Det spirer og gror i 2022!

Ingenting kommer tidlig ut. Det er et år agurkene kom ut og der var nok en for kald sommer. De andre forsøkene har ikke kommet ut, de har strandet før den tid.

Jeg er ikke venn med agurk. Ikke spiser jeg det heller. Men ungene gjør. Så jeg vurderer å prøve igjen

skjønner, jeg fikk i alle fall til snack agurken greit, søk opp Cucumis sativus så finner du den.

hatt i potte inne på stua for så å sette ut på våren når det ikke er fare for masse frost lenger:-) så har jeg satt den i selvvanningapotte på veranda med lett tilgang til sol og vannslange for å lage minst mulig arbeid for meg selv;-) de kan bli ganske «lange» så greit å bitte opp en hyssing mot vegg eller tak feks så de kan klatre lang eller ha noen trepinner eller lignende å støtte i.

skjønner, jeg fikk i alle fall til snack agurken greit, søk opp Cucumis sativus så finner du den.

hatt i potte inne på stua for så å sette ut på våren når det ikke er fare for masse frost lenger:) så har jeg satt den i selvvanningapotte på veranda med lett tilgang til sol og vannslange for å lage minst mulig arbeid for meg selv;-) de kan bli ganske «lange» så greit å bitte opp en hyssing mot vegg eller tak feks så de kan klatre lang eller ha noen trepinner eller lignende å støtte i.

Erfaring med tomater som blir opp i 2,5-3 meter lange planer, så oppbinding har jeg erfaring med. tomat pleier jeg få til en del av, ved å velge sorter som takler klimaet, og sår inne og potter opp og har dem i solveggen og vannslange ogrett gjødsel jada, har bare ikke vært godvenn med agurkplanter. Men går på med krum nakke og prøver igjen

Erfaring med tomater som blir opp i 2,5-3 meter lange planer, så oppbinding har jeg erfaring med. tomat pleier jeg få til en del av, ved å velge sorter som takler klimaet, og sår inne og potter opp og har dem i solveggen og vannslange ogrett gjødsel jada, har bare ikke vært godvenn med agurkplanter. Men går på med krum nakke og prøver igjen
Masse lykke til;-) jeg har selv failet på både sylteagurken og jungelagurken jeg forsøkte i fjor. Tenkte forsøke sylteagurken igjen for jeg har så lyst å prøve å sylte selv:-)

Jeg prøvde meg på vannmelon i fjor, men fikk de ikke helt til.
Ble 5-6 cm høye og så bare døde de.
Noen med tips?

JEg har også hatt månedsjordbær (på en m¨te som markjordbær, bare at de ikke spårer seg sånn, d er kultiverte) i en etasjekrukke på verandaen, der kommer nye bær, små som markjordbær g veldig gode på smak, hele sommeren. Men det blir ikke så stor avling da, all den tid de er så SMÅ

De vanlige jordbærene skal jeg prøve å ha duk over i år, for altså, snegler har vi ikke, men det er mye vilt. Og de spiser også.

har også månedsjordbær. Har i pallekarm. Ungene elsker at det kommer nye jordbær hele tiden. Plukket de siste jordbærene i november.

har også månedsjordbær. Har i pallekarm. Ungene elsker at det kommer nye jordbær hele tiden. Plukket de siste jordbærene i november.
Ja, det er deilig at de kommer hele tiden. De store kommer typisk når vi er på ferie. Også regner det. Også er de dårlige de fleste av dem når vi kommer hjem.

Jeg person har for mange små planter, og gir bort på finn.
En annen person tar i mot alle den første personen har til overs, tar det personen vil har og gir bort resten til venner.

Gjett hva jeg kommer til å få levert på døren i dag :)

271737375_10165865446515593_4707887992183767757_n.jpg

Jeg person har for mange små planter, og gir bort på finn.
En annen person tar i mot alle den første personen har til overs, tar det personen vil har og gir bort resten til venner.

Gjett hva jeg kommer til å få levert på døren i dag :)

271737375_10165865446515593_4707887992183767757_n.jpg

Kuuult!

Handlelisten min vokser

Jeg vil ha nye månedsjordbær-frø, for jeg vil ha flere planter. Og de må såes ganske snart for de vokser så sakte

Jeg skal ha frilandsagurk som heter FRILANDSagurk, ikke bare agurk som kan dyrkes i drivhus eller i en lun krok på friland.

Jeg vil ha diverse stiklinger av pelargonia og fuksia, for jeg glemte dem ute så frosten tok dem i høst dessverre. Den frosten kom litt for brått på meg. I fjor hadde jeg for første gang overvintret pelargonia inne og tatt stiklinger av dem igjen og det ga veldig fin morplante. Men så tok frosten dem.
De kommer vel på plantasjen snart, salgstid jan - mars så snart.

Så-listen for januar inkluderer altså
Chili
Paprika (tror jeg, muligens utsette til februar)
Blodbeger
Månedsjordbær
Kanskje stemor eller noe andre sånne fioler av et slag, jeg tror jeg har noen gamle frø jeg får se om vil spire

Artig å lese hva dere skal så :) Jordbær, ja, de hadde jeg glemt. Jeg må ha nye jordbærplanter, men de tenker jeg å kjøpe som små planter. Eller så faller jeg vel for fristelsen og kjøper frø neste gang jeg er i butikken :hilarious: Jeg blir også inspirert av deres lister, men jeg kan ikke planlegge mer i år. Er redd det blir for travelt da jeg har en på 5 måneder. Til nå har jeg kjøpt inn og planlagt til
Jungelagurk
Slangeagurk
Snackagurk (om jeg har flere frø fra i fjor)
Tomat
Basilikum
Aster
Gulrot
Løk
Paprika
Brokkoli
Rabarbra
Middagsblomst
Sommerfloks(eller hva de nå het)
Påfuglblomst
Solsikke
Stemorsblomst

sikkert flere urter også. Har litt frø fra i fjor:rolleyes: Kommer aldri til å kunne følge opp alt, men vi prøver :angelic:

Artig å lese hva dere skal så :) Jordbær, ja, de hadde jeg glemt. Jeg må ha nye jordbærplanter, men de tenker jeg å kjøpe som små planter. Eller så faller jeg vel for fristelsen og kjøper frø neste gang jeg er i butikken :hilarious: Jeg blir også inspirert av deres lister, men jeg kan ikke planlegge mer i år. Er redd det blir for travelt da jeg har en på 5 måneder. Til nå har jeg kjøpt inn og planlagt til
Jungelagurk
Slangeagurk
Snackagurk (om jeg har flere frø fra i fjor)
Tomat
Basilikum
Aster
Gulrot
Løk
Paprika
Brokkoli
Rabarbra
Middagsblomst
Sommerfloks(eller hva de nå het)
Påfuglblomst
Solsikke
Stemorsblomst

sikkert flere urter også. Har litt frø fra i fjor:rolleyes: Kommer aldri til å kunne følge opp alt, men vi prøver :angelic:

hva er jungelagurk?

hva er jungelagurk?

Bittesmå agurker, de ligner på små meloner :p Tror jeg så noen her eller på Facebook som dyrket det, så tenkte å prøve. Ifølge o’store Google er de gode i salat, wok og sylting.

Vedlegg

• 1B3FD767-D712-4642-839E-E0A8C51505EE.jpeg
    1B3FD767-D712-4642-839E-E0A8C51505EE.jpeg
    465,9 KB · Visninger: 3
Back
Topp