Duste-eksem!

Oljebad er anbefalt behandling, bad sånn ellers er rådet til å begrense.

Det på kinnet kan godt være atopisk eksem, på spedbarn er det helt vanlig at det bryter ut på kinn med blærer.

Om det er eksem er det vel heller KORTISON du trenger enn bephanten, som er en salve for sår stump. Den er god den altså, men det alene tar ikke atopisk eksem. Den er god på sår stump, absolutt. Men den hadde ikke effekt i det hele tatt på eksemet her i huset i alle fall. Hydrokortison hjalp, men ikke nok, vi måtte opp på lociod.
Haha! Rumpesalve var det ja :p Da kan jeg ikke skryte av å ha brukt den selv ;)

Blir gal av å vente på legetimen! Men stoler på å få anbefalt riktig kortison, forhåpentligvis på blå resept. I mellomtiden fortsetter vi bare å smøre som vi har gjort til nå, bare nøyere/hyppigere. Ser desverre ut til at han får flekker flere steder nå. Har bl.a. fått mer på ryggen :( ImageUploadedByBV Forum1465890888.925109.jpg
 
Du trenger helt klart kortison synes jeg det ser ut til. Og om legen er enig i at det er eksem, be om resept på canoderm også, det et fuktighetskrem du kan få på blå resept ved diagnose moderat til sterk atopisk eksem. Den svir i sår, så brukes på hel hud, men utsetter tiden før tilbakefall. Og du sparer penger siden kremer er dyrt i lengden

Lenge til legetimen?
 
Du trenger helt klart kortison synes jeg det ser ut til. Og om legen er enig i at det er eksem, be om resept på canoderm også, det et fuktighetskrem du kan få på blå resept ved diagnose moderat til sterk atopisk eksem. Den svir i sår, så brukes på hel hud, men utsetter tiden før tilbakefall. Og du sparer penger siden kremer er dyrt i lengden

Lenge til legetimen?
Tusen takk for tips! Ja, det var noe ferier og greier, så fikk ikke time før 28. Hadde det ikke vært for at vi har en utrolig flink fastlege, og vi har klart oss så langt, så ville jeg insistert på å få time før.
 
Om han klør og klorer seg på natta finnes eksemhansker til barn ned i str 1-2 år. De er ganske smale i modellen (i alle fall i 5-6 og 7-8 som jeg har prøvd) som selges på apoteket. Min erfaring er dog at tilgjengelighet på apotek ikke alltid er så god, de har det ikke inne. Naaf selger i sin nettbutikk ellers kan en del apotek bestille inn om de ikke har størrelsen.
 
Tusen takk for tips! Ja, det var noe ferier og greier, så fikk ikke time før 28. Hadde det ikke vært for at vi har en utrolig flink fastlege, og vi har klart oss så langt, så ville jeg insistert på å få time før.
Skjønner. Jeg venter også på fastlegen om vi klarer oss etter å ha fått en time på dagen hos vakthavende. En ubrukelig lege som sa hun hadde sopp og ga dactacort, som forsinket oss en måned med å bli kvitt eksemet. Som altså var i og rundt bleien for det meste, så diagnosen er bleiedermatitt (bleieeksem) enn så lenge. Det begynner å komme i ansiktet nå. Jeg regner det det er atopisk. Men hun er milevis unna din da. Vi avventer seks mnd kontroll på hs, legen på hs er flink. Det er 30. Men hun har så lite at det er greit. Og det som ikke er i ansiktet har jeg locoid til, det fikk vi av fastlegen
 
Skjønner. Jeg venter også på fastlegen om vi klarer oss etter å ha fått en time på dagen hos vakthavende. En ubrukelig lege som sa hun hadde sopp og ga dactacort, som forsinket oss en måned med å bli kvitt eksemet. Som altså var i og rundt bleien for det meste, så diagnosen er bleiedermatitt (bleieeksem) enn så lenge. Det begynner å komme i ansiktet nå. Jeg regner det det er atopisk. Men hun er milevis unna din da. Vi avventer seks mnd kontroll på hs, legen på hs er flink. Det er 30. Men hun har så lite at det er greit. Og det som ikke er i ansiktet har jeg locoid til, det fikk vi av fastlegen
Så forferdelig dritt med feildiagnose! Håper det ikke dukker opp noe mer nå da, og at hjelpen videre er god.
 
Brukte alt krem som anbefales. Ingenting hjalp min datter. Så prøvde jeg brystkrem purelan og alt ble borte etter 2 dager med smøring. Anbefales VIRKELIG!!
 
Brukte alt krem som anbefales. Ingenting hjalp min datter. Så prøvde jeg brystkrem purelan og alt ble borte etter 2 dager med smøring. Anbefales VIRKELIG!!
Hva mener du med alt som ble anbefalt? Inkl reseptbelagt kortison?

Alt annet et litt "smak og behag" og noe passet en og noe passer en annen, men skikkelig eksem krever somregel kortison.

Nå smører jeg min datter med en salve av div olje og blomsteruttrekk. Det funker fint på en del. Flott, huk blir bra av sårhet hun har hatt lengre. Men eksemet, det krevet kortison.
 
Brukte alt krem som anbefales. Ingenting hjalp min datter. Så prøvde jeg brystkrem purelan og alt ble borte etter 2 dager med smøring. Anbefales VIRKELIG!!
Var dette på eksem??? For på overflatiske sår tror jeg nok det hjelper godt :) Men at eksem forsvinner høres litt for godt ut til å vere sant :eek:
 
2 dager siden vi var med lege. Fikk Canoderm på blå resept, og nøye veiledning i forhold til hydrokortison. Får ikke lov til å bruke kortison i ansiktet, eller på håndflatene (sånn at han kan gni det inn i øyne eller putte fingrene i munnen) så der må jeg være ekstra nøye med Canoderm. Oljebad hver kveld er også ny rutine. Ser helt klart mye bedre ut, men det er et stykke igjen før huden blir litt tykkere og mykere. Tusen takk for alle tips og råd :) ImageUploadedByBV Forum1467307974.811949.jpg Mandag.
ImageUploadedByBV Forum1467307994.707104.jpg Torsdag.
 
Så bra!!!

Her har det heldigvis ikke utviklet seg, og det vi hadde hat vi fått bort med kortison.

Jeg er ikke sikker på at vi slipper, men for nå er hun fin i huden. Jeg nyter det.
 
Så bra!!!

Her har det heldigvis ikke utviklet seg, og det vi hadde hat vi fått bort med kortison.

Jeg er ikke sikker på at vi slipper, men for nå er hun fin i huden. Jeg nyter det.

Så flott! :)
Nei, tror ikke det går heeelt bort akkurat, men så lenge det ikke er masse skorper eller det væsker osv. og det klør mindre, så er det mye bedre! :)
 
Så bra!!!

Her har det heldigvis ikke utviklet seg, og det vi hadde hat vi fått bort med kortison.

Jeg er ikke sikker på at vi slipper, men for nå er hun fin i huden. Jeg nyter det.


Hvor lenge bruker/brukte du kortison, og hvor lang pause hadde du? Får litt ulike svar fra ulike hold.. Noen sa smøre en uke og pause en uke, men det rakk ikke å bli borte, og nå har det blusset opp igjen.
 
Smøre to ganger daglig til det et slått ned og tydelig på retur, så bare en gang for dagen til helt borte, så annenhver dag det det var ei ukes tid. Og rett opp på to ganger daglig om det blusser opp før ferdig, kanskje må du ha to ganger daglig til det ikke er rødt før du trapper ned
 
2 dager siden vi var med lege. Fikk Canoderm på blå resept, og nøye veiledning i forhold til hydrokortison. Får ikke lov til å bruke kortison i ansiktet, eller på håndflatene (sånn at han kan gni det inn i øyne eller putte fingrene i munnen) så der må jeg være ekstra nøye med Canoderm. Oljebad hver kveld er også ny rutine. Ser helt klart mye bedre ut, men det er et stykke igjen før huden blir litt tykkere og mykere. Tusen takk for alle tips og råd :) Vis vedlegget 185037 Mandag.
Vis vedlegget 185038 Torsdag.
WOW for en forskjell. Så bra at både krem og bad funket :)
 
WOW for en forskjell. Så bra at både krem og bad funket :)
Ja det gjør stort sett det. Vi er på ferie til Danmark nå, og det har blusset litt opp igjen. Tror helst det er varmeutslett nå, for det er ikke helt likt slik det har vært. Krysser fingrene!
 
Her fikk snuppa slike på hele overkroppen, men smurte med forever sin apropolis krem og det gikk bort på noen dager.
 
Tror kanskje han reagerer på et eller annet, for jeg smører og smører, men akkurat i det jeg tenker at nå er det nesten bra, så kommer det tilbake :( Tester ut nå om det hjelper å ikke bruke Hipp sin grøt, siden vi har byttet litt på hva vi har gitt.
 
Back
Topp