Det spirer og gror i 2022!

Jeg har sådd uten tilleggslys i flere år, det blir lange stengler av noen spirer, so mjeg så planter dyyyypt ned ompotting, også vokser dei vei, det går, men jeg ser at jeg får kraftigere planter nå som de står med mer lys da. Vireklig, den jalapeno/tomatn er fine, kraftige planer altså. Ikke så STORE, men de vokser fint og har fått en tykk og stabil stilk

Nå har jeg ikke lys nok til alt lenger ettersom jeg prikler litt etter litt av det, men heldigvis er det da mer lys i vinduene også etterhvert så det hjelper jo på at en del kan flyttes dit.

Fint å vite at man ikke MÅ ha vekstlys. Jeg merker jo at jeg er ikke veldig dreven i dette :P

Mysteriet er oppklart forresten. Kom opp agurkspirer der det stod middagsblomst :hilarious: Så da er nok de ukjente planetene de, noe som jeg nå ser fordi bladene er tykke. Så da er det nok 6 agurker som er sådd og ikke 4:rolleyes:

Fint å vite at man ikke MÅ ha vekstlys. Jeg merker jo at jeg er ikke veldig dreven i dette :p

Mysteriet er oppklart forresten. Kom opp agurkspirer der det stod middagsblomst :hilarious: Så da er nok de ukjente planetene de, noe som jeg nå ser fordi bladene er tykke. Så da er det nok 6 agurker som er sådd og ikke 4:rolleyes:

Det går uten plantelys, det går bedre med et eller annet lys. Og sikkert enda bedre med godt plantelys. Led - lys av et slag (lys, ikke varme) hjelper, mer enn ingenting. En får kraftigere planter med lys, pingler uten, særlig i Jan og feb. Fra mars er det flere timer dagslys og fra april går det i alle fall i sørnorge fint

Det året jeg sådde med ungene og kom ut av merkingen kom det oregano eller noe sånn ut av den det sto gressløk på. Posen med gressløk var uåpnet ;)

Litt livreddende opp-potting av basilikum, de var for mange i små potter så de tørket så fort opp og så helt vissen ut. De kommer seg med vanning, men nå har de fått mer jord og bedre forhold.
. De bør knipes, og noen av dem plantes dypere da de er blitt så lange, men nå skal de først og fremst få vokse røtter i ny og næringsrik jord, knipes i helga og pottes om en gang til senere

Blodbeger trenger akutt hjelp, de er absurd i vokst i hverandre så det kan bli en heftig jobb.

Jeg har altfor mange også. Får gi bort noen utover våren.

Jeg ble så inspirert av dere her inne at jeg sådde litt idag :p bare noen av de standard tingene, men jeg eier ikke grønne fingrer. Et sted må man begynne :p

Skulle kjapt innom hageland for å kjøpe grønnkål, men kom ut med det, pak choy og purre :rolleyes: Det er en sykdom. Vet ikke hvor mange planter jeg kommer til å få nå. Blir vel en jungel.. :angelic:

Skulle kjapt innom hageland for å kjøpe grønnkål, men kom ut med det, pak choy og purre :rolleyes: Det er en sykdom. Vet ikke hvor mange planter jeg kommer til å få nå. Blir vel en jungel.. :angelic:

Har det på akkurat samme måte, hagesentre er livsfarlige å gå inn i. Skulle stått varseltrekant på inngangsdøra :facepalm:

Har det på akkurat samme måte, hagesentre er livsfarlige å gå inn i. Skulle stått varseltrekant på inngangsdøra :facepalm:

Ja, det er ikke tull engang :hilarious: Måtte være skikkelig streng med meg selv for å ikke stoppe ved pottene og ikke ta med meg planter :angelic:

Man kan snakke om andre ting enn bare uteplanter her siden tråden bare sier "spirer og gror"?

Syns dette er en så fantastisk tid på året, ikke bare at det som skal ut til sommeren spirer og gror på kjøkkenet, men også at så utrolig mange av inneplantene brått begynner å få nye blader etter vinterdvalen :)

Våryr.jpg

Man kan snakke om andre ting enn bare uteplanter her siden tråden bare sier "spirer og gror"?

Syns dette er en så fantastisk tid på året, ikke bare at det som skal ut til sommeren spirer og gror på kjøkkenet, men også at så utrolig mange av inneplantene brått begynner å få nye blader etter vinterdvalen :)

Vis vedlegget 379227

Helt klart. Det spirer og gror både inne-planter og ute-planter.

Dog, jeg har ingen inne - planter som vokser særlig. En orkide jeg kjøpte i vinter som blomstrer enda sånn jeg kjøpte den, og en kaktus som man ikke ser vokser. Ser litt vekst på jentenes sukkulenter.

Og masse vekst i det jeg har sådd. Basilikum skal bli boende inne, de andre skal nok ut etterhvert.

Helt klart. Det spirer og gror både inne-planter og ute-planter.

Dog, jeg har ingen inne - planter som vokser særlig. En orkide jeg kjøpte i vinter som blomstrer enda sånn jeg kjøpte den, og en kaktus som man ikke ser vokser. Ser litt vekst på jentenes sukkulenter.

Og masse vekst i det jeg har sådd. Basilikum skal bli boende inne, de andre skal nok ut etterhvert.
Jeg har en 40-50 inneplanter :oops:
Ja da, jeg vet det er mye....

Hvitløken er godt igang i hagen, jeg har jordbærplanter også.
Samt når det blir litt varmere skal jeg direkteså agurk og tomat i en kasse i et lunt hjørne, så krysser jeg fingrene!
Plantet tomater og agurker i bøtter i fjor, men feriehuspasseren vår vannet dem ikke så det ble lite produktivt hehe!
Håper på litt mer hell i år.

Så langt dom e er kommet nå er jeg rimelig god på de fleste planter.

Jeg er rimelig dårlig på å faktisk prikle i tide alt jeg skal. Jeg prioriterte chili (og den som ser ut som tomat, spent på hva det er, jalapeno tror jeg ikke det er") og basilikum den dagen jeg hadde prikerunde, så var det tid for blodbeger sånn "om noen dager/til helga". Det er dog sikkert tre helger siden.

Problemet er når jeg skal prikle dem nå, så der både blomster og røtter vokst i hverandre så det spørs hvor ange jeg dreper når jeg river dem forsiktig fra hverandre, og jeg har SLETT IKKE nok potter og plass til dem alle, jeg sådde jo lagt fra alle frøene, men de spirer jo så godt som alle! Vi får se, ta det litt gradvis og gi bort. Jeg blei kontakta på pm på fb av ei som så at jeg hadde skrevet at jeg hadde for mange som skulle komme og hente ei potte, men hun dukka aldri opp, så ikke vet jeg.

Så langt dom e er kommet nå er jeg rimelig god på de fleste planter.

Jeg er rimelig dårlig på å faktisk prikle i tide alt jeg skal. Jeg prioriterte chili (og den som ser ut som tomat, spent på hva det er, jalapeno tror jeg ikke det er") og basilikum den dagen jeg hadde prikerunde, så var det tid for blodbeger sånn "om noen dager/til helga". Det er dog sikkert tre helger siden.

Problemet er når jeg skal prikle dem nå, så der både blomster og røtter vokst i hverandre så det spørs hvor ange jeg dreper når jeg river dem forsiktig fra hverandre, og jeg har SLETT IKKE nok potter og plass til dem alle, jeg sådde jo lagt fra alle frøene, men de spirer jo så godt som alle! Vi får se, ta det litt gradvis og gi bort. Jeg blei kontakta på pm på fb av ei som så at jeg hadde skrevet at jeg hadde for mange som skulle komme og hente ei potte, men hun dukka aldri opp, så ikke vet jeg.
Det er en egen blodbeger gruppe på FB.
Er flere der for tiden som ikke har fått til denne såingen som søker spirer.

Det er en egen blodbeger gruppe på FB.
Er flere der for tiden som ikke har fått til denne såingen som søker spirer.

Jeg er med der, og tror det var derfra jeg fikk melding fra hun som så at jeg hadde skrevet t jeg hadde for mange. Vi får se hvor mange som overlever, i så fall kan jeg dele med både kjente og ukjente, vi får se. Først og fremst må jeg prikle dem og se at de overlever den behandlingen. For de står tett og vokser godt, men inn i hverandre.

Vi får se, jeg må bare finne tid og overskudd til å ta fatt på jobben.

(Det er en av grunnene til at å få tatt tak i disse tingene med huset som gjør at alt er sånt tiltak, er min førstepri, over det å få en vane på 10k skritt og andre ting For alt blir lettere om jeg ikke har hengende over meg det tiltakte og den smvittigheten på det. Men det et helt annet tema. )

Det kommer seg med denne jeg fikk ferdig.
I tillegg begynner flere av mine selvsådde chili og paprikaplanter å få knopper må.
På gresskarplanten har jeg allerede fjernet flere knopper
276199094_10158283685846143_5166933735954107911_n.jpg

Back
Topp