Dialekt - hvilke har du?

M

My heart

Guest
Kass dialekt he du? Ej e sunnmøring, og her e nåkke ord dåkk ska få bryne dåkke på.

Kjipte mej

Hårreheite

Tonge

Haude
 
Sunnmøring som jeg er skal jeg ikke gi fasiten ;)
 
Kass dialekt he du? Ej e sunnmøring, og her e nåkke ord dåkk ska få bryne dåkke på.

Kjipte mej

Hårreheite

Tonge

Haude

Klippet deg

Hårreisende

Tunge

Hodet

Tipper jeg :hilarious:

Selv snakker jeg kristiansandsdialekt :)
 
Selv sier jeg nok, i den grad jeg bruker det, som ikke akkurat er til dagen "årre heite" og er forsåvidt spent på fasiten her for selv om jeg kjenner jeg begrepet godt er det ikke rett frem lett direkte oversatt. (eller altså "(h)årre heite de" har en klar betydning som sånnsett gir en forklaring på hvordan det brukes)
 
Selv sier jeg nok, i den grad jeg bruker det, som ikke akkurat er til dagen "årre heite" og er forsåvidt spent på fasiten her for selv om jeg kjenner jeg begrepet godt er det ikke rett frem lett direkte oversatt. (eller altså "(h)årre heite de" har en klar betydning som sånnsett gir en forklaring på hvordan det brukes)
Jeg måtte Google, hadde ikke peiling hva de to øverste betydde :p og hvis jeg fant de riktige betydningene, så hadde jeg ALDRI truffet riktig heller. Uansett hvor mange gjettinger jeg hadde prøvd :hilarious:
 
Gidder ikke gå på leting etter det, da googler jeg heller :hilarious:
Ser den, men trolig lettere å finne hva jeg skrev i går enn å Google den. Kanskje. I alle fall ikke alle treff som gir korrekt svar.

Dog. Dette var jo ikke mine tråd å svare i egrnrig Jeg bare har samme dialekt
 
Har vokst opp med sunnmørske besteforeldre og pappa, så kan disse ordene selv om de to øverste ikke ble brukt som jeg har hørt. Jeg snakker slik som jeg skriver her inne. :)
 
Det kunne jeg fort gjort i trappa i går da vi så den humla.
 
Hårre heite - Å, fy faen..

Kjipte mej - jeg skvatt

Haude - hode

Tonge - tung
 
Jeg er lillehammering, men har veldig lite av dialekten igjen. Snakker stort sett rent bokmål, men det hender seg at det dukker opp noen ord ;)
 
Sunnmøring her også, men ikke fra Ålesundsområdet, så snakker nok ganske bredt så årre heite det blir nok brukt litt for mye :hilarious: eller «nei hårre» om man virkelig skal begynne :hilarious:
 
Vanlig bokmål, med et snev av Hadeland-preg kanskje. Sier ikke elg og elv feks. Blir ælj og ælv.
 
Back
Topp