En liten tur på føden

Kjenner jeg er så engstelig for å utvikle svangerskapsforgiftning nå.. klarer liksom ikke å tenke på annet før jeg har kontrollert det igjen og overanalyserer alt kroppen gir meg av tegn [emoji849]

Det er slitsomt, be heller om å komme inn på hyppigere kontroller hvis det stresser deg. :)
 
Sniker fra desember.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men. Jeg har også høyt blodtrykk og har hatt det hele tiden men legen mener at det ikke er noen fare siden det har vært stabilt høyt siden første kontroll og ikke har steget. Er det feil? Jeg har følt meg mye sliten og i dårlig form og er redd for at det skal være noe galt og at det ikke blir fanget opp. Jeg har ikke hatt protein i urinen eller mer vann i kroppen enn normalt.
 
Sniker fra desember.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men. Jeg har også høyt blodtrykk og har hatt det hele tiden men legen mener at det ikke er noen fare siden det har vært stabilt høyt siden første kontroll og ikke har steget. Er det feil? Jeg har følt meg mye sliten og i dårlig form og er redd for at det skal være noe galt og at det ikke blir fanget opp. Jeg har ikke hatt protein i urinen eller mer vann i kroppen enn normalt.
Nå skal ikke jeg si noe helt sikkert og vet ikke hvor høyt blodtrykk du har, men om du er bekymret at legen ikke har rett kan du jo gå til JM for å høre?

Men som det har blitt snakket om tidligere i tråden så har alle forskjellige trykk, så noe som er lavt for noen er høyt for andre og omvendt :)
 
Sniker fra desember.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men. Jeg har også høyt blodtrykk og har hatt det hele tiden men legen mener at det ikke er noen fare siden det har vært stabilt høyt siden første kontroll og ikke har steget. Er det feil? Jeg har følt meg mye sliten og i dårlig form og er redd for at det skal være noe galt og at det ikke blir fanget opp. Jeg har ikke hatt protein i urinen eller mer vann i kroppen enn normalt.

Nei, så lenge det er stabilt så er det som regel ikke farlig og de gjør ikke noe med det da så lenge det ikke er altfor høyt eller at du/baby blir påvirket av det. Det er hvertfall det jeg har fått hørt. Blodtrykket mitt lå den første tiden på rundt 120/70-80, så det ble gjort tiltak i uke 26 når det ble 140/90. Da ble jeg sykmeldt og har blitt godt fulgt siden. Hadde også spor av protein i urin og mye vann i kroppen da. Nå har det holdt seg stabilt siden uke 26 og da er det greit. Men nå på fredag hadde blodtrykket steget og har fått mer vann i kroppen. Og da vil de følge med mer igjen.
 
Blodtrykk er veldig individuelt. Det er derfor man ofte vurderer et blodtrykk ut fra hva som er "normalt" for den enkelte. Dvs hvis du får blodtrykk på 130/85 så kan det være litt høyt til å være deg, ikke sant :) Mens en som ligger på det til vanlig kanskje blir dårlig av å ha så "lavt" blodtrykk som det du har. Så legene har rett, blodtrykk er veldig individuelt og ganske komplisert å vurdere!
Hadde bare alle tenkt det der... jeg ligger lavt til vanlig og når jeg får 120/80 som er "normalen" for folk, så har jeg høyt... men fikk ikke gehør for det sist husker jeg.
 
Da har jeg vært på kontroll hos jordmor og det ser ut til at blodtrykket stiger. Idag var blodtrykket gjennomsnittlig 160/108, urinen var helt fin. Har gått opp 2 kg siden fredag og det kjennes at jeg har fått mere vann i kroppen. Jordmor ringte på føden og fikk time hos lege på gyn pol i morgen kl 10:30. 35+4 idag. Håper ting ikke utvikler seg videre, slik at lille kan bli i magen litt til [emoji173]️
 
Da har jeg vært på kontroll hos jordmor og det ser ut til at blodtrykket stiger. Idag var blodtrykket gjennomsnittlig 160/108, urinen var helt fin. Har gått opp 2 kg siden fredag og det kjennes at jeg har fått mere vann i kroppen. Jordmor ringte på føden og fikk time hos lege på gyn pol i morgen kl 10:30. 35+4 idag. Håper ting ikke utvikler seg videre, slik at lille kan bli i magen litt til [emoji173]️
Det var ikke noe kjekt :(
Bra at urinen var fin, men vekt og blodtrykk var jo ikke gode nyheter.

Godt at du skal på ny kontroll i morgen.
Krysser fingrene for at det går fint da, lille må jo bli litt tjukkere før ankomst :happy::Heartred
 
Jeg har selv tidligere svangerskap hatt truende svangerskapsforgifning og blir glad når jeg leser at de følger deg så godt opp. :) Iallefall bra at urinen din er fin. :) Jeg ble lagt inn på føden den gangen og det var fryktelig kjedelig bare ligge, men det er verdt det, så lille baby i magen får godgjort seg en stund til. Lykke til <3
 
Sniker fra desember.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men. Jeg har også høyt blodtrykk og har hatt det hele tiden men legen mener at det ikke er noen fare siden det har vært stabilt høyt siden første kontroll og ikke har steget. Er det feil? Jeg har følt meg mye sliten og i dårlig form og er redd for at det skal være noe galt og at det ikke blir fanget opp. Jeg har ikke hatt protein i urinen eller mer vann i kroppen enn normalt.
Dersom du har fravær av de andre "klassiker"symptomene, og BT har vært stabilt siden dag 1 tror jeg du kan senke skuldrene dine, med mindre du får noen andre indikasjoner fra helsepersonell. Det er vel ØKENDE blodtrykk + protein i urin samt gjerne økende vann, som tilsammen utgjør indikasjonen. BT er noe av det vanskeligste å vurdere, fordi det er så individuelt, noen har "stabilt" høyt, og noen lavt. Men du kan jo drøfte problemstilingen din direkte med den/de du går på kontroll hos?
 
Da har jeg vært på kontroll hos jordmor og det ser ut til at blodtrykket stiger. Idag var blodtrykket gjennomsnittlig 160/108, urinen var helt fin. Har gått opp 2 kg siden fredag og det kjennes at jeg har fått mere vann i kroppen. Jordmor ringte på føden og fikk time hos lege på gyn pol i morgen kl 10:30. 35+4 idag. Håper ting ikke utvikler seg videre, slik at lille kan bli i magen litt til [emoji173]️

Huff, så kjedelig med blodtrykksstigning :( Håper virkelig de finner ut av det, og at du kan få slappe av en stund til uten å måtte bekymre deg. Bra de tar tak i det i det minste, og undersøker! Lykke til med undersøkelsen i morgen!
 
Så deilig at du blir fulgt opp så tett da, og lykke til på sykehuset i morgen :)
 
Sniker fra desember.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men. Jeg har også høyt blodtrykk og har hatt det hele tiden men legen mener at det ikke er noen fare siden det har vært stabilt høyt siden første kontroll og ikke har steget. Er det feil? Jeg har følt meg mye sliten og i dårlig form og er redd for at det skal være noe galt og at det ikke blir fanget opp. Jeg har ikke hatt protein i urinen eller mer vann i kroppen enn normalt.

Sånn generelt så høres det jo fredelig ut når trykket har vært stabilt hele veien og særlig også da siden du har en stund igjen til termin :) Svangerskapsforgiftning kommer jo ofte ikke så tidlig. Men nå vet jeg jo ikke hvor høyt du pleier å ha når du ikke er gravid eller hvor høyt trykket ditt er nå. Men føler du deg usikker så kan man jo alltid be om en vurdering fra noen andre også!
 
Hadde bare alle tenkt det der... jeg ligger lavt til vanlig og når jeg får 120/80 som er "normalen" for folk, så har jeg høyt... men fikk ikke gehør for det sist husker jeg.

Ja, enig med deg. Jeg pleier å ha blodtrykk å 110/60 ca og de mente at blodtrykket ikke var "høyt nok" til at det var svangerskapsforgiftning sist når det da plutselig lå på 160/115.
 
Da har jeg vært på kontroll hos jordmor og det ser ut til at blodtrykket stiger. Idag var blodtrykket gjennomsnittlig 160/108, urinen var helt fin. Har gått opp 2 kg siden fredag og det kjennes at jeg har fått mere vann i kroppen. Jordmor ringte på føden og fikk time hos lege på gyn pol i morgen kl 10:30. 35+4 idag. Håper ting ikke utvikler seg videre, slik at lille kan bli i magen litt til [emoji173]️

Så kjedelig at det stiger! :( Bra at de tar deg inn på ny kontroll i morgen. Har de tatt blodprøver av deg? Prøv å slapp av og ta det med ro så godt det går, la noen andre lage middag og gjør så lite som mulig!
 
Det var ikke noe kjekt :(
Bra at urinen var fin, men vekt og blodtrykk var jo ikke gode nyheter.

Godt at du skal på ny kontroll i morgen.
Krysser fingrene for at det går fint da, lille må jo bli litt tjukkere før ankomst :happy::Heartred

Jeg har selv tidligere svangerskap hatt truende svangerskapsforgifning og blir glad når jeg leser at de følger deg så godt opp. :) Iallefall bra at urinen din er fin. :) Jeg ble lagt inn på føden den gangen og det var fryktelig kjedelig bare ligge, men det er verdt det, så lille baby i magen får godgjort seg en stund til. Lykke til <3

Huff, så kjedelig med blodtrykksstigning :( Håper virkelig de finner ut av det, og at du kan få slappe av en stund til uten å måtte bekymre deg. Bra de tar tak i det i det minste, og undersøker! Lykke til med undersøkelsen i morgen!

Så deilig at du blir fulgt opp så tett da, og lykke til på sykehuset i morgen :)

Tusen takk dere! Så hyggelig [emoji173]️

Så kjedelig at det stiger! :( Bra at de tar deg inn på ny kontroll i morgen. Har de tatt blodprøver av deg? Prøv å slapp av og ta det med ro så godt det går, la noen andre lage middag og gjør så lite som mulig!

Takk, skal prøve å gjøre det! [emoji173]️ blir jo automatisk litt bekymret selvfølgelig.. nei, de har ikke tatt noen nye blodprøver siden de standardprøvene i uke 12. Men det kunne jeg egentlig ha tenkt meg... [emoji849]
 
Tusen takk dere! Så hyggelig [emoji173]️



Takk, skal prøve å gjøre det! [emoji173]️ blir jo automatisk litt bekymret selvfølgelig.. nei, de har ikke tatt noen nye blodprøver siden de standardprøvene i uke 12. Men det kunne jeg egentlig ha tenkt meg... [emoji849]
Ingen blodprøver?!
Her tar de av meg hver gang jeg er på kontroll hos lege, er hos JM og lege annenhver gang.
 
Tusen takk dere! Så hyggelig [emoji173]️



Takk, skal prøve å gjøre det! [emoji173]️ blir jo automatisk litt bekymret selvfølgelig.. nei, de har ikke tatt noen nye blodprøver siden de standardprøvene i uke 12. Men det kunne jeg egentlig ha tenkt meg... [emoji849]
Jeg tok oppfølging hb i uke 26(?), ellers ikke tatt siden uke 12 jeg heller.
 
Back
Topp