Dialekt - hvilke har du?

Mi ha i ganske grei dialekt her mi bur. Deinj e itj så vanskele å forstå egentle, men nårr e snakke fort å otydele så bli de omole åt fælk frå sørom dåvvre. ;)
 
En blanding av østlending og trønder her :)
Sliter selv med noen trønderske ord, til tross for at jeg har bodd i Trøndelag si over 20 år :hilarious:
 
Noen som vil vite hva hårre heite de egebelig betyr eller er det googlet av dem som bryr seg?

Kjippe seg har vi vel fått avklart og de andre to var greie?
 
Noen som vil vite hva hårre heite de egebelig betyr eller er det googlet av dem som bryr seg?

Kjippe seg har vi vel fått avklart og de andre to var greie?
HVIS jeg Googlet meg til riktig betydning, så var det ikke av pen betydning :hilarious:
Noe jeg typisk kunne sagt hvis jeg dundret tåen i noe:p
 
HVIS jeg Googlet meg til riktig betydning, så var det ikke av pen betydning :hilarious:
Noe jeg typisk kunne sagt hvis jeg dundret tåen i noe:p

Noe i den dur ja.

Årre heite er ikke et veldig stygt banord, men det er jo det.

Hårre heite de = Herrens varme død

Men det er ikke så stygt i oppfatning som "ekte banning" mer en litt sterkere "fytti grisen"
 
Noe i den dur ja.

Årre heite er ikke et veldig stygt banord, men det er jo det.

Hårre heite de = Herrens varme død

Men det er ikke så stygt i oppfatning som "ekte banning" mer en litt sterkere "fytti grisen"
Nå ble jeg litt forvirret :p
Årre heite, hårre heite de? :shy:
 
Nå ble jeg litt forvirret :p
Årre heite, hårre heite de? :shy:

Hårre heite uttales av mange sunnmøringer årre heite, da det å droppe den h'en er halvemål.

"Det at ein seier årre har med halvemål å gjere, seier professor Terje Aarset ved Høgskulen i Volda.

Halvemål er eit lingvistisk fenomen der ein utelet lyden «h» framfor enkelte ord og legg det til framfor andre ord. I Norge er det mest kjent frå Sunnmøre."


(h)årre heite er forkortet av (h)årre heite de som altså betyr Herrens heite (varme) død og er en form for banning, men ikke en som tolkes veldig stygt for ingen tenker over denne betydningen som en må Google for å finne i avisa etter at de skrev en "årre heite - nå blir det varmt" artikkel som utløste behov for en "hva betyr årre heite" og derfra er avsnittet om halvemål hentet


Jeg snakker nok ikke mye halvemål selv men sier nok heller årre heite enn hårre heite.
 
Hårre heite uttales av mange sunnmøringer årre heite, da det å droppe den h'en er halvemål.

"Det at ein seier årre har med halvemål å gjere, seier professor Terje Aarset ved Høgskulen i Volda.

Halvemål er eit lingvistisk fenomen der ein utelet lyden «h» framfor enkelte ord og legg det til framfor andre ord. I Norge er det mest kjent frå Sunnmøre."


(h)årre heite er forkortet av (h)årre heite de som altså betyr Herrens heite (varme) død og er en form for banning, men ikke en som tolkes veldig stygt for ingen tenker over denne betydningen som en må Google for å finne i avisa etter at de skrev en "årre heite - nå blir det varmt" artikkel som utløste behov for en "hva betyr årre heite" og derfra er avsnittet om halvemål hentet


Jeg snakker nok ikke mye halvemål selv men sier nok heller årre heite enn hårre heite.
Aha :D
 
Sørlending her, så sørlandsdialekt på meg:)

Haue
Fua
Spiggent
Jåbær
Maule

Osv er ord som går igjen men jeg snakker ikke så `bondsk`:p Men ordene dukker opp en gang i blandt:D
 
Kjedelig østlending med rimelig lik talemåte som jeg skriver :p Men blander seg inn noen bergenske ord med jevne mellomrom. Morsarven sin det ;)
 
Egentlig fra Lillehammer men den dialekten forsvant for mange år siden. Har en mor som er alt for glad i å flytte så min dialekt ble bokmål. Men er veldig god til å legge om dialekt etter hvem jeg er sammen med. Mannen sier det er veldig gøy å høre meg snakke med pappa og spesielt hvis vi har vært sammen i noen dager.
 
Fynsk, er fra danmark:hilarious:(Fra fyn, nærmere bestemt Odense) Har bodd i Norge siden jeg var 14 år(1999, så blir 20 år nå) Snakker norsk til vanlig og da bokmål:)
 
Back
Topp