Drømmen om nr.2 (etter MA) blir virkelighet!

Ja blir spennende å se hva neste dagene eller ukene vil vise :playful: Skal hente nye strimler til blodsukkerapparatet mitt etterpå så jeg kan begynne å måle hjemme. Håper jo jeg slipper svangerskapsdiabetes.

Så bra du har fått time hos Medicus :happy: Når skal du dit? Godt å få sjekket det man kan, så kan man også få hjelp om man har behov for det.
Godt du kan sjekke det hjemme, mye styr hvis man må reise bort flere ganger ila dagen for å sjekke det :dead:

Vi skal inn den 17:happy: Tenker det blir fint å få sjekket ut om det er noe vi kan gjøre. Også dette med progesteron, for det står jo «ta den fra dag ** i syklusen» og det er jo litt umulig for meg da jeg plutselig har el dag 30, så hvis de kan si når ift el jeg kan ta det hadde det vært flott:hilarious:
 
Takk som spør :Heartred Alt bra tror jeg :happy: Dagene rusler og går, magen vokser og baby sparker. Er på legekontoret nå for glukosebelastningstest. Fastende verdier var høye og viser tegn på svangerskapsdiabetes. Men det var tilfelle sist svangerskap også, og da var alle andre målinger etterpå innenfor. Så spent på å se hva som er tilfelle denne gangen. De sender prøver til sykehuset, også skal jeg følge litt med på blodsukkeret hjemme en stund fremover. Får jeg høye verdier blir jeg henvist til sykehuset. Regner med å skrive en lengere oppdatering til helgen eller starten av neste uke når jeg vet litt mer :)

Håper alt står bra til hos deg :Heartred
Hei,

Jeg var selv og skulle ta glukosebelastning men da jeg lå akkurat over grensa på fastende (0.1 over) fikk jeg ikke tatt testen. Fikk heller ingen info så aner ikke hva dette vil si? Vil det si svangerskapsdiabetes? Så du har vært igjennom det før så tenkte å spørre. Jeg gikk jo rett i kjellern :Heartred
:smiley-angelic001
 
Hei,

Jeg var selv og skulle ta glukosebelastning men da jeg lå akkurat over grensa på fastende (0.1 over) fikk jeg ikke tatt testen. Fikk heller ingen info så aner ikke hva dette vil si? Vil det si svangerskapsdiabetes? Så du har vært igjennom det før så tenkte å spørre. Jeg gikk jo rett i kjellern :Heartred
:smiley-angelic001
Hei du :happy:
Hvorfor fikk du ikke ta testen?
Når man tar glukosebelastning så sjekker de fastende blodsukker, og 2 timer etter man drikker den konsentrerte sukkerlaka. Om en av målingene, eller begge, er over grensa, så sies det vel at man har svangerskapsdiabetes. Jeg hadde for høy fastende, men var innenfor på 2 timer etter. Noe som indikerer at jeg har svangerskapsdiabetes. Har måleapparat hjemme, så jeg måler blodsukker hjemme. Sist svangerskap fikk jeg også for høyt på glukosetesten, men fikk bare fine målinger i ettertid, så da trengte jeg ikke gjøre noe. Denne gangen har jeg fått 2 høye mål hjemme så langt, så da har jeg nok svangerskapsdiabetes denne gangen. I første omgang prøver man å regulere det med å endre kosthold og mosjon. Om det fungerer bra så fortsetter man bare med det. Hvis ikke tror jeg man blir henvist til sykehus for å snakke om kosthold og vurdere medisinering. Kjedelig greier, men ikke noe å bli helt fortvila for tror jeg. Skulle sende beskjed til legen min når jeg fikk 3 målinger hjemme som var for høye, så vet ikke så veldig mye mer enda før jeg har snakka med legen igjen :)
 
Hei du :happy:
Hvorfor fikk du ikke ta testen?
Når man tar glukosebelastning så sjekker de fastende blodsukker, og 2 timer etter man drikker den konsentrerte sukkerlaka. Om en av målingene, eller begge, er over grensa, så sies det vel at man har svangerskapsdiabetes. Jeg hadde for høy fastende, men var innenfor på 2 timer etter. Noe som indikerer at jeg har svangerskapsdiabetes. Har måleapparat hjemme, så jeg måler blodsukker hjemme. Sist svangerskap fikk jeg også for høyt på glukosetesten, men fikk bare fine målinger i ettertid, så da trengte jeg ikke gjøre noe. Denne gangen har jeg fått 2 høye mål hjemme så langt, så da har jeg nok svangerskapsdiabetes denne gangen. I første omgang prøver man å regulere det med å endre kosthold og mosjon. Om det fungerer bra så fortsetter man bare med det. Hvis ikke tror jeg man blir henvist til sykehus for å snakke om kosthold og vurdere medisinering. Kjedelig greier, men ikke noe å bli helt fortvila for tror jeg. Skulle sende beskjed til legen min når jeg fikk 3 målinger hjemme som var for høye, så vet ikke så veldig mye mer enda før jeg har snakka med legen igjen :)
De tok blodprøve fra arm for langtids og fastende, men så tok de også en strips å sjekket det fastende. Siden den da var over så kunne de ikke gjennomføre testen :confused005
Men hvis man uansett har sv.d ved en av de så er det jo like greit at jeg slapp å drikke:hungover:
 
De tok blodprøve fra arm for langtids og fastende, men så tok de også en strips å sjekket det fastende. Siden den da var over så kunne de ikke gjennomføre testen :confused005
Men hvis man uansett har sv.d ved en av de så er det jo like greit at jeg slapp å drikke:hungover:
Så merkelig. Jeg fikk også for høy på fastende, men man skal jo gjennomføre hele testen uansett. Synes du skal ta kontakt med legen din og ta en prat om det :)
 
27+1 - Svangerskapsdiabetes

Sist uke hadde jeg glukosebelastningstest og andre svangerskapskontroll hos legen min. Prøvene fra glukosetesten viste svangerskapsdiabetes. Har siden torsdag testet blodsukkeret mitt hjemme, og alle prøvene hjemme viser også tydelig at jeg har fått svangerskapsdiabetes :dead: Veldig kjedelig, selv om jeg var ganske forberedt på det denne gangen. Lå nemlig på grensen sist svangerskap også, men da var alle målinger hjemme innenfor, så da slapp jeg unna. Men altså ikke denne gangen. Nå prøver jeg å bli klok på kosthold. Legen min skal også henvise meg til medisinsk avdeling på sykehuset, så det er de som skal følge meg opp videre. Så blir spennende å se hva som skjer fremover.

Ellers gikk resten av svangerskapskontrollen bra. Hjertelyden til lillebror var sterk og fin, og magemålet var foreløpig innenfor normalen. Det er visst vanlig å få store barn når man har svangerskapsdiabetes :playful: Så spent på hvor stor lillebror blir. Ofte blir man visst satt i gang i uke 38 når man har svangerskapsdiabetes for å unngå komplikasjoner som for store barn og risiko for svangerskapsforgiftning. Håper egentlig jeg slipper det altså. Har så lite lyst til å bli satt i gang når kroppen kanskje ikke er moden enda. Tenker det må være så mye bedre at kroppen kommer i gang selv. Men jeg får bare ta det som det kommer.

Formen og energinivået går veldig opp og ned fra dag til dag. Magen begynner å bli stor, det er mye som er tungt og slitsomt, og jeg puster og peser meg rundt. Noen dager orker jeg nesten ingenting annet enn å levere i barnehagen, lage middag og være litt med gutten min på kvelden, og sofa resten av dagen. Mens andre dager har jeg energi til å ordne og styre hjemme.

Lillebror er aktiv i magen, og han blir sterkere og sterkere. Pleier å kjenne han mange ganger om dagen, spesielt mye på kvelden. Men fredag og lørdag sist uke var han plutselig veldig rolig. Kjente han innimellom, men på andre steder i magen og svakere enn vanlig. Prøvde å ikke stresse for mye og konkluderte med at han måtte ha snudd seg med ryggen ut, og at jeg derfor kjente han så dårlig. Heldigvis snudde han seg tilbake og sparka som før lørdag kveld, hvis ikke hadde det kanskje blitt en telefon til føden :playful:

Tror også det meste begynner å komme på plass nå. Siden sist har jeg kjøp inn litt klær i ull/silke, diverse kluter, litt pledd, litt nytt sengetøy, nye skittentøyskurver og oppbevaringskurver til barnerommet siden vi snart har 2 som produserer skittentøy :playful: Har også bestilt babybox fra Apotek1 som kan hentes. Tror det siste som mangler nå er lekematte, babygym, smokker, bleier, salver og mme. Men ingenting av det haster helt enda.

Er foreløpig ikke utålmodig eller noe. Kjenner jeg ikke er helt klar for at lillebror skal komme ut enda :playful: Så prøver å nyte tiden med bare 1 barn så lenge. Men kjenner det også er godt det ikke er alt for lenge igjen med tanke på form og svangerskapsdiabetes.
Nå er det bare å vente på time hos medisinsk avdeling, så får jeg se hva som blir veien videre.

Ønsker alle her inne en fin uke :happy: God mandag!
 
29+0 - Sv.diabetes + Farris Bad

Tid for en liten oppdatering. Siden sist har jeg vært til 2 timer på sykehuset i forbindelse med svangerskapsdiabetesen. Jeg kontrollerer så godt jeg kan med kosthold, men i tillegg er jeg satt på insulin. Så nå tar jeg hurtigvirkende insulin før middag, og langtidsvirkende insulin før jeg legger meg. Har jo også holdt på et par uker nå, så begynner å få ok kontroll på hva jeg tåler å spise, og hva jeg ikke tåler. Eneste ulempen er at dette kan endre seg ettersom insulinproduksjonen kan fortsette å gå nedover frem til uke 35 :p Så må sikkert justere kosthold og insulindoser etterhvert. Blir jo også godt fulgt opp fra sykehuset, så dette går sikkert bra, selv om det er litt kjedelig.

Til noe litt hyggeligere. Jeg og mannen har hatt kjærestetur til Farris Bad fra fredag til i dag :joyful::Heartred Hadde booket pakken Ventetid som inkluderte gravidmasasje. Og det var sykt digg!!
Den mest avslappende helgen jeg har hatt på lenge. Var også fint hotell og fin nok spa avdeling. Så vi har kost oss maks.

Så til alle dere gravide og kommende gravide damer, så anbefaler jeg en avslappende tur til Farris Bad for spa og gravidmasasje før fødsel altså :joyful:

Ellers tror jeg alt står bra til med lillebror i magen. Han vokser vel ekstra fort grunnet diabetesen :playful: kjenner bevegelsene i magen er annerledes nå som det er tydelig dårligere plass der inne.

Neste kontroll med sykehuset er en telefonsamtale 2 mars tror jeg det var. Og neste kontroll hos fastlegen er 7 mars, så spent på symfysemålet da.

Nå gleder jeg meg til å komme hjem til 3,5 åringen :happy::Heartblue Fortsatt god søndag!
 
29+0 - Sv.diabetes + Farris Bad

Tid for en liten oppdatering. Siden sist har jeg vært til 2 timer på sykehuset i forbindelse med svangerskapsdiabetesen. Jeg kontrollerer så godt jeg kan med kosthold, men i tillegg er jeg satt på insulin. Så nå tar jeg hurtigvirkende insulin før middag, og langtidsvirkende insulin før jeg legger meg. Har jo også holdt på et par uker nå, så begynner å få ok kontroll på hva jeg tåler å spise, og hva jeg ikke tåler. Eneste ulempen er at dette kan endre seg ettersom insulinproduksjonen kan fortsette å gå nedover frem til uke 35 :p Så må sikkert justere kosthold og insulindoser etterhvert. Blir jo også godt fulgt opp fra sykehuset, så dette går sikkert bra, selv om det er litt kjedelig.

Til noe litt hyggeligere. Jeg og mannen har hatt kjærestetur til Farris Bad fra fredag til i dag :joyful::Heartred Hadde booket pakken Ventetid som inkluderte gravidmasasje. Og det var sykt digg!!
Den mest avslappende helgen jeg har hatt på lenge. Var også fint hotell og fin nok spa avdeling. Så vi har kost oss maks.

Så til alle dere gravide og kommende gravide damer, så anbefaler jeg en avslappende tur til Farris Bad for spa og gravidmasasje før fødsel altså :joyful:

Ellers tror jeg alt står bra til med lillebror i magen. Han vokser vel ekstra fort grunnet diabetesen :playful: kjenner bevegelsene i magen er annerledes nå som det er tydelig dårligere plass der inne.

Neste kontroll med sykehuset er en telefonsamtale 2 mars tror jeg det var. Og neste kontroll hos fastlegen er 7 mars, så spent på symfysemålet da.

Nå gleder jeg meg til å komme hjem til 3,5 åringen :happy::Heartblue Fortsatt god søndag!
Så kjedelig med svangerskapsdiabetesen, men bra du blir godt fulgt opp. Og at lillebror i magen har det bra :love017

Takk for tipset om Farris Bad! Jeg måtte inn og sjekke den pakken og det så så deilig ut. Tror jeg må dra med meg mannen dit altså, vi har snakket om å prøve å få til noen småturer nå før vi blir tre :D
 
Så kjedelig med svangerskapsdiabetesen, men bra du blir godt fulgt opp. Og at lillebror i magen har det bra :love017

Takk for tipset om Farris Bad! Jeg måtte inn og sjekke den pakken og det så så deilig ut. Tror jeg må dra med meg mannen dit altså, vi har snakket om å prøve å få til noen småturer nå før vi blir tre :D
Ja det er veldig fint å kunne bruke tiden nå før fødsel til å gjøre litt hyggelig ting sammen og slappe av :happy: Så ja, ta med deg mannen på Farris Bad :joyful: Du vil ikke angre etter den gravidmasasjen!
 
31+5 - Vekstkontroll

Tid for en liten oppdatering.
Med svangerskapsdiabetesen går det bra. Føler jeg har kontroll der, og ligger stort sett innafor på målinger.
Men, det har visst skjedd noe surr med tanke på oppfølgingen fra sykehuset :playful: Jeg ble jo henvist til medisinsk avdeling av fastlegen min etter glukosebelastningstesten, og har fått oppfølging der i noen uker nå. Også visste jeg at det skulle være noe oppfølging i form av vekstkontroll etter hvert ettersom man ofte får store babyer med diabetes, men tenkte det sikkert var senere. Da jeg hadde telefontime med diabetessykepleier nå sist, så spurte jeg når det var vanlig å få innkalling til vekstkontroll, og da ble hun overrasket over at jeg ikke fikk oppfølging fra føden allerede. Heldigvis fikk de meg inn i systemet med en gang da, og jeg fikk innkalling til føden kort tid etter.

Så, jeg har visst gått glipp av en kontroll jeg skulle hatt på føden for noen uker siden. Men jeg fikk endelig vært der i dag hvert fall.
Kontrollen der gikk fint. Var først inne hos Jordmor som sjekket blodtrykk og urin. Jeg har litt høyt blodtrykk, og litt spor av protein i urinen. Jeg er jo i risikogruppa for svangerskapsforgiftning, men hun virker ikke bekymret for noe enda.
Etterpå var jeg inne hos lege som tok ultralyd. Og alt stod bra til i magehuset :happy: Hun kunne bekrefte at det 100% sikkert er lillebror som bor der inne, og at han trives godt :Heartblue Han ble målt til å være akkurat 2kg i dag. Så han er over gjennomsnittet, men legen mente det ikke var urovekkende heller, så var ikke grunn til bekymring for størrelsen hans enda.

Planen videre nå er vanlig svangerskapskontroller hos legen, oppfølging av diabetesen fra medisinsk avdeling, også skal jeg inn igjen på føden for kontroll i uke 36 og 38. Legen sa at jeg vil bli satt i gang innen uke 39, eller starten av uke 39, om ikke noe skulle dukke opp eller skje før så klart. Så spennende tider fremover. Tiden går plutselig veldig fort! Kanskje er det bare 7 uker til han er her :nailbiting::Heartblue

På hjemmebane begynner det meste å komme på plass. Det meste er kjøpt inn, vasket og gjort klart. Mangler noe, men ikke så mye igjen nå.
Er vel heller jeg som kanskje ikke er helt klar enda :playful: Selv om jeg selvfølgelig gleder meg veldig til å møte lillebror, og kose med en liten baby igjen :love017 så føler jeg også på at jeg gruer meg....Jeg gruer meg til å plutselig ha 2 barn, og det ekstra maset og styret det tar med seg. Jeg gruer meg fordi jeg er redd for hvordan guttungen vil reagere. Er redd jeg skal få mye dårlig samvittighet ovenfor han, eller begge, om jeg ikke skulle strekke til nok begge steder. Gruer meg til å starte helt på nytt, nå som guttungen straks er 4 og endelig klarer seg så bra selv.

Men, det er vel naturlig ting å føle på regner jeg med. Og jeg vet jo at det vil gå seg til etter hvert, selv om ting kan bli litt tungt i starten.
Ønsker alle en riktig god helg:Heartred
 
Last edited:
Nå har jeg lest hele dagboken din og det var vært så fint å lese om veiene din til der du er nå :love017
Gleder meg til å følge deg videre :smiley-bounce012
 
Nå har jeg lest hele dagboken din og det var vært så fint å lese om veiene din til der du er nå :love017
Gleder meg til å følge deg videre :smiley-bounce012
Så koselig at du har tittet innom dagboken min :happy: :Heartred Håper du fikk plukket med deg noe nyttig. Og bare gøy om du vil følge med videre.
 
34+4 - Høygravid

I dag er jeg 34+4, det er 40 dager til termin, og jeg er nå høygravid :joyful: Selv om jeg har følt meg høygravid en stund allerede :playful:

Hadde svangerskapskontroll hos legen i dag, og alle målinger så heldigvis fine ut, og hun sa jeg trygt kunne dra på hytta på fjellet i påsken Er ikke ordentlig påske om jeg ikke får vært på hytta.

Magemålet var fortsatt over gjennomsnittet da, men det regnet jeg jo med. Er ikke sånn ekstremt over da heldigvis :) Ellers kommer jo gravidplagene på løpende bånd nå :playful: Nedpress med stråling i blæra og skjeden, andpusten bare jeg står oppreist, vondt i ryggen og bekkenet ved for mye bevegelse, generelt tungt å gå, halsbrann. Jeg orker ikke gå til barnehagen lenger, men får heldigvis mye hjelp av foreldrene mine til kjøring :happy:

Ellers har det vært mye sykdom her hjemme i det siste :dead: Først var det guttungen som hadde en hel uke med feber, der flere dager var over 40. Når han endelig ble frisk så ble mannen syk med det samme og har nå vært hjemme en uke med 38-39 i feber :dead: Heldigvis har jeg på mirakuløst vist sluppet unna, og er fremdeles ikke smitta, så satser på det holder seg sånn :p Også håper jeg vi alle nå holder oss friske og raske til etter fødsel hvert fall!

Neste kontroll nå blir vekstkontroll på sykehuset 12 april, så kommer vel en ny oppdatering da hvert fall, om ikke noe spennende skulle skje før :p

Ønsker alle her inne en fortsatt fin uke, og snart god påske :joyful:
20230330_114157.jpg
 
Flott du ser ut ❤️❤️
Kjekt å passere høygravid; nå er det bare en innspurt igjen.. (og den innspurten føles ofte ganske evig.. :p )
 
Flott du ser ut ❤️❤️
Kjekt å passere høygravid; nå er det bare en innspurt igjen.. (og den innspurten føles ofte ganske evig.. :p )
Tusen takk søte deg :happy::Heartred Ja innspurten kan ofte føles lang nok :playful: Men utrolig nok er jeg ikke utålmodig eller noe enda. På den ene siden er jeg lei/ferdig med å være gravid. Men på den andre siden er jeg ikke heeeeelt klar for å gå fra 1 til 2 barn :playful: Gruer meg litt til det. Pluss at jeg gruer meg litt til å bli satt i gang :nailbiting:
 
Så fin du er! Det blir deilig med påskekos på hytta tenker jeg :happy:
Lykke til de siste dagene❤️
Tusen takk :joyful::Heartred Ja blir deilig med litt påskeferie med hele familien. Det vil nok få tiden til å gå ekstra fort :playful: Og jeg er ikke helt klar enda! Selv om jeg også er lei av å være gravid haha. Hvordan går det med deg?
 
Tusen takk søte deg :happy::Heartred Ja innspurten kan ofte føles lang nok :playful: Men utrolig nok er jeg ikke utålmodig eller noe enda. På den ene siden er jeg lei/ferdig med å være gravid. Men på den andre siden er jeg ikke heeeeelt klar for å gå fra 1 til 2 barn :playful: Gruer meg litt til det. Pluss at jeg gruer meg litt til å bli satt i gang :nailbiting:

Mange har fine igangsettelses-historier da ❤️ og de begynner jo alltids mildest mulig, og du som har født før; så er KANSKJE kroppen enklere å overtale? Lov å håpe. Kanskje du kan be om å bli strippet/tøyd noen dager før og, i håp om at det starter selv, eller i alle fall påbegynner modningen litt?
 
Back
Topp