Dialekt

Huske. Har fått med meg at disse blir brukt noen steder, men aldri hørt noe annet.
Bor i østfold

Joda, jeg er ikke alene :D

Hehe! Nei :D
Vi bodde på Østlandet når eldste var liten, så hun sa huske uansett hvor mye jeg prøvde å prente inn ronse. Hun er heldigvis fikser igjen dialektmessig nå :hilarious:

Jeg sendte en snap til termingruppa mi, og da måtte de spørre hva jeg mente når jeg skrev "runsestativ" (uttales ronsestativ, aner ikke hvordan det skrives da det er dialekt og jeg skriver på bokmål) :p

Hva sier dere? Disse, huske, ronse....?:)
Sei reie elle reiestativ på dialekt :)

Her heter det føyse, eller egentlig føysa. Kommer fra Karmøy i Rogaland og her har vi a-ending:)

Mannen (fra Haugesund) sier både føyse og føysa, men han er lettere dialektforvirra stakkars. :knegg:

Mannen (fra Haugesund) sier både føyse og føysa, men han er lettere dialektforvirra stakkars. :knegg:

Ja, det blir vel sånn når man havner på andre kanter av landet :D Mannen min er fra Midt-Troms og han er lettere språkforvirra etter hvert, han også:-p

Ja, det blir vel sånn når man havner på andre kanter av landet :D Mannen min er fra Midt-Troms og han er lettere språkforvirra etter hvert, han også:p

Han mener selv at han prater kav haugesundsk (?), mens jeg er mer "ehh, nei". :knegg: Over tjue år siden han bodde i Haugesund, og siden da har han vært i Nordland og i Troms, på Sørlandet og nord og sør i Trøndelag, med noen år i Stockholm i tillegg. Han snakker ikke kav noe som helst. :laughing021

Vestlandet . Sier disse , dissestativ og vi sier humpedisse til den som vipper opp og ned :)

Disse :) aldri hørt ronse før :p

Helt ærlig så hater jeg det når folk skriver på dialekt.. :)
Jeg skriver som regel alltid på bokmål, men for meg heter det faktisk ronse :p jeg liker heller ikke å lese ting på dialekt, men her i området kan jeg ikke skrive til venninnene mine om ungene vil komme og huske. Det heter ronse her :p

Back
Topp