- Epidural er bra smertelindring

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marthe
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marthe

Guest
Tre av ti fødende får epiduralbedøvelse i løpet av fødselen. Epidural gir mange fødende en bedre fødselsopplevelse, mener anestesilege Heidi Stensmyren. Men hva er det, og hvordan fungerer det egentlig?
Les mer her

Skal du ha epidural?

Hadde ikke det sist, og håper det går fint uten denne gangen også. Vil gjerne føde i badekar som sist, og da kan man ikke ta epidural :)

Må se hvordan jeg takler smertene - tar det som det kommer.. lyst til å prøve badekar i åpningsfasen..

Epidural er bra, amen for det!
Hadde det sist, om det blir tid til det er nok sjansen der for at jeg takker ja til tilbudet:)

Regner med at jeg vil ha det. Klarer jeg det uten blir jeg overraska :)

Epidural er fint og himmelen når smertene er på sitt verste. Men jeg følte at jeg ikke helt klarte å kjenne hvordan jeg skulle presse i starten.

Jeg tør ikke ta epidural jeg!!! Er litt skada i ryggen og er redd for om nåla skal gjøre vondt værre.. Født to ganger med en paracet og nåler da, så håper jeg klarer meg uten nå også ;-)

Jeg vet hvor inniH... vondt dette gjør, så jeg sier ja til epidural hvis jeg kan få ;) hjalp underverker sist for å si det sånn!!

Nei takk! Om jeg "kan slippe" så er jeg glad for det. Har null sprøyteskrekk, men når ryggraden er i bildet, så får jeg noia.

Hadde ikke smertelindring sist, så håper på samme opplevelse denne gangen. :P

Vil ikke ha epidural!! Hadde lystgass sist så satser på det samme denne gangen :) Hadde heller ikke rukket epidural sist, så gjør nok ikke det denne gangen heller :p

Synes det er fint å ha til de som virkelig trenger det, men ville aldri i livet tatt det om det ikke var helt nødvendig. Er i den tro at kvinnekroppen klarer fødsel helt fint uten med mindre det tar ekstremt lang tid eller det blir komplikasjoner

Synes det er fint å ha til de som virkelig trenger det, men ville aldri i livet tatt det om det ikke var helt nødvendig. Er i den tro at kvinnekroppen klarer fødsel helt fint uten med mindre det tar ekstremt lang tid eller det blir komplikasjoner

signerer denne! jeg kommer til å prøve alt annet først.. :)

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-unodvendig-a-fode-med-smerte-1.12196750

Synes det var noen gode poeng i denne artikkelen. Jeg hadde ikke smertelindring sist av forskjellige grunner, men er åpen for alt denne gangen forde. Gruer meg faktisk til fødselen hver dag!:p Idag får vel de fleste bedøvelse bare man skal bore i en tann, mens en fødsel, som sprenger smerteskalaen, skal være mest mulig naturlig:/

De fleste klarer det nok, og jeg er sånn sett enig med deg. Men dersom det føles nødvendig, så har iallfall jeg lav terskel altså. I tillegg hører man jo om mange som trenger epidural for å samle krefter etter en lang åpningsfase osv, og dermed øker sjansene for at pressfasen går best mulig.

Vi får bedøvelse og smertestillende for alt mulig annet, så jeg synes ikke man skal se på det som noe nederlag. Jeg kommer ikke til å gjøre det, selv om jeg som nevnt tror at kroppen min klarer dette selv dersom den må det.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-unodvendig-a-fode-med-smerte-1.12196750

Synes det var noen gode poeng i denne artikkelen. Jeg hadde ikke smertelindring sist av forskjellige grunner, men er åpen for alt denne gangen forde. Gruer meg faktisk til fødselen hver dag!:p Idag får vel de fleste bedøvelse bare man skal bore i en tann, mens en fødsel, som sprenger smerteskalaen, skal være mest mulig naturlig:/

jeg er enig med deg, og åpen for alt.. men er livredd for at de skal stikke feil da jeg har skjevhet i ryggen.. bivirkninger eller at noe annet skal gå galt - vet det er sjeldent men det skjer.. vil derfor prøve alt annet først.. men blir det for ille eller jeg er tappet for energi blir det nok epidural ;)

De fleste klarer det nok, og jeg er sånn sett enig med deg. Men dersom det føles nødvendig, så har iallfall jeg lav terskel altså. I tillegg hører man jo om mange som trenger epidural for å samle krefter etter en lang åpningsfase osv, og dermed øker sjansene for at pressfasen går best mulig.

Vi får bedøvelse og smertestillende for alt mulig annet, så jeg synes ikke man skal se på det som noe nederlag. Jeg kommer ikke til å gjøre det, selv om jeg som nevnt tror at kroppen min klarer dette selv dersom den må det.

Synes bare det er litt rart at folk setter som utgangspunkt at de vil og skal ha epidural uansett hva.. Det er jo best for både mor og barn uten, men selvfølgelig svært verdifullt i de situasjonene man trenger det.

Synes bare det er litt rart at folk setter som utgangspunkt at de vil og skal ha epidural uansett hva.. Det er jo best for både mor og barn uten, men selvfølgelig svært verdifullt i de situasjonene man trenger det.

Jeg tror dette handler litt om at det faktisk er et press på dette med "naturlig fødsel" (Hvor naturlig er det, i vår tid, å ha ekstreme smerter i timesvis?), inntrykket mitt er at veldig få sier de skal ha det uansett - men de fleste vil ha muligheten.

Hva som er best for mor tror jeg er opp til hver enkelt mor, i den ekstreme situasjonen som en fødsel kan være. Jeg tror ikke det er bedre for babyen at mor er totalt utslitt etter å ha hatt store smerter i timesvis. Jeg tror det beste for babyen er en mor som opplever at fødselen har blitt så god som den kan bli, og som har energi til å glede seg over babyen sin. Dersom man får epidural blir babyen passa godt på, så det er trygt for baby også.

Back
Topp