Drikker du alkohol med barn tilstede?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Nå nærmer vi oss julen med stormskritt, og den evinnelige diskusjonen om alkohol rundt barn er igjen aktuell.
Så hva gjør dere? Nyter dere alkohol med barn tilstede?

Ja det gjør jeg. Men alt med måte.
Mener at barn skal lære seg at alkohol kan nytes uten at det er noe oppstuss rundt det. Det er helt vanlig å drikke alkohol og det bør ikke fremmedliggjøres. Da gjør man barna en bjørnetjeneste. Men det holder med etpar glass. Det hører ingen steder hjemme å bli drita med barn tilstede

Her i huset skjer det svært sjeldent. Kan vel telle på en hånd på de 5 årene vi har hatt barn, at han har vært vitne til at vi tar oss en øl.

Jeg syns ikke det gjør noe. Alt med måte. Viktig at de ser at det går fint å ta seg en øl/ glass vin uten at det er farlig. Når mamma feiret 50 årsdagen sin i fjor var ungene med under middagen, men vi reiste hjem med dem rett etterpå. For når folk begynte å drikke litt mer, syns jeg ikke barna hadde noe der å gjøre :)

Eg har opplevd min mor full, utallige ganger, så jeg drikker ikke noe. Uansett så ammer jeg også, så det er ikke aktuelt for meg. Men mannen kan jo ta seg en øl til maten og en akevitt.

Mener at barn skal lære seg at alkohol kan nytes uten at det er noe oppstuss rundt det. Det er helt vanlig å drikke alkohol og det bør ikke fremmedliggjøres. Da gjør man barna en bjørnetjeneste. Men det holder med etpar glass. Det hører ingen steder hjemme å bli drita med barn tilstede
Tenker det samme her :-)

Enig

Absolutt ikke. Men har heller ikke vokst opp med alkohol i huset, så det blir ikke naturlig for meg. Men er enig i at det viktige er at man ikke blir påvirket med barn tilstede. Er ikke totalavholds i prinsippet, men kanskje i praksis. ..

Nei :)

Denne julen er jeg gravid, så ikke noe å diskutere for min del. :P Det blir nok drukket alkohol av andre, ja, men ingen pleier å bli fulle.

Signerer denne.
Jeg tror ikke det er usunt at barn kan se at man ta et glass vin eller øl uten å bli full, og at alkohol ikke er synonymt med fyll. Når det er sagt så synes jeg grensen går ved et par glass, noe mer så blir man brisen og selv ville jeg vært veldig ukomfortabel med å være brisen rundt babyen/barnet mitt. På 80-tallet var vi barna med rundt overalt, og husker selv hvordan de voksne forandret seg når de hadde drukket litt. Selv om jeg aldri har vært redd eller opplevd noe ubehagelig kan jeg lett se hvordan barn kan bli litt skremt av dette, det skal gjerne mindre enn man tror til før man oppfører seg litt annerledes og sansene svekkes noe. Og skulle man skeie litt ut en gang iblant etter at barna har lagt seg er det ok, men én av foreldrene bør uansett holde tilbake i tilfelle det skulle være noe.

Ja, det gjør vi.

I vårt hus er det lov å drikke en øl eller to med barna til stede. Det er sjelden det skjer, men om samboer vil ha seg en juleøl til julemiddagen ser jeg ikke noe problem med det. Vi har et normalt forhold til alkohol, og håper å overføre det til ungene våre.

Helt enig :)

Jeg har laget en regel i hodet mitt at jeg ikke kan ta meg et glass når jeg er alene hjemme med barnet eller om samboeren tar seg en øl når barnet er våkent.
Jeg er vokst opp med foreldre som drakk til maten og kvelden noen ganger og vet ikke hvorfor jeg er så streng mot meg selv.
Det er kanskje fordi jeg er så redd om det skjer noe så må jeg være klar? Aner ikke jeg..

Nei det gjør jeg ikke (i år er jeg gravid og drikker selvsagt ikke alkohol, men drikker så og si aldri ellers heller hverken gubben eller jeg). Jeg har ikke problemer med at enkelte gjør det så lenge det er med måte (typ et par øl til maten og en akevitt etc). Mengder alkohol og barn har jeg null forståelse for!

Alt med måte et glass til maten er ok men ikke ok å bli full... Eller synlig beruset. Så avhenger om de som drikker klarer å begrense seg...

Alkohol og jul er et viktig tema. Vi har enda ikke fått vårt første. Men hvis vi er invitert noen plass der barna har vært våken har vi alltid sjekket med foreldrene om det er ok. Selv om foreldrene drikker.

Drikker bare for kos ikke for fyll. Men en familie vi var mye sammen med før drakk seg dritings både mor og far. Og krangler hver gang. Barnet har ikke alltid vært våken. Men hvis det skjer noe og dem er hjemme har man et ansvar synes jeg. Hvis dem våkner og foreldrene kommer sørpe full opp.

Endte opp med en fyllekrangel med oss og siden har vi ikke hatt kontakt med dem. Synes det er respektløst for barna. Dem blir redde.

Back
Topp