En liten tur på føden

Skal høre med legen om det går an å sjekke noen blodprøver i morgen :)

Jeg kan ikke så mye om svangerskap, så aner ikke om det er standard for alle sykehus, men de tok iallefall de blodprøvene på meg hele tiden. Jeg hadde bare spor av protein i urinen og BT rundt 140/95, men leverprøvene og nyreprøvene var dårlige likevel! Så de tok disse blodprøvene hver 4 time en periode husker jeg
 
Jeg kan ikke så mye om svangerskap, så aner ikke om det er standard for alle sykehus, men de tok iallefall de blodprøvene på meg hele tiden. Jeg hadde bare spor av protein i urinen og BT rundt 140/95, men leverprøvene og nyreprøvene var dårlige likevel! Så de tok disse blodprøvene hver 4 time en periode husker jeg

Akkurat det samme som det har vært hos meg da, bare at blodtrykket har blitt høyere nå.. Håper de vil ta blodprøver av meg i morgen!
 
Ja, enig med deg. Jeg pleier å ha blodtrykk å 110/60 ca og de mente at blodtrykket ikke var "høyt nok" til at det var svangerskapsforgiftning sist når det da plutselig lå på 160/115.
Oi. Jeg har 120/80 eller 115/75 og deromkring, og jordmor ble bekymret da det var 140/90. Plutselig 115 i undertrykk er jo nesten dobbelt så mye som du har til vanlig. Så utrolig fotskjellig jordmødre/leger er rundt omkring!
 
Jeg kan ikke så mye om svangerskap, så aner ikke om det er standard for alle sykehus, men de tok iallefall de blodprøvene på meg hele tiden. Jeg hadde bare spor av protein i urinen og BT rundt 140/95, men leverprøvene og nyreprøvene var dårlige likevel! Så de tok disse blodprøvene hver 4 time en periode husker jeg
Ja, samme her! De tok prøver 5 ganger på et døgn pga dårlige leverprøver. Blodtrykket mitt var ca 160/100. Heldigvis normalt så langt i dette svangerskapet, og 37 uker snart.
 
Ja, samme her! De tok prøver 5 ganger på et døgn pga dårlige leverprøver. Blodtrykket mitt var ca 160/100. Heldigvis normalt så langt i dette svangerskapet, og 37 uker snart.

Hadde du proteiner i urinen da?
Hmm, håper de vil ta prøver av meg også! Blodtrykket mitt var jo 160/108 nå..
Kjempebra at det har vært fint hittil i dette svangerskapet!! :)
 
Hadde du proteiner i urinen da?
Hmm, håper de vil ta prøver av meg også! Blodtrykket mitt var jo 160/108 nå..
Kjempebra at det har vært fint hittil i dette svangerskapet!! :)
De tok blodprøver av meg selv om urinen var fin, fordi jeg følte meg uvel. Det vistes på blodprøvene at noe ikke var som det skulle, selv med bare spor av proteiner.

Fascinerende, egentlig, det er hasteprøver, så de kommer til deg på sykehuset og tar prøvene, og svaret er klart ganske kort tid etterpå.
 
De tok blodprøver av meg selv om urinen var fin, fordi jeg følte meg uvel. Det vistes på blodprøvene at noe ikke var som det skulle, selv med bare spor av proteiner.

Fascinerende, egentlig, det er hasteprøver, så de kommer til deg på sykehuset og tar prøvene, og svaret er klart ganske kort tid etterpå.

Hmm, utrolig hvor forskjellig det er [emoji33] jeg føler jo meg ikke helt bra jeg heller, så jeg håper virkelig de tar noen prøver i morgen!
 
Hadde du proteiner i urinen da?
Hmm, håper de vil ta prøver av meg også! Blodtrykket mitt var jo 160/108 nå..
Kjempebra at det har vært fint hittil i dette svangerskapet!! :)
Hadde + på proteiner og ++ på L står det på helsekortet fra første svangerskap samme dag som de dårlige leververdiene. Satt i gang dagen etter, fødte i uke 38. Fikk ca 140/90 mot slutten av 2.svangerskap, men ingen andre tegn til svangerskapsforgiftning, så der gikk jeg over termin faktisk. Har ellers ganske lavt blodtrykk. Så nå får vi se denne 3.gangen!
 
Da har jeg vært på kontroll hos jordmor og det ser ut til at blodtrykket stiger. Idag var blodtrykket gjennomsnittlig 160/108, urinen var helt fin. Har gått opp 2 kg siden fredag og det kjennes at jeg har fått mere vann i kroppen. Jordmor ringte på føden og fikk time hos lege på gyn pol i morgen kl 10:30. 35+4 idag. Håper ting ikke utvikler seg videre, slik at lille kan bli i magen litt til [emoji173]️

Så bra du fikk time allerede i morgen!
Rent høyt blodtrykk kan også medisineres samtidig med at du følges nøye opp mtp evt utvikling av protein i urinen.

Dette går nok veldig bra!
 
Så bra du fikk time allerede i morgen!
Rent høyt blodtrykk kan også medisineres samtidig med at du følges nøye opp mtp evt utvikling av protein i urinen.

Dette går nok veldig bra!

Ja, det er jeg glad for! Takk for beroligende ord! :)
 
Akkurat det samme som det har vært hos meg da, bare at blodtrykket har blitt høyere nå.. Håper de vil ta blodprøver av meg i morgen!

Ja, mitt blodtrykk var også oppe i 170/115 en periode. Men det svingte en del. Det er jo ikke for å skremme deg, men jeg synes de bør ta blodprøver, for som sagt så stod det ikke så bra til i min kropp til tross for at jeg ikke hadde noe særlig proteiner i urinen. Så det er jo mer en betryggelse å ta blodprøver slik at du heller kan puste lettet ut og vite at det hvertfall er sjekket :) De tok blodprøvene fordi jeg hadde subjektive tegn - og det viste seg jo å stemme.
 
Da er jeg innlagt til observasjon! Har tatt blodprøver og fått første dose med blodtrykksmedisin. Blodtrykket skal måles annenhver time. Så nå snur det enten til det bedre og jeg får hjem en tur igjen, ellers så blir det plutselig fødsel ved forverring. Så dette blir spennende[emoji12]
 
Da er jeg innlagt til observasjon! Har tatt blodprøver og fått første dose med blodtrykksmedisin. Blodtrykket skal måles annenhver time. Så nå snur det enten til det bedre og jeg får hjem en tur igjen, ellers så blir det plutselig fødsel ved forverring. Så dette blir spennende[emoji12]
Lykke til :) Hvilket alternativ håper du på selv?
 
Da er jeg innlagt til observasjon! Har tatt blodprøver og fått første dose med blodtrykksmedisin. Blodtrykket skal måles annenhver time. Så nå snur det enten til det bedre og jeg får hjem en tur igjen, ellers så blir det plutselig fødsel ved forverring. Så dette blir spennende[emoji12]
Litt spennende og da! [emoji170] Masse lykke til. Godt du er i trygge hender [emoji3] og fortsatt god bedring. [emoji4]
 
Nå skal ikke jeg si noe helt sikkert og vet ikke hvor høyt blodtrykk du har, men om du er bekymret at legen ikke har rett kan du jo gå til JM for å høre?

Men som det har blitt snakket om tidligere i tråden så har alle forskjellige trykk, så noe som er lavt for noen er høyt for andre og omvendt :)

Nei, så lenge det er stabilt så er det som regel ikke farlig og de gjør ikke noe med det da så lenge det ikke er altfor høyt eller at du/baby blir påvirket av det. Det er hvertfall det jeg har fått hørt. Blodtrykket mitt lå den første tiden på rundt 120/70-80, så det ble gjort tiltak i uke 26 når det ble 140/90. Da ble jeg sykmeldt og har blitt godt fulgt siden. Hadde også spor av protein i urin og mye vann i kroppen da. Nå har det holdt seg stabilt siden uke 26 og da er det greit. Men nå på fredag hadde blodtrykket steget og har fått mer vann i kroppen. Og da vil de følge med mer igjen.

Dersom du har fravær av de andre "klassiker"symptomene, og BT har vært stabilt siden dag 1 tror jeg du kan senke skuldrene dine, med mindre du får noen andre indikasjoner fra helsepersonell. Det er vel ØKENDE blodtrykk + protein i urin samt gjerne økende vann, som tilsammen utgjør indikasjonen. BT er noe av det vanskeligste å vurdere, fordi det er så individuelt, noen har "stabilt" høyt, og noen lavt. Men du kan jo drøfte problemstilingen din direkte med den/de du går på kontroll hos?

Sånn generelt så høres det jo fredelig ut når trykket har vært stabilt hele veien og særlig også da siden du har en stund igjen til termin :) Svangerskapsforgiftning kommer jo ofte ikke så tidlig. Men nå vet jeg jo ikke hvor høyt du pleier å ha når du ikke er gravid eller hvor høyt trykket ditt er nå. Men føler du deg usikker så kan man jo alltid be om en vurdering fra noen andre også!

Takk for svar :) Og beklager kupping av tråden!

Legen min sier at blodtrykket er høyt men siden det har vært det hele tiden og det ikke stiger så er det ingen fare. Jeg har visst bare høyt blodtrykk, også som ikke-gravid. Det stemmer jo overrens med hva dere sier også :) Jeg har også vært hos jordmor og hun reagerte heller ikke på det. Som nevnt så har jeg jo heller ingen av de andre symptomene så da får jeg bare stole på at alt er bra.
 
Back
Topp