G
Gjest89
Guest
ORIGINAL: Refleksheks
ORIGINAL: Speedsjarken
ORIGINAL: Speedsjarken
Ja - det var det jeg også endte opp med å tenke på. Om målet helliger middelet.
Jeg føler meg fortrolig med å ikke MÅTTE ende opp med en klar mening om det. Synes det er spennende å bli "utfrodret" slik, om folk forstår hva jeg mener med det. Ift å prøve å nullstille seg (så godt det lar seg gjøre for et menneskesinn med mange automatiske tanker basert på hvilket syn en innerst inne har) - og gjøre seg opp en slags "ny" mening.
Jeg er helt med på den tankerekken. For meg går det helt fint å kunne se på et bilde uten å la personvern, eller mangelen på den, ta for stor del i opplevelsen. Hadde alle fotografer/kunstnere skulle brydd seg så hardt om personvern så hadde nok verden gått glipp av mange mesterverk.
Sånn ellers så tror jeg, særlig i forhold til dette med avkledde barn, at folk er "redde" for å syns at noe som ligger utenfor normen er fint å se på, med tanke på hvor mye fokus det er på barns personvern ift. pedofili osv. Man føler seg kanskje som et dårligere menneske fordi man klarer å sette pris på kunst som sender såpass sterke og provoserende signaler, eller kanskje man ikke liker det fordi man selv går rett inn i den stemningen fotografen prøver å lokke oss inn i og føler at det blir galt i forhold til hva som forventes av "normale" voksne?
Jeg kjenner at jeg ikke er noe flink å formulere meg i kveld, men håper noen skjønner hva jeg mener.
Spennende tanker - og du formulerer deg slettes ikke dårlig. Forstår hva du mener [:)]
Jeg lurer på hva man liker fordi man selv liker det - og hva man liker fordi det er mest riktig basert på etikk - og hva som er "riktig" å sette pris på rent kunstnerisk.
For min del er det vanskelig å ende opp med/på noe her - fordi jeg klarer ikke plassere mine følelser ift hva som er hva.
-og det er jo (som nevnt) egentlig litt interessant.
Ja, det er veldig interessant!
Det går jo ikke an å nullstille seg helt i forhold til kunst, det er jo det som er litt av poenget, det er jo individuelt hvilke forutsetninger og iboende grenser man har som utgangspunkt når man vurderer et kunstverk, og det er utrolig fascinerende å se hvor mye forskjellig folk får ut av det. Man kan aldri ha et helt åpent sinn, da tror jeg man må være lobotomert :P
Med tanke på etikk så tror jeg også det er svært individuelt, mange har jo svært vanskelig for å se forbi det faktum at det ikke er "korrekt" mens andre igjen klarer å utforske nyskjerrigheten sin uten å måtte rettferdiggjøre det overfor seg selv og sine egne etiske standpunkt. Jeg tror ikke at en av delene er mer riktig enn den andre, men man vil nok kunne tørre å kjenne på litt mer om man lar seg styre litt av kunstnerens intensjoner uten å ha for mange motforestillinger i utgangspunktet.
Jeg kjenner selv at jeg kan være ganske firkanta når det kommer til sånne ting, men hvis kunstneren er dyktig nok så kan jeg fortape meg i det aller meste uten å tenke så hardt over om jeg burde like det eller ikke, og det er jo også litt av sjarmen; hadde ikke kunsten provosert og engasjert på såpass mange plan så hadde den nok ikke vært så fryktelig interessant eller spesiell, egentlig.
Jeg blir helt svimmel av å tenke på slikt, dette er sånne diskusjoner jeg vanligvis holder meg unna siden det er så fryktelig mange aspekter som bør drøftes, men det er spennende å filosofere litt selv om det mildt sagt blir mangefullt :)
Liker hva jeg leser! Ja, jeg ble litt svett av å skulle drøfte dette her, en del av meg føler for å slenge på ord som skal legitimere mine tanker omkring det.. slik at det ikke misforstås. Samtidig som jeg kjenner at jeg ikke trenger det på noen som helst måte, for jeg VET hva jeg tenker om bilder som hadde inneholdt noe av det kunsteren ønsker at vi automatisk skal tenke. If you see.
Jeg begynner å bli så svimmel at det er vanskelig å i det hele tatt vite HVA jeg tenker eller føler om det lenger! Noen av bildene gir meg fremdeles the creeps, og som derfor gjør til at jeg ikke liker det jeg ser, men jeg har allikevel blitt mer åpen både til kunst og tankegang. Og jeg begynner å synes det er greit at hun dytter publikum i den retningeng også, når det faktisk bare ER hva det er - uskyldig. Det føles litt godt å kunne bli overbevist om noe annet enn sine egne oppfattelser av ting! Det skjer altfor sjeldent. :b