dollface

Jeg er gravid, jeg måtte lage meg 3 knekkebrød og et glass med sjokolademelk :p

Jeg har funnet frem heklenål og garn. Nåla er 4mm, er det en grei størrelse ? :p

LittleMonkey skrev:
Jeg er gravid, jeg måtte lage meg 3 knekkebrød og et glass med sjokolademelk :p

Jeg har funnet frem heklenål og garn. Nåla er 4mm, er det en grei størrelse ? :p

hehehe....

den er litt tjukk.. har du noe tynnere?

vel... den vil bli litt løsere i fisken da... men det går sikkert greit..

skal finne oppskriften... (jeg er gravid jeg og - og må lage cookies til sønnen min som har funnet ut at om han betaler meg så kanskje jeg oppfører meg som en butler......)

Haha :p

Jeg har sett på noen videoer nå og tror jeg skal få det til, men har dem foran meg i tilfelle (garantert) hukommelsen svikter :p

okeeei.... vi tar et skritt av gangen...

Legg opp 62 luftmasker...

1. rad: så stikker du nåla i den 3 luftmasken fra pinnen og hekler fastmasker tilbake igjen. Det skal bli 59 fastmasker.
(For å forenkle det litt - når du legger opp de 62 første.. så stopper du når du kommer til 59 og holder fingern der mens du hekler de tre siste luftmaskene.. så er det lett å finne den 3 luftmasken fra pinnen når du skal hekle tilbake.)

Ferdig med 1. rad:

Rad 2:
2. rad: Hekle 3 luftmasker, dette blir 1 stav.
Så holder du den rett opp som en stav, og hopper over masken foran (den masken du avsluttet med istad)
SÅ hekler du 1 stav (hvis du teller fra pinnen blir det i den 5 masken om du skjønner?)
hekle 2 luftmasker
1 stav i neste maske
hopp over 1 masker
Denne biten skal gjentas fra toppen: 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav i neste maske, hopp over 1 masker. 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav i neste maske, hopp over 1 luftmasker.
Når du kommer til slutten og har to masker igjen hopper du over den ene, og i den siste masken hekler du 1 stav. Da skal du være på slutten av arbeidet, og om du ser for deg hver av disse bitene som grupper, så skal du ha gjort de 19 ganger, pluss 1 stav i hver ende av arbeidet.
Slik skal mønsteret se ut:

3. runde:
Snu arbeidet og hekle 1 luftmaske
så hekler du 1 fastmaske i hver stav (de stavene du heklet på forrige runde altså) og 2 fastmasker i hver av buene som ble til når du heklet luftmasker på forrige runde. Dette gjør du hele veien ut, og totalt skal du hekle 78 fastmasker.

4 rad; hekle fastmasker hele raden ut, totalt 78 fastmasker.

5 rad: Hekle fastmasker hele raden ut, i tillegg skal du øke med 2 fastmasker jevnt fordelt på raden slik at du totalt får 80 fastmasker når du kommer til andre enden.
For å øke med en, så hekler du to fastmasker i en fastmaske - see?
Jevn økning = La det være ca like mange masker mellom hver økning. Eller øk på starten og slutten av raden :)

6 rad: Hekle lik rad 2, men det skal bli 26 stav-grupper + 1 stav først og sist på raden.

7 rad: Helt lik rad 3, men det skal totalt bli 106 fastmasker.. Husk å telle!

8. rad: Hekle 1 luftmaske, så fastmasker raden ut, totalt 106 fastmasker. Husk å telle!

9. rad: Hekle fastmasker, øk 7 masker jevnt fordelt på raden, det skal bli 113 fastmasker totalt. For å øke en fastmaske, hekler du to fastmasker i en maske.

10. rad: Hekle lik rad 2, men det skal bli 37 stav-grupper + 1 stav først og sist på raden.

11 rad. Hekle lik som rad 3, totalt 150 fastmasker. Husk å telle.

12. rad: 1 luftmaske, hekle fastmasker raden ut - totalt 150 fastmasker. Husk å telle.

13. rad: Hekle fastmasker, fell 1 fastmaske (best å gjøre det midt på arbeidet). Totalt 149 fastmasker. Husk å telle.
slik feller du:  http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=74&sort=2&thumbnails=on

14 rad. Hekle lik rad 2, her blir det 49 stavgrupper + 1 stav først og sist på arbeidet.

15. rad: Hekle lik 3. rad, men bare 1 fastmaske i hver luftmaskebue. I 6 luftmaskebuer jevnt fordelt (hver 7. bue) skal det hekles 2 fastmasker. Totalt skal det bli 155 fastmasker.

16 rad: Hekle fastmasker over hele, totalt 155 fastmasker.

17 rad: Hekle fastmasker over hele, totalt 155 fastmasker.

18. rad: Hekle lik 2. rad, her blir det 51 stavgrupper + 1 stav først og sist på raden.

19. rad: Hekle 1 fastmaske i hver stav og 1 fastmaske i hver bue, totalt 155 fastmasker.

20.rad: Hekle 22 fastmasker, så 7 luftmasker. Hopp så over 33 fastmasker. Hekle 45 fastmasker, så 7 luftmasker. Hopp så over 33 fastmasker. Hekle de siste 22 fastmaskene.

21. rad: hekle 3 luftmasker = 1 stav. Hekle staver hele denne raden, men øk samtidig 7 masker jevnt fordelt langs forstykket (= 2 st i ca hver 3 maske), hekle 12 staver i luftmaskebuen under ermet. Hekle staver langs bakstykket og øk samtidig 14 masker jevnt fordelt (= 2 staver i ca hver 3. maske), hekle 12 staver i den andre luftmaskebuen. Hekle det siste forstykket og øk også her 7 masker jevnt fordelt - totalt 141 staver.
   Staver i luftmaskebuen:

egentlig skal man bruke bomullsgarn og nål på 2,5 mm... men du kan jo øve deg litt på de øverste radene (for de skal gjentas i det uendelige) og så kan du skaffe deg riktig garn og pinne når det sitter?

da fortsetter jeg litt...
(det kan jo hende noen andre har hengt seg på og venter spent.. haha..)

Så holder du den rett opp som en stav, og hopper over masken foran (den masken du avsluttet med istad)
SÅ hekler du 1 stav (hvis du teller fra pinnen blir det i den 5 masken om du skjønner?)
hekle 2 luftmasker
1 stav i neste maske
hopp over 2 masker
Denne biten skal gjentas fra toppen: 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav i neste maske, hopp over 2 masker. 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav i neste maske, hopp over 2 luftmasker.
Når du kommer til slutten og har to masker igjen hopper du over den ene, og i den siste masken hekler du 1 stav. Da skal du være på slutten av arbeidet, og om du ser for deg hver av disse bitene som grupper, så skal du ha gjort de 19 ganger, pluss 1 stav i hver ende av arbeidet.

Bare si fra om denne var vanskelig, så skal jeg forklare den annerledes... Men det skal altså bli et mønster her ;)
Kan ta bilde av jakka og legge ut om litt så ser du hvordan det skal bli

Dollface skrev:
da fortsetter jeg litt...
(det kan jo hende noen andre har hengt seg på og venter spent.. haha..)

hekle 2 luftmasker
1 stav i neste maske
hopp over 2 masker
Denne biten skal gjentas fra toppen: 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav i neste maske, hopp over 2 masker. 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav i neste maske, hopp over 2 luftmasker.

Bare si fra om denne var vanskelig, så skal jeg forklare den annerledes... Men det skal altså bli et mønster her ;)
Kan ta bilde av jakka og legge ut om litt så ser du hvordan det skal bli

Når du skriver "hopp over 2 masker"... Skal jeg da lage 2luftmasker og stav i den etter de to jeg hopper over, eller hopper jeg over 2, lager en fastmaske og så 1 stav og 2 luftmasker?

Beklager, jeg må få det inn med teskje... Takk for at du er så snill!

du skal hoppe over to og lage stav i den tredje.. ingen luftmasker med mindre det står at du skal lage det ;)

mammatileijente skrev:
Bare nysgjerrig.. hva skal du hekle? ;)

det skal bli en jakke - babyjakke :) i følge min oppskrift iallefall.. haha..

Back
Topp