Tanketrollet
Forumet er livet
Labambie skrev:
Dersom man driver med trening kan man ikke sykle på sykkel- og gangsti, er farlig for andre med den farten de holder, på fortau har man ikke lov. Men når de sykler på veier bør de la være å sykle flere i bredden og man skal følge trafikkreglene. Så lenge veien ikke er forbeholdt motoriserte kjøretøy så har man lov å sykle der, folk som hisser seg opp ene og alene fordi de ser en syklist i veibanen ser jeg på som lettere dumme, man har ikke enerett på veien kun fordi man kjører bil. Her en dag var det en bilist som nesten kjørte ned en enslig syklist utenfor lokalbutikken. Den som gjorde feil var bilisten, da han ikke overholdt vikeplikten sin. Syklisten ble selvsagt irritert hvorpå bilisten ruller ned vinduet og brøler: " dette er en bilveeeeei!". Ja, det er forsåvidt en bilvei, men det er også skolevei for unger helt ned i 5 år, så han kjører vel ned disse og han da om han treffer på dem siden han påstår biler har enerett på denne veien. Det er en gammel vei med ett felt og ingen fortau eller sykkel-/gangstier og det er også tettbebygd område. Veien forbeholdt motoriserte kjøretøy går et stykke lenger oppe i fjellsiden. Makan til tulling. (Det skrives forresten "én" og ikke "èn";)giggsy skrev:
Javel, da er jeg dum. Jeg kan ikke fordra at de må ligge 3 i bredden, nekte å flytte seg for biler. Jeg ser på det som respektløst. Pluss at det KAN få folk til å ta unødvendige og farlige sjanser i trafikken.
Du har fremdeles like mye vikeplikt for de når de ligger i veien. Når de sykler i veien er de trafikanter, på lik linje som deg som bilist. Det er respektløst av deg å ikke la de få ha rettighetene sine, bare fordi DU er bilist og kan kjøre fortere.