En helt vanlig dag

Jenta mi ble fire uker i dag. Merker at hun har vært litt mer urolig og utålmodig i dag, men det er vel en del av den femte uken (som visstnok er en vanskelig uke i følge «humøroversikten» uke for uke). Nå skjer jo ting fort, og det har gått fra å amme hver tredje time til at hun nå vil ha mye oftere. Leste at det kan være en slags trygghet i en periode der det skjer mye.

Uansett, jeg ammer sånn rundt tre på natta, og deretter rundt seks (pluss minus noen timer), og så har jeg de siste dagene tatt en soverunde til i senga, slik at hun ammes igjen rundt ni. Deretter står jeg opp og legger henne på badegulvet (har stort bad med babyteppe og uro liggende fremme). Da kan hun ligger og plundre og stirre en stund, mens jeg får spylt stingene og ordnet meg sånn tålelig :p Så går jeg ned og ammer igjen, og så ligger hun litt i babynesten mens jeg pisker sammen en frokost. Rekker kanskje å spise før hun trenger å være nær. Så har jeg henne litt på leketeppe i stua, og lar henne ligge på magen. Synger litt med henne, ammer kanskje litt igjen. I dag hadde jeg en venninne på besøk fra tolv, men de forrige dagene har jeg tatt en tur i vogna med henne rundt ett-tiden, og går da en tur med henne og hunden. Da sover hun i vogna. Så har jeg ligget på sofaen og prøvd å få henne til å finne litt roen etter det. Sett litt på tv. Så kommer faren hjem, og da er han på balleb, så har jeg sovet en times tid. Så er vi egentlig bare med hverandre på kvelden, hvor hun de siste dagene er veldig våken og vil ha melk minst en gang i timen. Så slukner hun ikke før rundt tolv igjen. Da er sirkelen sluttet. Oppi dette er det selvsagt mange bleier som skal skiftes ;)
Hvor leser du den «humøroversikten» uke for uke?
 
Nå er det mye mulig jeg er dum og uvitende førstegangs her (men derfor spør jeg også:p): Hvis dere bader og tar kveldsstell kl 19, hvor tidlig legger dere da? Og har det vært sånn med soving på dagen i flere uker allerede, med «faste» dupper?
Her styrer frøkna døgnet litt enda..har i alle fall ikke noe fast tid for soving på dagen..men det blir kanskje lettere etterhvert?!

Haha dette lurer jeg fortsatt på- når noen sier «vi legger han kl 18.30».. okej, men hva betyr det? Begynner man leggingen da? Er det da de ligger i sengen? Eller når de faktisk sovner? :p tror de fleste mener at man begynner leggingen da, sånn tenker i hvert fall jeg. I dag feks begynte vi leggingen 18.15, mest fordi hun da hadde vært våken i en time og var klar for å sove igjen. Badet, stelte og koste før hun fikk 2xpupp pluss flaske. Etter litt byssing og mer kos sovnet hun 19.30 (halleluja!!).

Huk har fatt «faste» dupper på dagen i et par uker, det har liksom bare kommet av seg selv. Hun har totalt 3 dupper, en kort en etter at hun våkner for dagen, en lang en midt på dagen, og en kort en igjen på ettermiddagen. Har vært bevisst på å se etter trøtthetstegn og finne ut av hennes «maks våkentid», også har det blitt et mønster av det.. hun er våken max 40 min-1 time før hun trenger å sove igjen.
 
Hvordan snur man lettest på døgnrytmen til de små? Snipp har startet å våkne klokken 3 på natta, da er han i sitt ess. Å jeg elsker jo når han er i sitt ess, da får man så mye mer utav tiden han er våken på. Både kose, leke og snakke går litt mer av seg selv når han er våken. Problemet er at når det er klokken 3 på natta av alle ting, så er man jo så dørge trøtt at man sliter selv med å være i stand til å nyte den tiden. Må jeg bare prøve å stille egen klokke etter han, eller kan jeg klare å snu døgnet hans?
 
Hvordan snur man lettest på døgnrytmen til de små? Snipp har startet å våkne klokken 3 på natta, da er han i sitt ess. Å jeg elsker jo når han er i sitt ess, da får man så mye mer utav tiden han er våken på. Både kose, leke og snakke går litt mer av seg selv når han er våken. Problemet er at når det er klokken 3 på natta av alle ting, så er man jo så dørge trøtt at man sliter selv med å være i stand til å nyte den tiden. Må jeg bare prøve å stille egen klokke etter han, eller kan jeg klare å snu døgnet hans?
Prøver å holde det mørkt og rolig på natten. Dvs minst mulig bleieskift, bevegelse etc. Ammer liggende i senga f.eks. Mini sovner raskt etter amming, selv når jeg har måttet skifte bleie heldigvis. Verre med mammaen ofte.
 
Prøver å holde det mørkt og rolig på natten. Dvs minst mulig bleieskift, bevegelse etc. Ammer liggende i senga f.eks. Mini sovner raskt etter amming, selv når jeg har måttet skifte bleie heldigvis. Verre med mammaen ofte.

Har det mørkt og stille på soverommet, hvor vi ligger på natta. Helt til han våkner iallefall, da er det ikke så stille lengre :smiley-angry017 Men får han ikke i søvn igjen, å om man prøver bruker vi all energien hans på at han klager på at han må sove i stedenfor å faktisk kunne skravle å kose å ha det hyggelig.Vurderer å snu vårt døgn slik at vi er mer våken når han faktisk har sin våkentid fremfor at han skal følge vårt mønster...
 
Ja, flott at hun sovner så fort etter mat på natta - det gjør mi og :) Nattesøvn er viktig!

Her begynte vi med soving på eget rom da hun var ca 6 mnd, passa sånn med at vi kom hjem fra lang sommerferie og hun hadde øvd litt der + at det var et naturlig «skille» tenkte jeg :)

Vet noen starter mye tidligere, mens noen drøyer lenger. For min del handla det om min alles nattesøvn egentlig - både jeg, mannen og hun sov bedre når hun flyttet på eget rom. Hun våkna lett av oss, og det var godt å få soverommet tilbake :) Da amma jeg fremdeles én gang i løpet av natta og jeg synes ikke det var noe stress å gå inn til henne én gang i løpet av natta. Jeg synes også det ble lettere å slutte med nattamming når hun flyttet på eget rom.

Ja, bedside crib er genialt! Hun sover i egen seng samtidig som hun er veldig nært for amming og trygghet :)

Rutinene kommer til å sette seg fint - prøv å ikle bekymre deg for problemer som muligens kan dukke opp :) Mitt beste tips er; vær konsekvent og stå i det! Og ikke la deg knekke av at rutinene plutselig endret seg, det går over!

Takk for gode tips! Ser jo at ting sakte men sikkert går seg til allerede. I natt sov hun 5t sammenhengende for første gang. - jeg var helt i sjokk:hilarious: Og nå kan hun gjerne sove en time i vogn etter tur, og i nest/vugge inne. Så jeg har jo plutselig mye mer «frihet» enn de første ukene!

Må si jeg gleder meg til den dagen jeg kommer til en løsning med amming da, for det som tar mest tid nå om dagen..har hatt trøbbel helt fra start, så ammer, pumper OG gir noe mme nå...forferdelig tidkrevende..:meh:

Blir spennende å se framover også, men har også troa på det du sier om å være konsekvent og stå i det (har heldigvis blitt litt vant med det på jobb i barneskolen, selv om det såklart blir annerledes med egen og at hun er mye mindre enn de jeg har der, men likevel);)
 
Haha dette lurer jeg fortsatt på- når noen sier «vi legger han kl 18.30».. okej, men hva betyr det? Begynner man leggingen da? Er det da de ligger i sengen? Eller når de faktisk sovner? :p tror de fleste mener at man begynner leggingen da, sånn tenker i hvert fall jeg. I dag feks begynte vi leggingen 18.15, mest fordi hun da hadde vært våken i en time og var klar for å sove igjen. Badet, stelte og koste før hun fikk 2xpupp pluss flaske. Etter litt byssing og mer kos sovnet hun 19.30 (halleluja!!).

Huk har fatt «faste» dupper på dagen i et par uker, det har liksom bare kommet av seg selv. Hun har totalt 3 dupper, en kort en etter at hun våkner for dagen, en lang en midt på dagen, og en kort en igjen på ettermiddagen. Har vært bevisst på å se etter trøtthetstegn og finne ut av hennes «maks våkentid», også har det blitt et mønster av det.. hun er våken max 40 min-1 time før hun trenger å sove igjen.

Skjønner. Har ikke begynt så tidlig her enda, men det hadde kanskje vært lurt... Har stelt henne før jeg legger meg også bare, men hun har jo sovet i nest/vugge på stua før det også.

Godt å høre at det er flere som ikke er våkne så lenge. I dag har det vært kanskje en time av gangen bare her også..men ser jo da at hun blir survete og trøtt igjen, så da trenger hun sikkert søvnen:p
 
Back
Topp