dollface

Dollface skrev:
4 rad; hekle fastmasker hele raden ut, totalt 78 fastmasker.

5 rad: Hekle fastmasker hele raden ut, i tillegg skal du øke med 2 fastmasker jevnt fordelt på raden slik at du totalt får 80 fastmasker når du kommer til andre enden.
For å øke med en, så hekler du to fastmasker i en fastmaske - see?
Jevn økning = La det være ca like mange masker mellom hver økning. Eller øk på starten og slutten av raden :)
Skal jeg begynne rett på fm? Ikke noen lm først?

Currrlysue skrev:
For har tellt å første omgang er rett, men får fortsatt bare 15omg på den raden...:o eller 15puljer... Så da får jeg bare 57på NR. 3

hehe.. akkurat sånn var det her og.. men da er det et sted eller to du hopper over en for mye...

Currrlysue skrev:
Altså, hoppe over 2fm annenhver?!

oppskriften lyder:
Legg opp 62 masker
1. rad: Stikk nålen ned i 3 lm og hekle fm raden ut = 59 fm.
2. rad: 3 lm (= 1 st), hopp over 1 m. *hekle 1 st, 2 lm, 1 st i neste m, hopp over 1 m. Gjenta fra * til det er 2 lm igjen, hopp over 1 m, 1 st i siste m = 19 st-grupper + 1 st først og sist på raden.
3. rad: Snu med 1 lm, hekle 1 fm i hver st, 2 fm i hver lm-bue raden ut = 78 fm.
4. rad: Hekle fm raden ut
5. rad. Hekle fm, øk 2 fm jevnt fordelt på raden.

MER, MER, MER...
Ferdig med runde 5...

LovaLova skrev:
MER, MER, MER...
Ferdig med runde 5...

6 rad: Hekle lik 2. rad = 26 st-grupper + 1 st først og sist på raden.
7. rad: Hekle lik 3. rad = 106 fm
8 rad: Snu med 1 lm, hekle fm raden ut.
9 rad: Hekle fm, øk 7 m jevnt fordelt på raden = 113 fm.
10 rad: Hekle lik 2. rad = 37 st.grupper + 1 st først og sist på raden.
11. rad: Hekle lik 3. rad = 150 fm.
12. rad: 1 lm, fm raden ut = 150 fm.
13. rad. Hekle fm, fell 1 m = 149 fm.
14. rad Hekle lik 2. rad = 49 st-grupper + 1. st først og sist på raden.
15 rad. Hekle lik 3. rad, men med 1 fm i hver lm-nue, unntatt i 6 lm-buer jevnt fordelt der det hekles 2 fm = 155 fm.
16 og 17. rad = Hekle fm = 155 fm.
18 rad: Hekle lik 2. rad = 51 st-grupper + 1 st først og sist på raden.
19. rad: Hekle 1 fm i hver st og 1 fm i hver lm-bue = 155 fm.

T-skjeforklaring kommer etterhvert...

Currrlysue skrev:
Jeg får 19 om jeg bare opper over 1, altså i NR.2 ifra forrige stav, men med bare 1maske imellom...:o

lurer på om det var det jeg endte opp med jeg også...

LovaLova - fikk du det til å gå opp?

Dollface skrev:

Currrlysue skrev:
Jeg får 19 om jeg bare opper over 1, altså i NR.2 ifra forrige stav, men med bare 1maske imellom...:o

lurer på om det var det jeg endte opp med jeg også...

LovaLova - fikk du det til å gå opp?

ser på jakka som er ferdig, og jepp.. det er en i mellom.. skal endre det i oppskriften :)

Kan du legge ut hele? I et innlegg?
Jeg trenger ikke teskjeforklaring, men skulle gjerne hatt oppskrift.
Inkl. gjerne str på nål, type garn og størrelser.

Jeg er ferdig med runde 7 nå, og alt stemmer så langt tror jeg...ser jaffal bra ut :)

Linemor7 skrev:
Kan du legge ut hele? I et innlegg?
Jeg trenger ikke teskjeforklaring, men skulle gjerne hatt oppskrift.
Inkl. gjerne str på nål, type garn og størrelser.

hekla jakke

garn: 200 g mandarin petit bomullsgarn (det er inkludert lue og sokker, så du trenger ikke så mye)

heklenål: 2,5 med mer

str (1-3 mnd) 4-8 mnd

mål: overvidde (54 cm) 60 cm

tilbehør: 3 knapper

Legg opp (62) 65 masker
1. rad: Stikk nålen ned i 3 lm og hekle fm raden ut = (59) 62 fm.
2. rad: 3 lm (= 1 st), hopp over 1 m. *hekle 1 st, 2 lm, 1 st i neste m, hopp over 1 m. Gjenta fra * til det er 2 lm igjen, hopp over 1 m, 1 st i siste m = (19) 20 st-grupper + 1 st først og sist på raden.
3. rad: Snu med 1 lm, hekle 1 fm i hver st, 2 fm i hver lm-bue raden ut = (78) 82 fm.
4. rad: Hekle fm raden ut
5. rad. Hekle fm, øk (2) 4 fm jevnt fordelt på raden.

6 rad: Hekle lik 2. rad = (26) 28 st-grupper + 1 st først og sist på raden.
7. rad: Hekle lik 3. rad = (106) 114 fm
8 rad: Snu med 1 lm, hekle fm raden ut.
9 rad: Hekle fm, øk (7) 5 m jevnt fordelt på raden = (113) 119 fm.
10 rad: Hekle lik 2. rad = (37) 39 st.grupper + 1 st først og sist på raden.
11. rad: Hekle lik 3. rad = (150) 158 fm.
12. rad: 1 lm, fm raden ut = (150) 158 fm.
13. rad. Hekle fm, fell (1) 0 m = (149) 158 fm.
14. rad Hekle lik 2. rad = (49) 52 st-grupper + 1. st først og sist på raden.
15 rad. Hekle lik 3. rad, men med 1 fm i hver lm-nue, unntatt i (6) 9 lm-buer jevnt fordelt der det hekles 2 fm = (155) 167 fm.
16 og 17. rad = Hekle fm = (155) 167 fm.
18 rad: Hekle lik 2. rad = (51) 55 st-grupper + 1 st først og sist på raden.
19. rad: Hekle 1 fm i hver st og 1 fm i hver lm-bue = (155) 167 fm.

Heretter bli hver størrelse beskrevet hver for seg

1-3 mnd:
20. rad: Hekle 22 fm, legg opp 7 lm under ermet, hopp over 33 fm (til ermet som skal hekles til slutt), hekle 45 fm (= bakstykket), legg opp 7 lm under det andre ermet, hopp over 33 fm (til det andre ermet), hekle de siste 22 fm.

21. rad: 3 lm (=1. st), hekle st, men øk samtidig 7  m jevnt fordelt langs forstykket (= 2 st i ca hver 3. m), hekle 12 st i lm-buen under ermet, hekle st langs bakstykket og øk samtidig 14 m jevnt fordelt, hekle 12 st i den andre lm-buen, hekle det siste forstykket og øk 7 m jevnt fordelt (= 141 st).

4-8 mnd:

20. rad: Hekle fm, men øk 6 m jevnt fordelt = 173 fm.

21. rad: Hekle fm.

22. rad: Hekle lik 2. rad = 57 st.grupper + 1 st. først og sist på raden.

23. rad: Hekle 1 fm i hver st, 1 fm i hver lm-bue = 173 fm.
24. rad: 3. lm (=1 st), hekle 24 st, legg opp 9 lm under ermet, hopp over 36 m (til ermet som skal hekles til slutt), hekle 51 st (bakstykket), legg opp 9 lm under det andre ermet, hopp over 36 m (til det andre ermet), hekle de siste 25 st.

25. rad: 3 lm (=1. st), hekle st, men øk samtidig 7 m jevnt fordelt langs forstykket (= 2 st i ca hver 3. m), hekle 14 st i lm-buen under ermet, hekle st langs bakstykket og øk samtidig 14 m jevnt fordelt, hekle 14 st i den andre lm-buen, hekle det siste forstykket og øk 7 m jevnt fordelt (=157 st).

Begge str:
Hekle st til arbeidet fra delingen under ermet måler (7) 8 cm. Øk (14) 16 st jevnt fordelt = (155) 173 st. Når arbeidet fra delingen under ermet måler (15) 16 cm, hekles 1 rad mønstergrupper som på 2. rad = (51) 57 st.grupper + 1 st først og sist på raden. Klipp av tråden.

Ermer: Begynn midt under ett av ermene og hekle fm til midt på undersiden igjen = (44) 50 fm. Fortsett å hekle fram og tilbake i mønster som på jakkens bærestykke = (14) 16 st-grupper + 1 st først og sist på raden. Hekle til ermet måler ca (14) 16 cm. Siste rad skal være med st-grupper. Hekle 1 rad fm der det felles jevnt fordelt til (32) 34 fm. Hekle 1 rad fm. Klipp av tråden.

Montering: Sy sammen ermene på undersiden. Hekle til slutt 1 omgang fm rundt hele jakken, øk 2-3 fm hvert hjørne både oppe og nede på forstykket. Sy i knapper, ytterste st-gruppe benyttes som knappehull.

Currrlysue skrev:

LovaLova skrev:
Jeg er ferdig med runde 7 nå, og alt stemmer så langt tror jeg...ser jaffal bra ut :)

men hoppa du over 2m på runde 3?! Eller?! Og om du ikke gjorde det, fikk du da 78masker på neste runde?!:)

det kan du bare telle deg fram til før du starter :)

Mente du at man skal ta 19 på én rad, eller at man skal gjøre det samme 19 ganger? Altså 19 rader....

Jeg trodde du mente det siste................

LittleMonkey skrev:
Mente du at man skal ta 19 på én rad, eller at man skal gjøre det samme 19 ganger? Altså 19 rader....

Jeg trodde du mente det siste................

hvor var viii..... vi var på rad 2. Du skal gjenta det med tjukk tekst, slik at når du kommer til andre enden, har du først en stav, så 19 v'er og så 1 stav igjen. men det er en feil i oppskriften så om du ser litt oppi her har jeg rettet det. Kan skrive det på nytt til deg og :)

2. rad: Hekle 3 luftmasker, dette blir 1 stav.
Så holder du den rett opp som en stav, og hopper over masken foran (den masken du avsluttet med istad)
SÅ hekler du 1 stav (hvis du teller fra pinnen blir det i den 5 masken om du skjønner?)
hekle 2 luftmasker
1 stav i neste maske
hopp over 1 masker
(her var det en feil som nå er retta)
Denne biten skal gjentas fra toppen: 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav i neste maske, hopp over 1 masker. 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav i neste maske, hopp over 1 luftmasker.
Når du kommer til slutten og har to masker igjen hopper du over den ene, og i den siste masken hekler du 1 stav. Da skal du være på slutten av arbeidet, og om du ser for deg hver av disse bitene som grupper, så skal du ha gjort de 19 ganger, pluss 1 stav i hver ende av arbeidet.

LittleMonkey skrev:
Takk! Men jeg har jo heklet flere rader jeg :p Jaja.. Da rekker jeg opp.

det tok endel forsøk før jeg fikk det til jeg også altså... da blir det perrrrfekt til slutt

Men nå har jeg vært SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nøye og når jeg teller over er det bare 17 v'er... WHY!?!?!?

LittleMonkey skrev:
Men nå har jeg vært SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nøye og når jeg teller over er det bare 17 v'er... WHY!?!?!?

har du hoppet over 2 masker et sted?

Dollface skrev:

LittleMonkey skrev:

Nei 

Kan jo hende jeg får en liten baby....... :p Går det ikke fint om jeg lager hele jakka 2 v'er mindre da?

LittleMonkey skrev:

Dollface skrev:

LittleMonkey skrev:

Nei 

og du startet med 59 masker, og lagde 3 luftmasker som første stav?

Back
Topp