Egenberedskap

• Trådstarter Trådstarter B
  • Opprettet Opprettet

B

Elsker forumet
Ja, har dere det? Følger dere rådene fra myndighetene om egenberedskap på sikkerhverdag.no?

Vi har vært litt avslappet med det, alltid hatt litt ekstra mat i huset, men ikke på den måten. Da pandemien begynte å komme nærmere har vi hatt tilnærmet det som de mener man bør ha, minus vann. Tidligere var det jo lang karantene og isolasjon, og tenkte at vi skulle ha nesten nok til å klare oss i 14 dager, deromkring.

Nå er det en annen vri på det: det som skjer i Ukraina. Ser at det er utsolgt for Jodix, jodtabletter som skal brukes kun på myndighetenes anbefaling ved stråling fra feks atomulykker mm. Det har alltid vært anbefalt å ha det hjemme, men det har vi ikke hatt. Nå har jeg bestemt meg for at det skal vi ha hjemme.

Krigen i Ukraina har fått meg til å tenke, både på det som egentlig blir uhell rundt kjernekraftverk, men også på at det er ustabilt i Europa igjen.

Så hva gjør dere? Har dere egenberedskap, noe eller full pakke? Eller tenker dere at det nok går bra videre også?

Føler meg litt som en sånn "prepper" for de som vet, samtidig er det råd fra myndighetene.

Vi har snakket om å komme i gang med egenberedskapen, men ikke kommet så langt på det enda :)

Sitter mye med de samme følelsene, føler litt på at man burde være forberedt på mer i disse dager enn det har vært kanskje behov for i vanlige omstendigheter.

vi har endel av de tingene som er listet opp men har ikke hatt alt likt klart til enhver tid, rett og slett også for at det ikke holder seg i evigheter og må byttes ut og vi har ikke sett helt behovet for alt på listen skal stå klart til enhver tid. Men nå føler jeg at det kan være greit å være klar på flere måter.

Vi har jod.

Og dopapir, kjøper store mengder via dugnad i håndball og korps, så der har vi stort sett alltid er lager

Det stopper ca der

Neida, vi har vedfyring og ved, vi kan koke mat på den om vi må (men da vil en gassgrill være mer praktisk vil jeg tro, vi har et par av dem)
Og lommelykt og masse batterier.

Men ikke 10 pakker havregryn. Jeg tror vi har 2 nå.
Ikke 10 pakker knekkebrød heller, men vi har noe knekkebrød. Og mel og gjær, vi kan bake.
Ikke 10-15 pakker hermetisk pålegg, dog nesten, opptelling viste at vi var litt ute av oversikt og har visst 7 pakker leverpostei... Og noe makrell i tomat, samt noen glass selvlaget gele, så kanskje vi er innenfor der.

Vi har ikke vann lagret og ikke nok mat, så lenge vi har strøm kak vi dog trolig leve en stund på fryseren.

Men nei, vi har ikke nok. Bør nok egentlig ha mer.
Men lista er relativt innholdsrik. Med de ti pakkene med havregryn. (det går mye havregryn hos oss, så vi kjøper alltid to om gangen, når den siste åpnes, og noen ganger gjør vi det begge. Så en plass mellom 2 og 5 har jo stort sett)

Vi har ikke handlet inn. Prøvd å få tak i Jodix da, men utsolgt over alt

Jeg har tenkt litt over det før, men må innrømme at krigen i Ukraina har gjort meg mer bevisst. Søsteren min skaffet Jodix fra et apotek rett før det ble utsolgt overalt. Jeg kjøpte faktisk en del vann for et par uker siden for lagring. Og så har vi en del av de andre tingene. Mangler DAB radio på batteri da. Tror kanskje jeg skal kjøpe en.. føler meg også litt som en prepper, men altså, bedre å være litt prepper nå enn å bli stående uten nødvendig utstyr :wacky:

Jeg tror vi har en radio som kan gå på batteri, men det er jeg litt usikker på. Altså, den står på strøm nå, men innbiller meg at den kan gå på batteri.

Det er mest dette med mat og vann jeg ikke klarer ta innover meg at vi trenger, på en måte

Jeg huska feil, det er bare 5 pakker havregryn. Og 10 med knekkebrød vi er anbefalt. Tror bruksmønster i huset tilsier motsatt, dog brukes havregryn vanligvis med melk og det går vi tom for først er jeg redd.

• 9 liter vann per person (Les https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/slik-lagrer-du-vann/)
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter ved atomhendelser

Nei, men tenker vi hadde klart oss en stund på det vi har likevel . Vi har også bålpanne og grill vi kune lagd mat på, fryseren er ful av mat, vi har litt knekkebrød og noe frokostblanding

Vi kunne nok levd litt alternativt på fryseren en stund. Der er en del fisk, og fiskepinner, mye is (holde humøret oppe på ungene ;)) noe kjøtt etc.

Vi har diverse pasta og ris og nudler såfremt vi har vann. Og poteter nok til noen middager, dem kunne vi stekt om vann var mangel, men de må vaskes da. (kommer fra egen hage og er ikke vasket etter at de kom opp fra jorda)

Så ja. Noen dunker med vann og litt mer tørr at så tror jeg vi klarer oss. Påfyll av ved er lurt, men vi skulle fint klart oss noen dager. Ullklær og pledd og soveposer har vi alle mann.

Det er vann og litt tørrmat det skorter på. Det er et digert vann like nedenfor her da, så vannrensing kunne kanskje vært veien å gå ;)

Nei, har ikke et sted for å oppbevare sånt og orker ikke å tenke krise etter krise. Får ta det som det kommer.

Har ikke plass i huset til å lagre mer enn akkurat det vi bruker i hverdagen. Jodix er utsolgt over alt tydligvis, så det har vi heller ikke. Lurer på hvor mange som ikke har behov for jodix, som har kjøpt det siden det er utsolgt

Har ikke plass i huset til å lagre mer enn akkurat det vi bruker i hverdagen. Jodix er utsolgt over alt tydligvis, så det har vi heller ikke. Lurer på hvor mange som ikke har behov for jodix, som har kjøpt det siden det er utsolgt
Jodix er jo noe ingen har behov for helt til det evt skjer en ulykke el med stråling og myndighetene anbefaler å ta det. Jodix er ikke noe noen skal ta, kun hvis myndighetene sier at man skal.

Har nettopp lagd meg et lite lager ja . Da tenkte jeg primært på ting som vi raskt ville savnet dersom alle butikker plutselig ble utilgjengelige eller det skulle bli problemer med leveranser til landet. Lagrer feks paracet og ibux, det hadde jo vært krise å måtte være uten. Samme med bind og tamponger. Tenker også prevensjonsmidler er smart å ha hehe... Ellers er fryseren full, vi har nok ved og vedfyring, egen brønn osv. Lagret derfor et par av hver ting jeg vil ha dersom vi plutselig ikke kan handle på en stund. Blir det mer krise er vi vel såpass ute å kjøre at et lager med mat spiller liten rolle uansett...

Jeg har spiral, med den bonus at jeg ikke trenger bind eller tamponger. (og et sted har jeg en menskopp. Men jeg har ikke blødd siden jeg ble gravid med 6 åringen så jeg har ikke helt kontroll på den)

I det minste en ting vi ikke tenger tenke på :)

Vi har skaffet jod, og ellers har vi en del mat og ved hjemme. Vurderer å handle inn ekstra hvetemel og sukker, pluss kanskje litt mer pasta. Jeg er ikke veldig stresset til daglig, men jeg tenker at sannsynligheten for atomulykke eller noe verre er større nå enn den har vært på mange år.

Vi kunne nok levd litt alternativt på fryseren en stund. Der er en del fisk, og fiskepinner, mye is (holde humøret oppe på ungene ;)) noe kjøtt etc.

Vi har diverse pasta og ris og nudler såfremt vi har vann. Og poteter nok til noen middager, dem kunne vi stekt om vann var mangel, men de må vaskes da. (kommer fra egen hage og er ikke vasket etter at de kom opp fra jorda)

Så ja. Noen dunker med vann og litt mer tørr at så tror jeg vi klarer oss. Påfyll av ved er lurt, men vi skulle fint klart oss noen dager. Ullklær og pledd og soveposer har vi alle mann.

Det er vann og litt tørrmat det skorter på. Det er et digert vann like nedenfor her da, så vannrensing kunne kanskje vært veien å gå ;)
Vi hadde kunnet reise på hytta pgså ved nødstilfelle , der er det brønn og masse tørrvarer

Nei, men tenker vi hadde klart oss en stund på det vi har likevel . Vi har også bålpanne og grill vi kune lagd mat på, fryseren er ful av mat, vi har litt knekkebrød og noe frokostblanding

Greia er at vi under krise kan bli uten strøm (veldig yndig mål under en krig f.eks). Da hjelper det ikke så fælt med hva du har i fryseren :hilarious:

Våknet i dag først, og tenkte at jod hadde vært smart, har jo fem unger under atten år, og er gravid selv.. Nesten dårlig samvittighet for at jeg ikke har ordnet det før.. :shy:

Når det er sagt, kommunene skal ha beredskapslager av jod tabletter.. Så skulle det bli krise rundt dette håper jeg at vi alle får hjelp.

Jodix er jo noe ingen har behov for helt til det evt skjer en ulykke el med stråling og myndighetene anbefaler å ta det. Jodix er ikke noe noen skal ta, kun hvis myndighetene sier at man skal.
Kun de under 40 som er anbefalt jodix

• Liker
Reactions: HCS
Back
Topp