- Epidural er bra smertelindring

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
Håper jeg ikke trenger epidural, men vil gjerne ha mulighet til det hvis det skulle være nødvendig :)

Jeg tror dette handler litt om at det faktisk er et press på dette med "naturlig fødsel" (Hvor naturlig er det, i vår tid, å ha ekstreme smerter i timesvis?), inntrykket mitt er at veldig få sier de skal ha det uansett - men de fleste vil ha muligheten.

Hva som er best for mor tror jeg er opp til hver enkelt mor, i den ekstreme situasjonen som en fødsel kan være. Jeg tror ikke det er bedre for babyen at mor er totalt utslitt etter å ha hatt store smerter i timesvis. Jeg tror det beste for babyen er en mor som opplever at fødselen har blitt så god som den kan bli, og som har energi til å glede seg over babyen sin. Dersom man får epidural blir babyen passa godt på, så det er trygt for baby også.

Leste en artikkel om dette, og er klart det er et litt sårbart tema.. Men smertelindring tillater også de med ekstrem fødselsangst å få barn. Mennesker som ikke "tåler" å føde. Misforstå meg rett, det er ikke meningen å dømme de som velger planlagt keisersnitt pga frykt for smerter, eller som absolutt skal ha smertestillende, men survoval of the fittest gjelder fortsatt. Det vil jo ha en del å si for menneskeheten i fremtiden, om man "avler" på de som ikke egner seg for en fødsel, enten det er fysisk eller psykisk. Feltet kanskje med et vepsebol når jeg sier dette..

Samtidig er det jo fantastisk at vi har muligheten :)

Leste en artikkel om dette, og er klart det er et litt sårbart tema.. Men smertelindring tillater også de med ekstrem fødselsangst å få barn. Mennesker som ikke "tåler" å føde. Misforstå meg rett, det er ikke meningen å dømme de som velger planlagt keisersnitt pga frykt for smerter, eller som absolutt skal ha smertestillende, men survoval of the fittest gjelder fortsatt. Det vil jo ha en del å si for menneskeheten i fremtiden, om man "avler" på de som ikke egner seg for en fødsel, enten det er fysisk eller psykisk. Feltet kanskje med et vepsebol når jeg sier dette..

Jeg opplever deg som dømmende her, og er usikker på hva du egentlig vil frem til. Å trekke inn survival of the fittest minner akkurat nå mest om disse vaksinemotstanderene, så det sliter jeg med å ta seriøst.

Sniker litt og må si jeg er sjokkert over uttalelsen :o !!! Du sier jo faktisk at de som velger smertelindring under fødsel eller har frykt for dette ikke burde blitt avla på :o

Jeg mener om man er kvinne, egner man seg til fødsel uansett om man velger en paracet, epidural eller keisersnitt. Ingen fødsel er lik, heller ikke kvinnen som må igjennom fødsel og det er helt greit!

Jeg har aldri født, men om situasjonen blir til at jeg ønsker epidural, er jeg sjeleglad for at det finnes!

Dette syntes jeg var interessant, men ikke fordi jeg er enig med deg.
Jeg bare lurer - Vil det egentlig ha "en del å si for menneskeheten i fremtiden om man "avler" på de som ikke egner seg for en fødsel(...)"?
Hva har det å si for fremtiden? Mener du det er en sammenheng mellom mennesker som ikke ""tåler" fødsler" og barn med generelt "dårlige gener" da, eller? Og det er vel ingenting som tilsier at fødselshjelpen kommer til å bli dårligere i fremtiden? At man i fremtiden ikke kommer til å ha smertestillende?
Jeg tenker vel også at man skal være litt ydmyk, spesielt når man ikke har født før, for hva vet vel vi om hvilken fødsel vi kommer til å få? Hvis det oppstår alvorlige komplikasjoner under fødsel, vil det da si at kroppen vår ikke var skapt til å føde, slik at vi egentlig ikke skulle hatt barnet vårt?
Jeg også synes vel kanskje utsagnene dine blir litt "enkle", at verden kanskje baseres på litt mer enn "survival of the fittest" i dagens høyt utviklede samfunn med forskning og medisiner, heldigvis?
(Eventuelt kan man jo spørre hva man skal tilpasse seg til? Er det ikke til den virkeligheten man til enhver tid lever i, og ikke alltid til steinalderen?)

Jeg er enig med Tussa137 her - alt er faktisk ikke så enkelt. For det første er ikke fødselsangst eller smerteterskel kun en genetisk/arvelig faktor, men vel så mye på grunn av oppvekst, tidligere erfaringer og alt man får høre. Samfunnet utvikler seg, og jeg tror mengden av informasjon ikke kun er positivt/betryggende, men også spiller sterkt inn med typiske skrekkhistorier og informasjon om svært sjeldne tilstander! Samtidig mener jeg også at man må tenke tilpasning til dagens samfunn, ikke slik det var før. Jeg synes det er topp at vi har så mye medisinsk hjelp som vi har, og at dette kan være med på å gjøre fødselsopplevelsen bedre for flere. Som førstegangsfødende kan jeg ikke uttale meg noe utover det, for jeg har ikke noe realistisk bilde av fødsel siden jeg ikke har opplevd det. Samtidig er også alle fødsler unike, og jeg synes absolutt ikke at noen skal dømmes for at de tar valg som er de beste for de. Jeg ønsker ikke en verden med kun idealmennesker som er perfekte i alle ledd - da tror ikke jeg verden vil fungere rett og slett. Vi må sette pris på oss selv med alle våre styrker og mangler! :-)

Sånn som jeg opplever det så syns ikke jeg det er så mye press for å føde mest "naturlig". Jeg føler det var mer sånt før, altså for 5 år ++ siden. Her har "presset" kun kommet fra meg selv, men det har jeg laget for min egen del. For meg handler det om mestringsfølelse, fordi jeg trenger det. (Da jeg fødte sist fikk jeg lystgass og akupunktur mot smertene, men det funket ikke for meg så egentlig fødte jeg uten) Om andre bruker smertelindring bryr meg ikke fordi det var deres avgjørelse og noe de valgte fordi de følte de trengte det.

Generelt sett syns jeg man skal velge smertelindring som epidural om man virkelig kjenner at man behøver det. Epiduralen kommer jo ikke alltid helt problemfritt, den kan hemme fødselsforløpet og den kan gi bivirkninger senere. Kvinner har for eksempel mistet følelse i beinet lenge etter fødsel osv.

Uansett, jeg syns det er flott at vi har mulighet til god smertelindring. :)

Har født 2 stk all Natural tidligere, så d er selvsagt planen denne gangen også... Derfor jeg velger å komme på Storken, så er terskelen for epidural og annen lindring litt høyere :) men hvis d blir igangsetting så blir d jo litt annerledes, og kommer nok til å velge epidural hvis de anbefaler det :)

Hadde planlagt å helst ikke ha epidural, men på vekstkontrollen i dag forstod jeg det som at dei nærmest forlanger at jeg bør ha. Eller vertfall ha den klart stukket inn tidlig. Trengde ikke få den aktivert før eventuelt problem/haste ks eller eget ønske. Problemet er jo det å få den stukket inn jeg egentlig ikke ønsker. For liker ikke tanken om det inn i ryggraden. MEN, blir jeg tvingt til å sette den inn så skal jeg jammen ha smertelindringen fra den også. Er visst ikke bare bare å være overvektig. Bmi over 35 er visst risiko under fødsel.

Dette syntes jeg var interessant, men ikke fordi jeg er enig med deg.
Jeg bare lurer - Vil det egentlig ha "en del å si for menneskeheten i fremtiden om man "avler" på de som ikke egner seg for en fødsel(...)"?
Hva har det å si for fremtiden? Mener du det er en sammenheng mellom mennesker som ikke ""tåler" fødsler" og barn med generelt "dårlige gener" da, eller? Og det er vel ingenting som tilsier at fødselshjelpen kommer til å bli dårligere i fremtiden? At man i fremtiden ikke kommer til å ha smertestillende?
Jeg tenker vel også at man skal være litt ydmyk, spesielt når man ikke har født før, for hva vet vel vi om hvilken fødsel vi kommer til å få? Hvis det oppstår alvorlige komplikasjoner under fødsel, vil det da si at kroppen vår ikke var skapt til å føde, slik at vi egentlig ikke skulle hatt barnet vårt?
Jeg også synes vel kanskje utsagnene dine blir litt "enkle", at verden kanskje baseres på litt mer enn "survival of the fittest" i dagens høyt utviklede samfunn med forskning og medisiner, heldigvis?
(Eventuelt kan man jo spørre hva man skal tilpasse seg til? Er det ikke til den virkeligheten man til enhver tid lever i, og ikke alltid til steinalderen?)
Som jeg skrev har jeg fått informasjonen fra en artikkel.

Sniker litt og må si jeg er sjokkert over uttalelsen :o !!! Du sier jo faktisk at de som velger smertelindring under fødsel eller har frykt for dette ikke burde blitt avla på :o
Som jeg skrev har jeg lest dette i en artikkel. Mulig jeg ikke fikk frem poenget klart nok.

Jeg opplever deg som dømmende her, og er usikker på hva du egentlig vil frem til. Å trekke inn survival of the fittest minner akkurat nå mest om disse vaksinemotstanderene, så det sliter jeg med å ta seriøst.

Som sagt er dette noe jeg har lest i en artikkel.

Som sagt er dette noe jeg har lest i en artikkel.

Ja, men det er du som velger å vise til denne artikkelen, da lurer jeg selvsagt på hva du ønsker å oppnå med det.

Hadde planlagt å helst ikke ha epidural, men på vekstkontrollen i dag forstod jeg det som at dei nærmest forlanger at jeg bør ha. Eller vertfall ha den klart stukket inn tidlig. Trengde ikke få den aktivert før eventuelt problem/haste ks eller eget ønske. Problemet er jo det å få den stukket inn jeg egentlig ikke ønsker. For liker ikke tanken om det inn i ryggraden. MEN, blir jeg tvingt til å sette den inn så skal jeg jammen ha smertelindringen fra den også. Er visst ikke bare bare å være overvektig. Bmi over 35 er visst risiko under fødsel.

Oi, hva er dette for noe? Jeg hadde også BMI over 35 før graviditet, men har ikke hørt noe om dette. Jeg er enig med deg, er det å ha noe i ryggraden jeg eventuelt gruer meg for...

Som jeg skrev har jeg fått informasjonen fra en artikkel.
Jeg forstod nok ikke helt at du refererte alt dette til en artikkel, nei. Beklager det. Er det mulighet for at du har en link eller referanse til den? Hadde vært interessant å lese :-)

Oi, hva er dette for noe? Jeg hadde også BMI over 35 før graviditet, men har ikke hørt noe om dette. Jeg er enig med deg, er det å ha noe i ryggraden jeg eventuelt gruer meg for...

Vet ikke om det er noe dei er veldig obs på her i området eller noe. For jordmor har vært veldig på det at jeg har hatt bmi over 35 fra starten av. Og sendt meg på vekstkontroll på grunn av det. Og mener at jeg nok ikke får gå særlig over termin før jeg eventuelt blir satt i gang. Dei nevnte i dag noe om tidlig overtidskontroll vertfall. Og at dei kom til å overvåke ungen mele tiden etter jeg kom i aktiv fødsel (fra 4 cm) med elektroder på babyens hodet :-O

Men jeg er en del over 35 og. Så kanskje dei er enda strengere jo høyere over den bmi grensa en er. Er nok ikke like hysteriske med dei i grenseland vil jeg tro. Viss du er nærmere der. Men har fått høre i dag og fra start hos jordmor at når bmi er over 35 så er det risikosvangerskap.

Som jeg skrev har jeg lest dette i en artikkel. Mulig jeg ikke fikk frem poenget klart nok.

Joda men Utifra hva du skrev virket det veldig som at du syntes artikkelen hadde gode poeng og var enig :p ?

Tror man skal gjennomgå en fødsel før man uttaler seg for bastant om det ene eller det andre. Jeg var selv veldig bestemt på at jeg ikke ønsket epidural under fødselen og ønsket en så naturlig fødsel som mulig. Det ønsker jeg denne gangen også. Det jeg ikke kunne forberede meg på var 3 dager med igangsetting, maserier, manglende søvn, rier og 8 timer i aktiv fødsel med smerter de siste 6 timene som overgikk det jeg kunne forestille meg i kombinasjon med at jeg var utslipp. Bodde i lystgassmaska i 4 timer og fikk da beskjed om at jordmor ønsket at jeg skulle få epidural. Det å få den satt var som å havne i himmelen. Jeg kunne takle smertene uten å ha en maske tredd over hodet hele tiden. Må legge til at fødselen min nesten endte i hastesnitt til tross for vakuum og klipping fordi barnet delvis satt fast i bekkenet. Jeg ønsker som sagt å unngå epidural denne gangen, rett og slett fordi jeg vil se om jeg takler smertene uten den dårlige oppladningen og riestimulerende drypp, i tillegg til at jeg ikke er ubekymret for bivirkningene. Men kunne aldri falt meg inn å se ned på eller sette spørsmålstegn ved at andre ønsker epidural.

Back
Topp