Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Joda dor mye av det kan spises de første dagene så vi har nok matGreia er at vi under krise kan bli uten strøm (veldig yndig mål under en krig f.eks). Da hjelper det ikke så fælt med hva du har i fryseren![]()
Greia er at vi under krise kan bli uten strøm (veldig yndig mål under en krig f.eks). Da hjelper det ikke så fælt med hva du har i fryseren![]()
Er en av de som har hatt jod noen år, går visst ut i juni
Har alltid litt ekstra av tørrvarer + lagret noe vann under korona. Batteri, fyrstikker osv har vi alltid mye av.Har faktisk bestilt DAB-radio og stormkjøkken på Chlas Olson i helga, greit å ha uansett![]()
Ellers ingenting… eller, har noen pakker knekkebrød. 1,5 pose havregrøt. Ellers ikke så stort lager av noe. Har 2 maisbokser også kanskje 

Ingen her spiser mat på boks eller havregryn , så for min del sitter det langt inne å kjøpe det , det blir å kjøpe for å kjøle liksom. Dvs vi kan kjøpe inn litt rett i koppen og nudler da..Det kan jo være praktisk å ha NOE mat i hus. Litt knekkebrød, brød eller rundstykker i fryseren, og et eller annet hådlbart pålegg (det TRENGER ikke være leverpostei, tunfisk eller makrell i tomat, det er langtidsholdbart nugatti ogsåeller altså syltetøy/gele)
Man kan slå til å bli syk og ikke komme seg på butikken/ikke orke eller faktisk GLEMME. Man kan stå der mandag morgen og ikke ha brød... det skjer litt ofte her i huset. Men vi har alltid havregryn, 2 av 3 unger spiser havregrøt til frokost mandag - fredag uansett, vi har noe knekkebrød, og stort sett alltid sånne halvstekte rundstykker/minibaguetter som "sikringskost" som kan stekes ved behov. Litt sånn hverdagsberedskap.
Men jeg tenker vi med fordel kunne tatt et dypdykk i fryseren, spist opp noe, sikkert kastet noe, og organiset så vi vet med hva som er der, og supplert med det som trengs, kan jo sette noen flasker/dunker med vann nede i kjelleren egentlig
Men hermetiserte middager, eller frysetørket, det sitter litt langt inne å kjøpe inn mye av, for det blir ikke spsit med mindre det er krise. Altså, vi bruker noe toro, men det trenger jo at man tilsetter kjøttdeig eller kjøtt eller sånn stort sett. Sånn real-turmat etcaom bare tilsettes kokt vann... det er slikt som ikke blir spist ser jeg for meg, eller sånne kjøttboller på boks. Men noe mat såpass vi berger oss noen dager mener jeg vi har i fryseren, i tillegg til tørrmat.
Dog lite nøtter, for det er ikke alle her i huset som tåler. Men tror vi har mais, om vi ikke tok den siste på fredag til tacoen, da får vi kjøpe nye. Tror ikke det redder oss gjennom en krise ala Russland, men det redder fredagatacoen![]()
Ingen her spiser mat på boks eller havregryn , så for min del sitter det langt inne å kjøpe det , det blir å kjøpe for å kjøle liksom. Dvs vi kan kjøpe inn litt rett i koppen og nudler da..
Elers har vi brød i fryseren alltid, knekkebrød, pasta mm så vi hadde klart oss en stund
Bestilte Jodix i stad faktiskEllers ingenting… eller, har noen pakker knekkebrød. 1,5 pose havregrøt. Ellers ikke så stort lager av noe. Har 2 maisbokser også kanskje
Edit:
Har visst noen poser med nøtteeer![]()
Vitus apotek, men var bare ett sted i nærheten som hadde det(i Ringsaker). Utsolgt alle andre plasser. Men står på apotek 1 sine nettsider at dem skal få inn igjen denne uka, men folk står jo på bestillingslister såHvor bestilte du Jodix?![]()

Kommunene har ikke lengre beredskap med jod. De slet med at de bare gikk ut av dato, så det ansvaret ble flyttet over på egenberedskap. Dette ble det informert om den gangen det ble sendt ut brosjyrer osv fra staten for et par år siden.Våknet i dag først, og tenkte at jod hadde vært smart, har jo fem unger under atten år, og er gravid selv.. Nesten dårlig samvittighet for at jeg ikke har ordnet det før..
Når det er sagt, kommunene skal ha beredskapslager av jod tabletter.. Så skulle det bli krise rundt dette håper jeg at vi alle får hjelp.

Jeg er veldig lik deg ser jegJodix har vi bestilt hos apotek1.no, satser på kommer i posten om et par dager. Det stod på nettsiden at de hadde på nettlager.
Vi har tørrvarer type pasta, ris, mel, knekkebrød, havregryn, sukker, gjær etc, slik at vi greier oss en god stund. Diverse hermetikk som bønner, mais, makrell i tomat, leverpostei har vi også rikelig av. Har stor matbod, så vi pleier handle inn stort når vi først handler slikt. Masse havremelk også, da vi kun bruker det i matlaging pga melkeallergi, den er langtidsholdbar. Dopapir er også godt representert på boden
Vedfyring både i stua og kjøkken, den som står på kjøkkenet kan også brukes til matlaging dersom strømmen ryker. Ellers har vi stormkjøkken.
Batterier, lommelykter, dab-radio som går på batteri, førstehjelpssaker, stearinlys, fyrstikker, soveposer, pledd, våtservietter osv. Det er ting vi har i hus uansett.
I bunn og grunn har vi alt som trengs, utenom vann, for det brukte vi opp da vi var tomme for vann for en tid tilbake siden. Skal huske å kjøpe inn nytt. Vi har ikke gått til anskaffelse av noe av dette fordi vi har tenkt beredskap og prepper, mer fordi vi er bedagelige anlagte og liker å ha alt slikt «på lager» og dermed slippe å stresse på butikken hver gang vi er tomme for noe i kjøkkenskapet.