Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg tror dette handler litt om at det faktisk er et press på dette med "naturlig fødsel" (Hvor naturlig er det, i vår tid, å ha ekstreme smerter i timesvis?), inntrykket mitt er at veldig få sier de skal ha det uansett - men de fleste vil ha muligheten.
Hva som er best for mor tror jeg er opp til hver enkelt mor, i den ekstreme situasjonen som en fødsel kan være. Jeg tror ikke det er bedre for babyen at mor er totalt utslitt etter å ha hatt store smerter i timesvis. Jeg tror det beste for babyen er en mor som opplever at fødselen har blitt så god som den kan bli, og som har energi til å glede seg over babyen sin. Dersom man får epidural blir babyen passa godt på, så det er trygt for baby også.
Leste en artikkel om dette, og er klart det er et litt sårbart tema.. Men smertelindring tillater også de med ekstrem fødselsangst å få barn. Mennesker som ikke "tåler" å føde. Misforstå meg rett, det er ikke meningen å dømme de som velger planlagt keisersnitt pga frykt for smerter, eller som absolutt skal ha smertestillende, men survoval of the fittest gjelder fortsatt. Det vil jo ha en del å si for menneskeheten i fremtiden, om man "avler" på de som ikke egner seg for en fødsel, enten det er fysisk eller psykisk. Feltet kanskje med et vepsebol når jeg sier dette..
Samtidig er det jo fantastisk at vi har muligheten
Leste en artikkel om dette, og er klart det er et litt sårbart tema.. Men smertelindring tillater også de med ekstrem fødselsangst å få barn. Mennesker som ikke "tåler" å føde. Misforstå meg rett, det er ikke meningen å dømme de som velger planlagt keisersnitt pga frykt for smerter, eller som absolutt skal ha smertestillende, men survoval of the fittest gjelder fortsatt. Det vil jo ha en del å si for menneskeheten i fremtiden, om man "avler" på de som ikke egner seg for en fødsel, enten det er fysisk eller psykisk. Feltet kanskje med et vepsebol når jeg sier dette..
Jeg mener om man er kvinne, egner man seg til fødsel uansett om man velger en paracet, epidural eller keisersnitt. Ingen fødsel er lik, heller ikke kvinnen som må igjennom fødsel og det er helt greit!Leste en artikkel om dette, og er klart det er et litt sårbart tema.. Men smertelindring tillater også de med ekstrem fødselsangst å få barn. Mennesker som ikke "tåler" å føde. Misforstå meg rett, det er ikke meningen å dømme de som velger planlagt keisersnitt pga frykt for smerter, eller som absolutt skal ha smertestillende, men survoval of the fittest gjelder fortsatt. Det vil jo ha en del å si for menneskeheten i fremtiden, om man "avler" på de som ikke egner seg for en fødsel, enten det er fysisk eller psykisk. Feltet kanskje med et vepsebol når jeg sier dette..
Som jeg skrev har jeg fått informasjonen fra en artikkel.Dette syntes jeg var interessant, men ikke fordi jeg er enig med deg.
Jeg bare lurer - Vil det egentlig ha "en del å si for menneskeheten i fremtiden om man "avler" på de som ikke egner seg for en fødsel(...)"?
Hva har det å si for fremtiden? Mener du det er en sammenheng mellom mennesker som ikke ""tåler" fødsler" og barn med generelt "dårlige gener" da, eller? Og det er vel ingenting som tilsier at fødselshjelpen kommer til å bli dårligere i fremtiden? At man i fremtiden ikke kommer til å ha smertestillende?
Jeg tenker vel også at man skal være litt ydmyk, spesielt når man ikke har født før, for hva vet vel vi om hvilken fødsel vi kommer til å få? Hvis det oppstår alvorlige komplikasjoner under fødsel, vil det da si at kroppen vår ikke var skapt til å føde, slik at vi egentlig ikke skulle hatt barnet vårt?
Jeg også synes vel kanskje utsagnene dine blir litt "enkle", at verden kanskje baseres på litt mer enn "survival of the fittest" i dagens høyt utviklede samfunn med forskning og medisiner, heldigvis?
(Eventuelt kan man jo spørre hva man skal tilpasse seg til? Er det ikke til den virkeligheten man til enhver tid lever i, og ikke alltid til steinalderen?)
Som jeg skrev har jeg lest dette i en artikkel. Mulig jeg ikke fikk frem poenget klart nok.Sniker litt og må si jeg er sjokkert over uttalelsen !!! Du sier jo faktisk at de som velger smertelindring under fødsel eller har frykt for dette ikke burde blitt avla på
Jeg opplever deg som dømmende her, og er usikker på hva du egentlig vil frem til. Å trekke inn survival of the fittest minner akkurat nå mest om disse vaksinemotstanderene, så det sliter jeg med å ta seriøst.
Som sagt er dette noe jeg har lest i en artikkel.
Hadde planlagt å helst ikke ha epidural, men på vekstkontrollen i dag forstod jeg det som at dei nærmest forlanger at jeg bør ha. Eller vertfall ha den klart stukket inn tidlig. Trengde ikke få den aktivert før eventuelt problem/haste ks eller eget ønske. Problemet er jo det å få den stukket inn jeg egentlig ikke ønsker. For liker ikke tanken om det inn i ryggraden. MEN, blir jeg tvingt til å sette den inn så skal jeg jammen ha smertelindringen fra den også. Er visst ikke bare bare å være overvektig. Bmi over 35 er visst risiko under fødsel.
Jeg forstod nok ikke helt at du refererte alt dette til en artikkel, nei. Beklager det. Er det mulighet for at du har en link eller referanse til den? Hadde vært interessant å leseSom jeg skrev har jeg fått informasjonen fra en artikkel.
Oi, hva er dette for noe? Jeg hadde også BMI over 35 før graviditet, men har ikke hørt noe om dette. Jeg er enig med deg, er det å ha noe i ryggraden jeg eventuelt gruer meg for...
Som jeg skrev har jeg lest dette i en artikkel. Mulig jeg ikke fikk frem poenget klart nok.
Tror man skal gjennomgå en fødsel før man uttaler seg for bastant om det ene eller det andre. Jeg var selv veldig bestemt på at jeg ikke ønsket epidural under fødselen og ønsket en så naturlig fødsel som mulig. Det ønsker jeg denne gangen også. Det jeg ikke kunne forberede meg på var 3 dager med igangsetting, maserier, manglende søvn, rier og 8 timer i aktiv fødsel med smerter de siste 6 timene som overgikk det jeg kunne forestille meg i kombinasjon med at jeg var utslipp. Bodde i lystgassmaska i 4 timer og fikk da beskjed om at jordmor ønsket at jeg skulle få epidural. Det å få den satt var som å havne i himmelen. Jeg kunne takle smertene uten å ha en maske tredd over hodet hele tiden. Må legge til at fødselen min nesten endte i hastesnitt til tross for vakuum og klipping fordi barnet delvis satt fast i bekkenet. Jeg ønsker som sagt å unngå epidural denne gangen, rett og slett fordi jeg vil se om jeg takler smertene uten den dårlige oppladningen og riestimulerende drypp, i tillegg til at jeg ikke er ubekymret for bivirkningene. Men kunne aldri falt meg inn å se ned på eller sette spørsmålstegn ved at andre ønsker epidural.Leste en artikkel om dette, og er klart det er et litt sårbart tema.. Men smertelindring tillater også de med ekstrem fødselsangst å få barn. Mennesker som ikke "tåler" å føde. Misforstå meg rett, det er ikke meningen å dømme de som velger planlagt keisersnitt pga frykt for smerter, eller som absolutt skal ha smertestillende, men survoval of the fittest gjelder fortsatt. Det vil jo ha en del å si for menneskeheten i fremtiden, om man "avler" på de som ikke egner seg for en fødsel, enten det er fysisk eller psykisk. Feltet kanskje med et vepsebol når jeg sier dette..