjon på Blindern[8|]

C: Nei, jeg syns ikke alt liv er likeverdig..det klarer jeg ikke å handle ut i fra.

A: Nei, hvem er det?
B: Jeg tror dette spørsmålet / diskusjonen har oppstått ca. et par millioner steder ved et par millioner anledninger, en diskusjon på blindern er vel en av dem.
C: Hvilken bakgrunn/logikk legger du vekt på da? Subjektivt / objektivt?

ORIGINAL: hopsideisi

ble dette mauren vs mennesket?

[;)]

husker mcgyver  kjempet mot killerants eller hva det var i en episode.  han vant som alltid da.

også lurer jeg virkelig du driver med til dagen kal el, siden du rekker å tenke ut så mye glupt..

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er glupt med slike tanker, det er langt mere fascinerende synes jeg at ikke flere tenker over noe så åpenlyst, det er jo egentlig snakk om ren enkel matematikk.

likhet (materien vi kommer fra), enheter (arter), av et større system (miljøet/naturen/jorden/universet/eksistensen), virkning/effekt/nytte for det systemet m.m.

ORIGINAL: maryjoleen

om man tror man er viktigere for verden enn en maur fordi man betaler skatt og jobber så er man ikke så veldi gjennomtenkt[8D]

Ehm,var det det du klarte å få ut av det jeg skrev,så er du ikke så rent lite kort du heller[8|]

tror ikke jeg har lest det du skrev engang, så nei det var ikke noe jeg klarte å få ut av det du eventuelt skrev..

Ehm,var det det du klarte å få ut av det jeg skrev,så er du ikke så rent lite kort du heller[8|]

tror ikke jeg har lest det du skrev engang, så nei det var ikke noe jeg klarte å få ut av det du eventuelt skrev..

Ååå oki. Beklager,jeg skrev blant annet det[8D] Altså som et eksempel for nytteverdi i samfunnet liksom. For meg blir det fjernt å sammenligne et menneske med en maur liksom.

Det er vel ingen nytte i å kalle noen "kort / lite gjennomtenkt" uansett valg/mening/retning, da er det bedre å utrykke seg med bilder som dette i så fall:

Back
Topp