Nøttelita
Gift med forumet
Julegavene 2019
Vårspirene 2021
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Hvor leser du den «humøroversikten» uke for uke?Jenta mi ble fire uker i dag. Merker at hun har vært litt mer urolig og utålmodig i dag, men det er vel en del av den femte uken (som visstnok er en vanskelig uke i følge «humøroversikten» uke for uke). Nå skjer jo ting fort, og det har gått fra å amme hver tredje time til at hun nå vil ha mye oftere. Leste at det kan være en slags trygghet i en periode der det skjer mye.
Uansett, jeg ammer sånn rundt tre på natta, og deretter rundt seks (pluss minus noen timer), og så har jeg de siste dagene tatt en soverunde til i senga, slik at hun ammes igjen rundt ni. Deretter står jeg opp og legger henne på badegulvet (har stort bad med babyteppe og uro liggende fremme). Da kan hun ligger og plundre og stirre en stund, mens jeg får spylt stingene og ordnet meg sånn tålelig Så går jeg ned og ammer igjen, og så ligger hun litt i babynesten mens jeg pisker sammen en frokost. Rekker kanskje å spise før hun trenger å være nær. Så har jeg henne litt på leketeppe i stua, og lar henne ligge på magen. Synger litt med henne, ammer kanskje litt igjen. I dag hadde jeg en venninne på besøk fra tolv, men de forrige dagene har jeg tatt en tur i vogna med henne rundt ett-tiden, og går da en tur med henne og hunden. Da sover hun i vogna. Så har jeg ligget på sofaen og prøvd å få henne til å finne litt roen etter det. Sett litt på tv. Så kommer faren hjem, og da er han på balleb, så har jeg sovet en times tid. Så er vi egentlig bare med hverandre på kvelden, hvor hun de siste dagene er veldig våken og vil ha melk minst en gang i timen. Så slukner hun ikke før rundt tolv igjen. Da er sirkelen sluttet. Oppi dette er det selvsagt mange bleier som skal skiftes