Disse syklistene altså!

Labambie skrev:

giggsy skrev:
Dersom man driver med trening kan man ikke sykle på sykkel- og gangsti, er farlig for andre med den farten de holder, på fortau har man ikke lov. Men når de sykler på veier bør de la være å sykle flere i bredden og man skal følge trafikkreglene. Så lenge veien ikke er forbeholdt motoriserte kjøretøy så har man lov å sykle der, folk som hisser seg opp ene og alene fordi de ser en syklist i veibanen ser jeg på som lettere dumme, man har ikke enerett på veien kun fordi man kjører bil. Her en dag var det en bilist som nesten kjørte ned en enslig syklist utenfor lokalbutikken. Den som gjorde feil var bilisten, da han ikke overholdt vikeplikten sin. Syklisten ble selvsagt irritert hvorpå bilisten ruller ned vinduet og brøler: " dette er en bilveeeeei!". Ja, det er forsåvidt en bilvei, men det er også skolevei for unger helt ned i 5 år, så han kjører vel ned disse og han da om han treffer på dem siden han påstår biler har enerett på denne veien. Det er en gammel vei med ett felt og ingen fortau eller sykkel-/gangstier og det er også tettbebygd område. Veien forbeholdt motoriserte kjøretøy går et stykke lenger oppe i fjellsiden. Makan til tulling. (Det skrives forresten "én" og ikke "èn";)

Javel, da er jeg dum. Jeg kan ikke fordra at de må ligge 3 i bredden, nekte å flytte seg for biler. Jeg ser på det som respektløst. Pluss at det KAN få folk til å ta unødvendige og farlige sjanser i trafikken. 

Du har fremdeles like mye vikeplikt for de når de ligger i veien. Når de sykler i veien er de trafikanter, på lik linje som deg som bilist. Det er respektløst av deg å ikke la de få ha rettighetene sine, bare fordi DU er bilist og kan kjøre fortere.

Synes de som sykler i veibanen skal betale veiavgift akkurat som bilistene!

Lissyjane skrev:

FancyPants skrev:
Her sykler de på gangveien, og det er fader meg skummelt. 
Når man er gående der og det kommer en syklist susende forbi i 50 km i timen.. Da skvetter man greit. Så for min del kan de godt holde seg på bilveien, og da bare en i bredden.

Nå var det snakk om sykkelstier da, og ikke fortau. Det er forbudt å ligge i høy hastighet på fortau. De har begynt å bøtelegge for det. Verst er det med dem som sykler med barnesete, og uten hjelm. I veien. Da kjenner jeg at jeg får lyst til å stoppe bilen foran dem og spørre om det er noe alvorlig gale med dem.

Man kan ikke drive sykkeltrening på gang- og sykkelstier og egne sykkelveier er det ekstremt dårlig med i Norge. Og som sagt, så lenge veien ikke er motorvei så har man lov å både sykle og gå langs veien. Forstår man ikke dette burde man levere lappen fra seg (med tanke på enkelte andre kommentarer her). Man burde heller ergre seg over elendig sykkelvei-utbygging istedet for å klage på de som faktisk gidder å trimme litt og heller sykle istedet for å kjøre bil. Nordmenn skal jo helst piskes til å ikke kjøre bil, men lage sykkelveier, nei det skal man ikke. Her skal det sykles i veibanen, nesten så de håper å kvitte seg mennesker. At norske veier er bedritne hjelper heller ikke på. Hadde man hatt skikkelige veier hadde man sluppet syklister i veibanen. Og nei, jeg sykler ikke selv, ikke annet enn til butikken eller en tur med ungene i ny og né. Og jeg sykler forresten uten hjelm, fullstendig klar over hva som kan skje om jeg faller og slår meg, men jeg velger å sykle uten. Man er ikke sikret mot hodeskader selv om man har hjelm, man har et ansikt også, så med mindre man sykler med motorsykkelhjelm som dekker ansiktet også så kan det gå galt allikevel. Men det er mitt valg, jeg har veldig god grunn til å la være, noe jeg ikke vil legge ut om her. At det er dumt med tanke på ungene er jeg også klar over, men de får vite hvorfor jeg ikke bruker hjelm mens de må.

giggsy skrev:

Lissyjane skrev:

FancyPants skrev:
Her sykler de på gangveien, og det er fader meg skummelt. 
Når man er gående der og det kommer en syklist susende forbi i 50 km i timen.. Da skvetter man greit. Så for min del kan de godt holde seg på bilveien, og da bare en i bredden.

Nå var det snakk om sykkelstier da, og ikke fortau. Det er forbudt å ligge i høy hastighet på fortau. De har begynt å bøtelegge for det. Verst er det med dem som sykler med barnesete, og uten hjelm. I veien. Da kjenner jeg at jeg får lyst til å stoppe bilen foran dem og spørre om det er noe alvorlig gale med dem.

Man kan ikke drive sykkeltrening på gang- og sykkelstier og egne sykkelveier er det ekstremt dårlig med i Norge. Og som sagt, så lenge veien ikke er motorvei så har man lov å både sykle og gå langs veien. Forstår man ikke dette burde man levere lappen fra seg (med tanke på enkelte andre kommentarer her). Man burde heller ergre seg over elendig sykkelvei-utbygging istedet for å klage på de som faktisk gidder å trimme litt og heller sykle istedet for å kjøre bil. Nordmenn skal jo helst piskes til å ikke kjøre bil, men lage sykkelveier, nei det skal man ikke. Her skal det sykles i veibanen, nesten så de håper å kvitte seg mennesker. At norske veier er bedritne hjelper heller ikke på. Hadde man hatt skikkelige veier hadde man sluppet syklister i veibanen. Og nei, jeg sykler ikke selv, ikke annet enn til butikken eller en tur med ungene i ny og né. Og jeg sykler forresten uten hjelm, fullstendig klar over hva som kan skje om jeg faller og slår meg, men jeg velger å sykle uten. Man er ikke sikret mot hodeskader selv om man har hjelm, man har et ansikt også, så med mindre man sykler med motorsykkelhjelm som dekker ansiktet også så kan det gå galt allikevel. Men det er mitt valg, jeg har veldig god grunn til å la være, noe jeg ikke vil legge ut om her. At det er dumt med tanke på ungene er jeg også klar over, men de får vite hvorfor jeg ikke bruker hjelm mens de må.

På de strekningene jeg snakker om akkurat i dag er det splitter ny gang- og sykkelsti! HELT ny, for to år siden. Mye rettere og bedre enn hovedveien. Så den ser jeg dessverre ikke. 

EFM skrev:

De har jo biler også, så veiavgift betaler de nok allerede. 

En kompis av meg stiller inn spylervæskedysene sine ut på skrå hver eneste vår...  Jeg forstår godt hans frustrasjon. Når de nekter å flytte seg. Selvom DE hindrer trafikk. 

haha! Komisk!
Bruk like mye energi som dere gjør på å irritere dere på en sykkeltur i stede :-))

Labambie skrev:

EFM skrev:

De har jo biler også, så veiavgift betaler de nok allerede. 

En kompis av meg stiller inn spylervæskedysene sine ut på skrå hver eneste vår...  Jeg forstår godt hans frustrasjon. Når de nekter å flytte seg. Selvom DE hindrer trafikk. 

De får betale for både bilen og sykkelen da 

Siden dette ikke er noe jeg møter hver dag, så benytter jeg anledningen til å nevne noe som irriterer meg noe grenseløst hver eneste morgen på vei til jobb: Bilister som kjører saaakte, sånn at du akkurat ikke kan kjøre i tredje gir. 40 sone= 20-30, 50 sone=maks 40. Grrrrrrrrrrrr! Nei, du taper ikke mange minuttene, men de minuttene betyr MYE når når du skal rekke jobben

Hater hater hater syklister! Kog bak en gjeng på 4stykker en dag jeg, som lå ved siden av hverandre med god plass imellom seg slik at de faktisk sperret både høyre og venstre filen så hadde ikke sjangs til å kjøre forbi. Sto på tuta og banna og sverta og skal innrømmet at når de til slutt flyttet seg slik at jeg akkurat kunne kjøre forbi så var ikke forbikjøringa mi den peneste akkurat....

Har en tanta som ble kjørt på i et kryss av en syklist, hun kjørte bil stoppet for å se om det var klart og da deiset han inn i siden på bilen hennes. Hun måtte betale erstatning til han for han påsto at det var hennes feil, også er jo syklisten den myke trafikanten så da får oftest bilen skylda....

Tanketrollet skrev:

Labambie skrev:

giggsy skrev:
Dersom man driver med trening kan man ikke sykle på sykkel- og gangsti, er farlig for andre med den farten de holder, på fortau har man ikke lov. Men når de sykler på veier bør de la være å sykle flere i bredden og man skal følge trafikkreglene. Så lenge veien ikke er forbeholdt motoriserte kjøretøy så har man lov å sykle der, folk som hisser seg opp ene og alene fordi de ser en syklist i veibanen ser jeg på som lettere dumme, man har ikke enerett på veien kun fordi man kjører bil. Her en dag var det en bilist som nesten kjørte ned en enslig syklist utenfor lokalbutikken. Den som gjorde feil var bilisten, da han ikke overholdt vikeplikten sin. Syklisten ble selvsagt irritert hvorpå bilisten ruller ned vinduet og brøler: " dette er en bilveeeeei!". Ja, det er forsåvidt en bilvei, men det er også skolevei for unger helt ned i 5 år, så han kjører vel ned disse og han da om han treffer på dem siden han påstår biler har enerett på denne veien. Det er en gammel vei med ett felt og ingen fortau eller sykkel-/gangstier og det er også tettbebygd område. Veien forbeholdt motoriserte kjøretøy går et stykke lenger oppe i fjellsiden. Makan til tulling. (Det skrives forresten "én" og ikke "èn";)

Javel, da er jeg dum. Jeg kan ikke fordra at de må ligge 3 i bredden, nekte å flytte seg for biler. Jeg ser på det som respektløst. Pluss at det KAN få folk til å ta unødvendige og farlige sjanser i trafikken. 

Du har fremdeles like mye vikeplikt for de når de ligger i veien. Når de sykler i veien er de trafikanter, på lik linje som deg som bilist. Det er respektløst av deg å ikke la de få ha rettighetene sine, bare fordi DU er bilist og kan kjøre fortere.

Rart hvordan de er trafikanter når deres rettigheter skal ivaretas, mens de er "myke trafikanter" med en gang det er krav om å følge regler. Jeg holdt på å kræsje med en sylist som ikke holdt vikeplikt i en rundkjøring en gang.. Braste forbi meg i blindsonen min, uten tanke for sin egen eller andres sikkerhet. Hvem hadde fått skylden? MEG, fordi jeg kjører bilen. Han, som faktisk er TRAFIKANT, mener tydeligvis at siden han er på to hjul så er han fritatt fra vikeplikt. Samme ser jeg ved overgangsfelt, i kryss, og rundkjøringer over alt. De bryter seg frem som om de eier veien, men hensyn? Nei, det har de IKKE hørt om. 

Dersom jeg kjører sent, fordi jeg mener det er glatt eller mer forsvarlig, i en BIL, så har jeg respekt nok for de bak meg som vil noe annet, at jeg slipper dem forbi i nærmeste busslomme. Det er veiskuldre over alt der det FINT går ann å sykle inn for å slippe forbi. Mopedister gjør det, sentkjørende biler gjør det, hvofor kan ikke syklistene gjøre det?

Respekt meg her, og respekt meg der, min generelle oppfatning er at de som er respektløse er syklistene, som skal tviholde påalle sinne retter til å kjøre 4 stykker i bredden så tregt de vil, men totalt driter i de krav, og regler de plikter å holde som TRAFIKANTER, som ferdes i trafikken.

Bouncing buttplug skrev:

Tanketrollet skrev:

Labambie skrev:

giggsy skrev:

Rart hvordan de er trafikanter når deres rettigheter skal ivaretas, mens de er "myke trafikanter" med en gang det er krav om å følge regler. Jeg holdt på å kræsje med en sylist som ikke holdt vikeplikt i en rundkjøring en gang.. Braste forbi meg i blindsonen min, uten tanke for sin egen eller andres sikkerhet. Hvem hadde fått skylden? MEG, fordi jeg kjører bilen. Han, som faktisk er TRAFIKANT, mener tydeligvis at siden han er på to hjul så er han fritatt fra vikeplikt. Samme ser jeg ved overgangsfelt, i kryss, og rundkjøringer over alt. De bryter seg frem som om de eier veien, men hensyn? Nei, det har de IKKE hørt om. 

Dersom jeg kjører sent, fordi jeg mener det er glatt eller mer forsvarlig, i en BIL, så har jeg respekt nok for de bak meg som vil noe annet, at jeg slipper dem forbi i nærmeste busslomme. Det er veiskuldre over alt der det FINT går ann å sykle inn for å slippe forbi. Mopedister gjør det, sentkjørende biler gjør det, hvofor kan ikke syklistene gjøre det?

Respekt meg her, og respekt meg der, min generelle oppfatning er at de som er respektløse er syklistene, som skal tviholde påalle sinne retter til å kjøre 4 stykker i bredden så tregt de vil, men totalt driter i de krav, og regler de plikter å holde som TRAFIKANTER, som ferdes i trafikken.

Er helt enig med deg, absolutt. Skal man sykle i veien, så skal man følge reglene som en trafikant, ikke velge det beste fra begge leire.

Svært til haaaaating det var her i gården da.
Nei alle disse syklistene altså, kast dem inn på gang og sykkelstien, alle som en, så kan de heller meie ned mosjonister med hunder og 5åringer på sykkel med støttehjul. Da er de jo noen andre sitt problem....

Alle syklister som sykler i vei banen legger seg ut flere i bredden ene og alene er ute etter å irritere alle medtrafikanter på fire hjul. M-m,  raaaiiit! 

Er ihvertfall sånn det virker på flere her. 

Dere som sier dere har lyst å kjøre ned syklistene, er dere dumme eller? Det er et _menneske_ på den sykkelen. Det er noens far, mor, sønn, datter, søster, bror, og dere har lyst å kjøre dem ned? Håper dere syns det er greit om noen kjører ned ungene deres da bare fordi de fant det irriterende at de gikk eller syklet langs veien. Tror neppe det nei. Med slike tanker burde en holde seg laaaaaangt unna et bilratt. Fysj!

giggsy skrev:
Dere som sier dere har lyst å kjøre ned syklistene, er dere dumme eller? Det er et _menneske_ på den sykkelen. Det er noens far, mor, sønn, datter, søster, bror, og dere har lyst å kjøre dem ned? Håper dere syns det er greit om noen kjører ned ungene deres da bare fordi de fant det irriterende at de gikk eller syklet langs veien. Tror neppe det nei. Med slike tanker burde en holde seg laaaaaangt unna et bilratt. Fysj!

Syklister er ikke verdt en dritt, vet du ikke det? ;P

Jeg vet ikke hvorfor de på død og liv må det, og det irriterer vettet av meg også. 
Men de har vel sine rettigheter, myke trafikanter som de er.
Ikke at det hjelper, det er ufattelig plagsomt og det skulle ikke vært lov med tanke på hvor farlig det er!

giggsy skrev:

Og du leser tydeligvis alt som skrives her bokstavelig. 

Herregud

Her er også en del syklister om sommeren, heldigvis er sesongen ganske kort her. Jeg forstår at folk har lyst til å sykle her, det er jo veldig flott, men veiene er så svingete og smale at det gjør det ganske vanskelig for bilistene. I det minste kjører de sjelden flere på rad her, men noe mange er dårlige til er å bruke refleksvest. Det er faktisk ganske viktig at vi kan se dem så raskt som mulig, og i tunneler blir de omtrent usynlige. 

Men jeg må bare kommentere noe om dette med flere syklister på rad, dere som sier at de gjør det for å presse bilene til å legge seg helt i motsatt kjørefelt:
Har det noen effekt da, jeg tror ikke bilene legger seg lengre ut enn de MÅ, de er vel like nært den ytterste syklisten, er de ikke? Det gjør jo bare at forbikjøringen blir farligere fra bilistens side også, og vanskeligere å få til. 

Klart jeg er enig i at man skal holde god avstand når man kjører forbi syklister osv, men jeg syns virkelig ikke at det å sykle flere i bredden er en måte å oppnå det på. :S

Angående det å sykle mange i bredden osv, så mener jeg at det er verre å sykle mange etter hverandre, egentlig. Da blir jo forbikjøringen til bilisten forlenget, og han må ligge i feil kjøreretning lenger, noe som kan være livsfarlig, enn om han måtte kjøre forbi 2 eller 3 på en gang. 

Når det gjelder syklister mot bilister, har jeg ingen spesielle formeninger om hvem som er best og verst. Det finnes idioter som kjører bil, og det finnes idioter som sykler. Begge de to gruppene hater hverandre, fordi de er idioter som bruker energi på å hate.
Jeg henger ikke ut noen spesielle her, for jeg er like ille selv. Om jeg sykler hater jeg de som kjører, og når jeg kjører, hater jeg de som sykler.
Jeg er en idiot, og legger ikke skjul på det.

MEN BRUK HJELM DA!
Samboeren min tryna for et par uker siden, og det endte med svartveis (nei, ikke blå, han var SVART), 4 sting, en helg gjeng med skrubbsår, og en knust hjelm (heldigvis, den virka..), noe som igjen resulterte i 1500 kr i utgifter for behandling på legevakta, og ny hjelm. Det er 1500 kr vi mer enn gjerne betalte for at han, situasjonen tatt i betraktning, kom såpass bra utav det. (Nå skal det også nevnes at han var en idiot selv også, og skulle justere bremsa på framhjulet - i fart.......)

Senator Malin skrev:
Hehe... jeg ler HØYT av syklistene i byen. Halvfeite 50-åringer som plutselig fant det for godt å kjøpe seg en sykkel, sykkelbukse og gul jakke for så å late som de er med tour de Trondheim. Forskjellen er at de ligger i 20 km/t istedet for 50 km/t som er grensen på den veien. Knallrød i trynet og så vidt hjulene går irundt. Men å sykle et annet sted? NEIDAAA.. se så sprek jeg er. Så jeg ler først så blir jeg sinna...:P

Kan de ikke holde farten som er forbehold den veien, kan de til helvette bruke gang/sykkelvei 

Haha, har jeg sett en del av her og.
Eller gamle kvinnfolk med sånne gamle sykler med kurv foran :P

heidu skrev:
haha! Komisk!
Bruk like mye energi som dere gjør på å irritere dere på en sykkeltur i stede :-))

Samme tenkte jeg...
"Forbanna idioter" som er fysisk aktive liksom.
Greit nok at man blir litt irritert om de ligger der når man gjerne vil forbi altså, men virkelig.

Back
Topp