En helt vanlig dag

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
Hvordan ser en helt vanlig dag ut hos dere nå? Hvor gammel er den lille, og hva gjør dere? Sover den lille mye gjennom døgnet? Mye våken?
 
Jenta mi ble fire uker i dag. Merker at hun har vært litt mer urolig og utålmodig i dag, men det er vel en del av den femte uken (som visstnok er en vanskelig uke i følge «humøroversikten» uke for uke). Nå skjer jo ting fort, og det har gått fra å amme hver tredje time til at hun nå vil ha mye oftere. Leste at det kan være en slags trygghet i en periode der det skjer mye.

Uansett, jeg ammer sånn rundt tre på natta, og deretter rundt seks (pluss minus noen timer), og så har jeg de siste dagene tatt en soverunde til i senga, slik at hun ammes igjen rundt ni. Deretter står jeg opp og legger henne på badegulvet (har stort bad med babyteppe og uro liggende fremme). Da kan hun ligger og plundre og stirre en stund, mens jeg får spylt stingene og ordnet meg sånn tålelig :p Så går jeg ned og ammer igjen, og så ligger hun litt i babynesten mens jeg pisker sammen en frokost. Rekker kanskje å spise før hun trenger å være nær. Så har jeg henne litt på leketeppe i stua, og lar henne ligge på magen. Synger litt med henne, ammer kanskje litt igjen. I dag hadde jeg en venninne på besøk fra tolv, men de forrige dagene har jeg tatt en tur i vogna med henne rundt ett-tiden, og går da en tur med henne og hunden. Da sover hun i vogna. Så har jeg ligget på sofaen og prøvd å få henne til å finne litt roen etter det. Sett litt på tv. Så kommer faren hjem, og da er han på balleb, så har jeg sovet en times tid. Så er vi egentlig bare med hverandre på kvelden, hvor hun de siste dagene er veldig våken og vil ha melk minst en gang i timen. Så slukner hun ikke før rundt tolv igjen. Da er sirkelen sluttet. Oppi dette er det selvsagt mange bleier som skal skiftes ;)
 
Jenta mi ble fire uker i dag. Merker at hun har vært litt mer urolig og utålmodig i dag, men det er vel en del av den femte uken (som visstnok er en vanskelig uke i følge «humøroversikten» uke for uke). Nå skjer jo ting fort, og det har gått fra å amme hver tredje time til at hun nå vil ha mye oftere. Leste at det kan være en slags trygghet i en periode der det skjer mye.

Uansett, jeg ammer sånn rundt tre på natta, og deretter rundt seks (pluss minus noen timer), og så har jeg de siste dagene tatt en soverunde til i senga, slik at hun ammes igjen rundt ni. Deretter står jeg opp og legger henne på badegulvet (har stort bad med babyteppe og uro liggende fremme). Da kan hun ligger og plundre og stirre en stund, mens jeg får spylt stingene og ordnet meg sånn tålelig :p Så går jeg ned og ammer igjen, og så ligger hun litt i babynesten mens jeg pisker sammen en frokost. Rekker kanskje å spise før hun trenger å være nær. Så har jeg henne litt på leketeppe i stua, og lar henne ligge på magen. Synger litt med henne, ammer kanskje litt igjen. I dag hadde jeg en venninne på besøk fra tolv, men de forrige dagene har jeg tatt en tur i vogna med henne rundt ett-tiden, og går da en tur med henne og hunden. Da sover hun i vogna. Så har jeg ligget på sofaen og prøvd å få henne til å finne litt roen etter det. Sett litt på tv. Så kommer faren hjem, og da er han på balleb, så har jeg sovet en times tid. Så er vi egentlig bare med hverandre på kvelden, hvor hun de siste dagene er veldig våken og vil ha melk minst en gang i timen. Så slukner hun ikke før rundt tolv igjen. Da er sirkelen sluttet. Oppi dette er det selvsagt mange bleier som skal skiftes ;)

Egentlig godt å høre at det er flere som ikke rekker sånn kjempemye på en dag. Her er baby også fire uker i dag, så de er ganske like da! «Problemet» her er at hun sjelden sover mer enn 2t sammenhengende, dag som natt, og at hun helst sover i fanget/på brystet til en av oss på dagtid. Får en og annen gang lagt henne i nestet, men veldig ofte våkner hun igjen da og skriker. Håper veldig at sovingen går seg til litt mer etterhvert!
Vi har ingen fast rutine på når vi legger oss/står opp - ser an litt når og hvordan hun sover. Ellers er jeg fornøyd hvis jeg rekker frokost og dusj mellom slagene liksom. Nå i starten har det vært en del besøk her, og vi har hatt turer på butikken, helsestasjonen, barselgruppe osv. Vi prøver også å få trillet tur så lenge det ikke er for kaldt, og innimellom kan hun sove i vogna når vi kommer inn igjen også.. Ut over det går det i mat (både ammer innimellom og pumper, så pumping tar jo litt tid oppi det hele også), kos og bleieskift. Har satt klar babygym, men ikke lagt henne der så mye enda..kommer nok til å prøve mer etterhvert nå.
Er veldig godt nå som det er ferie sånn at vi er to hjemme igjen et par uker - det hjelper veldig!
 
Her varierer dagen helt etter mini. Noen dager får jeg gjort masse, andre ganger ingenting. Og mini er 8 uker (2 mnd akkurat imorgen). Igår skulle jeg på postkontoret før kl 16.45, det fikk jeg ikke gjort :hilarious: Men det skyltes at jeg prioriterte å bli med svigers på handlerunde da mini trengte litt nye klær
 
Her varierer dagen helt etter mini. Noen dager får jeg gjort masse, andre ganger ingenting. Og mini er 8 uker (2 mnd akkurat imorgen). Igår skulle jeg på postkontoret før kl 16.45, det fikk jeg ikke gjort :hilarious: Men det skyltes at jeg prioriterte å bli med svigers på handlerunde da mini trengte litt nye klær

Har det vært sånn hele tiden, eller merker du forandring jo eldre den lille blir?!
 
Har det vært sånn hele tiden, eller merker du forandring jo eldre den lille blir?!
Helt ærlig har jeg ikke brydd meg om rutiner, men vi tilbrakte tross alt de første 2 ukene på sykehuset, og så 1 uke til nå for 1 uke siden. Så mini går som regel til sengs med meg, og så står han opp når han våkner. Det blir rutiner ut fra det. Men han spiser vanligvis enten hver 3-4 time, eller konstant til han får en flaske med enten mme eller mm. Noen dager finner han ikke roen ved puppen i det hele tatt, eller skal die konstant, og da ender det med at han får en flaske utover ettermiddagen.

Idag har han nektet å sove bortsett fra da jeg var ute på tur, og har villet være i konstant bevegelse eller ligge ved brystet. Nå i ettermiddag fikk han derfor en flaske utpumpet mm, og sovnet deretter ved puppen min. Sover fortsatt, men nå på pappas fang, så jeg kan få pumpet ut det han ikke har fått drukket ut før idag
 
Helt ærlig har jeg ikke brydd meg om rutiner, men vi tilbrakte tross alt de første 2 ukene på sykehuset, og så 1 uke til nå for 1 uke siden. Så mini går som regel til sengs med meg, og så står han opp når han våkner. Det blir rutiner ut fra det. Men han spiser vanligvis enten hver 3-4 time, eller konstant til han får en flaske med enten mme eller mm. Noen dager finner han ikke roen ved puppen i det hele tatt, eller skal die konstant, og da ender det med at han får en flaske utover ettermiddagen.

Idag har han nektet å sove bortsett fra da jeg var ute på tur, og har villet være i konstant bevegelse eller ligge ved brystet. Nå i ettermiddag fikk han derfor en flaske utpumpet mm, og sovnet deretter ved puppen min. Sover fortsatt, men nå på pappas fang, så jeg kan få pumpet ut det han ikke har fått drukket ut før idag

Høres kjent ut.. Ingen rutiner her heller, ser an fra dag til dag bare.. Går med en del tid på pumping her også, og vi gir og mme hvis ikke mm holder.. Håper bare hun etterhvert sover mer enn 2 timer av gangen gjennom døgnet, for det er ganske slitsomt..og at hun etterhvert kan sove noe mer i nest e.l på dagtid. Nå våkner hun ofte og blir urolig så fort vi prøver å legge henne fra oss..
 
Ting forandrer seg vel stadig tror jeg, men dagene går jo alt etter hvordan frøkna sover osv..

Hun er 6 snart 7 uker nå. Vi legger oss sammen, de siste dagene har hun tatt natt ca kl. 22-23, da sover hun 2-3 timer i strekk mellom hver oppvåkning for mat. Har veldig ofte spist kl. 02, 04 og 06 i det siste.. går som regel bare 2 timer mellom hver oppvåkning. Men på natt og på morgen bare spiser hun 5-10 min også sovner hun igjen. Derfor sover hun i senga med meg, slik at jeg slipper så mye styr både for henne og meg. Da klarer jeg lettere å bare snu meg igjen og sove rett etter amminga :)

Vi står opp mellom 9 og 11 en gang, også tar jeg det derfra. Har oftest stått opp i 9.tiden i det siste, da er hun våken bare en liten time mens jeg steller meg og lager frokost. På badet ligger hun litt på magen på stellebordet etter bleieskift. Så legger jeg henne i vogna, og der sovner hun oftest etter kort tid. Men enkelte dager sovner hun ved puppen heller, det varierer veldig..

Nå har vi vært ute en del ærender de siste ukene, så da har det vært opp og ned med soving på dagen, men sånn generelt ser hun ut til å sove ganske greit på dag også. :) Men som sagt varierer det veldig; noen dager har hun sovet 2.-3. timer i strekk, andre dager er det kanskje maks 30 min i slengen, og vanskeligere å sovne osv..

Får jo gjort litt i hus og slikt, for normalt sett er hun ganske tålmodig og kan fint ligge og kikke for seg selv ganske lenge, så lenge hun merker at jeg er i nærheten.

Litt tungt å stå opp særlig tidlig på hverdagene, for hun våkner jo som sagt hver 2.time, og som regel rundt kl. 06 har vi en amming. Og rundt kl. 7 blir jeg vekket igjen, da jeg helst vi gi klem til storebror og far før de drar i barnehage og på jobb. Så lager jeg middag til gutta kommer hjem igjen på ettermiddagen. Den siste uka har ofte jeg og lillemor trillet bort til barnehagen og hentet storebror, men det er ikke alltid det passer helt inn i forhold til frøkna da. Men jeg har gjort det de dagene jeg orker. Blir jo litt ekstra styr å lage middag med både en trøtt 3-åringen på slep og dersom frøkna er urolig. Men det har som regel gått greit :)

Hun sover ofte litt kortere på ettermiddag og kveld, og er ofte en del våken på kvelden. Har enkelte kvelder vært en del sutring, men ikke så mye i det siste. Men hun vil som regel bli holdt mer på kvelden, og vil helst ha pupp hele tiden mellom kl. 20 og leggetid :p
 
Varierer veldig her! Noen dager kan hun sove mye, og andre dager er hun mye våken. Hun sover heldigvis (bank i bordet) godt om natten! Sover mellom 3-5 timer før hun våkner å vil ha mat.
 
Interessant hvor fort ting kan endre seg! For en uke siden skrev jeg her, og hun sov nesten bare på oss og maks 2 timer av gangen. Fra julaften snudde det litt, og nå sover hun godt i nestet i sofaen flere ganger om dagen..sover også gjerne 3t før første mating på natt. Så en stor forbedring her egentlig. Håper det fortsetter når hverdagen begynner igjen også!
 
Varierer her også. Hadde vel vært rart hvis de oppførte seg helt likt hver dag.. :)
Vi har hatt en runde med omgangssyke på storebror og lurer på om hun kan ha fått et snev av det viruset, løst i bleiene, ville ikke ha flaske (kvalm tror jeg), mye gråting og lite søvn på dagen. Har heldigvis blitt mye bedre nå så virker som om det har "normalisert" seg litt igjen!

Ellers sover hun veldig godt om natten, og i det siste har hun våknet for dagen i 7/8-tiden. Da skifter vi bleie og kler på, hun får både pupp og flaske og sovner relativt greit etter dette i ca. 1 time. Da er det ny runde med bleie og mat før vi triller en tur og hun sover sin lengste lur på 3-4 timer. Ettermiddagene og kveldene er fortsatt litt vanskelige og avhenger litt av når hun våkner etter den lange luren. Vi har begynt å bade henne rundt kl. 19, men lurer på om det kanskje er litt for sent, hun er ofte trøtt før dette.. noen som har noen råd her? Har noen begynt å legge tidligere og hvordan går det?
 
Varierer her også. Hadde vel vært rart hvis de oppførte seg helt likt hver dag.. :)
Vi har hatt en runde med omgangssyke på storebror og lurer på om hun kan ha fått et snev av det viruset, løst i bleiene, ville ikke ha flaske (kvalm tror jeg), mye gråting og lite søvn på dagen. Har heldigvis blitt mye bedre nå så virker som om det har "normalisert" seg litt igjen!

Ellers sover hun veldig godt om natten, og i det siste har hun våknet for dagen i 7/8-tiden. Da skifter vi bleie og kler på, hun får både pupp og flaske og sovner relativt greit etter dette i ca. 1 time. Da er det ny runde med bleie og mat før vi triller en tur og hun sover sin lengste lur på 3-4 timer. Ettermiddagene og kveldene er fortsatt litt vanskelige og avhenger litt av når hun våkner etter den lange luren. Vi har begynt å bade henne rundt kl. 19, men lurer på om det kanskje er litt for sent, hun er ofte trøtt før dette.. noen som har noen råd her? Har noen begynt å legge tidligere og hvordan går det?
Vi legger fortsatt med oss, og han er 10 uker idag :p Han vil ikke sove alene, men kan gjerne sove i armkroken eller på brystet vårt mens vi ser en film på kvelden. Men våger du deg på å legge han fra deg, enten det er i vugge, seng eller på sofa så våkner han umiddelbart og hyler! Her blir mini mer våken av bad, så det foregår ved behov, og helst tidlig på dagen :p
 
Vi legger fortsatt med oss, og han er 10 uker idag :p Han vil ikke sove alene, men kan gjerne sove i armkroken eller på brystet vårt mens vi ser en film på kvelden. Men våger du deg på å legge han fra deg, enten det er i vugge, seng eller på sofa så våkner han umiddelbart og hyler! Her blir mini mer våken av bad, så det foregår ved behov, og helst tidlig på dagen :p

Ja de er forskjellige disse bebisene! Hun her er tydelig overtrøtt når klokken bikker 19, hun er ikke fornøyd med å være i armkrok eller på brystet.. sovner av utmattelse kl 20.30-ish etter mye trøsting. Tolker det som et tegn på at det kanskje er lurt å prøve å legge henne. Skal prøve å gå i gang sånn 18.30 i dag og se hvordan det går :)
 
Ja de er forskjellige disse bebisene! Hun her er tydelig overtrøtt når klokken bikker 19, hun er ikke fornøyd med å være i armkrok eller på brystet.. sovner av utmattelse kl 20.30-ish etter mye trøsting. Tolker det som et tegn på at det kanskje er lurt å prøve å legge henne. Skal prøve å gå i gang sånn 18.30 i dag og se hvordan det går :)
Her blir han urolig og vil bare bæres etter kl 18. Men det er tydelig mye magesmerter og også til tider sult. Roer seg når vi bærer han og også når han får en flaske erstatning. Men han vil helst bare være i bevegelse hele kvelden.

Igår gikk vi til køys rundt 9, da var planen å amme han i søvn, snike meg opp og få noen timer sammen med mannen. Resultatet: jeg og baby sov søtt mellom ammingene helt frem til 11 idag :p
 
Her begynner vi å få ett visst mønster. Baby er rett over 6 uker. Vi begynner dagen ca kl 7. Da er det amming og lek i ca 1,5 time. Da er hun trøtt og sover ca 2 timer. Er deretter våken i ca 2 timer før hun sover 2 nye timer. Smådupper deretter innimellom frem til 19-20tiden. Da «legges» hun for natten, men er på stua med oss frem til ca kl 23 når vi legger oss. Ammer ca hver 2-3 time om natten.

Sover godt i vogn som står i ro om dagen, så det er veldig deilig.
 
Varierer her også. Hadde vel vært rart hvis de oppførte seg helt likt hver dag.. :)
Vi har hatt en runde med omgangssyke på storebror og lurer på om hun kan ha fått et snev av det viruset, løst i bleiene, ville ikke ha flaske (kvalm tror jeg), mye gråting og lite søvn på dagen. Har heldigvis blitt mye bedre nå så virker som om det har "normalisert" seg litt igjen!

Ellers sover hun veldig godt om natten, og i det siste har hun våknet for dagen i 7/8-tiden. Da skifter vi bleie og kler på, hun får både pupp og flaske og sovner relativt greit etter dette i ca. 1 time. Da er det ny runde med bleie og mat før vi triller en tur og hun sover sin lengste lur på 3-4 timer. Ettermiddagene og kveldene er fortsatt litt vanskelige og avhenger litt av når hun våkner etter den lange luren. Vi har begynt å bade henne rundt kl. 19, men lurer på om det kanskje er litt for sent, hun er ofte trøtt før dette.. noen som har noen råd her? Har noen begynt å legge tidligere og hvordan går det?

Nå er det mye mulig jeg er dum og uvitende førstegangs her (men derfor spør jeg også:p): Hvis dere bader og tar kveldsstell kl 19, hvor tidlig legger dere da? Og har det vært sånn med soving på dagen i flere uker allerede, med «faste» dupper?
Her styrer frøkna døgnet litt enda..har i alle fall ikke noe fast tid for soving på dagen..men det blir kanskje lettere etterhvert?!
 
Alltid interessant å lese hvordan andre har det :) Jenta her er straks 7 uker nå.

Her står vi som regel opp ca. 10, noen ganger før noen ganger etter. Når mannen har dagvakt leverer jeg storesøster i barnehagen, så da er jeg oppe tidligere for å gjøre henne klar - og så vekker jeg Nelly etterhvert.

Hun er ikke lenge våken mellom måltidene, det er hovedsakelig spising og soving. Jeg har ikke fulgt med noe særlig på om Duppene på dagtid begynner å få noe mønster enda. Hun sover godt på dagtid, både i vugge, vippestol og i vogn. Har vært så dårlig vær at det har vært lite trilling + at vi har vært på en gård uten mye trillemuligheter hele jula. Hun er flink til å sovne alene på dagtid.

Hun er mer våken utover kvelden, kanskje særlig etter 19-20. Da er det oftere pupp og tid til mye «prat» og smil :) Hun sovner som regel alt fra 22 til 01, hun blir med inn på soverommet når vi legger oss. Må oftere ha pupp for å sovne/finne roen når hun skal ta natta.

Hun sover i bedside crib og våkner ca 2 ganger om natten for mat. Tidligere har det vært litt oftere, men de siste to nettene har hun kun våknet én gang mellom 00 og 07. Det er helt greit for meg, gitt :)

Så, foreløpig nyter vi rolige og søvnige dager innendørs med god samvittighet mens drittværet herjer ute! :)
 
Last edited:
Nå er det mye mulig jeg er dum og uvitende førstegangs her (men derfor spør jeg også:p): Hvis dere bader og tar kveldsstell kl 19, hvor tidlig legger dere da? Og har det vært sånn med soving på dagen i flere uker allerede, med «faste» dupper?
Her styrer frøkna døgnet litt enda..har i alle fall ikke noe fast tid for soving på dagen..men det blir kanskje lettere etterhvert?!
Det blir plutselig et mønster på det, og det kommer litt av seg selv - det er min erfaring :)

Men storesøster husker jeg at det plutselig var to mer eller mindre faste dupper, det bare blir sånn og man ser mye lettere når de er trøtte. Husker ikke akkurat når, men tipper sånn etter 4 mnd kanskje?

Kveldsrutiner med legging og sånt begynte vi sånn smått med da hun var 3 mnd husker jeg, da begynte hun å gradvis bli trøttere tidligere på kvelden (da de begynner å produsere melatonin) og vi innførte sakte rutiner :)
 
Last edited:
Det blir plutselig et mønster på det, og det kommer litt av seg selv - det er min erfaring :)

Men storesøster husker jeg at det plutselig var to mer eller mindre faste dupper, det bare blir sånn og man ser mye lettere når de er trøtte. Husker ikke akkurat når, men tipper sånn etter 4 kanskje?

Kveldsrutiner med legging og sånt begynte vi sånn smått med da hun var 3 mnd husker jeg, da begynte hun å gradvis bli trøttere tidligere på kvelden (da de begynner å produsere melatonin) og vi innførte sakte rutiner :)

Skjønner - blir spennende å se her etterhvert også. Hun har i alle fall de siste dagene sovet mellom 3-4t første runde før mat på natt..så våkner hun ofte annenhver time videre. Er nok egentlig heldig med at hun stort sett sover greit videre etter mat på natt, så trenger ikke bruke lang tid på å sovne igjen.
På dagtid varierer det som sagt en del enda, så spent på om ting endres litt som du sier etterhvert. Hun kan slite litt mer med å finne roen, men har blitt flinkere til å sovne i nest i sofaen eller i vugge - tror det er godt for både oss og henne.
Håper leggerutiner osv går greit når den tid kommer..er liksom litt skummelt når en aldri har gjort sånn før og ikke har noe erfaring :hilarious: Når begynte dere å legge på eget rom? Har bedside nå jeg også, og det er jeg uendelig glad for enn så lenge..den er genial!
 
Skjønner - blir spennende å se her etterhvert også. Hun har i alle fall de siste dagene sovet mellom 3-4t første runde før mat på natt..så våkner hun ofte annenhver time videre. Er nok egentlig heldig med at hun stort sett sover greit videre etter mat på natt, så trenger ikke bruke lang tid på å sovne igjen.
På dagtid varierer det som sagt en del enda, så spent på om ting endres litt som du sier etterhvert. Hun kan slite litt mer med å finne roen, men har blitt flinkere til å sovne i nest i sofaen eller i vugge - tror det er godt for både oss og henne.
Håper leggerutiner osv går greit når den tid kommer..er liksom litt skummelt når en aldri har gjort sånn før og ikke har noe erfaring :hilarious: Når begynte dere å legge på eget rom? Har bedside nå jeg også, og det er jeg uendelig glad for enn så lenge..den er genial!

Ja, flott at hun sovner så fort etter mat på natta - det gjør mi og :) Nattesøvn er viktig!

Her begynte vi med soving på eget rom da hun var ca 6 mnd, passa sånn med at vi kom hjem fra lang sommerferie og hun hadde øvd litt der + at det var et naturlig «skille» tenkte jeg :)

Vet noen starter mye tidligere, mens noen drøyer lenger. For min del handla det om min alles nattesøvn egentlig - både jeg, mannen og hun sov bedre når hun flyttet på eget rom. Hun våkna lett av oss, og det var godt å få soverommet tilbake :) Da amma jeg fremdeles én gang i løpet av natta og jeg synes ikke det var noe stress å gå inn til henne én gang i løpet av natta. Jeg synes også det ble lettere å slutte med nattamming når hun flyttet på eget rom.

Ja, bedside crib er genialt! Hun sover i egen seng samtidig som hun er veldig nært for amming og trygghet :)

Rutinene kommer til å sette seg fint - prøv å ikle bekymre deg for problemer som muligens kan dukke opp :) Mitt beste tips er; vær konsekvent og stå i det! Og ikke la deg knekke av at rutinene plutselig endret seg, det går over!
 
Back
Topp