Duotest

Er ikke du også fra Nordland? Jeg fikk høre at de ikke tilbød det her, og at jeg måtte til Trondheim eller Tromsø.

SKa isåfall ta en eller anna blodprøve :P
Om det e den alle snakka om her veit æ ikke når du si det. Hmmm jaja 9 daga igjen

Har vært hos legen i dag og hun har henvist til fødselsdiagnostikk i Kristiansand; blodprøve + UL, som jeg antar er duotesten?
Den skal helst gjøres før uke 12 sier hun og jeg er 9+1 nå, så håper å bli innkalt raskt.
Det er veldig veldig liten sjanse for kromosomfeil, så jeg er ikke så veldig nervøs enda... Er kanskje enda mer nervøs for at det ikke skal være liv i hele tatt etter å ha lest om alle triste MAer her inne.
Ellers er jeg ikke superbegeistret for innvendig UL, men er spent på å få følge med på skjermen!

Har vært hos legen i dag og hun har henvist til fødselsdiagnostikk i Kristiansand; blodprøve + UL, som jeg antar er duotesten?
Den skal helst gjøres før uke 12 sier hun og jeg er 9+1 nå, så håper å bli innkalt raskt.
Det er veldig veldig liten sjanse for kromosomfeil, så jeg er ikke så veldig nervøs enda... Er kanskje enda mer nervøs for at det ikke skal være liv i hele tatt etter å ha lest om alle triste MAer her inne.
Ellers er jeg ikke superbegeistret for innvendig UL, men er spent på å få følge med på skjermen!
Spennende. Ja jeg fikk innkallelse og er da 10+2.., trodde jeg skulle få 11+.
Kjenner jeg er litt spent ja!
Vi er akkurat like langt på vei;)

Altså. ..lettere forvirret og legen min er ikke god på dette. .
Du er tildelt time 23.01.2018 kl. 11.00 ved Fødepoliklinikk, Kvinneklinikken HST.

Men det står jo ingenting om blodprøve og googlet jeg litt står det att den må taes iallefall en uke før UL...hmm

Jeg bor i Danmark og her er det åpenbart standard prosedyre med den testen, blodprøve og nakkefold scanning... tok blodprøve på første legebesøk mandag (8+4) og skal ta ultralyd i uke 12. Spent [emoji173]️

Altså. ..lettere forvirret og legen min er ikke god på dette. .
Du er tildelt time 23.01.2018 kl. 11.00 ved Fødepoliklinikk, Kvinneklinikken HST.

Men det står jo ingenting om blodprøve og googlet jeg litt står det att den må taes iallefall en uke før UL...hmm
man kan ta blodprøve samtidig også men da får man ikke svar før en uke etterpå ca pga prøven må sendes til tr.heim for analyse. Er ikke sikker men mener det bare er riksen,tr.heim og Tromsø som tar duotest

Huff, nå skjønner jeg ikke noenting (etter å ha lest tråden her). Er henvist til fødselsdiagnostikk på mandag som kommer, er da 11+5. Skal til Kristiansand, som ikke er på lista over sykehus som tilbyr dette :confused004 (er visst bare universtetssykehusene). Jeg har ikke fått spørsmål på forhånd om hvilken test jeg skal ta eller om jeg vil ha veiledningstime som de skriver om i tråden.
Jeg må vel anta at de vet hva de driver med?

Huff, nå skjønner jeg ikke noenting (etter å ha lest tråden her). Er henvist til fødselsdiagnostikk på mandag som kommer, er da 11+5. Skal til Kristiansand, som ikke er på lista over sykehus som tilbyr dette :confused004 (er visst bare universtetssykehusene). Jeg har ikke fått spørsmål på forhånd om hvilken test jeg skal ta eller om jeg vil ha veiledningstime som de skriver om i tråden.
Jeg må vel anta at de vet hva de driver med?
Da får du sikkert info når du kommer. Kan jo hende det er noe som ikke er oppdatert og de kan gjøre det der og. Lykke til

De tar en først en ul for å bekrefte hvor langt du har kommet ved samme konsultasjon tar de blodprøve. Så får du en time som er om 2-3uker der du fār ta ny ul og de sannenligner blodprøven og ultralyden.

De tar en først en ul for å bekrefte hvor langt du har kommet ved samme konsultasjon tar de blodprøve. Så får du en time som er om 2-3uker der du fār ta ny ul og de sannenligner blodprøven og ultralyden.
Oi, men da begynner det å bli litt travelt. Testen kan ikke tas etter 13+6 og jeg er 11+5 på mandag.

Oi, men da begynner det å bli litt travelt. Testen kan ikke tas etter 13+6 og jeg er 11+5 på mandag.

Hun sa nâr jeg var der at jeg fikk ny time 2 - 3uker. Sa hadde det gått 3uker ville jeg vært 13+6. Men ikke sikkert det er likt i hele landet...hmm
Nå fikk jeg time 13+2 men såvidt det var ledig..

Hun sa nâr jeg var der at jeg fikk ny time 2 - 3uker. Sa hadde det gått 3uker ville jeg vært 13+6. Men ikke sikkert det er likt i hele landet...hmm
Nå fikk jeg time 13+2 men såvidt det var ledig..
Igjen må jeg jo bare tenke at de har kontroll. Jeg har iallfall ikke det! :eek: Er visst ekstremt liten sjanse for kromosomfeil, så håper jo det skal gå greit.

Vi sjekket i dag, men da ikke med blodprøve da...så blir vel ikke duotest.

Legen sa alt så bra ut og nakkefolden var fin uten væskesamling.

Jeg er 34 så ikke i «risiko gruppen» sånn sett , som er over 38. Så vi tar det som godt tegn selv om man ikke kan garantere noe :)

Da har jeg fått bekreftet hvordan gangen er i dette, iallfall her hvor jeg bor. I dag var jeg på TUL i Kristiansand fordi fastlege hadde henvist til fødselsdiagnostikk. Det eneste som skjedde i dag var ultralyden og info om at selve fødselsdiagnostikken må skje på et universitetssykehus, samt at vi burde tenke litt over hva som skal skje om eventuelle kromosomfeil finnes.
Kristiansand samarbeider med Rikshospitalet, men vi fikk dem til å sende oss til Stavanger (SUS) isteden, da vi bor mellom Krsand og Stv.
På SUS vil de gjøre enda grundigere UL, blodprøve (duotest) og gi oss info om kromosomfeil og hva de innebærer.
Sjansen for kromosomfeil er veldig liten, jeg tror gynekologen i dag sa 1 av 400, så jeg er ikke så veldig bekymret egentlig.
Ved eventuelle avvik er neste steg fostervannsprøve. I framtiden blir forhåpentligvis en blodprøve som heter NIPT innført som neste steg før fostervannsprøven, men dette er visst låst pga politikk (ikke forskning) per i dag.

Jeg var til siste del av duotesten i dag. Endte på lav risiko for alle de tre kromosomfeil som dataprogrammet beregner risiko for. Ingen feil (så langt) å se på den lille. Kommer nok likevel til å ta NIPT testen om en uke eller to (bare formen blir bittelitt bedre), da duotesten kun baserer seg på indirekte markører.

Jeg var til siste del av duotesten i dag. Endte på lav risiko for alle de tre kromosomfeil som dataprogrammet beregner risiko for. Ingen feil (så langt) å se på den lille. Kommer nok likevel til å ta NIPT testen om en uke eller to (bare formen blir bittelitt bedre), da duotesten kun baserer seg på indirekte markører.
Hvor kan man ta NIPT? Hun jeg var hos i dag på sykehuset sa at dessverre ikke var tilgjengelig til tross for at den er bra, trygg og brukes i andre land. :bored:

Hvor kan man ta NIPT? Hun jeg var hos i dag på sykehuset sa at dessverre ikke var tilgjengelig til tross for at den er bra, trygg og brukes i andre land. :bored:

Den er fritt tilgjengelig i Danmark, Sverige og England i hvert fall. (Koster 5-8000kr for oss som kommer utenfra). Vi drar til København, pga enklest logistikk.

Den er fritt tilgjengelig i Danmark, Sverige og England i hvert fall. (Koster 5-8000kr for oss som kommer utenfra). Vi drar til København, pga enklest logistikk.
Hm, lurer på om jeg kan hoppe på danskebåten og ta den i nærmeste by...

Du må reise til Danmark eller Sverige og ta privat.

Back
Topp