Jeg har bare gutter og har alltid ønsket meg jente.. jeg har så lyst å leke med barbie, gå på riding og se 3 nøtter til askepott på julaften. Jeg vil ha sløyfe i håret, rosa klær og utallige kjoler eller bunader å pynte med. Jeg vil være bestemor og førstevalg som barnepasser når jeg får barnebarn.
Nå er jeg stuck med fotball, biler, og leke sverd. Mørk dress i alle anledninger (da jeg syns bunad ikke passer på gutter og at lyse dresser er svært upraktisk). Og en jente velger sjeldent svigermor til å passe, eller bare droppe innom for en kasual prat en ettermiddag. Så barnebarn blir det trolig ikke så hyppig besøk av som jeg ønsker.
Jeg bar en stor sorg forrige gang og endte i fødselsdepresjon som varte i over 1 år. Ingen visste noe.. når en fremmed sykepleier på sykehuset spør om man har det bra psykisk så sier man ikke nei.. når helsesøsteren man ikke har møtt før spør på hjemmebesøket, så sier man ikke nei. Og siden spurte ingen.
Jeg kunne hatt en fin permisjon, jeg kunne hatt flere bilder av sønnen min, av oss sammen. Men ingen fanget meg opp.. tenk så annerledes det hadde vært om det fantes et anonymt ark man fikk. Så kunne man gå hjem å svare ærlig, og ligge det i en postkasse hos jm.. jeg er en mester i å skjule ting. Så det var ingen problem å komme unna siden alt som skjedde var 2 spm.
Nå står det i papirene mine. Men det står ingen årsak. Ingen har spurt meg om hvorfor jeg var lei meg sist. Ingen har spurt meg så langt hvordan jeg har det nå. Alle har sagt at etter fødsel skal de snakke med meg. Jeg personlig tror jeg kan lure de denne gangen også..viss jeg vil..
jeg gråter for at jeg bærer på en gutt. Alt tilsa at det skulle være en jente denne gang. Jeg har 1000 håp om at de tar feil. Jeg har nær familie som har fått feil kjønn oppgitt på UL. Samtidig prøver jeg å akseptere. Mannen er skuffet også. Dette er definitivt vår siste. Så da er det nok ekstra sårt.
Jeg er en person som ikke liker å snakke om det. Jeg kan gjerne skrive her, eller andre plasser. Der ingen ser ansikter mitt.
Vi hadde UL på fredag. Da sa vi til hverandre at vi var skuffet og jeg grein. Hele helgen var dritt, han prøvde små kommentarer om at det var dumt med gutt. Jeg responderte ikke. Tema har ikke blitt tatt opp igjen, og jeg ønsker å holde det taust.
Min mamma ringte meg også. Så fort hun så meldingen om at det ble blått hentesett denne gangen også. Hun forstår meg nok
Uten at jeg må si noe. Orket bare svare henne ja og sant..
Jeg syns det er deilig å slippe å snakke om det. Å bare glemme det litt. Men det er jo forskjellig hva man foretrekker.
Jeg er spent på hvordan det blir, spent på om jeg har det bedre etter fødsel eller likt eller verre. Vil jeg miste min siste permisjon til depresjon? Aner ikke.. det er mange tilfeldigheter som spiller inn på det.
Det jeg vet er at ønske om kjønn sitter virkelig dypt, det spiller en rolle.