Dialekt

Sier reila her vi. Men vet at hadde jeg skrevet det her inne hadde jeg skrevet huskestativ eller slik. :p

Huske. Er fra Romerike, Akershus.

Jeg sendte en snap til termingruppa mi, og da måtte de spørre hva jeg mente når jeg skrev "runsestativ" (uttales ronsestativ, aner ikke hvordan det skrives da det er dialekt og jeg skriver på bokmål) :p

Hva sier dere? Disse, huske, ronse....?:)

RUNSE? Jøss, det har jeg aldri hørt før.

Å desse / ei dessa, sier vi i nord. Men forstår også huske, tror vi skriver huskestativ ved skriftlig kommunikasjon.

RUNSE? Jøss, det har jeg aldri hørt før.

Å desse / ei dessa, sier vi i nord. Men forstår også huske, tror vi skriver huskestativ ved skriftlig kommunikasjon.
Ja, vi uttaler det som ronse da. Jeg vet ikke hvordan det skrives da det er dialekt og jeg aldri har hatt behov for å skrive det før :p

Ja, vi uttaler det som ronse da. Jeg vet ikke hvordan det skrives da det er dialekt og jeg aldri har hatt behov for å skrive det før :p

Måtte sjeke wikipedia, wow!
"Huske eller huskestativ, også kalt disse, gynge, ronse, føyse, reie og rikte,"

I alle dager :D Hvorfor kan ikke norge finne étt ord for den samme aktiviteten :p Må jo være vilt forskjellige opphav til disse ordene :)

I alle dager :D Hvorfor kan ikke norge finne étt ord for den samme aktiviteten :p Må jo være vilt forskjellige opphav til disse ordene :)
Vi måtte også inn og kikke :hilarious:

Står ikkje reila på Wikipedia??:smiley-angry017:smiley-angry017:laughing021:laughing021

Sier huske. Er født og delvis oppvpkst på Østlandet, men bor i Trøndelag. Mannen, som er trønder, sier disse

Jeg sier huske :) Fra Lillehammer. Sambo er fra jæren. Han sier disse :P
Det synes jeg er litt morsomt. Det blir mye sånn "hæ? Hva sa du nå og hva betyr det?!" :hilarious::hilarious:

Back
Topp