Dette er en form for barnemishandling

Jeg fikk hull i ørene når jeg bare var 3 måneder gammel. Mamma ville jeg skulle ha det til dåpen :p

Kanskje litt drøyt åkalle det barnemishandling,men det er i grunnikke langt unna. Skikkelig piercingstudioer tar ikke hull før barna er 18. Jeg synes unger hvertfallbørvære 12 før de får

Infeksjoner f.eks.
At de angrer når de blir større.

Et barn er ikke modent nok til å ta et slikt valg .
Med dagens utstyr og øredobber er infeksjonsfaren liten.
Foreldre tar mage valg for barna sine som de ikke har makt over. Dåp fek. Ikke sikkert de vil være døpt senere i livet heller. De hylskrek når de fikk det kalde vannet på hode , å løftet opp av en ukjent mann! Men de overlevde det også.
Hull gror igjen om det ikke blir brukt jevnlig.

Foreldre tar mage valg for barna sine som de ikke har makt over. Dåp fek. Ikke sikkert de vil være døpt senere i livet heller. De hylskrek når de fikk det kalde vannet på hode , å løftet opp av en ukjent mann! Men de overlevde det også.

Jøss :-)
Man blir til stadighet overrasket ! (Y)

For meg blir det merkelig å forby småbarn å få hull i ørene, og å kalle det barnemisshandling, når omskjæring av guttebarn er helt akseptabelt iflg norsk lov.

Men under dåp stikker man ikke hull gjennom huden på babyen! Det er en ganske stor forskjell. Og her var det en av fadderene som holdt jenta mi ved dåpen. Er vel ikke presten som skal det?

I dåpet til gudattera mi var det jeg som holdt henne når hun ble døpt og hun gråt sletts ikke. Man kan ikke helt sammenligne hull i ørene og dåp..

Hvis de angrer, så er det da bare å ikke bruke øredobber da ;) Er ikke slik at det blir store åpne hull akkurat ;)

Jeg bruker sjelden mine hull, men det kommer allikevel verk i dem innimellom som legger seg inni hullet og må klemmes ut...plager meg ikke veldig, men personlig ville jeg ikke tatt hull i ørene på barna mine før de er store nok til å forstå det selv.
Jeg har gått flere år uten å ha noe i hullene, og de gror ikke igjen heller.
Om det er barnemishandling er jeg vel ikke helt enig i, men jeg vil ikke ta en slik avgjørelse for mine barn.

Jeg bruker sjelden mine hull, men det kommer allikevel verk i dem innimellom som legger seg inni hullet og må klemmes ut...plager meg ikke veldig, men personlig ville jeg ikke tatt hull i ørene på barna mine før de er store nok til å forstå det selv.
Jeg har gått flere år uten å ha noe i hullene, og de gror ikke igjen heller.
Om det er barnemishandling er jeg vel ikke helt enig i, men jeg vil ikke ta en slik avgjørelse for mine barn.
Samme greia her.

Jeg var utrolig øm i ørene etter å ha tatt hull i dem. Det hadde ikke vært riktig å påføre en uskyldig baby noe slikt når det kun handler om foreldrenes forfengelighet.

Sterke smerter? Hehe mine skjønte ikke hva som skjedde en gang. De fikk is å var mer opptatt av den. Aldrig tegn til ubehag eller infeksjoner!

Mine barn mitt valg!
Bør ikke denne dama engasjere seg i saker der barna faktisk blir utsatt for mishandling??

Ærlig talt så syns jeg faktisk ikke piercinger rettmessig bør være foreldrenes valg. Du velger oppdragelsen og livene deres når de er små ja, men det der er noe annet!

Barnemishandling er kanskje å ta litt kraftig i, men aldersgrense er jeg helt for. Jeg synes det er en uting med hull i ørene på babyer. Hvis de ikke er gamle nok til å be om det selv så trenger de det ikke.
Det er vondt å få piercingen skutt gjennom øreflippen, det er ingen grunn til å utsette et barn som ikke ønsker seg det for denne smerten.

Hvis man ikke vil tilhøre statskirka så er det bare å melde seg ut, gjør neppe noen skade i forhold til at alle foreldre "velger" hvilken religiøs tradisjon barna skal oppdras i. Ikke helt det samme som at man faktisk skyter hull i ørene til barn med pistol for at de skal bli fine. Ikke alle syns det er vondt, men det er ikke likt for alle, og smerteterskelen er også forskjellig. Selv om risikoen for infeksjon kanskje er liten, hvorfor utsette dem for det i det hele tatt? Et annet poeng er jo at det er mindre komfortabelt å sove med en øredobb i øret, det kan være ømt, man kan få allergier (jeg blir øm i ørene uansett om det er f.eks. rent gull i dobbene jeg bruker). Og nei, de gror ikke igjen om man først har hatt dem i noen år, og merket vil vises uansett selv om det ikke er stort.

Syns argumentene om at "foreldrene bestemmer" og "det er ikke vondt", "det er ikke farlig" holder lite vann her. Det er ikke grunner til å pierce barna sine, det er bare tynne unnskyldninger. Det handler om forfengelighet, ingenting annet.

Synes bare det er trist og egoistisk at foreldre velger å ta hull i ørene på så små barn. Man bør la barnet bestemme selv når det er gammelt nok. Husker selv hvor mye jeg gledet meg, og hvor stolt jeg var den dagen jeg endelig fikk ta hull i ørene!

Heilt enig med deg.

Ja i mine øyne er det barnemishandling.
Jeg maste meg til hull i ørene da jeg var ca 8 år.
Det var så vondt at jeg besvimte!
Og mamma måtte ta de ut etter tre timer fordi jeg bare gråt og gråt og det var vondt og ømt. Sved som bare det.
Jeg har ikke hull i ørene den dag i dag.

Ikke snakk om at små babyer skal måtte oppleve dette.

Back
Topp