Drikker dere alkohol på 17 mai??

Jeg har ingen problemer med å ta en øl når ungene mine er til stede, det gjør ingentong. Det er vel tre anledninger jeg absolutt ikke drikker; dåp, konfirmasjon og nasjonaldagen. Bare fordi at det er slik. Har aldri sett noen drikke i de anledningene. Her har vi heller ikke tid til å drikke cava til frokost :p det er dusjing, kjapp frokost og så dra.

Må si at jeg ikke skjønner hvorfor mange hyler om barnas dag. Det er Norges dag.

Nei, hva man får tid til er jo en annen sak[emoji23] kan gå fort i svingene her innimellom også, men når dagen er "ferdig" er det alltid grilling hjemme, da senkes skuldrene og ungene leker som regel i hagen eller med gevinster fra dagen[emoji5] da kan jeg finne på å ta et glass. Her er det flere spisesteder og ser hver eneste 17 mai at utepilsen drikkes der uansett vær, så det er nok tradisjon for mange det også[emoji5]
 
Nei, hva man får tid til er jo en annen sak[emoji23] kan gå fort i svingene her innimellom også, men når dagen er "ferdig" er det alltid grilling hjemme, da senkes skuldrene og ungene leker som regel i hagen eller med gevinster fra dagen[emoji5] da kan jeg finne på å ta et glass. Her er det flere spisesteder og ser hver eneste 17 mai at utepilsen drikkes der uansett vær, så det er nok tradisjon for mange det også[emoji5]

Her er det nok få som har det som tradisjon. Jeg har jobba på serveringsstedet her i "alle år," og vi selger nesten ingen øl på 17.mai. De få vi selger er stort sett alkoholfrie :) for meg er det spesielt å drikke på nasjonaldagen :)
 
Ja det har jeg også tenkt på, da drikker man jo på en måte i skjul, unger har en tendens til å merke det meste, og små detaljer legger i hvertfall min merke til (og har gjort det lenge) vinglass på benken, kork i søpla osv... tenker vi gjør alkohol til fyfy og noe man må holde skjult om man ikke viser til barna at det er ok å ta et par glass innimellom og at man virkelig ikke trenger å bli fulle eller endre personlighet av det.
Mhm helt enig
 
Her er det nok få som har det som tradisjon. Jeg har jobba på serveringsstedet her i "alle år," og vi selger nesten ingen øl på 17.mai. De få vi selger er stort sett alkoholfrie :) for meg er det spesielt å drikke på nasjonaldagen :)

Tipper du ser rimelig mange utepils om du går deg en tur langs aker brygge f.eks[emoji5] men poenget er vel egentlig ikke hva sol er vanlig, mer at det meste er greit ettersom det er alles dag, ikke barnas dag[emoji6]
 
Tipper du ser rimelig mange utepils om du går deg en tur langs aker brygge f.eks[emoji5] men poenget er vel egentlig ikke hva sol er vanlig, mer at det meste er greit ettersom det er alles dag, ikke barnas dag[emoji6]

Helt greit for meg om folk drikker, men jeg syns det er spesielt :) det er vel fordi jeg ikke er vandt til det.
 
Nei, jeg drikker så sjelden at jeg heller ikke gjør det på 17. mai. Er sammen med gutten min hele dagen bortsett fra de timene barnetoget varer og vi drar på besøk til familie på ettermiddagen. Da vi må uansett kjøre bil, så ;)..... Koser meg med brus osv. Har ikke behov for champagne, vin eller annet, men har full respekt for at andre kan kose seg med dette :).
 
Jeg forstår at folk ikke drikker, ser bare ikke grunnlaget til de som sier det er fordi 17 mai er barnas dag. Det er det jo virkelig ikke.

Utrolig synd at du har et anstrengt forhold til alkohol fra barndommen, selv har jeg ingen vonde minner selv om både mamma og pappa tok seg et glass innimellom. De var alltid nøye på at alkohol ikke er fyfy, men noe voksne koser seg med en gang innimellom, jeg lærer mine barn det samme, tenker det er viktig å videreføre gode alkohovaner fremfpr å fortelle at det er farlig og forbudt, det er jo for mange barn er invitasjon til å teste ut.

Men dette er det jo selvfølgelig lov å ha forskjellige meninger om[emoji5]

17.mai er for alle, ja. Både store og små. Har aldri hørt at 17.mai er barnas dag, før denne tråden. :p Har hørt at toget er for barna da. Barnetoget altså.

Ja, dessverre har jeg et veldig anstrengt forhold til alkohol. Jeg kan drikke 2-3 ganger i året, men jeg sliter med fulle voksne. Mannen kan ta seg noen øl, men det skjer ikke ofte at han gjør det hjemme. Jeg trot nok at barna får et greit forhold til alkohol likevel.

Nå er de så små at det er ingen vits å snakke med de om alkohol. Men de vet jo at det finnes drikke for voksne og de skal ikke se omsorgspersoner beruset. Det skåner jeg dem for. Mannen sier han ikke føler for å drikke foran dem, men anser ikke det som at han skjuler noe. Når de blir eldre kan jo det forandre seg.

Det er ikke alltid sånn at man begynner med ting man ikke har fått lov til eller hatt tilgang til hjemme. Røyk, alkohol etc. Men skjønner hva du mener.
 
Ser ikke problemet med å drikke alkohol 17. mai. Ja, det er mye som er gøy for barna den dagen, men 17. mai er ikke bare barnas dag, det er hele nasjonens dag! Og er det så ille å blande barn og alkohol? Tenker ikke på å drikke seg full eller påvirket, men om voksne drikker f.eks et glass vin til maten, så tror jeg det går fint :) Men nei, drikker ikke selv på 17. mai. Handler ikke om verken 17. mai, avhold eller barn - liker rett og slett ikke alkohol - denne dagen som andre dager :p På mine yngre dager da jeg bodde i Oslo hadde vi Champagne frokost hver 17. mai med venner før vi så toget i byen :) kjempekoselig!
 
Tar ere en øl eller ett glass vin til maten på 17 mai? Eller har dere kanskje champagne frokost?

Dette blir vår første 17 mai med barn (9mnd) vi skal ha familiefrokost og se på litt liv og røre med mini i byen. så Moët blir da erstattet med solo og vienerpølse[emoji23]

Senere på ettermiddagen skal vi på grilling med venner. Og baby[emoji173]️ vi kommer begge til å ta et glass eller to med ren samvittighet. Har ingen tro på at man plutselig skal bli avholds fordi man er med barn. Vi har ikke alkoholproblemer og kan fint ta et par enheter foran barn. Men vi er aldri aldri synlig beruset i hans nærvær.

Respekterer meningen til de som har nulltoleranse for dette. Dere har sikkert deres grunner. Alle er forskjellige:) Men blir litt irritert når visse skal se ned på eller sette spørsmålstegn for andres egenskaper som foreldre på bakgrunn av litt alkohol i barns nærvær. Man kjenner ikke hverandre godt nok til å dømme andre kun på bakgrunn av dette

Min mening [emoji173]️

Og dere: ha en fin 17 mai!! :)
 
Mtp på svarene som kommer her, "absolutt ikke", "nei!", "det er barnas dag!" Osv så skulle man tro at å drikke alkohol er synonymt med å drikke seg grøftefull, vet ikke med dere men jeg klarer fint å ta meg et glass vin eller champis evt en rusbrus til maten uten å bli full, snøvler heller ikke om noen lurer på det[emoji23] og jeg kan fint gjøre det sammen med barna mine, syns det er viktig å lære barna sundt alkoholvett og ikke bare ta en klassisk "alkohol er farlig" for de, jeg kan fint drikke uten å bli full og barna mine vat at mamma kam ta seg et glass voksenbrus uten at det har noe å si på min oppførsel.

Sååå... for å besvare spørsmålet[emoji23] JA! Jeg kan finne på å ta meg et glass på 17 mai, for det er faktisk ikke barnas dag, det er 17 mai, norges bursdag, VÅRT land, både barn og voksne[emoji106][emoji4]

Word! [emoji1363]
 
Kan fortsatt være for barna selv om mor og far tar seg en øl til burgeren ?
Men regner med at du kun mener deres dag og ikke alle andres? Eller synes du at det generellt ikke bør drikkes noe alkohol på 17mai? Ikke noe dømming Bare lurer ;)
For all del. De som har tid å ønsker det, må gjerne ta seg ei øl til maten eller hva det måtte være :) jeg kan ta meg øl foran barna i andre anledninger :)
Men hadde aldri gått i tog eller vaset gatelangs for is viss vi ikke hadde hatt barn. Så det er det jeg mener at den dagen er for barna. Alt vi gjør den dagen er utelukkende for dem [emoji14]
 
Nei,men om samboeren vil kan han ta 1 eller 2 øl :). Jeg synes det er viktig at jenta var på 2 år skal få et sunt forhold til alkohol :).
 
Nei jeg drikker ikke alkohol på 17 mai, gjorde det når jeg var russ. Men det er eneste 17 mai jeg har hatt som voksen og uten å være gravid eller sammen med barn. De fleste 17 mai har jeg jobbet, eller hvert alene med barn. og da har jeg mer enn nok å holde på med, så å sette seg ned med ett glass blir ikke noe.

Men jeg har mang enn gang hvert misunnelig, på de som kan sitte å kose seg med en kald øl i sola.
 
Back
Topp