Drikker du alkohol med barn tilstede?

Jeg synes ikke det er noe problem å nyte alkohol med barn i huset.
Problemet oppstår når man ikke kan begrense seg og begynne å oppføre seg annerledes pga alkoholen.

Nei, drikker ikke med barna. Greit at noen andre tar en øl/et glass vin til julemiddagen selvfølgelig men jeg selv gjør ikke det.

I vår familie er det vanlig med litt alkohol til maten i festlig lag, selv med barn tilstede - men alltid med måte, og ingen ville finne på å bli fulle.
Da jeg vokste opp var det mer vanlig med nabolagsfester hvor folk ble fulle, og vi ungene bare gikk og la oss til lyden av fest og liv utenfor vinduet - men jeg husker ikke det som noe ubehagelig, sikkert fordi VÅRE foreldre alltid oppførte seg pent uansett mengde alkohol.

Til slektsmiddager av typen bursdager, jul o.l. er det helt innafor å ta et glass vin eller en halvliter øl til maten, og en liten konjakk til kaffen.
Skal noen ha mer, venter de til ungene sover.

Nei. Liker ikke alkohol til mat. Så gubben får ta seg et glass øl/vin. Men vi drikker svært lite.
E kan ta meg et glass hvitvin til kaffen, men det er nok med 1 glass.

Jeg gjør ikke, for jeg drikker bare på fest :P
Men mannen, svigerfar, onkler osv til ungene kan fint ta seg et ølglass eller et vinglass til middag også et glass bailys eller noe sånt til kaffen :)¨

Dette gjelder også påske og sommeren når det er grilling osv. :)

Har jeg ingen problemer med! :) Er selv vokst opp slik, og har et normalt forhold til alkohol :)

Men FYLL og barn har ingenting å gjøre sammen, ingen må bli synlig beruset. Og alltid en som er helt edru. :) Som regel meg :P

Ikke aktuelt å bli synlig beruset selv om barna sover heller, ingen får det. :) Det er kun noen glass øl/vin som er OK uansett om ungene sover. De skal få slippe å komme ned til folk som er fulle.

Drikker nesten aldri!
Så når jeg først drikker blir det sjeldent mer enn en drink eller et glass cider når barna sover..

Absolutt ikke. Men har heller ikke vokst opp med alkohol i huset, så det blir ikke naturlig for meg. Men er enig i at det viktige er at man ikke blir påvirket med barn tilstede. Er ikke totalavholds i prinsippet, men kanskje i praksis. ..

Er det OK at andre tar seg vin/øl til maten ved grilling, julemiddag osv? Eller må alle holde seg edru? :)

Jeg drikker en drink på bursdagen min hvert år når jeg spiser middag ute med venner, ellers drikker jeg ikke. Og for meg er det uaktuelt å drikke alkohol med barna tilstede. Hvis noe skjer skal jeg kunne hive oss i bilen uten å være avhengig av at andre må hente/kjøre oss :)

Jeg har laget en regel i hodet mitt at jeg ikke kan ta meg et glass når jeg er alene hjemme med barnet eller om samboeren tar seg en øl når barnet er våkent.
Jeg er vokst opp med foreldre som drakk til maten og kvelden noen ganger og vet ikke hvorfor jeg er så streng mot meg selv.
Det er kanskje fordi jeg er så redd om det skjer noe så må jeg være klar? Aner ikke jeg..

Jeg tenker litt sånn som deg, at det er greit at en er helt edru, i tilfelle man må kjøre eller noe sånt. :) Men jeg drikker kun på fest, og da er jo barna til besteforeldre som regel :P Så ingen problemer at jeg er edru :)

Ja vi drikker alkohol med barn til stedet, men vi drikker oss ikke fulle.

Er det OK at andre tar seg vin/øl til maten ved grilling, julemiddag osv? Eller må alle holde seg edru? :)
Hjemme hos oss er det ingen som gjør det, og det er veldig få jeg kan tenke meg ville gjort det hvis vi var der på besøk med ungene. Syns egentlig ikke alkohol og barn hører sammen i det hele tatt, for grensene for "hvor påvirket" det er greit å være er så flytende, og det er ofte ikke så lett å bedømme hvor mye som er nok for sin egen del. Det får så leie konsekvenser for barna hvis det plutselig har blitt for mye! Om vi hadde vært hos noen på besøk og de hadde tatt seg én øl, hadde jeg sikkert ikke sagt noe på det. Men generelt syns jeg det er greit å vente med alkoholen til de voksne er aleine.

Mine første 8år vokste jeg opp i et hjem med rus og alkohol før jeg flyttet i fosterfamilie. Jeg husker dem første årene var jeg hysterisk hvis jeg så en ølflaske osv, men pr idag er jeg glad dem ikke gjemte bort at det er helt normalt å åpne en flaske vin til julemiddagen eller nyte en øl til grillmaten en varm sommerkveld.
Nå er gutten min bare 6uker, men i framtiden vil vi nok nyte alkohol til spesielle anledninger selvom poden er hjemme. Det er forskjell på å ta et glass til en deilig middag enn 4 kun for å drikke :)

Jeg drikker aldri. Mannen tar øl eller vin til maten. Aldri noen berusede her i huset:)

Vi drikker ikke alkohol så ikke noe problem der i det hele tatt!
har sagt det før og skader aldri si det igjen, nemlig at barn kan merke at foreldre drikker etter bare et glass!
selvom man ikke merker selv at man kanskje forandrer seg så gjør barna det veldig fort og kan være små ting slik som lukt, endring i talemåte, smiler mer osv, altså ting som gjerne ikke er normalt!
har selv opplevd det som barn og vil si at det er viktigere å tenke på hvor mange ganger i løpet av et år det skjer!!! viktig å huske på at alkohol er et rusmiddel! lovlig ja men fortsatt et rusmiddel og tror barn har det mye bedre med å se at foreldrene ikke trenger alkohol for å kose seg eller hver helg! eventuelt annenhver helg!

Vi drikker ikke alkohol så ikke noe problem der i det hele tatt!
har sagt det før og skader aldri si det igjen, nemlig at barn kan merke at foreldre drikker etter bare et glass!
selvom man ikke merker selv at man kanskje forandrer seg så gjør barna det veldig fort og kan være små ting slik som lukt, endring i talemåte, smiler mer osv, altså ting som gjerne ikke er normalt!
har selv opplevd det som barn og vil si at det er viktigere å tenke på hvor mange ganger i løpet av et år det skjer!!! viktig å huske på at alkohol er et rusmiddel! lovlig ja men fortsatt et rusmiddel og tror barn har det mye bedre med å se at foreldrene ikke trenger alkohol for å kose seg eller hver helg! eventuelt annenhver helg!
Såå enig!

Back
Topp