Duotest

Venter i spenning på mine om noen uker...
Ligger forhåpentligvis ikke dårligere an enn dere.
Er dette basert på UL eller totalvurdering?

Det er totalvurdering hvor nakkefold (etter ul) og blodprøvesvar er vurdert sammen med en haug andre faktorer som de spurte om mens vi var der.

Sier meg fornøyd da hun sa det var ingenting å bekymre seg for og strålende resultater .

Dette var blodprøve og ul:)

Jeg klarer liksom ikke helt å slå meg til ro jeg da. Mannen er i København i to dager nå, så han skulle sjekke ut ventetider på nipt test og evt bestille til helgen eller neste helg (måtte formkurven min bli stigende til da, og kk innvilge meg perm eller hjemreise).

Jeg klarer liksom ikke helt å slå meg til ro jeg da. Mannen er i København i to dager nå, så han skulle sjekke ut ventetider på nipt test og evt bestille til helgen eller neste helg (måtte formkurven min bli stigende til da, og kk innvilge meg perm eller hjemreise).
Ja nei når jeg ser på kurven jeg fikk så kunne jeg nesten ikke fått bedre resultater mtp at jeg akkurat ble 38. Nå skal jeg nyte de neste månedene! Ja komme deg ut:) Krysser fingrene for at du får permisjon!

Ganske likt som mine...

Trisomy 21
Background risk: 1:142
Adjusted risk: 1:2835

Trisomy 18
Background risk: 1:359
Adjusted risk: 1:7187

Trisomy 13
Background risk: 1:1124
Adjusted risk: <1:20000

I tillegg fikk jeg risiko for spontan fødsel før uke 34 - 1:57
Hvordan finner de forresten risiko for spontan prematur fødsel?

Hvordan finner de forresten risiko for spontan prematur fødsel?

De spør en masse om i hvilken uke tidligere barn er født og hvor mye de veide, svangerskapsforgiftning, diabetes, lupus og en del annet som jeg ikke kommer på. Putter all info inn i analyseprogrammet, og vips - så poppet det opp et tall...

De spør en masse om i hvilken uke tidligere barn er født og hvor mye de veide, svangerskapsforgiftning, diabetes, lupus og en del annet som jeg ikke kommer på. Putter all info inn i analyseprogrammet, og vips - så poppet det opp et tall...
Kult da.
Nok en risikoanalyse egentlig

Kult da.
Nok en risikoanalyse egentlig

Jepp, men egentlig ganske meningsløs spør du meg. Enten så holder ungen seg inne, eller så kommer den ut... Aner ikke om mitt tall er bedre eller verre enn standarden, for det viste ingen pre-spm sannsynlighet. Regner med jeg kanskje har litt økt risiko, siden jeg har et prematurt barn fra før...

Eg fekk telefon at den eine tvillingen hadde 1:75 sjangs t å ha downs.. d ekje mye men e likevel skummel beskjed..

Ikkje nipt test, for den sjønne eg ikkje heilt ka e. Me tok ein blodprøve så blei sendt t Trondheim. Men tilbud om fostervann. Men e skummelt d o.. siden d e ein sjangs for å mysta der o..

Ikkje nipt test, for den sjønne eg ikkje heilt ka e. Me tok ein blodprøve så blei sendt t Trondheim. Men tilbud om fostervann. Men e skummelt d o.. siden d e ein sjangs for å mysta der o..

Høres ut som blodprøven til duotesten. Fritt b-hcg og papp-a de måler.

Veeeeldig liten sjanse for abort ved fostervannsprøve da. Men hvis du er sikker på at den lille skal komme til verden uansett, er det jo bare å stå over om du er engstelig for å miste. 1:75 sjanse for downs er jo 74:75 sjanse for at det ikke er det... ønsker deg lykke til samme hva du velger!!

Men d ekje mye?

Det er jo en klart økt risiko sammenlignet med «standardrisiko» ut fra alder. Men fortsatt større sjanse for frisk enn syk. Kan sammenlignes med fex 2% abortrisiko dersom barnet lever i uke 10 (litt høyt tall, men kun ment som xempel). Det går jo som oftest bra, men vi vet jo at noen mister...

Du har også muligheten til å dra til Danmark/Sverige/England og få gjort nipt-test/harmony-test. Den tester foster-DNA som svirrer i ditt blod, og utgjør altså kun blodprøve av deg + evt ny ul. Ingen abortrisiko. Koster 4500-8000kr alt etter hvor du velger å dra.

Har du fått tilbud om veiledningssamtale for alternativ videre? Det er jo slemt å gi deg statistikk og deretter overlate all tolkning til degselv...

Det er jo en klart økt risiko sammenlignet med «standardrisiko» ut fra alder. Men fortsatt større sjanse for frisk enn syk. Kan sammenlignes med fex 2% abortrisiko dersom barnet lever i uke 10 (litt høyt tall, men kun ment som xempel). Det går jo som oftest bra, men vi vet jo at noen mister...

Du har også muligheten til å dra til Danmark/Sverige/England og få gjort nipt-test/harmony-test. Den tester foster-DNA som svirrer i ditt blod, og utgjør altså kun blodprøve av deg + evt ny ul. Ingen abortrisiko. Koster 4500-8000kr alt etter hvor du velger å dra.

Har du fått tilbud om veiledningssamtale for alternativ videre? Det er jo slemt å gi deg statistikk og deretter overlate all tolkning til degselv...

Eg ska på ultralyd på fredag så me sko ta d der fra.. å så fekk eg tilbud om fostervannsprøve. Ingenting mer enn d.
For d e jo me så må bestemma oss ka me vil jør viss d e sjukt. Men eg håpe å ber at det e friskt..

Den er fritt tilgjengelig i Danmark, Sverige og England i hvert fall. (Koster 5-8000kr for oss som kommer utenfra). Vi drar til København, pga enklest logistikk.

Helt topp å ta i Køben! Reiser i uke 12. Kjapp ultralyd og en blodprøve. De har åpent på lørdager (stort sett bare norske par), og det tar ca 1 time med fly hver vei. Rekker en lunsj og litt shopping før man drar hjem. De ringer om svaret etter 1 uke. Tatt testen på begge barna, og kommer til å gjøre det på neste. [emoji4]

Men den kan tas i Norge nå.. eg va nettopp å tok blodprøve pga væske i nakkefold på babyen. Å meina d va den testen. Å søkte på nette nå å der står d at an blei godkjent i Norge i 2016.. viss d e den samme så dokke snakke om. Så den hadde eg sjekka litt mer grundigt opp i.

Er ikke samme.. NIPT blir godkjent her til våren/sommeren, men bare for de med økt risiko for kromosomfeil.. ikke for alle som vil.

Jepp, men egentlig ganske meningsløs spør du meg. Enten så holder ungen seg inne, eller så kommer den ut... Aner ikke om mitt tall er bedre eller verre enn standarden, for det viste ingen pre-spm sannsynlighet. Regner med jeg kanskje har litt økt risiko, siden jeg har et prematurt barn fra før...
Det er jo bare sannsynlighet. En ting er de årsakene som man har hatt før, men det er jo langt ifra noen garanti.
Føles kanskje mer som gjetting og moro akkurat som alle teorier ift å gjette på kjønn..

Ganske likt som mine...

Trisomy 21
Background risk: 1:142
Adjusted risk: 1:2835

Trisomy 18
Background risk: 1:359
Adjusted risk: 1:7187

Trisomy 13
Background risk: 1:1124
Adjusted risk: <1:20000

I tillegg fikk jeg risiko for spontan fødsel før uke 34 - 1:57

Er det adjusted risiko man skal se på som resultat av blodprøven og ultralyden? Jeg fikk bare beskjed fra legen om at det var lave fine verdier, men fant senere disse resultatene i journalen min. Blir nok ikke noe videre testing her, selv om jeg vet at denne duotesten ikke klarer å oppdage alle tilfeller.

80a7872ceb6ed86147672794965c2da3.jpg

Er det adjusted risiko man skal se på som resultat av blodprøven og ultralyden? Jeg fikk bare beskjed fra legen om at det var lave fine verdier, men fant senere disse resultatene i journalen min. Blir nok ikke noe videre testing her, selv om jeg vet at denne duotesten ikke klarer å oppdage alle tilfeller.

80a7872ceb6ed86147672794965c2da3.jpg

Du ligger jo veldig godt an! Det er adjusted risk som er resultatet etter måling av nakkefold og blodprøver, ja. Den før, er utelukkende basert på alder.

Back
Topp