dumme uvaner

Er det ikke bra med nesespray når man er gravid eller er det generelt en du uvane du har?
Begge deler....:P Står i felleskatalogen at det er fare for vasokonstriktoreffekt, altså redusert blodgjennomstrømming...Jeg bruker mye mindre av den nå da, hender jeg må ta en dose på natta eller morgenen. Men mener zymelin var trygg og bruke sist jeg var gravid så skal sjekke det....

Gullskatt juli12:)

Begge deler....:p Står i felleskatalogen at det er fare for vasokonstriktoreffekt, altså redusert blodgjennomstrømming...Jeg bruker mye mindre av den nå da, hender jeg må ta en dose på natta eller morgenen. Men mener zymelin var trygg og bruke sist jeg var gravid så skal sjekke det....

har vært tett i nesa siden unnfangelsen (vi var på hyttetur da så begynte der)
har tatt en sprut innimellom men ikke i går eller i kveld da, skal prøve å la vær:) er heldigvis ikke så avhengig og bruker det sjeldent men når man våkner på natta med sandpapir i munnen etter å ha pustet med munnen så vil jeg gjerne åpne opp!! gjerne gi lyd om du finner ut av om den er trygg eller ei:d

har vært tett i nesa siden unnfangelsen (vi var på hyttetur da så begynte der)
har tatt en sprut innimellom men ikke i går eller i kveld da, skal prøve å la vær:) er heldigvis ikke så avhengig og bruker det sjeldent men når man våkner på natta med sandpapir i munnen etter å ha pustet med munnen så vil jeg gjerne åpne opp!! gjerne gi lyd om du finner ut av om den er trygg eller ei:d
Det skal nok litt mer til enn noen få doser vil jeg tro. Jeg sjekket zymelin på appen til felleskatalogen nå og der står det følgende:Terapeutisk bruk medfører ingen risiko:) Så da har vi et alternativ!;)

Begge deler....:p Står i felleskatalogen at det er fare for vasokonstriktoreffekt, altså redusert blodgjennomstrømming...Jeg bruker mye mindre av den nå da, hender jeg må ta en dose på natta eller morgenen. Men mener zymelin var trygg og bruke sist jeg var gravid så skal sjekke det....

Forsiktighetsregler:
Kjent overfølsomhet for sympatomimetika. Bør ikke brukes mer enn 5 dager sammenhengende til barn <10 eller i mer enn 10 dager sammenhengende hos voksne og barn >10 år, for å unngå medikamentell rhinitt.
(det vil du unngå)

Graviditet/Amming:
Terapeutisk bruk medfører ingen risiko.
Vis informasjon om graviditet fra Norsk legemiddelhåndbok
  • Xylometazolin
    Ingen holdepunkter for at bruk av slimhinneavsvellende nesedråper/nesespray medfører risiko for fosteret

Jeg vet rett og slett ikke... Kuttet røyken for 4 mndr siden, men begynte da å dampe istedet.
Vet ikke om jeg er klar for å legge fra meg el-siggen egentlig, men skal iallefall gå over til 0 nikotin.

Dette er virkelig viktig at du jobber med :) Stress er farlig. Har du vurdert yoga (gravid yoga?)
Ja, vet det er veldig viktig å jobber med det! Har blitt mye bedre heldigvis! Har vært inne på tanken ja! Tror det har vært godt! Tenkte å undersøke om det finnes her jeg bor! :)

Har du googlet stressmestring? Prøve å snu det til noe positivt?
Listen for symptomer på stress er lang, og sykdommer/skader også. Jeg vil gjerne hjelpe deg, bare si ifra :)
Prøver å være flink til å puste ordentlig når jeg kjenner jeg stresser! Å det hjelper litt! Tar gjerne imot flere tips hvis du har det! :)

Jeg må slutte å snuse... Uff!! Jeg har nå kuttet ned fra 0.5-1 boks om dagen til ca 4 snus om dagen... Så nå må jeg jobbe litt med meg selv for å kutte ut de siste også! Men det er ikke akkurat lett nei...

Ellers så må jeg bli flink til å spise sunt, veier litt for mye allerede... Forrige gang gikk jeg opp 23 kg, men etter 1-2 uker hadde jeg gått ned 14kg, så det var mye vann! Og i løpet av 2mnd til så var jeg 2kg fra startvekt, og der har jeg ligget nå i over et år! Noen klarer jo å holde vekten under sv.skap, dvs når baby kommer så har man jo egentlig gått ned i vekt! Det hadde jo gjerne vært målet:-)

Må skjerpe meg på sukker, og komme i gong med trening igjen..siste veka har vore berre sofasitting :-( gjekk opp 20 kg sist..

Kutta røyken før vi starta med prøverør, eg prøvde å trappe ned, men det fungerte dårlig. Slutta momentant den dagen eg skulle starte på medisinane, då var "regelen" så grei at eg kunne ikkje ta ein einaste røyk, uansett kor lyst eg hadde. Når eg skulle trappe ned hadde eg alltid ei unnskyldning til å ta ein til.. Så eg anbefaler dei som ikkje har slutta enda, om å berre gjere det. Tenk at kvar røyk skadar barnet, og å sette seg tidsfristar fram i tid berre gjer du får utsett barnet for gift over lengre tid. Fyrste veka var utfordrande, etter tre veker tenkte eg nesten ikkje på det, no 6-7 veker etter, tenker eg ikkje på det i det heile tatt, og er veldig glad for å ikkje ha utsett babyen min for mi skadelige uvane. Alle klarer det!! Dagens peptalk! :-D

Har du en eller flere uvaner du prøver å trappe ned/slutte med? :)

her må jeg slutte med cola!
i alle fall i ukedagene! var Sååå flink i sommer frem til vi dro på ferie også har jeg drukket hver dag siden:/
blir i alle fall en halvliter, noen ganger 2 men ikke mer enn det!
Jeg vet jeg skal klare det igjen :D
Samme som deg bare at jeg ikke hadde drukket det på et år kanskje.. så ble jeg gravid og veldig kvalm igjenn å da var det gjort !! Før jeg ble gravid var det iskaffe skulle ønske jeg var dilla på isbiter og vann i stedet altså :P

Back
Topp