Drømmen om nr.2 (etter MA) blir virkelighet!

Yay! :D Jeg ble jo også målt til rett over 19 uker på OUL, og jeg var ikke bikket 18 uker enda :wtf: Men på sykehuset mitt satte de termin på TUL, og den var bare en dag ifra EL terminen min, så jeg holder meg til EL termin enda jeg :joyful: Som du sier så er det jo sikkert bare bra å bli målt litt lenger! Jeg skal på vekstkontroll på torsdag, så får vi se om babyen fortsatt ligger foran :p
 
Yay! :D Jeg ble jo også målt til rett over 19 uker på OUL, og jeg var ikke bikket 18 uker enda :wtf: Men på sykehuset mitt satte de termin på TUL, og den var bare en dag ifra EL terminen min, så jeg holder meg til EL termin enda jeg :joyful: Som du sier så er det jo sikkert bare bra å bli målt litt lenger! Jeg skal på vekstkontroll på torsdag, så får vi se om babyen fortsatt ligger foran :p
Ja jeg må jo bare forholde meg til at termin er 10 mai, ettersom helsevesenet vil ta utgangspunkt i det :playful: Men uavhengig av termin så kommer han når han har lyst :p Gikk 8 dager over med guttungen. Er vel få som føder på termindatoen de får. Men håper vi unngår 17 mai :playful: Og fint om jeg ikke går så mye over, for førstemann var 3920g. Så trenger ikke at nestemann godgjør seg til 4500g :hilarious:
 
Ja jeg må jo bare forholde meg til at termin er 10 mai, ettersom helsevesenet vil ta utgangspunkt i det :playful: Men uavhengig av termin så kommer han når han har lyst :p Gikk 8 dager over med guttungen. Er vel få som føder på termindatoen de får. Men håper vi unngår 17 mai :playful: Og fint om jeg ikke går så mye over, for førstemann var 3920g. Så trenger ikke at nestemann godgjør seg til 4500g :hilarious:
Blir kanskje greit å unngå 17. mai ja :p Håper du ikke går over, da! Så da hjelper jo det med at de bruker 10. mai :joyful:
 
Hurra for fin OUL!

Eneste kjipe med å bli satt frem, spesielt hvis du har tendens til å gå over, er at du går ekstra på overtid. Liksom. Når du har gått ti dager over, så er du jo drit lei for du har forventet fødsel for lenge siden, men egentlig er du "bare" fem dager over.
Samt, intervensjon før det egentlig er nødvendig, hvis det går så langt. Om man ser på det som positivt eller negativt er en annen sak. :)
Men håper du slipper tenke på det, og får føde bare bittelitt før termin :) da er det ikke så nøye med de fem dagene :)

Hvordan var det sist svangerskap, var du enig med OUL i forhold til befruktning da, eller KAN det være at du ble satt frem da også..?

Har lest et sted at TUL rundt uke 12 vil være best til å beregne termin i forhold til befruktning, da det er på det tidspunktet det er både lettere å måle riktig (ift tiiiidlig ul hvor 1 mm kan utgjøre stor forskjell) og veksten er tilnærmet lik hos alle. Etter det vil forskjellene være så individuelle, at det kan bli ganske feil...
Men, de brukte OUL-termin fordi den terminen ofte stemte godt med når babyen var "ferdig" - og når den ble født.
Så, vet ikke; mulig større babyer på oul fødes litt før enn dem som er mindre på OUL? Usikker på om det var det de mente (var en eller annen artikkel om en eller annen lege som forsvarte hvorfor de brukte OUL-terminen. Husker hverken hvor jeg leste eller noe), eller om de bare bablet noe respons :hilarious:
 
Hurra for fin OUL!

Eneste kjipe med å bli satt frem, spesielt hvis du har tendens til å gå over, er at du går ekstra på overtid. Liksom. Når du har gått ti dager over, så er du jo drit lei for du har forventet fødsel for lenge siden, men egentlig er du "bare" fem dager over.
Samt, intervensjon før det egentlig er nødvendig, hvis det går så langt. Om man ser på det som positivt eller negativt er en annen sak. :)
Men håper du slipper tenke på det, og får føde bare bittelitt før termin :) da er det ikke så nøye med de fem dagene :)

Hvordan var det sist svangerskap, var du enig med OUL i forhold til befruktning da, eller KAN det være at du ble satt frem da også..?

Har lest et sted at TUL rundt uke 12 vil være best til å beregne termin i forhold til befruktning, da det er på det tidspunktet det er både lettere å måle riktig (ift tiiiidlig ul hvor 1 mm kan utgjøre stor forskjell) og veksten er tilnærmet lik hos alle. Etter det vil forskjellene være så individuelle, at det kan bli ganske feil...
Men, de brukte OUL-termin fordi den terminen ofte stemte godt med når babyen var "ferdig" - og når den ble født.
Så, vet ikke; mulig større babyer på oul fødes litt før enn dem som er mindre på OUL? Usikker på om det var det de mente (var en eller annen artikkel om en eller annen lege som forsvarte hvorfor de brukte OUL-terminen. Husker hverken hvor jeg leste eller noe), eller om de bare bablet noe respons :hilarious:
Du har noen gode poeng. Jeg kommer nok til å forholde meg til 10 mai i den forstand at helsevesenet vil ta utgangspunkt i den datoen. Men jeg personlig vil nok ha mer trua på 15 mai :p Så sånn sett vil jeg ikke bli overrasket om jeg går mye over 10 mai. Jeg gikk jo også 8 dager over med første. Men, jeg vil jo helst ikke bli satt i gang da, så sånn sett er det dumt at jeg ble satt frem 5 dager. Men på den annen side så er jeg redd for å få en stor unge, ettersom første ikke var liten, og jeg var heller ikke liten da jeg ble født, så greit at han ikke rekker å godgjøre seg for mye på overtid også :playful: Så ja, her blir det vel både pluss og minus. Men alt i alt er jo ikke 5 dager så mye heldigvis.

Når det gjelder første svangerskap, så aner jeg ikke. Jeg hadde jo hatt hormonspiral, og da hadde jeg ikke mensen. Rakk bare ha en mens etter uttak av spiral før jeg ble gravid med førstemann, så hadde null peiling på syklus og EL osv. Men den gangen så var termin målt på TUL og OUL veldig lik, var bare 1 dag forskjell der. Men denne gangen så har han jeg var på TUL i uke 9 og uke 13+5 målt meg til nøyaktig det som passer med mine beregninger. Mens både TUL på sykehuset, samt OUL på sykehuset målte meg til 4-5 dager lenger. Så det synes jeg er litt rart :playful:
 
Du har noen gode poeng. Jeg kommer nok til å forholde meg til 10 mai i den forstand at helsevesenet vil ta utgangspunkt i den datoen. Men jeg personlig vil nok ha mer trua på 15 mai :p Så sånn sett vil jeg ikke bli overrasket om jeg går mye over 10 mai. Jeg gikk jo også 8 dager over med første. Men, jeg vil jo helst ikke bli satt i gang da, så sånn sett er det dumt at jeg ble satt frem 5 dager. Men på den annen side så er jeg redd for å få en stor unge, ettersom første ikke var liten, og jeg var heller ikke liten da jeg ble født, så greit at han ikke rekker å godgjøre seg for mye på overtid også :playful: Så ja, her blir det vel både pluss og minus. Men alt i alt er jo ikke 5 dager så mye heldigvis.

Når det gjelder første svangerskap, så aner jeg ikke. Jeg hadde jo hatt hormonspiral, og da hadde jeg ikke mensen. Rakk bare ha en mens etter uttak av spiral før jeg ble gravid med førstemann, så hadde null peiling på syklus og EL osv. Men den gangen så var termin målt på TUL og OUL veldig lik, var bare 1 dag forskjell der. Men denne gangen så har han jeg var på TUL i uke 9 og uke 13+5 målt meg til nøyaktig det som passer med mine beregninger. Mens både TUL på sykehuset, samt OUL på sykehuset målte meg til 4-5 dager lenger. Så det synes jeg er litt rart :playful:

Rare saker, det.. for den i 13+5 og TUL på sykehuset kan vel ikke være SÅ langt fra hverandre...?
 
Rare saker, det.. for den i 13+5 og TUL på sykehuset kan vel ikke være SÅ langt fra hverandre...?
Stemmer. Var på sykehuset når jeg var 13+0. Også dro jeg jo privat da jeg hadde den lille blødningen, og da var jeg 13+5.
Så på sykehuset når jeg var 13+0 målte hun meg til 13+4/5. Og bare 5 dager senere målte han til 13+5 som jeg mener stemmer da :playful: Kanskje det blir feil/annerledes ettersom det er forskjellig personer som måler litt annerledes da eller noe, men er jo fortsatt litt rart
 
20+4

Så var jeg plutselig halvveis i svangerskapet. 50,9% fullført i følge Preglife. Tiden hit har gått fort og sakte på samme tid.

Formen om dagen er relativt bra :happy: Tidvis uggen, og ellers en del sliten da. Må bare innse at jeg orker mye mindre enn før. Og på sikt vil det nok gradvis bli mindre og mindre. Men sånn er det jo bare. Har også lite matlyst om dagen, i den forstand at ingenting frister liksom. Litt kjipt nå i jula, for gleder meg liksom ikke til julematen som vanlig.

Kjenner godt med liv hver eneste dag, så det er veldig koselig :love017 Men fortsatt litt for tidlig å kjenne det utenpå magen. Vi har også navnet på lillebror klart, men holder hemmelig hva det er, da mellomnavnet er utenlandsk og veldig uvanlig i Norge, så det kan potensielt gjøre at jeg blir kjent igjen :playful: Men tror både jeg og mannen er veldig fornøyd med valget vi landet på :happy:

Guttungen synes imidlertid ikke at babyen er noe spennende :hilarious: Han skjønner jo at det er en baby i magen, men det er bare ikke interessant i det hele tatt. Og tror ikke han skjønner at den kommer til å komme ut en dag, og at han skal bli storebror :p Kanskje det vil endre seg innen mai, hvis ikke blir det jo spennende å se hvordan han takler det. Ønsker jo å inkludere han så mye som mulig, og passe på at han ikke føler seg oversett :happy:

I dag er siste dagen min på jobb, både før juleferie, men også permanent. Har hatt en 100% vikarstilling her siden november 2021, men nå går altså kontrakten min ut. Har ikke fått meg noe nytt enda. Vært veldig lite innenfor mitt felt å søke på nå i høst/vinter, spesielt siden det ikke har vært så aktuelt å søke på vikariater som gravid. Håper jo det dukker opp noe aktuelt på nyåret, men forbereder meg på at det kanskje blir å gå hjemme nå frem til permisjon i slutten av april. Økonomisk går det helt fint. Blir jo selvfølgelig litt vemodig og trist at jeg ikke skal tilbake hit etter juleferien. Og litt rart uten jobb. Men nå ser jeg også litt frem til å bare tusle hjemme en periode og få ordnet opp hjemme :happy: Mye som må finnes frem igjen av babyting, og organisere og fikse litt før det blir babykaos.

Nei dette ble langt nok. Ønsker alle dere fine damer her inne en riktig god jul :happy::love017:Heartred
 
Hurra for halvveis og god form, i alle fall!
God jul til deg og dine ❤️
 
Hvordan går det med deg? :Heartpink
Jo takk som spør :happy: Det går i grunnen fint. Er 22+4 i dag og kjenner masse liv hver dag :love017 Har vel sakte begynt å synke inn at det ikke er sååå lenge til fødsel, plutselig er jeg kommet til fødeåret. Frem til nå har det liksom bare vært "god tid, er ikke før neste år" :hilarious: Formen er ok for tiden, men det hjelper jo nå at jeg er arbeidsledig/arbeidssøker for tiden, så da har jeg jo mer tid til å hvile enn før.

Hvordan går det med deg :happy:?
 
Jo takk som spør :happy: Det går i grunnen fint. Er 22+4 i dag og kjenner masse liv hver dag :love017 Har vel sakte begynt å synke inn at det ikke er sååå lenge til fødsel, plutselig er jeg kommet til fødeåret. Frem til nå har det liksom bare vært "god tid, er ikke før neste år" :hilarious: Formen er ok for tiden, men det hjelper jo nå at jeg er arbeidsledig/arbeidssøker for tiden, så da har jeg jo mer tid til å hvile enn før.

Hvordan går det med deg :happy:?
Ååh så herlig :Heartpink Godt å høre at det går fint:happy: Greit å ta det med ro da:D

Med meg går det fint! Venter og jakter på EL enn så lenge:Heartpink
 
Prøver meg på min første gravidoppdatering da :happy:
Gravidoppdatering: 24+0

Termin:
10 mai

Igjen til termin:
115 dager igjen

Trimester:
2

Graviduke:
25

Graviditetsmnd: 6

Neste JM/legetime: Neste kontroll blir hos fastlegen min 1 februar. Da skal jeg ta glukosebelastningstest, så er litt spent på den. Sist svangerskap lå jeg på grensen etter denne testen, og måtte følge jevnlig med på blodsukkeret mitt resten av svangerskapet, men da fikk jeg heldigvis aldri svangerskaps-diabetes. Så håper jeg slipper unna denne gangen også.

Kjønn:
Gutt :Heartblue

Navn:
Navn er klart, men vil ikke dele det her inne :happy:

Utstyr som gjenstår:
Vi har jo egentlig det aller meste fra før, ettersom dette er nr.2. Kjenner jeg er veldig glad for at vi ikke trenger å handle inn alt fra scratch. Likevel er det jo noen ting vi har måttet kjøpe nytt, og som jeg planlegger å kjøpe.

Foreløpig har vi kjøpt ny bilstol, babynest, ammepute/gravidpute og stellesekk. Ellers har jeg på planen å få kjøpt inn ny babygym, lekematte, stellematte, pluss diverse småting som smokker, gulpekluter og diverse andre ting jeg måtte finne ut at vi trenger.

Mage:
har fått ganske stor mage allerede. Magen kom veldig fort denne gangen, sammenlignet med første svangerskap :playful: (bilde nederst)

Vektendring:
Så langt har jeg gått opp ca. 6kg. Tenker det ikke er så ille. Har bare synlig lagt på meg på magen og brystene, noe som er likt som sist. Så er ikke så stresset over vekta egentlig.

Aktivitet i magen:
Mye aktivitet i magen. Kjente første tydelige sparkene i uke 17, og nå kjenner jeg masse hver eneste dag. Og bevegelsene blir sterkere og sterkere for hver dag. Veldig morsomt å følge med på :love017

Tungt:
Synes ting er overraskende tungt allerede. Merker at dette svangerskapet er veldig mye tyngre enn første, og det er allerede mye jeg ikke orker. «Heldigvis» er jeg arbeidsledig/arbeidssøker om dagen, så er veldig deilig å kunne styre dagene mine hjemme selv. Hadde jeg vært i jobb hadde jeg nok vært delvis sykemeldt nå. Merker at bare det å levere sønnen min i barnehagen er vanskelig om dagen. Nå har vi ca.2,5 km å gå en vei. Så blir jo 5 km gåtur for å levere han hver morgen. Så spent på når jeg ikke orker det lenger i det hele tatt, og hvordan vi skal løse ting da.

Kynnere:
Kjenner at magen strammer seg og blir ubehagelig om jeg blir sliten eller anstrenger meg mye. Men er heldigvis ikke et veldig stort problem enda.

Barnerom: Her vi bor nå så har vi kun 2 soverom. Så lillebror skal sove på rom med oss. Det gjorde uansett guttungen første året også. Mens stellebord og klær osv blir på rommet til guttungen. Alt står jo allerede klart der fra før. Og nå har guttungen fått ny kommode til sine klær, og hans gamle klesskap er nå ryddet, vasket og fylt med babyklær fra str.50-62.

Humør:
Humøret er ganske bra om dagen. Koser meg med å gå hjemme og ordne. Noe skyldes sikkert nesting-mode, men mest er det for det praktiske. Men ønsker å få ordna alt med klær, utstyr, innkjøp osv nå i god tid, mens jeg fortsatt orker. Siden jeg synes ting er tungt allerede, og det ikke kommer til å bli bedre i tiden fremover, så er det greit å bare komme i gang og pusle med det nå som jeg går hjemme.

Plager
: Blir fort sliten, andpusten, litt kynnere, litt vondt i bekkenet og korsryggen. Blir fort mett/stappa i magen, ofte halsbrann på kvelden.

Sykehusbag: Nei. Blir vel det siste jeg ordner etter at alt annet er på plass.

Tanker om fødsel: har ikke tenkt så mye på fødsel enda. Men tenker at jeg ønsker å bestille meg en time hos jordmor til å snakke litt om fødsel om ikke så lenge. Snakke litt om fødselen jeg hadde sist, og hvordan neste fødsel kan bli lik eller veldig ulik. Håper på en litt bedre/lettere fødsel denne gangen, selv om første ikke var superdramatisk altså.

Neste milepæl:
Tja, neste milepæl er kanskje neste svangerskapsontroll og glukosebelastningstesten. Finne ut om jeg er innenfor denne gangen, eller om jeg har fått svangerskaps-diabetes, eller må følge med på blodsukkeret.

Magen :Heartblue
Uke 24+0.jpg
 
Håper alt står bra til fremdeles :Heartred
Takk som spør :Heartred Alt bra tror jeg :happy: Dagene rusler og går, magen vokser og baby sparker. Er på legekontoret nå for glukosebelastningstest. Fastende verdier var høye og viser tegn på svangerskapsdiabetes. Men det var tilfelle sist svangerskap også, og da var alle andre målinger etterpå innenfor. Så spent på å se hva som er tilfelle denne gangen. De sender prøver til sykehuset, også skal jeg følge litt med på blodsukkeret hjemme en stund fremover. Får jeg høye verdier blir jeg henvist til sykehuset. Regner med å skrive en lengere oppdatering til helgen eller starten av neste uke når jeg vet litt mer :)

Håper alt står bra til hos deg :Heartred
 
Takk som spør :Heartred Alt bra tror jeg :happy: Dagene rusler og går, magen vokser og baby sparker. Er på legekontoret nå for glukosebelastningstest. Fastende verdier var høye og viser tegn på svangerskapsdiabetes. Men det var tilfelle sist svangerskap også, og da var alle andre målinger etterpå innenfor. Så spent på å se hva som er tilfelle denne gangen. De sender prøver til sykehuset, også skal jeg følge litt med på blodsukkeret hjemme en stund fremover. Får jeg høye verdier blir jeg henvist til sykehuset. Regner med å skrive en lengere oppdatering til helgen eller starten av neste uke når jeg vet litt mer :)

Håper alt står bra til hos deg :Heartred
Ja akkurat ja, fint å få ordentlig oppfølging på det da :happy: Håper det bare var denne gangen da, så slipper du unna:Heartred
Gleder meg til mer oppdatering:cat:

Alt er bra, gleder meg til sjekk på Medicus:happy:
 
Ja akkurat ja, fint å få ordentlig oppfølging på det da :happy: Håper det bare var denne gangen da, så slipper du unna:Heartred
Gleder meg til mer oppdatering:cat:

Alt er bra, gleder meg til sjekk på Medicus:happy:
Ja blir spennende å se hva neste dagene eller ukene vil vise :playful: Skal hente nye strimler til blodsukkerapparatet mitt etterpå så jeg kan begynne å måle hjemme. Håper jo jeg slipper svangerskapsdiabetes.

Så bra du har fått time hos Medicus :happy: Når skal du dit? Godt å få sjekket det man kan, så kan man også få hjelp om man har behov for det.
 
Back
Topp