Egenberedskap

• Trådstarter Trådstarter B
  • Opprettet Opprettet
Litt dumt kanskje men vi har ikke jodix hjemme.
får verkelig ikke hoppes det går så langt at vi trenger det

Er en av de som har hatt jod noen år, går visst ut i juni :hilarious:
Har alltid litt ekstra av tørrvarer + lagret noe vann under korona. Batteri, fyrstikker osv har vi alltid mye av.Har faktisk bestilt DAB-radio og stormkjøkken på Chlas Olson i helga, greit å ha uansett :angelic:

Greia er at vi under krise kan bli uten strøm (veldig yndig mål under en krig f.eks). Da hjelper det ikke så fælt med hva du har i fryseren :hilarious:

Den holder kaldt i en dag eller to så lenge den er lukket. Så man kan spise fra fryseren noen dager.

Krig er heller ikke det vi er bedt om å være utrustet for. Men for å klare oss ca 3 døgn, basert oftere på at været tar strøm og fremkommelighet, enn at det er Russland, for å si det sånn.

Og til de tre dagene holder en del mat i fryseren greit, stort lenger holder ikke de literene med vann heller.

Men at det skal bli bombet ut strømtilførselen her. Det er ikke så sannsynlig. Også bor jeg såpass sentralt at når været tar strømmen så pleier det ikke ta dager, knapt nok timer, før de har rutet strøm en alternativ vei

Når vannet er vekke/vannledningsbrudd er det praktisk nok sånn at vi og naboen er knyttet til hvert vårt punkt. Så vi har ved anledninger utvekslet vanndunker (som beviser at de er like lite forberedt som oss, ja....)

Klart. Blir putin spinnvill og bomber oss, så sliter vi. Men det er ikke på langt nær så sannsynlig som at en orkan velter noen trær over strlnledningene (det skjer tross alt nesten årlig) og at kommunen har trøbbel med vannet har vel nesten utelukkende vært naboen som har fylt vann hos oss, egentlig. (men det minner meg på at vi må få varslet kommunen om dette. For vi får varsel om planlagt nedetid på vann på motsatt vanninje enn vi er tilknyttet. Så 1)vannrt blir ikke borte (men vi kan fylle en dunk til naboen da) og 2)vi får jo ikke varsel når vannet blir borte her. Men vi har naboen da.

Det er egenberedskap mer i retning vær og natur enn russland som er relevant her i landet. Dog med et unntak av å ha jod, i tilfelle er atom - tilfelle for det sprer seg så langt at det også kommet hit selv om krigen er i andre land. Mest til ungene da. Jeg og mannen er over 40, så vi skal vel ikke trenge det, men tenker lese meg opp på om det kan være farligere å ta en just in case eller ei. Det skjedde vel ikke noe magisk på 40 års dagen og vi er ikke så langt over.

Er en av de som har hatt jod noen år, går visst ut i juni :hilarious:
Har alltid litt ekstra av tørrvarer + lagret noe vann under korona. Batteri, fyrstikker osv har vi alltid mye av.Har faktisk bestilt DAB-radio og stormkjøkken på Chlas Olson i helga, greit å ha uansett :angelic:

De har en påstemplet holdbarhet på 4 år. Men er holdbar i mange år ifølge myndighetene så jeg tenker det går fint med de vi har (det er jo uansett utsolgt for nye)

Stormkjøkken og gassgrill har vi, fikk stormkjøkken av svigerfar for mange år siden. Lite brukt de første årene, men nå sol vi har kjøpt telt bruker vi det på campingtur (steke egg og bacon f. Eks. Vi camper ikke på fjellet og har tilgang til kjøkken på campingplsssen, men bruker det somregel bare til oppvask)

Så vi har en grill av størrelsen man kan ha med på tur (litt stor, ikke de som tilsvarer en engangsgrill på gass), og en stor en som bor på verandaen. Den har kokebluss også.

Vi skal klare oss om strømmen går. Utfordringen dersom den går i en orkan er at det er ikke noe særlig med vær til å lage mat ute.... Men vi kan koke eller steke ved å sette noe oppå vedovnen. Eller i nødsfall stormkjøkken på kjøkkenet?

Vi har faktisk ingenting i beredskap.. vi kjøpte litt ekstra hermetikk og knekkebrød helt i starten av pandemien.. når vi var usikker på om butikkene ville holde åpent som vanlig.. nå finnes det knapt mat i huset desverre. Begynner å kjenne på frykten for at Russland plutselig skal gå til angrep fordi Norge blander seg.

Da må de ta neste hele vesten, og Nato blander seg straks. Den faren er liten.for å si det mildt..

Bestilte Jodix i stad faktisk :lurking: Ellers ingenting… eller, har noen pakker knekkebrød. 1,5 pose havregrøt. Ellers ikke så stort lager av noe. Har 2 maisbokser også kanskje :wacky:

Edit:
Har visst noen poser med nøtteeer :smug:

Last edited:
Det kan jo være praktisk å ha NOE mat i hus. Litt knekkebrød, brød eller rundstykker i fryseren, og et eller annet hådlbart pålegg (det TRENGER ikke være leverpostei, tunfisk eller makrell i tomat, det er langtidsholdbart nugatti også :) eller altså syltetøy/gele)

Man kan slå til å bli syk og ikke komme seg på butikken/ikke orke eller faktisk GLEMME. Man kan stå der mandag morgen og ikke ha brød... det skjer litt ofte her i huset. Men vi har alltid havregryn, 2 av 3 unger spiser havregrøt til frokost mandag - fredag uansett, vi har noe knekkebrød, og stort sett alltid sånne halvstekte rundstykker/minibaguetter som "sikringskost" som kan stekes ved behov. Litt sånn hverdagsberedskap.

Men jeg tenker vi med fordel kunne tatt et dypdykk i fryseren, spist opp noe, sikkert kastet noe, og organiset så vi vet med hva som er der, og supplert med det som trengs, kan jo sette noen flasker/dunker med vann nede i kjelleren egentlig

Men hermetiserte middager, eller frysetørket, det sitter litt langt inne å kjøpe inn mye av, for det blir ikke spsit med mindre det er krise. Altså, vi bruker noe toro, men det trenger jo at man tilsetter kjøttdeig eller kjøtt eller sånn stort sett. Sånn real-turmat etcaom bare tilsettes kokt vann... det er slikt som ikke blir spist ser jeg for meg, eller sånne kjøttboller på boks. Men noe mat såpass vi berger oss noen dager mener jeg vi har i fryseren, i tillegg til tørrmat.

Dog lite nøtter, for det er ikke alle her i huset som tåler. Men tror vi har mais, om vi ikke tok den siste på fredag til tacoen, da får vi kjøpe nye. Tror ikke det redder oss gjennom en krise ala Russland, men det redder fredagatacoen :)

Har alltid extra knekkebrød og havregryn liggande. Har oxå suppe som du bara koker med vann i nød. Eller har vi nok en fryseboks nede o kjellaren som er ganske tom:p når alt stengte ned handla vi in men jammen jeg har ikke tenk på lang denne gang sikker pga vi har leget syke og hatt mye annet i tankene

Klarer oss nok fint en ukes tid på maten vi har liggende. Leiligheten har ikke elektrisk oppvarming (eller den har - men vi bruker ikke), så der er vi sikret greit. Vann burde vi kanskje hatt en dunk stående, og tråden minnet meg på at jeg er tom for havregryn. Vi overlever nok.

Kjenner jeg ikke helt klarer ta dette innover meg, har nok med gravide hormoner og følelser i tillegg til korona. Men jeg håper som de fleste andre at vi aldri kommer dit at jodix blir nødvendig eller at barna våre skal leve i frykt for NÅR Norge blir angrepet.

Det kan jo være praktisk å ha NOE mat i hus. Litt knekkebrød, brød eller rundstykker i fryseren, og et eller annet hådlbart pålegg (det TRENGER ikke være leverpostei, tunfisk eller makrell i tomat, det er langtidsholdbart nugatti også :) eller altså syltetøy/gele)

Man kan slå til å bli syk og ikke komme seg på butikken/ikke orke eller faktisk GLEMME. Man kan stå der mandag morgen og ikke ha brød... det skjer litt ofte her i huset. Men vi har alltid havregryn, 2 av 3 unger spiser havregrøt til frokost mandag - fredag uansett, vi har noe knekkebrød, og stort sett alltid sånne halvstekte rundstykker/minibaguetter som "sikringskost" som kan stekes ved behov. Litt sånn hverdagsberedskap.

Men jeg tenker vi med fordel kunne tatt et dypdykk i fryseren, spist opp noe, sikkert kastet noe, og organiset så vi vet med hva som er der, og supplert med det som trengs, kan jo sette noen flasker/dunker med vann nede i kjelleren egentlig

Men hermetiserte middager, eller frysetørket, det sitter litt langt inne å kjøpe inn mye av, for det blir ikke spsit med mindre det er krise. Altså, vi bruker noe toro, men det trenger jo at man tilsetter kjøttdeig eller kjøtt eller sånn stort sett. Sånn real-turmat etcaom bare tilsettes kokt vann... det er slikt som ikke blir spist ser jeg for meg, eller sånne kjøttboller på boks. Men noe mat såpass vi berger oss noen dager mener jeg vi har i fryseren, i tillegg til tørrmat.

Dog lite nøtter, for det er ikke alle her i huset som tåler. Men tror vi har mais, om vi ikke tok den siste på fredag til tacoen, da får vi kjøpe nye. Tror ikke det redder oss gjennom en krise ala Russland, men det redder fredagatacoen :)
Ingen her spiser mat på boks eller havregryn , så for min del sitter det langt inne å kjøpe det , det blir å kjøpe for å kjøle liksom. Dvs vi kan kjøpe inn litt rett i koppen og nudler da..
Elers har vi brød i fryseren alltid, knekkebrød, pasta mm så vi hadde klart oss en stund

Ingen her spiser mat på boks eller havregryn , så for min del sitter det langt inne å kjøpe det , det blir å kjøpe for å kjøle liksom. Dvs vi kan kjøpe inn litt rett i koppen og nudler da..
Elers har vi brød i fryseren alltid, knekkebrød, pasta mm så vi hadde klart oss en stund

Her spises havregryn, mest i form av havregrøt, i store mengder, men boks, det blir kjøpe for å kjøpe ja, så det gjør jeg ikke.

Rett i koppen kan jo funke litt da

Bestilte Jodix i stad faktisk :lurking: Ellers ingenting… eller, har noen pakker knekkebrød. 1,5 pose havregrøt. Ellers ikke så stort lager av noe. Har 2 maisbokser også kanskje :wacky:

Edit:
Har visst noen poser med nøtteeer :smug:

Hvor bestilte du Jodix? o_O

Hvor bestilte du Jodix? o_O
Vitus apotek, men var bare ett sted i nærheten som hadde det(i Ringsaker). Utsolgt alle andre plasser. Men står på apotek 1 sine nettsider at dem skal få inn igjen denne uka, men folk står jo på bestillingslister så :nailbiting:

Våknet i dag først, og tenkte at jod hadde vært smart, har jo fem unger under atten år, og er gravid selv.. Nesten dårlig samvittighet for at jeg ikke har ordnet det før.. :shy:

Når det er sagt, kommunene skal ha beredskapslager av jod tabletter.. Så skulle det bli krise rundt dette håper jeg at vi alle får hjelp.
Kommunene har ikke lengre beredskap med jod. De slet med at de bare gikk ut av dato, så det ansvaret ble flyttet over på egenberedskap. Dette ble det informert om den gangen det ble sendt ut brosjyrer osv fra staten for et par år siden.

Jodix har vi bestilt hos apotek1.no, satser på kommer i posten om et par dager. Det stod på nettsiden at de hadde på nettlager.

Vi har tørrvarer type pasta, ris, mel, knekkebrød, havregryn, sukker, gjær etc, slik at vi greier oss en god stund. Diverse hermetikk som bønner, mais, makrell i tomat, leverpostei har vi også rikelig av. Har stor matbod, så vi pleier handle inn stort når vi først handler slikt. Masse havremelk også, da vi kun bruker det i matlaging pga melkeallergi, den er langtidsholdbar. Dopapir er også godt representert på boden :p

Vedfyring både i stua og kjøkken, den som står på kjøkkenet kan også brukes til matlaging dersom strømmen ryker. Ellers har vi stormkjøkken.

Batterier, lommelykter, dab-radio som går på batteri, førstehjelpssaker, stearinlys, fyrstikker, soveposer, pledd, våtservietter osv. Det er ting vi har i hus uansett.

I bunn og grunn har vi alt som trengs, utenom vann, for det brukte vi opp da vi var tomme for vann for en tid tilbake siden. Skal huske å kjøpe inn nytt. Vi har ikke gått til anskaffelse av noe av dette fordi vi har tenkt beredskap og prepper, mer fordi vi er bedagelige anlagte og liker å ha alt slikt «på lager» og dermed slippe å stresse på butikken hver gang vi er tomme for noe i kjøkkenskapet.

Jaja, naboen har alltid sagt: reis til Kristin om det blir krig. Hun har tørrvarer nok. :hilarious:

Og ja, det stemmer nok… Jeg handler alltid (!!!) mye av varer som har lang holdbarhet og kan stå i romtemperatur. Kjøpt vann i halvliters størrelse (sånn man får kjøpt i pappkartong) har jeg også. Jeg har liste som til enhver tid er oppdatert på hva jeg har og hvor mye av hver ting jeg har :) så om jeg ser at det begynner å bli lite av noe som er på tilbud kjøper jeg inn nytt. Om jeg skal leve på det lageret kan jeg fint klare meg i over et halvt år om ikke mer :hilarious:
Jeg har bålpanne å lage mat på ute. Evt kan jeg bruke vedovnen i kjelleren som komfyr :) ved har jeg ubegrenset tilgang til :)
Alt i alt, vi er godt skodd ved en krise

Jodix har vi bestilt hos apotek1.no, satser på kommer i posten om et par dager. Det stod på nettsiden at de hadde på nettlager.

Vi har tørrvarer type pasta, ris, mel, knekkebrød, havregryn, sukker, gjær etc, slik at vi greier oss en god stund. Diverse hermetikk som bønner, mais, makrell i tomat, leverpostei har vi også rikelig av. Har stor matbod, så vi pleier handle inn stort når vi først handler slikt. Masse havremelk også, da vi kun bruker det i matlaging pga melkeallergi, den er langtidsholdbar. Dopapir er også godt representert på boden :p

Vedfyring både i stua og kjøkken, den som står på kjøkkenet kan også brukes til matlaging dersom strømmen ryker. Ellers har vi stormkjøkken.

Batterier, lommelykter, dab-radio som går på batteri, førstehjelpssaker, stearinlys, fyrstikker, soveposer, pledd, våtservietter osv. Det er ting vi har i hus uansett.

I bunn og grunn har vi alt som trengs, utenom vann, for det brukte vi opp da vi var tomme for vann for en tid tilbake siden. Skal huske å kjøpe inn nytt. Vi har ikke gått til anskaffelse av noe av dette fordi vi har tenkt beredskap og prepper, mer fordi vi er bedagelige anlagte og liker å ha alt slikt «på lager» og dermed slippe å stresse på butikken hver gang vi er tomme for noe i kjøkkenskapet.
Jeg er veldig lik deg ser jeg :)

Back
Topp