Drikke alkohol og amme

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
Hele tiden trodd at om man drikker alkohol så må man vente flere timer før man skal amme igjen. Ikke at jeg drikker.
Men så lærte jeg at man kan amme men en gang etterpå -uansett. Er jo bare at du ikke er heltt i stand til å ta hånd om barnet som beruset. Men alkoholen går altså ikke i melka. Lærer no nytt hver dag!
 
Hvor har du hørt/lest det?

Ammehjelpen sier en skal vente tre timer per enhet.
 
Hele tiden trodd at om man drikker alkohol så må man vente flere timer før man skal amme igjen. Ikke at jeg drikker.
Men så lærte jeg at man kan amme men en gang etterpå -uansett. Er jo bare at du ikke er heltt i stand til å ta hånd om barnet som beruset. Men alkoholen går altså ikke i melka. Lærer no nytt hver dag!

Alkoholen går i melka, men du skal drikke mye for å oppnå såpass høy promille at barnet blir påvirket i noen som helst grad.
 
Når en jævla løk går i melka , så synes jeg det er underlig med alkoholen. Jeg forstår jo det at man kan drikke 3 øl og barnet ikke får promille. Men trodde det gikk noe i melken også.


At man ikke er i stand til å ta seg av et barn når man drikker blir en annen sak.
 
Spesielt å legge ut en slik tråd uten en eneste link til en kilde, men det er nå så :p

Fant ikke så mye etter et kjapt Google søk, men fant på ammehjelpen at det stod «litt av og til». Hva er litt og av og til?
Altså, alkohol er et rusmiddel. Jeg ville vært ganske forsiktig. Tror jeg kommer til å gjøre som jeg har gjort før om jeg blir gravid igjen. :)
 
Spesielt å legge ut en slik tråd uten en eneste link til en kilde, men det er nå så :p

Fant ikke så mye etter et kjapt Google søk, men fant på ammehjelpen at det stod «litt av og til». Hva er litt og av og til?
Altså, alkohol er et rusmiddel. Jeg ville vært ganske forsiktig. Tror jeg kommer til å gjøre som jeg har gjort før om jeg blir gravid igjen. :)

Det er enkel matematikk. Om jeg drikker så mye at jeg har 1 i promille, inneholder melka 0,1% alkohol. Det regnes som alkoholfritt. At jeg som mor ikke bør amme med 1 i promille er jo en annen side av saken.
 
Når en jævla løk går i melka , så synes jeg det er underlig med alkoholen. Jeg forstår jo det at man kan drikke 3 øl og barnet ikke får promille. Men trodde det gikk noe i melken også.


At man ikke er i stand til å ta seg av et barn når man drikker blir en annen sak.
Det med løk er vare en myte visstnok.
 
Når en jævla løk går i melka , så synes jeg det er underlig med alkoholen. Jeg forstår jo det at man kan drikke 3 øl og barnet ikke får promille. Men trodde det gikk noe i melken også.


At man ikke er i stand til å ta seg av et barn når man drikker blir en annen sak.

Alkoholen går i melka. Blodet til mor, og melka speiler hverandre. Har mor alkohol i blodet, er det like mye alkohol i melka.

Men det er forsvinnende lite alkohol i melka, så et glass vin/øl er ikke til hinder for amming, så lenge mor ikke er overstadig beruset. Du skal ha MYE i promille (faktisk så høy promille at du dør), før alkoholprosenten i melka er så høy at barnet kanskje påvirkes av det. 10 i promille (da er du døddrukken for lenge siden) tilsvarer en alkoholprosent på 1. Når man da tenker seg at en øl/cider i Norge har en alkoholprosent på 3,5, skjønner man jo hvor små mengder alkohol det er snakk om at barnet får i seg. Et glass vin inntatt over en times tid gir knapt en promille på 0,2, det vil si en alkoholprosent på 0,02 i melka. Det er mer alkohol enn det i en overmoden banan.
 
Det med løk er vare en myte visstnok.
Jeg vet nå ikke jeg. Mange føler at det er mer mageknip etter å ha spist en del "forbudt " mat.
Jeg var uansett forsiktig med jordbær og løk mener jeg. Nå mente jeg ikke bare løk. Men de påstår så mye går i melka og nå er alkohol helt greit . Så da kan vi jo ete og drikke det vi vil :p
 
Jeg vet nå ikke jeg. Mange føler at det er mer mageknip etter å ha spist en del "forbudt " mat.
Jeg var uansett forsiktig med jordbær og løk mener jeg. Nå mente jeg ikke bare løk. Men de påstår så mye går i melka og nå er alkohol helt greit . Så da kan vi jo ete og drikke det vi vil :p

Det sa HS og JM til meg, det siste du skrev.

Hadde barn med kolikk eleminert masse og hadde null effekt.
 
Jeg vet nå ikke jeg. Mange føler at det er mer mageknip etter å ha spist en del "forbudt " mat.
Jeg var uansett forsiktig med jordbær og løk mener jeg. Nå mente jeg ikke bare løk. Men de påstår så mye går i melka og nå er alkohol helt greit . Så da kan vi jo ete og drikke det vi vil :p

Etter nyere forskning mener de det er mest tilfeldigheter at baby «reagerer» på matvarer og det tror jeg også faktisk. Har spist akuratt det jeg har villet og ingen problem det (feks, kål, løk og jordbær i større mengder). Men hun hadde jo absolutt en periode med endel mageknip og da hadde det vært lett å skylde på en matvare eller noe, men det er jo bare de stakkar umodene tarmene som verker litt og kanskje litt ekstra luft som blir svelgt noen ganger.

Det er i allefall min erfaring. :)

Mener alkohol og barn er en dårlig kombinasjon. Men har drukket et lite glass rødvin til en bedre biffmiddag og ammet etterpå med god samvittighet:) til enkelte bedre helge middager så er det veldig godt med pittelitt vin eller øl til:)
 
Det er enkel matematikk. Om jeg drikker så mye at jeg har 1 i promille, inneholder melka 0,1% alkohol. Det regnes som alkoholfritt. At jeg som mor ikke bør amme med 1 i promille er jo en annen side av saken.
det er korrekt, enkel matematikk og trengs ikke link til forskningsartikler.. Men ville selvfølgelig ikke drukket og ammet uansett, da bare tanken på å være med et spedbarn når man er påvirket av alkohol, ikke er rett, etter min mening..
 
Jeg har også nylig fått med meg at melken ikke er farlig selv om en har drukket, men jeg mener å ha lest at en ikke skal drikke de første ukene uansett. Husker ikke hvor jeg har det fra, da.
 
Ammer jeg rører jeg ikke alkohol så kan andre gjøre hva de vil men føler det ikke hører hjemme.... har gått lenge uten alkohol pga ammet lenge, og ved lang prøveperiode, men liver er bra uten også;)
 
Det er som mange nevner ikke noe i veien for å amme etter alkoholinntak så lenge barnet er over 6 uker, det man skal være obs på er at utdrivningen kan bli tregere og melkeproduksjonen kan gå noe ned av alkoholinntak. Jeg personlig merker ikke det når jeg jeg tar meg et glass vin eller en øl innimellom.
 
det er korrekt, enkel matematikk og trengs ikke link til forskningsartikler.. Men ville selvfølgelig ikke drukket og ammet uansett, da bare tanken på å være med et spedbarn når man er påvirket av alkohol, ikke er rett, etter min mening..

Kanskje det bare er meg, men har aldri fått inntrykk av at denne tråden handler om grøfte fylla, men et par glass vin. Det ble ingen fulle av.
 
Jeg velger å følge anbefalingene, så endrer jeg det etterhvert som anbefalingene justeres. Her hentet fra nhi.no, oppdatert nå i høst:

"I begynnelsen av ammetiden er det best å være helt avholdende, ettersom ett glass alkoholholdig drikke om dagen kan være nok til at du påvirker barnet på sikt. Da risikerer du blant annet at barnet utvikler seg dårligere motorisk enn barn som ikke har blitt eksponert for alkohol. Det vil si at barnet for eksempel begynner å gå senere enn andre barn.
I de første leveukene bruker spedbarnet dobbelt så lang tid på å bli kvitt alkoholmengden i kroppen som voksne. Det er leveren som bryter ned alkoholen, og levermodningen er ikke ferdig før barnet er rundt tre måneder.

En vanlig effekt, som ses selv ved små mengder alkohol i melken, er et forstyrret søvnmønster som gir barnet mindre aktiv (REM)-søvn.

Når barnet er større, kan du - av og til - ta ett glass. Amme da like før du drikker, og vent i tre timer etter at du har drukket med å amme på nytt.

Forskning har tidligere antydet at du kan få mer melk av å drikke alkohol når du ammer, men senere studier har vist at alkohol påvirker - og hemmer - utdrivning av melk fra brystene. Dermed vil resultatet på sikt (altså ved et jevnlig alkoholinntak), bli at barnet får i seg mindre næring."
 
Nå ammer ikke jeg lengre, men da jeg ammet var det veldig lett å la være å drikke alkohol. Hadde ikke satt meg ned med et glass vin i hånda imens jeg hadde ammet babyen min. Det skjønner jeg ikke helt vitsen med! I mine øyne så hører ikke barn og alkohol sammen. Hvis man absolutt har veldig lyst på et glass vin, så kan man jo eventuelt vente til barnet er blitt lagt for kvelden og man vet at barnet enten sover gjennom natten eller i hvert fall i noen timer før h*n våkner igjen :happy:
 
Back
Topp