Det spirer og gror i 2022!

Artig å lese hva dere skal så :) Jordbær, ja, de hadde jeg glemt. Jeg må ha nye jordbærplanter, men de tenker jeg å kjøpe som små planter. Eller så faller jeg vel for fristelsen og kjøper frø neste gang jeg er i butikken :hilarious: Jeg blir også inspirert av deres lister, men jeg kan ikke planlegge mer i år. Er redd det blir for travelt da jeg har en på 5 måneder. Til nå har jeg kjøpt inn og planlagt til
Jungelagurk
Slangeagurk
Snackagurk (om jeg har flere frø fra i fjor)
Tomat
Basilikum
Aster
Gulrot
Løk
Paprika
Brokkoli
Rabarbra
Middagsblomst
Sommerfloks(eller hva de nå het)
Påfuglblomst
Solsikke
Stemorsblomst

sikkert flere urter også. Har litt frø fra i fjor:rolleyes: Kommer aldri til å kunne følge opp alt, men vi prøver :angelic:
Når jeg ser den lange listen der savner jeg å ha stor hage.
Har bare en liten hageflekk foran og en liten bak.
Har for det meste blomster foran, men en plantekasse hvor jeg har gresskar.
Bak har jeg 2 plantekasser og 2 store bøtter, men tenker jeg vil ha plass til 4 kasser til.
Den ene kassen bak har jeg jordbær og sukkererter i, den andre pleier jeg å ha gulrøtter og solsikker i, i bøttene har jeg tomater.
Chili og paprika pleier jeg å ha i egne potter som jeg flytter litt rundt på.
Tenker å ha chili og paprika i 2 av de nye kassene, hva jeg skal ha i da andre vet jeg ikke enda.
Kassene er 120*60 cm.
Foran har jeg også mange blomster kasser hvor det blir blodbeger, roser og pasjonsblomst + en ting jeg ikke har bestemt.
Har også en del stauder i potter som henger på leveggen

Når ungene er så store at trampolinen forsvinner blir det drivhus der den står.

Blodbegerene som ble sådd for 9 dager siden har så vidt begynt å spire :)
Det samme har en av typene chili, og en av typene paprika jeg sådde samtidig begynt med :)

271844031_10158166518411143_5616600418481530268_n.jpg

Når jeg ser den lange listen der savner jeg å ha stor hage.
Har bare en liten hageflekk foran og en liten bak.
Har for det meste blomster foran, men en plantekasse hvor jeg har gresskar.
Bak har jeg 2 plantekasser og 2 store bøtter, men tenker jeg vil ha plass til 4 kasser til.
Den ene kassen bak har jeg jordbær og sukkererter i, den andre pleier jeg å ha gulrøtter og solsikker i, i bøttene har jeg tomater.
Chili og paprika pleier jeg å ha i egne potter som jeg flytter litt rundt på.
Tenker å ha chili og paprika i 2 av de nye kassene, hva jeg skal ha i da andre vet jeg ikke enda.
Kassene er 120*60 cm.
Foran har jeg også mange blomster kasser hvor det blir blodbeger, roser og pasjonsblomst + en ting jeg ikke har bestemt.
Har også en del stauder i potter som henger på leveggen

Når ungene er så store at trampolinen forsvinner blir det drivhus der den står.

Drivhus hjelper veldig på, ja. Det som er negativt her er at vi har jo ikke jord rundt hagen. Bare et tynt lag før en kommer ned til sprengstein. De som bygde tenkte overhode ikke på at folk ville ha skikkelig hage. :P Er flott naturtomt, for all del… Skulle bare ønske jeg kunne lage en liten åker til jordbær for eksempel. Blir en del kasser her også :P

Drivhus hjelper veldig på, ja. Det som er negativt her er at vi har jo ikke jord rundt hagen. Bare et tynt lag før en kommer ned til sprengstein. De som bygde tenkte overhode ikke på at folk ville ha skikkelig hage. :p Er flott naturtomt, for all del… Skulle bare ønske jeg kunne lage en liten åker til jordbær for eksempel. Blir en del kasser her også :p

Her er også rimelig kort vei ned til Stein, så jeg satte poteter i pallekarm, ja. Ønsker meg også drivhus men hagen er ikke flat heller. Og å grave et ikke så greit jmf stein så det blir en praktisk jobb som er litt over mitt nivå, å få det til.

Her er også rimelig kort vei ned til Stein, så jeg satte poteter i pallekarm, ja. Ønsker meg også drivhus men hagen er ikke flat heller. Og å grave et ikke så greit jmf stein så det blir en praktisk jobb som er litt over mitt nivå, å få det til.

det går ann å montere små drivhus på pallekarmer. Ikke helt det samme, men et godt alternativ hvis man ikke har plass til et vanlig drivhus. Har selv varianten fra Biltema som jeg sådde agurk, tomat og paprika i sist sommer. Fikk stor avling.

https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/plante/drivhus-2000040181

https://www.plantasjen.no/drivhus-gaia-solv-4200441.html

det går ann å montere små drivhus på pallekarmer. Ikke helt det samme, men et godt alternativ hvis man ikke har plass til et vanlig drivhus. Har selv varianten fra Biltema som jeg sådde agurk, tomat og paprika i sist sommer. Fikk stor avling.

https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/plante/drivhus-2000040181

https://www.plantasjen.no/drivhus-gaia-solv-4200441.html

En litt større utgave av det første der har jeg hatt.... 3 av tror jeg. Det blåser i stykker et pr sesong. Jeg bor værutsatt til og har PLASS til et drivhus. Jeg må bare ha et kraftig et som tåler at det blåser. De er dyre, og det er jobb å få den på plass. Men det er drømmen. På sikt.

I mellomtida går det nok med noen til av den typen der ja. Eller sånn som dette :

https://tarashage.blogspot.com/2013/07/famous-last-words-eller-historien-om.html

https://tarashage.blogspot.com/2013/07/og-verre-skulle-det-bli.html

Blodbegerene som ble sådd for 9 dager siden har så vidt begynt å spire :)
Det samme har en av typene chili, og en av typene paprika jeg sådde samtidig begynt med :)

271844031_10158166518411143_5616600418481530268_n.jpg

Mannen kom sent i går kveld på at vi hadde post levering i går, så han gikk for å sjekke. Det kom frø i posten sa han, jeg antar derved jeg skal så blodbeger fra Musemor i dag

Mannen kom sent i går kveld på at vi hadde post levering i går, så han gikk for å sjekke. Det kom frø i posten sa han, jeg antar derved jeg skal så blodbeger fra Musemor i dag
Så gøy, tror det skal være en sånn 200 frø i den posen.
Bare si i fra dersom det er noe du ikke forstår i bruksanvisningen

Så gøy, tror det skal være en sånn 200 frø i den posen.
Bare si i fra dersom det er noe du ikke forstår i bruksanvisningen
Jeg forsto den

Det er lenge siden jeg her sådd blodbeger, mne jeg har fått det til før. Jeg bare forsøkte sette dem i kasser på utsiden av den vind-utsatte verandaen, den samme som det drivhuset i forrige innlegg startet på...

I år tenker jeg heller ha dem på andre siden av huset. Der det trodd alt er mer ro. Og kanskje i en stor, høy potte på bakkenivå på fremsiden eller noe. Men ikke der hvor det blåser så ille.

For her på Sunnmørskysten må man være forberedt på en liten storm også i juli noen år. Og i alle fall en kuling i ny og ne

Jeg har et problem.
Har så litt mye av enkelte ting, og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre etterhvert.
Har et minidrivhus stående på kjøkkenet med lys, men etterhvert vil det som er der ta litt mer plass, og jeg trenger et til.
Ikke noe problem å kjøpe et til, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal ha det plassert her inne....

Jeg har et problem.
Har så litt mye av enkelte ting, og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre etterhvert.
Har et minidrivhus stående på kjøkkenet med lys, men etterhvert vil det som er der ta litt mer plass, og jeg trenger et til.
Ikke noe problem å kjøpe et til, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal ha det plassert her inne....

Kjent problem..

Jeg har er par hyller med lys nede i ei bod i kjelleren. (avbildet under "er planterom blir til" eller noe sånn i den hage-bloggen) men de er fulle av alt mulig annet så om jeg skal ha dem i bruk må jeg rydde bod.

Lyst og kjølig.

Jeg pleier ha vinduene fulle på kjøkken og stue, har hatt på gjestetoalettet også men der ble det rett og slett for varmt. Det pleier å være spirer og blomster over alt til tider.

Jeg kjøpte et lite plantelys på clas i år som jeg tenker skal avlaste litt på sikt. Det er jo ikke bok lys i vinduene på lenge enda så jeg har hatt mange ulike løsninger oppigjennom årene.

Det er vel 11 eller 12 år nå siden første gang jeg hadde tomater og paprika. Det har utviklet seg med årene, kan man trygt si.

En litt større utgave av det første der har jeg hatt.... 3 av tror jeg. Det blåser i stykker et pr sesong. Jeg bor værutsatt til og har PLASS til et drivhus. Jeg må bare ha et kraftig et som tåler at det blåser. De er dyre, og det er jobb å få den på plass. Men det er drømmen. På sikt.

I mellomtida går det nok med noen til av den typen der ja. Eller sånn som dette :

https://tarashage.blogspot.com/2013/07/famous-last-words-eller-historien-om.html

https://tarashage.blogspot.com/2013/07/og-verre-skulle-det-bli.html

hadde et sånt der vi bodde før. Satte det inntil en levegg og forankret det godt fast.. Det holdt i 3-4 sesonger før plasten begynte å gå i oppløsning (tok inn plasten om høsten). Betalte ikke mange kronene for det så var egentlig overrasket over at det holdt så lenge. Fungerte utmerket.

hadde et sånt der vi bodde før. Satte det inntil en levegg og forankret det godt fast.. Det holdt i 3-4 sesonger før plasten begynte å gå i oppløsning (tok inn plasten om høsten). Betalte ikke mange kronene for det så var egentlig overrasket over at det holdt så lenge. Fungerte utmerket.

Forankret det bedre for hvert år som gikk, kan du si. Det er vel et jeg har tatt inn plasten på. Stort sett blåser den i stykker, altså rivner og har fått hjelp av gaffa mange steder. Det har ikke blåst overende siden det første året, men det blåser i stykker likevel. Ikke helt uvanlig at en stang her og der knekker. Men jeg har jo reservedeler etterhvert da ;)

Det fungerer på sitt vis. Det gjør det. Men det er ikke solid nok når det kommer sterk kuling eller liten storm, og det gjør det enkelte år. Altså på sommeren. Nå på denne tiden av året er det jo sterkere krefter i sving. Men da er alle sånne ting inne

Det blir nok et plast - hus og /eller hylle på meg i år også, så får vi se.

Forankret det bedre for hvert år som gikk, kan du si. Det er vel et jeg har tatt inn plasten på. Stort sett blåser den i stykker, altså rivner og har fått hjelp av gaffa mange steder. Det har ikke blåst overende siden det første året, men det blåser i stykker likevel. Ikke helt uvanlig at en stang her og der knekker. Men jeg har jo reservedeler etterhvert da ;)

Det fungerer på sitt vis. Det gjør det. Men det er ikke solid nok når det kommer sterk kuling eller liten storm, og det gjør det enkelte år. Altså på sommeren. Nå på denne tiden av året er det jo sterkere krefter i sving. Men da er alle sånne ting inne

Det blir nok et plast - hus og /eller hylle på meg i år også, så får vi se.

bor nok ikke like værutsatt til som deg

bor nok ikke like værutsatt til som deg
Jeg vet jo at jeg bor utsatt til. Det er bare sånn. Vi bor på Sunnmøre, på kysten, og tomta ligger veldig åpent, noe som gir fin utsikt, men lite beskyttelse. Her er fint, men her er vær.

Jeg har likevel en drøm om å teste et sånt mini-drivhus nedi hagen der jeg har en drøm om et helårs. Med forankring med telt plugger og barduner og tunge steiner, bare for å se. Bare på sommeren selvsagt, ta det ned før høst og vinter kommer.

Men vinden opptar oss en del. Særlig nå siden det var kraftig vind i ekstremværet Gyda denne uka, også er det ventet enda kraftigere vind i kveld og natt. Jeg er oppvokst på Sunnmøre og vant med vind, men liker det ikke likevel. Mannen min er oppvokst i innlandet og liker det enda mindre. Han er ikke vant til det.

Også er det noe annet å vokse opp som barn, og å selv være den voksne som må vite hva en skal gjøre når de sier "sikre løse gjenstander og være forberedt på at strømmen går"

Men, mens vinden herjer ute, skal jeg så i dag. Da skal jeg drømme om vår og sommer. Da er det tross alt ikke like vanlig med sånt vær

På de pakkene jeg kjøpte med chili- og paprikafrø stod det 65% spireevne.
Ønsket 2 av hver plante så sådde 3 frø av hver.

Nå lurer jeg på hva som menes med 65% spireevne for her spirer alle :P

Generelt har de vel stor spireevne opg om hver av dem har 65% jangs for å såpire så er det jo en vidss sjangs for 3

Jeg sådde 3 av de fleste papirka og chlitypene selv. Jeg vet at selv om alle spirer er det normalt stort frafall i perioden derfra til de har frukt, for min del. Så greit med noen å gå på. Noen blir pingler som ikek kommer seg ut, og noen tåler ikke å flytte ut, noen knekker når vinden river alt overende, etc.

Jeg SKULLE så i helga, jeg SKULLE så sist helg også, og egentlig i romjula, men lunsjen i dag med ble med jord under neglene, så nå er blodbeger, chili, paprika og basilikum (til dyrking inne under lys, den skal ikke ut) sådd. To typer paprika, 2 typer, eller var det 3? med chili (den ene bare tatt frø da jeg laget taco på fredag), blodbeger fra Musemor og basilikum siden særlig eldstemann er så glad i det. Egentlig kunne jeg sådd karse også, det går det mye av når vi har, men stort sett bare sår ungene det til påske. Kune stått en skål under lys hele vinteren, og i vinduet hele sommeren, bare stadig fornyet. Det er godt med karse på både kokt og stekt egg og på kjøttpålegg og ost. bittelite vitamintilskudd innbiller jeg meg.

Basilikum spirer. Så i morgen (gi den litt tid til at flere frø kan spire) flytter den fra badet til "lyst og kjølig"

Det frigjør plass i "kuvøsen" på badet til å så nytt, så jeg bladde i frøboksen.

Jeg ser at jeg HAR frilandsagurk, bare ikke sådd.

Jeg har også luftløk.... Det hadde jeg for noen år siden. Men løk lagres ikke like godt som frø, så de er nok tørket inn, dessverre. Får se om jeg kan få tak i det. Eller sette noe annen løk i år.

Men tror det er litt blomster jeg skal så nå i helga.

Tomat og agurk må vente. Andre typer chili, eller å så blomster

Gikk sådd paprika og brokkoli igår :) Jeg har ikke noe vekstlys, men ting har alltid spiret likevel. Nå står det i vinduskarmen på stua :)

Spirer gjør det nok uten vekstlys, lysene er mer for at du skal få "kraftige og kompakte" planter som vokser sakte og godt, heller enn "tynne og lange" som vokser fort fordi det er for varmt i forhold til hvor mye lys det er tilgjengelig på denne tiden av året. Det er så få timer med lys, de trenger mer. Eller stå kaldt. (type 15-ish grader, litt avhengig av hva du har sådd) dess varmere, dess mer lys, og norsk dagslys i janaur er rett og slett ikke nok timer med lys. Norsk daglys i mars/april er en annen greie, da går et bedre. Men det er så få timer lys enda. Vinduskarmen min er ganske kald den holder pr nå 16 grader (og DET er for kaldt for orkideen min, som mister knopper :( ) men jeg setter spirene under ekstra lys på ettermiddagen og frem til jeg legger meg, så går de tilbake i vinduskarmen for natta og får dagslys der fra morgenen av. Går veldig lett siden det pr nå bare er basilikum som har spiret, fra i dag blir det også med en potte med chili (om de blir noe v får vi se, det er frø tatt under taco-tilberedning, så vi får se.

Back
Topp