"Det er ingen menneskerett å få barn"

Ivara

Forelsket i forumet
Hvor i all verden kommer dette argumentet fra egentlig?
Jeg har aldri, noensinne, hørt en langtidsprøver/ufrivillig barnløs påberope seg menneskerettighetene i sin sorg over ikke å få barn.

At man synes det er unaturlig å bruke prøverørsbehandling når det ikke går med naturmetoden kan jeg til en viss grad forstå, selv om jeg ikke er enig. Men hvor menneskerettighetene kommer inn i bildet har jeg aldri skjønt.

ORIGINAL: Ms doubtfire

jeg er enig i påstanden jeg [:)]

For all del... Men det er ikke det jeg spør om. Jeg lurer på hvorfor menneskerettighetene skal være et argument i diskusjoner om barnløshet når banrløse selv som regel ikke står på barrikadene med menneskerettighetene i hånd.

Som barnløs selv påberoper jeg meg glatt retten til å sørge over at jeg ikke kan få barn, men jeg begrunner det da virkelig ikke i menneskerettighetene.

skjønner egentlig ikke hva folk mener med at det ikke er en menneskerett?
og hvorfor er det ikke det?

Vel, man skulle jo absolutt tro at det er en menneskerett å få barn. Enhver tulling som har funnet ut hvordan man bruker det man har mellom bena, men ikke det mellom øra, kan jo få dem uten at noen reagerer, eller stiller spørsmålstegn ved hvordan de skal klare å ta vare på dem... [8|]

Jeg mener også at det ikke er en menneskerett å være forleldre. Det med tanke på alle de barna som har lidd og lider under foreldrenes manglende evne til å ta seg av de.
De kan godt gjennomføre svangerskapet, men mener bestemt at barnet burde bli adoptert bort, evnt bo i fosterhjem.
Mener ikke, at de som sliter med å få barn av ulike grunner, har mistet retten sin til å være foreldre fordi de trenger hjelp til å bli gravide. Da går det heller på bekostning av andre type mennesker. Psykisk syke som i schizofren, psykopat, mishandler, pedofil, tungnarkomane osv.

Jeg er fullstendig enig i utsagnet, men det betyr da oerhodet ikke at de som ikke får barn ikke har lov til å sørge over det.

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: Kihne

var det en spøk eller mener du seriøst nå?
selvfølgelig er det ikke en menneskerett å få barn.
det er jo mange som er født sånn at de ikke kan få barn.
på samme måte som det ikke er en menneskerett å ikke ha downs eller MS eller autisme.

Men HVORFOR trekkes menneskerettighene inn i diskusjoner om barnløshet? Det er jo ikke en diskusjon som handler om rettigheter som sådan, men om verdier og hvor man mener at grensen for hvor mye hjelp hvert par skal få bør trekkes.
Det er mye her i verden som ikke er rettighetsfestet uten at man trekker frem det i enhver anledning. Men i diskusjoner om barnløshet kommer dette opp igjen og igjen.

Som sagt lengre opp, Jeg påberoper meg på ingen måte menneskerettighene i forhold til min barnløshet, men jeg påberoper meg retten til å SØRGE over min barnløshet. Uten at jeg påstår at retten til å sørge er forankret i menneskerettighetene.

ORIGINAL: Jadasåneida
Mener ikke, at de som sliter med å få barn av ulike grunner, har mistet retten sin til å være foreldre fordi de trenger hjelp til å bli gravide. Da går det heller på bekostning av andre type mennesker. Psykisk syke som i schizofren, psykopat, mishandler, pedofil, tungnarkomane osv.

Men det merkelige er, at det er ikke uskikkede foreldre som får høre dette utsagnet. Det er høyst kapable mennesker som tilfeldigvis sliter med å få barn.

Nei, hvorfor akkurat menneskerettighetene trekkes inn forstår jeg ikke, men når det gjelder adopsjon f.eks så er jeg enig i  utsagnet om at et barn har rett til foreldre, men foreldre har ikke nødvendigvis rett til et barn.

ORIGINAL: *Nothernstar*

Jeg syns ihvertfall utsagnet er rett. Er mange der ute som ikke skulle hatt fått lov å få barn!

Det er en annen diskusjon [;)]

ORIGINAL: ingentingjør

ORIGINAL: Jadasåneida

Men det merkelige er, at det er ikke uskikkede foreldre som får høre dette utsagnet. Det er høyst kapable mennesker som tilfeldigvis sliter med å få barn.

I know, og det gjør meg vondt på vegne av de.
Er ikke de som trenger å høre det heller... Iallefall ikke av en som sitter der og har to barn selv.

ORIGINAL: Inmari

Nei, hvorfor akkurat menneskerettighetene trekkes inn forstår jeg ikke, men når det gjelder adopsjon f.eks så er jeg enig i  utsagnet om at et barn har rett til foreldre, men foreldre har ikke nødvendigvis rett til et barn.

Det er jeg helt enig i [:)]

ORIGINAL: Ivara

på samme måte som det ikke er en menneskerett å ikke ha downs eller MS eller autisme.

Men HVORFOR trekkes menneskerettighene inn i diskusjoner om barnløshet? Det er jo ikke en diskusjon som handler om rettigheter som sådan, men om verdier og hvor man mener at grensen for hvor mye hjelp hvert par skal få bør trekkes.
Det er mye her i verden som ikke er rettighetsfestet uten at man trekker frem det i enhver anledning. Men i diskusjoner om barnløshet kommer dette opp igjen og igjen.

Som sagt lengre opp, Jeg påberoper meg på ingen måte menneskerettighene i forhold til min barnløshet, men jeg påberoper meg retten til å SØRGE over min barnløshet. Uten at jeg påstår at retten til å sørge er forankret i menneskerettighetene.

Jeg tror argumentet har kommet av at mange går ganske langt for å få egne, biologiske barn. Mange reiser utenlands og skaffer surrogatmødre. Dette er noe som vitenskapen har gitt oss muligheten til, og det er det mange som setter spørsmålstegn ved. Er dette "riktig"? Burde vi ikke akseptere det faktum at noen kan rett og slett ikke få egne barn på normalt sett. Er det ikke da bedre å adoptere barn? Det finnes nok av dem som trenger et hjem.

Jeg vet med meg selv at jeg ville ikke gått så langt for å få egne barn, jeg ville adoptert, så jeg er nok en av de som setter spørsmålstegn ved hvorvidt det er "riktig" å bruke vitenskapen til å produsere egne barn. Hvorfor er det så viktig at barna er biologisk ekte?

ORIGINAL: Bare Kari

ORIGINAL: Ivara

Jeg tror argumentet har kommet av at mange går ganske langt for å få egne, biologiske barn. Mange reiser utenlands og skaffer surrogatmødre. Dette er noe som vitenskapen har gitt oss muligheten til, og det er det mange som setter spørsmålstegn ved. Er dette "riktig"? Burde vi ikke akseptere det faktum at noen kan rett og slett ikke få egne barn på normalt sett. Er det ikke da bedre å adoptere barn? Det finnes nok av dem som trenger et hjem.

Jeg vet med meg selv at jeg ville ikke gått så langt for å få egne barn, jeg ville adoptert, så jeg er nok en av de som setter spørsmålstegn ved hvorvidt det er "riktig" å bruke vitenskapen til å produsere egne barn. Hvorfor er det så viktig at barna er biologisk ekte?

Jeg skjønner hva du mener, men jeg mener da at det er en diskusjon om verdier, og etikk. Ikke om menneskerettigheter.

Er det ikke da bedre å adoptere barn? Det finnes nok av dem som trenger et hjem.

Feil. Det er mange fler som ønsker å adoptere, enn det finnes barn frigitt for adopsjon. I tillegg er nåløyet for å bli godkjent som adoptivforeldre ganske trangt. Du kan risikere å bli avvist fordi du har vært deprimert fordi du ikke kan få barn...skjebnens ironi...

Det er ikke nødvendigvis det at det er viktig at det er biologiske barn, men prøverør er nesten alltid en enklere løsning enn adopsjon.

Unner alle som ønsker gleden få ett barn. Hos meg stopper det men menneskehandel fra India bruke fattige unge jenter som rugekasser.

ORIGINAL: ingentingjør

Er det ikke da bedre å adoptere barn? Det finnes nok av dem som trenger et hjem.

Feil. Det er mange fler som ønsker å adoptere, enn det finnes barn frigitt for adopsjon. I tillegg er nåløyet for å bli godkjent som adoptivforeldre ganske trangt. Du kan risikere å bli avvist fordi du har vært deprimert fordi du ikke kan få barn...skjebnens ironi...

Det er ikke nødvendigvis det at det er viktig at det er biologiske barn, men prøverør er nesten alltid en enklere løsning enn adopsjon.

Det er heller ikke "bare" å adoptere. Det å innse at man ikke skal få oppleve å få biologiske barn, ta det inn over seg, og deretter bestemme seg for adopsjon er en prosess som jeg ikke tror det er mulig å sette seg inn i før man står der med valget "adopsjon eller et liv som barnløs". Enkete velger faktisk det siste, og en adopsjonsprosess er virkelig ikke bare-bare.

nei, altså jeg lurte bare hvorfor folk mener det, hva de legger i det...

så sorry for at jeg er "blond" [8D]

Back
Topp