Det overrasker meg..

Jeg hadde alt det der når jeg var 25 jeg.. Man bør jo ha råd til å sikre barna sine, jeg synes ikke dårlig råd er god grunn til å la barna sitte usikkert i bilen.
Jeg kjøpte nå en svært pent brukt, 2 år gammel Britax TWE for 400kr. Den hadde stått i besteforeldrenes bil og så ny ut. Den skal vi ha som reservestol da, men hun kan sikkert sitte bakovervendt i den til hun er 6 vil jeg tro (lita og sped jente). :)

Så det behøver absolutt ikke å være dyrt å sikre barnet sitt bakovervendt, og den stolen tar virkelig ikke mye plass i bilen. ;)

Jeg kjøpte nå en svært pent brukt, 2 år gammel Britax TWE for 400kr. Den hadde stått i besteforeldrenes bil og så ny ut. Den skal vi ha som reservestol da, men hun kan sikkert sitte bakovervendt i den til hun er 6 vil jeg tro (lita og sped jente). :)

Så det behøver absolutt ikke å være dyrt å sikre barnet sitt bakovervendt, og den stolen tar virkelig ikke mye plass i bilen. ;)
Jeg hadde dog ikke kjøpt brukt fra noen jeg ikke kjente...

Jeg anbefaler Britax MaxWay på det sterkeste! Storebror her på snart 6 fikk plass da lillesøster på snart 4 fikk Max Way :D Så den anbefaler jeg på det sterkeste!
Er et lett sete også, som er smalt og enkelt å montere. Står som støpt i bilen! :D Og hun kommer til å sitte bakovervendt til hun er over 5 år tenker jeg, for har GOD plass enda, både på selene og føttene har hun jo hvor hun vil ;)

Ellers kan du se på:

Maxi Cosi Mobi
Britax TWE
Britax Multi Tech
Axkid MiniKid
Besafe Izi Plus (dog det er stort også, men mulig det passer i bilen) :) Har det til han på 7 mndr, sitter som en konge!

Dette er seter som beltemonteres, da er de lettere å justere i bilen, og barnet får ofte bedre plass! :D Lykke til med prøving! :)
Jeg spør deg, for virker som om du har hatt de fleste stoler :P ;)

Vet du forskjellen på Besafe I-size og Besafe Plus? Annet enn isofix og vektgrense liksom?

Vi har Izi Combi x3 nå, og et hav av plass i Peugeoten. Men er redd den vil bli for kort i ryggen før ungen er klar for å snus.

Elsker Besafe og vurderer å bytte i en av de andre modellene, men kun dersom de kan justeres høyere opp på ryggen enn x3 :)

Jeg hadde dog ikke kjøpt brukt fra noen jeg ikke kjente...
Jeg for min del tenker at man kjøper heller brukt, sjekker at isoporen etc er helt og beholder barnet bakovervendt så lenge som mulig i stedenfor å på død og liv (bokstavelig talt) skal kjøpe et nytt og dyrt sete for så å ha en 2-åring forovervendt.

Et svindyrt sete til flere tusen blir litt bortkastet dersom man snur et lite barn feil vei.

Har man dårlig økonomi og ikke råd til å kjøpe nytt sete for å beholde barnet bakovervendt lenge nok, så er pent brukt bakovevendt et godt alternativ spør du meg. Det kan spare barnets liv.

Jeg spør deg, for virker som om du har hatt de fleste stoler :p ;)

Vet du forskjellen på Besafe I-size og Besafe Plus? Annet enn isofix og vektgrense liksom?

Vi har Izi Combi x3 nå, og et hav av plass i Peugeoten. Men er redd den vil bli for kort i ryggen før ungen er klar for å snus.

Elsker Besafe og vurderer å bytte i en av de andre modellene, men kun dersom de kan justeres høyere opp på ryggen enn x3 :)

BeSafe izi Plus går opp til 25 kg, og den er nok lengre i ryggen enn BeSafe Izi Combi x3, vi har begge. I tillegg er det mye bedre hvilestilling.

Izi Kid I-size har isofix ja, og går da bare til 18 kg, denne har også bedret liggestilling.

Isofix stolen tar sikkert også mer plass i bil.

Jeg ville vurdert Britax MaxWay om det er litt trangt nå, det er en stol der storebror her på 117 cm og snart 6 år fikk plass :D Den er mye "nettere" enn BeSafe.

Jeg spør deg, for virker som om du har hatt de fleste stoler :p ;)

Anbefaler deg å ta deg en tur til BabyShop eller noe, og fortell at du vil ha bakovervendt så lenge som mulig, og be om å få prøv de nyere BeSafe setene, og britax sine modeller :)

Jeg for min del tenker at man kjøper heller brukt, sjekker at isoporen etc er helt og beholder barnet bakovervendt så lenge som mulig i stedenfor å på død og liv (bokstavelig talt) skal kjøpe et nytt og dyrt sete for så å ha en 2-åring forovervendt.

Et svindyrt sete til flere tusen blir litt bortkastet dersom man snur et lite barn feil vei.

Har man dårlig økonomi og ikke råd til å kjøpe nytt sete for å beholde barnet bakovervendt lenge nok, så er pent brukt bakovevendt et godt alternativ spør du meg. Det kan spare barnets liv.
Hvis man har råd til et svindyrt nytt sete, hvorfor skulle man kjøpe et brukt? :P jeg har et dyrt sete jeg, men hun sitter allikevel bakover. At setet er dyrt betyr ikke automatisk at ungen sitter fremover da :P

BeSafe izi Plus går opp til 25 kg, og den er nok lengre i ryggen enn BeSafe Izi Combi x3, vi har begge. I tillegg er det mye bedre hvilestilling.

Izi Kid I-size har isofix ja, og går da bare til 18 kg, denne har også bedret liggestilling.

Isofix stolen tar sikkert også mer plass i bil.

Jeg ville vurdert Britax MaxWay om det er litt trangt nå, det er en stol der storebror her på 117 cm og snart 6 år fikk plass :D Den er mye "nettere" enn BeSafe.
Hun er bare 2.5 og vi er enda ikke på maks på høydejusteringa men vil tro at innen et år et gått så kan det hende setet er for knapt. Hun er også veldig sped, bare 13 kg. Så er sikkert ikke over 18 kg før 4-5 år, men man vet jo aldri.

Elsker Besafe nettopp pga hvilestillinga, kjekt når man kjører mye langt og ungen sover endel i bil :)

...spørs om det ikke blir bytte til Plus da :rolleyes: ...til mannens store fortvilelse :P ;)

Tar det lengre tid å montere beltestol enn isofix? Stolen flyttes MYE inn og ut av bilen vår...

Hvis man har råd til et svindyrt nytt sete, hvorfor skulle man kjøpe et brukt? :P jeg har et dyrt sete jeg, men hun sitter allikevel bakover. At setet er dyrt betyr ikke automatisk at ungen sitter fremover da :P
Det som har vært tema her er vel at mange kjøper svindyre store seter, som de etterpå finner ut tar for mye plass i bilen og dermed snur barna for tidlig i stedet for å kjøpe et annet bakovervendt fordi det er dyrt. Da kan man heller vurdere å få tak i et pent brukt sete til en billigere penge, for å sikre barna sine best mulig lengst mulig :)

Jeg brukte det kun som eksempel i tilfeller der hvor folk mener de ikke har råd til en stol som passer i bilen slik at barnet kan sitte bakovervendt, nettopp fordi de først har gjort "bomkjøp" med en stor stol og så ikke har råd til å bytte den ut men velger heller å snu fordi de mener det tar mindre plass :confused:

Poenget var bare at har man dårlig råd og en veldig liten bil så behøver det ikke være dyrt å sikre barnet forsvarlig. ;)

Hun er bare 2.5 og vi er enda ikke på maks på høydejusteringa men vil tro at innen et år et gått så kan det hende setet er for knapt. Hun er også veldig sped, bare 13 kg. Så er sikkert ikke over 18 kg før 4-5 år, men man vet jo aldri.

Elsker Besafe nettopp pga hvilestillinga, kjekt når man kjører mye langt og ungen sover endel i bil :)

...spørs om det ikke blir bytte til Plus da :rolleyes: ...til mannens store fortvilelse :p ;)

Tar det lengre tid å montere beltestol enn isofix? Stolen flyttes MYE inn og ut av bilen vår...

Ja, det tar jo litt mer tid enn isofix, men hvis dere kjøper to sett forankringseler (om dere bytter mellom biler), så går det fortere.

Men ikke sikkert hun vokser ut av det heller, her satt gutten i BeSafe Izi Combi x3 til han var 4.5 år og 17,8 kg! :) Gikk veldig fint det! :D Så hadde ikke kjøpt nytt nå hvis dere trives med det hun har. :)

Synes kanskje Izi Plus er lettere å montere enn Besafe Izi Cmbi (har begge), da man ikke trenger å "snurre" selene opp i den bøylen foran på Izi Plus.

Du kan jo se litt inne på BeSafe.no side sider, der er det filmer av alle setene når de monteres, veldig grei side.

Det som har vært tema her er vel at mange kjøper svindyre store seter, som de etterpå finner ut tar for mye plass i bilen og dermed snur barna for tidlig i stedet for å kjøpe et annet bakovervendt fordi det er dyrt. Da kan man heller vurdere å få tak i et pent brukt sete til en billigere penge, for å sikre barna sine best mulig lengst mulig :)
DET var mitt poeng også! ;)

...spørs om det ikke blir bytte til Plus da :rolleyes: ...til mannens store fortvilelse :P ;)

Er ikke så ille å flytte når man har gjort det noen ganger :) da har man det i fingrene.

Back
Topp