En liten tur på føden

Kristinawe

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Hei! I dag var jeg hos jordmor på vanlig kontroll og ble sendt på føden etterpå pga litt høy fosterlyd, virket som lillegutt var litt stresset. Heldigvis var CTG på sykehuset kjempefin, og baby har det bare bra [emoji2][emoji173]️ hadde dog litt høyere blodtrykk enn i det siste, målte 145/102 på sykehuset. Har ligget stabilt på 140/90 siste ukene, har blitt godt fulgt opp pga dette. Overlegen hadde ikke tid til å snakke med oss idag, men siden alt annet var fint så måtte jeg ta kontroll med fastlege/jordmor for ny blodtrykkskontroll på mandag. Og selvfølgelig ta kontakt med føden dersom jeg blir dårlig på noe vis i helga.
Bare av nysgjerrighet, dere som har blitt medisinert pga blodtrykket - hva har det ligget på? Og dere som evt har fått svangerskapsforgiftning, var det bare høyt blodtrykk før du fikk utslag på protein i urin? Og hadde dere noen subjektive symptomer? Har hatt spor av protein flere ganger, men det har visst ikke noe å si :)

God helg damer! [emoji173]️
 
Jeg hadde også høyt bt i går, men ingen andre symptomer og skal på kontroll igjen hos legen på mandag. Så jeg følger tråden for gode råd ;)
 
Så bra alt var fint med lillegutt :Heartblue

Håper ikke du blir noe dårlig i helgen og at målingene går fint på mandag!
 
Jeg fikk aldri svangerskapsforgiftning, men på slutten fikk jeg enda høyere blodtrykk, protein i urinen og følte meg rar og uvel.
Fordi jeg følte meg svimmel og kvalm tok de blodprøver (bl.a. på leverfunksjon), der var det enkelte avvik. Rakk aldri å bli verre, for ungen kom plutselig, men i ettertid mener de at de kanskje var begynnende svangerskapsforgiftning og tilhørende morkakesvikt.

"Standardsymptomet" er vel vondt oppunder ribbeina på høyre sida, men når man kommer dit har det allerede gått veldig langt, så ikke nøl med å ta kontakt selv om du føler deg dårlig med mer diffuse symptomer (f.eks. hodepine, generelt utilpass).
 
Har aldri vært borti høyt blodtykk selv, men vile bare si at jeg håper at formen din holder seg fin, og at blodtrykket stabiliserer seg!
 
Jeg hadde svangerskapsforgiftning sist. Blodtrykket varierte veldig, lå mellom 130-170 i overtrykk og 90-115 i undertrykk. Hadde aldri mer enn spor av protein i urinen, men alltid spor nesten. Derfor trodde de en stund det ikke var svangerskapsforgiftning. Hadde ingen veldig synlige ødemer, men vekten tilsa at jeg samlet opp vann da jeg gikk opp 4 kg på en uke. Hadde subjektive symptomer i form av pannehodepine, kvalme og lysende prikker som fløy over synsfeltet. Ble veldig anpusten og fikk høy puls med en gang jeg beveget meg, hadde hvilepuls på rundt 135, så følte meg naturlig nok sliten. Men grunnen til at de til slutt la meg inn var at leverprøvene og nyreprøvene ble dårligere hver dag. I tillegg flatet vekstkurven til babyen ut paralelt med disse symptomene. Så hos meg kom ikke alle de klassiske og første symptomene med mye proteiner i urinen og synlige ødemer osv. Jeg startet liksom litt i "andre enden" ift den rekkefølgen som er vanlig.

Mitt beste tips er å ta kontakt når du er usikker eller om du føler deg annerledes/ i dårlig form. Bra at du blir fulgt opp med ekstra kontroller! :) Lykke til!
 
Jeg hadde svangerskapsforgiftning sist. Blodtrykket varierte veldig, lå mellom 130-170 i overtrykk og 90-115 i undertrykk. Hadde aldri mer enn spor av protein i urinen, men alltid spor nesten. Derfor trodde de en stund det ikke var svangerskapsforgiftning. Hadde ingen veldig synlige ødemer, men vekten tilsa at jeg samlet opp vann da jeg gikk opp 4 kg på en uke. Hadde subjektive symptomer i form av pannehodepine, kvalme og lysende prikker som fløy over synsfeltet. Ble veldig anpusten og fikk høy puls med en gang jeg beveget meg, hadde hvilepuls på rundt 135, så følte meg naturlig nok sliten. Men grunnen til at de til slutt la meg inn var at leverprøvene og nyreprøvene ble dårligere hver dag. I tillegg flatet vekstkurven til babyen ut paralelt med disse symptomene. Så hos meg kom ikke alle de klassiske og første symptomene med mye proteiner i urinen og synlige ødemer osv. Jeg startet liksom litt i "andre enden" ift den rekkefølgen som er vanlig.

Mitt beste tips er å ta kontakt når du er usikker eller om du føler deg annerledes/ i dårlig form. Bra at du blir fulgt opp med ekstra kontroller! :) Lykke til!

Jeg har hatt bare spor mange ganger jeg også. Har også en del vann som ikke vises, som visted godt på vekta. Var vel rundt 4kg i uka her også, og 10kg på veldig kort tid! Har akkurat likedan som deg med pulsen også, det er slitsomt [emoji33] skal følge med på formen, håper det ikke utvikler seg til noe [emoji4] tusen takk!
Har det gått bra dette svangerskapet da? Med tanke på sv.skapsforgiftning.
 
Oj... dette er nettopp det jeg nå har gått inn og ut av observasjonen på føden for.

Blodtrykket mitt har før jeg ble lagt inn 140/95, 140/100, 135/98 Og 140/100.... Jeg har også hatt målinger hvor overrekker har liggi på rundt 150. Da ble jeg satt på en lav dose Trandate (100mg x2 daglig). Det er pga det høye undertrykket at jordmødrene og legene var urolige for mulig startende svangerskapsforgiftning. Grensa sier de er 140/90. Det er helt vanlig og ok å ha spor av eller +1 på proteiner. Over det må/bør man de på andre symptomer. Symptomer dom hodepine hvor smertene ligger over og bak øynene og øverst i magen, rett under brystet som kan gå som et belte eller ligge mest på den ene eller den andre siden. Hevelser i føttene er også normalt ved svangerskapsforgiftning, men det er også normalt når man er kommet så langt på vei som vi har gjort nå.
På sykehuset vil de også ta blodprøver som på en måte er det som kan gi de beste indikasjoner på om man har svangerskapsforgiftning. Legene har også tatt kontroll av morkaka via UL hvor de ser på blodgjennomstrømning fra morkaka til fosteret.

Håper du har fått litt svar på det du lurte på :)
 
Oj... dette er nettopp det jeg nå har gått inn og ut av observasjonen på føden for.

Blodtrykket mitt har før jeg ble lagt inn 140/95, 140/100, 135/98 Og 140/100.... Jeg har også hatt målinger hvor overrekker har liggi på rundt 150. Da ble jeg satt på en lav dose Trandate (100mg x2 daglig). Det er pga det høye undertrykket at jordmødrene og legene var urolige for mulig startende svangerskapsforgiftning. Grensa sier de er 140/90. Det er helt vanlig og ok å ha spor av eller +1 på proteiner. Over det må/bør man de på andre symptomer. Symptomer dom hodepine hvor smertene ligger over og bak øynene og øverst i magen, rett under brystet som kan gå som et belte eller ligge mest på den ene eller den andre siden. Hevelser i føttene er også normalt ved svangerskapsforgiftning, men det er også normalt når man er kommet så langt på vei som vi har gjort nå.
På sykehuset vil de også ta blodprøver som på en måte er det som kan gi de beste indikasjoner på om man har svangerskapsforgiftning. Legene har også tatt kontroll av morkaka via UL hvor de ser på blodgjennomstrømning fra morkaka til fosteret.

Håper du har fått litt svar på det du lurte på :)

Tusen takk for så informativt svar! blodtrykket har vært rundt 140/90 i flere uker, så jeg likte ikke helt at undertrykket har steget. Men håper at det ikke utvikler seg noe mer. Skal passe på å kjenne på hvordan formen er og om lille er aktiv som han bruker [emoji4]
Hvordan går det med deg nå da? Er det blitt stabilt av medisinen?
 
Hei! I dag var jeg hos jordmor på vanlig kontroll og ble sendt på føden etterpå pga litt høy fosterlyd, virket som lillegutt var litt stresset. Heldigvis var CTG på sykehuset kjempefin, og baby har det bare bra [emoji2][emoji173]️ hadde dog litt høyere blodtrykk enn i det siste, målte 145/102 på sykehuset. Har ligget stabilt på 140/90 siste ukene, har blitt godt fulgt opp pga dette. Overlegen hadde ikke tid til å snakke med oss idag, men siden alt annet var fint så måtte jeg ta kontroll med fastlege/jordmor for ny blodtrykkskontroll på mandag. Og selvfølgelig ta kontakt med føden dersom jeg blir dårlig på noe vis i helga.
Bare av nysgjerrighet, dere som har blitt medisinert pga blodtrykket - hva har det ligget på? Og dere som evt har fått svangerskapsforgiftning, var det bare høyt blodtrykk før du fikk utslag på protein i urin? Og hadde dere noen subjektive symptomer? Har hatt spor av protein flere ganger, men det har visst ikke noe å si :)

God helg damer! [emoji173]️

Ble i dag skrevet ut av observasjonsposten på føden pga dette. Skrevet informasjonen jeg fikk på sykehuset. Dette har vært det store temaet den siste 1,5 uka mi. Har nå gått til innkjøp av eget blodtrykksmaskin for å ha kontroll hjemme også.
 
Ble i dag skrevet ut av observasjonsposten på føden pga dette. Skrevet informasjonen jeg fikk på sykehuset. Dette har vært det store temaet den siste 1,5 uka mi. Har nå gått til innkjøp av eget blodtrykksmaskin for å ha kontroll hjemme også.

Ikke noe gøy... skjønner godt at du vil kunne kontrolle blodtrykket hjemme. Føler selv for det noen ganger! Håper det blir stabilt og fint med medisineringen [emoji4]
 
Tusen takk for så informativt svar! blodtrykket har vært rundt 140/90 i flere uker, så jeg likte ikke helt at undertrykket har steget. Men håper at det ikke utvikler seg noe mer. Skal passe på å kjenne på hvordan formen er og om lille er aktiv som han bruker [emoji4]
Hvordan går det med deg nå da? Er det blitt stabilt av medisinen?


Jeg måtte avslutte medisiner da jeg plutselig opplevde stort blodtrykksfall. Var plutselig på 100/60. Da ble jeg kjempe svimmel, kvalm og svett. Føltes som om jeg skulle besvime. Litt som ved høyt blodtrykk, men føltes enda verre... ved høyt blodtrykk fikk jeg også hjertebank. Nå måler jeg hjemme og skal ringe legen på sykehuset i morgen med mine verdier. Kan virke som om kroppen har fikset seg selv.:happy: Veldig viktog å ringe føden når du kjenner deg dårlig og hold blodtrykket og urinprøver under godt oppsyn hos jordmor og/eller fastlege. Det er hva jeg fikk beskjed om de to dagene jeg var hjemme. Før jeg var inne igjen...
 
Jeg måtte avslutte medisiner da jeg plutselig opplevde stort blodtrykksfall. Var plutselig på 100/60. Da ble jeg kjempe svimmel, kvalm og svett. Føltes som om jeg skulle besvime. Litt som ved høyt blodtrykk, men føltes enda verre... ved høyt blodtrykk fikk jeg også hjertebank. Nå måler jeg hjemme og skal ringe legen på sykehuset i morgen med mine verdier. Kan virke som om kroppen har fikset seg selv.:happy: Veldig viktog å ringe føden når du kjenner deg dårlig og hold blodtrykket og urinprøver under godt oppsyn hos jordmor og/eller fastlege. Det er hva jeg fikk beskjed om de to dagene jeg var hjemme. Før jeg var inne igjen...

Åja, huff!! Så ekkelt [emoji33] kjempefint at de følger med deg nå da, de må jo nesten det når det er så ustabilt! Krysser fingrene for at kroppen har fikset det selv, det er jo best [emoji2]
Skal absolutt passe på at det blir godt fulgt opp. Mamma hadde jo svangerskapsforgiftning også, og det kan jo være arvelig. Men håper selvfølgelig at det ikke blir noe mer!! [emoji4]
 
Jeg måtte avslutte medisiner da jeg plutselig opplevde stort blodtrykksfall. Var plutselig på 100/60. Da ble jeg kjempe svimmel, kvalm og svett. Føltes som om jeg skulle besvime. Litt som ved høyt blodtrykk, men føltes enda verre... ved høyt blodtrykk fikk jeg også hjertebank. Nå måler jeg hjemme og skal ringe legen på sykehuset i morgen med mine verdier. Kan virke som om kroppen har fikset seg selv.:happy: Veldig viktog å ringe føden når du kjenner deg dårlig og hold blodtrykket og urinprøver under godt oppsyn hos jordmor og/eller fastlege. Det er hva jeg fikk beskjed om de to dagene jeg var hjemme. Før jeg var inne igjen...
Mitt blodtrykk er alltid 100/60 :confused:
Men går utifra at det er forskjellig for alle hvordan de har det?!

Så bra at det virker som du er på bedringens vei!
Godt at du får god oppfølging :)
 
Mitt blodtrykk er alltid 100/60 :confused:
Men går utifra at det er forskjellig for alle hvordan de har det?!

Så bra at det virker som du er på bedringens vei!
Godt at du får god oppfølging :)


Oj...! Da ble jeg dårlig, men det er nok som du sier. Alle er forskjellige;)

En kjent frase på sykehuset..... "dette med blodtrykket er veldig komplisert." :hilarious:
 
Hei! I dag var jeg hos jordmor på vanlig kontroll og ble sendt på føden etterpå pga litt høy fosterlyd, virket som lillegutt var litt stresset. Heldigvis var CTG på sykehuset kjempefin, og baby har det bare bra [emoji2][emoji173]️ hadde dog litt høyere blodtrykk enn i det siste, målte 145/102 på sykehuset. Har ligget stabilt på 140/90 siste ukene, har blitt godt fulgt opp pga dette. Overlegen hadde ikke tid til å snakke med oss idag, men siden alt annet var fint så måtte jeg ta kontroll med fastlege/jordmor for ny blodtrykkskontroll på mandag. Og selvfølgelig ta kontakt med føden dersom jeg blir dårlig på noe vis i helga.
Bare av nysgjerrighet, dere som har blitt medisinert pga blodtrykket - hva har det ligget på? Og dere som evt har fått svangerskapsforgiftning, var det bare høyt blodtrykk før du fikk utslag på protein i urin? Og hadde dere noen subjektive symptomer? Har hatt spor av protein flere ganger, men det har visst ikke noe å si :)

God helg damer! [emoji173]️

Jeg ble medisinert da jeg hadde 160/115.
Uken før var det 155/100 og da prøvde de med 40% sykmelding, men det hjalp jo tydeligvis ikke.

Ble satt på 2×100 trantate som etter halvannet døgn ble økt til 3×100.
Etter en uke på trantate, og uten særlig bedring av bt, pluss en smertefull bivirkning (Reynauds fenomen i brystvortene) ble jeg satt på adalat og var en uke på sykehus for å finne riktig dosering.

Spor i urinen har jeg hatt en stunden først nå under utprøvingen av adalat at det var mer enn spor og ar jeg har utviklet svangerskapsforgiftning.
 
Jeg har hatt bare spor mange ganger jeg også. Har også en del vann som ikke vises, som visted godt på vekta. Var vel rundt 4kg i uka her også, og 10kg på veldig kort tid! Har akkurat likedan som deg med pulsen også, det er slitsomt [emoji33] skal følge med på formen, håper det ikke utvikler seg til noe [emoji4] tusen takk!
Har det gått bra dette svangerskapet da? Med tanke på sv.skapsforgiftning.

Det med spor er jo litt vanskelig for man kan jo ha spor av protein uten at det er noe farlig også. Det med pulsen er veldig slitsomt ja, føles jo som man har vært på en liten joggerunde bare man beveger seg:eek: Hvis det er noen trøst så var mitt forløp veeldig svingende! Det gikk fra moderat til alvorlig hvor de snakket om å ta henne ut time for time, for så å bli bedre og jeg ble skrevet ut! Fødte av meg selv 38+2 og hadde da vært skrevet ut av sykehuset i en uke. Så behøver ikke alltid å bli verre og verre, hvis man er heldig så holder det seg stabilt! :) Men synes jo du har en del varsler som bør følges opp tett i alle fall! Bedre med for mange enn for få undersøkelser.

Dette svangerskapet har det gått fint hittils! :) Sist startet det uke 31. Nå er jeg i uke 34 og har ikke fått konstatert noe enda. Har derimot denne uken vært på ekstra kontroll, og må på ny kontroll til uken igjen pga at jeg har økende ødemer i beina. Ser ut som elefant...Gikk opp 3 kg på de tre siste dagene nå. Og har av og på spor av protein. BT er helt fint - 120/80-130/90 ca, men det er stigende i forhold til hva jeg har hatt tidligere i svangerskapet da det har ligget veldig lavt. Så skal jeg på vekstkontroll av lillemann neste uke også, for å se at gjennomstrømningen fra morkaken er god nok. Så blir fulgt litt ekstra med på denne gangen :)
 
Mitt blodtrykk er alltid 100/60 :confused:
Men går utifra at det er forskjellig for alle hvordan de har det?!

Så bra at det virker som du er på bedringens vei!
Godt at du får god oppfølging :)

Blodtrykk er veldig individuelt. Det er derfor man ofte vurderer et blodtrykk ut fra hva som er "normalt" for den enkelte. Dvs hvis du får blodtrykk på 130/85 så kan det være litt høyt til å være deg, ikke sant :) Mens en som ligger på det til vanlig kanskje blir dårlig av å ha så "lavt" blodtrykk som det du har. Så legene har rett, blodtrykk er veldig individuelt og ganske komplisert å vurdere!
 
Kjenner jeg er så engstelig for å utvikle svangerskapsforgiftning nå.. klarer liksom ikke å tenke på annet før jeg har kontrollert det igjen og overanalyserer alt kroppen gir meg av tegn [emoji849]
 
Back
Topp