"Det er ingen menneskerett å få barn"

Eg e enige i utsagnet.
Det e ingen menneskerett å få barn. Med det meine eg BIOLOGISKE barn.
Med det meines det at du ikkje sga triksa og mixa te barn, når det finns millioner av foreldrelause ongår der ude som ønske seg foreldre. De ongane bler fort glemt og fortapt.

Det burde vera lettere å adoptera, kravene og aldersgrensene burde ikkje vera så strenge.

Enig med deg! Syns det er en merkelig ting å si. Ser ikke helt sammenhengen mellom menneskerett,- og det å få barn eller ikke---

ORIGINAL: Inmari

Nei, hvorfor akkurat menneskerettighetene trekkes inn forstår jeg ikke, men når det gjelder adopsjon f.eks så er jeg enig i  utsagnet om at et barn har rett til foreldre, men foreldre har ikke nødvendigvis rett til et barn.

Enormt!
Klapp klapp!!![:)]

ORIGINAL: Ivara

Hvor i all verden kommer dette argumentet fra egentlig?
Jeg har aldri, noensinne, hørt en langtidsprøver/ufrivillig barnløs påberope seg menneskerettighetene i sin sorg over ikke å få barn.

At man synes det er unaturlig å bruke prøverørsbehandling når det ikke går med naturmetoden kan jeg til en viss grad forstå, selv om jeg ikke er enig. Men hvor menneskerettighetene kommer inn i bildet har jeg aldri skjønt.

Svarer på hovedinnlegget her (da jeg ikke har hatt god nettetikett og lest alle svarene enda...)

Jeg tenker dette spesielt brukes i forhold til homofile. Husker det var mye rundt dette da diskusjonen om felles ekteskapslov var aktuelt.

Jeg var i Oslo da demonstrasjonene foregikk. Og jeg må si jeg var sjokkert over hvordan de homofile representerte seg. Det var ikke akkurat et bilde av gode foreldre man fikk av å se dem der (selv om de sikkert har langt bedre sider enn de viste seg fra da). Men her hørte jeg det som et argument fra de homofile om at de ble forskjellsbehandlet fordi de ikke fikk barn. (noe jeg personlig mener naturen i så fall gjør...) Men der nemlig ikke en menneskerett å få barn - men en menneskerett å ha foreldre. Dette er ikke ment som et provoserende og forskjellsbehandlende argument, men rett og slett en påminnelse om at barnet må stå i fokus. Dette handler oma barnets behov - hva det trenger - og ikke om hva de vokse har lyst på.

Og jeg må være helt ærlig å si at etter det førsteinntrykket de homofile som motdemonstrerte ga, så er ikke det de jeg først ville ringt etter om jeg trengte barnevakt..

Argumentasjonene var hele veien usakelige og barnslige, og veldig selvfokusert. De snakket om sitt beste, og sine rettigheter, og ikke et pip om barnet.

Derav argumentet om "det er ingen menneskerett å få barn".

ORIGINAL: Chisme

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: Kihne

skjønner egentlig ikke hva folk mener med at det ikke er en menneskerett?
og hvorfor er det ikke det?

var det en spøk eller mener du seriøst nå?
selvfølgelig er det ikke en menneskerett å få barn.
det er jo mange som er født sånn at de ikke kan få barn.
på samme måte som det ikke er en menneskerett å ikke ha downs eller MS eller autisme.

Men HVORFOR trekkes menneskerettighene inn i diskusjoner om barnløshet? Det er jo ikke en diskusjon som handler om rettigheter som sådan, men om verdier og hvor man mener at grensen for hvor mye hjelp hvert par skal få bør trekkes.
Det er mye her i verden som ikke er rettighetsfestet uten at man trekker frem det i enhver anledning. Men i diskusjoner om barnløshet kommer dette opp igjen og igjen.

Som sagt lengre opp, Jeg påberoper meg på ingen måte menneskerettighene i forhold til min barnløshet, men jeg påberoper meg retten til å SØRGE over min barnløshet. Uten at jeg påstår at retten til å sørge er forankret i menneskerettighetene.

grunnen til at utsagnet kommer opp, er vel fordi at mange mener staten (altså deg og meg) skal være med på å betale for det det koster å utføre alskens undersøkelser, prøver, utredninger og forsøk på å få smelt noen på tjukka.. DA kan man si det ikke er en menneskerett..

hvorfor skulle ikke vi hjelpe andre som sliter? herregud, syns d er EGOISTISK å si d d høres ut som at du sier[:@]  at ufrivillig barnløse som selvfølgelig gjerne helst vil oppleve d å gå me et eget barn i magen, kjenne sparkene og bevegelsene, se likehetene når d kommer ut, etc IKKE skal få lov BARE fordi vi skal være ego og mene at vi ikke vil gi penger???? herregudijesunavn... er du klar over hva DE ofrer?? hva DE går igjennom?? å d eneste vi gjør er å kanskje gi noen får kroner eller øre til sammen til dette veldedige formålet hver (hvis d i d hele tatt måtte være sånn)...

nei jeg blir frista til å si mye rart om d her... men tenk om d var deg? d er vel gjerne ditt barn på bildet. tenk om du ikke kunne fått han på naturlig måte, tenk om eneste måte var å ta prøverør, betale alt d koster og gå igjennom alt d? eller så måtte du få et annet sitt barn, adopsjon, selvfølgelig er d greit, men førstevalg hos de fleste er jo å få gå me og føde et eget barn!

nei d er skammelig hva noen klarer å lire av seg[:@] noen som ikke ville vært gode foreldre burde jo ikke fått barn, men ufrivillig barnløse som ville blitt fantastiske foreldre har da stor rett!

Les hva Dollface skriver, da... Hun skriver at MANGE mener, ikke at HUN mener...

ORIGINAL: Miriel

ORIGINAL: betsy82

ORIGINAL: Jadasåneida

Jeg mener også at det ikke er en menneskerett å være forleldre. Det med tanke på alle de barna som har lidd og lider under foreldrenes manglende evne til å ta seg av de.
De kan godt gjennomføre svangerskapet, men mener bestemt at barnet burde bli adoptert bort, evnt bo i fosterhjem.
Mener ikke, at de som sliter med å få barn av ulike grunner, har mistet retten sin til å være foreldre fordi de trenger hjelp til å bli gravide. Da går det heller på bekostning av andre type mennesker. Psykisk syke som i schizofren, psykopat, mishandler, pedofil, tungnarkomane osv.

æ har heller ikke hørt det bli sagt om ufrivillig barnløshet,men heller om evnen te å ta sæ av en unge da

Ja, samme her. Det er nok som oftest det uttrykket er myntet på, at det ikke er en menneskerett å få barn, man må gjøre seg fortjent til det ved å ta ordentlig vare på dem.

Det er vel ingen som sier sånt til folk som ikke kan få barn? Det hørtes utrolig teit og ufint ut!

Jo, dessverre så er det det. Etter mitt fjerde, og foreløpig siste, prøverørsforsøk fikk jeg nettopp denne kommentaren fra en kollega. "Trist at det ikke gikk, men det er jo ingen menneskerett å få barn". Den svei!
Dette er heller ikke et enestående eksempel, jeg vet om mange som har fått høre nettopp denne i en eller annen variant.

Det er denne argumentasjonen, eller "trøsten", eller hva det nå er ment å være jeg ikke forstår. For meg virker det av og til som om folk ikke helt vet hva de skal si og da drar de frem dette for å ihvertfall si NOE. Vet man ikke hva man skal si når man møter folk som strever med ufrivillig barnsløshet så si heller det, at man ikke vet hva man skal si.

Ser at diskusjonen videre her går i homofili, hvor langt man skal kunne gå i forhold til donor, surrogati osv. Det er interessante diskusjoner, men igjen mener jeg at det handler om holdninger, om verdier og etiske spørsmål.

ORIGINAL: Dollface

Men HVORFOR trekkes menneskerettighene inn i diskusjoner om barnløshet? Det er jo ikke en diskusjon som handler om rettigheter som sådan, men om verdier og hvor man mener at grensen for hvor mye hjelp hvert par skal få bør trekkes.
Det er mye her i verden som ikke er rettighetsfestet uten at man trekker frem det i enhver anledning. Men i diskusjoner om barnløshet kommer dette opp igjen og igjen.

Som sagt lengre opp, Jeg påberoper meg på ingen måte menneskerettighene i forhold til min barnløshet, men jeg påberoper meg retten til å SØRGE over min barnløshet. Uten at jeg påstår at retten til å sørge er forankret i menneskerettighetene.

grunnen til at utsagnet kommer opp, er vel fordi at mange mener staten (altså deg og meg) skal være med på å betale for det det koster å utføre alskens undersøkelser, prøver, utredninger og forsøk på å få smelt noen på tjukka.. DA kan man si det ikke er en menneskerett..

Vel, "alskens undersøkelser og utredninger" ender ofte med at man finner en eller annen underliggende sykdom eller tilstand som er årsaken til barnløsheten. PCO(S) og endometriose er vanlige funn. Dette er sykdommer som mange trenger behandling for uavhengig av barneønske, pga smerter.

Skal man da ikke få behandling for sykdom som oppdages under utredning for en annen tilstand, og som i seg selv kan være til dels svært hemmende for den det gjelder? Nødvendig helsehjelp synes jeg alle bør ha rett på, hvorvidt staten skal betale den handler om politikk.

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: kosejenta

For meg blir dette for dumt. Kanskje dette ikkje er di personlige meining, men mange tenker sikkert akkurat dette. Så dette blir et generelt svar.
Å sitte på en høg hest fordi at man klarer det sjølv, betyr vel ikkje at andre som har problemer med å få det til, ikkje skal få hjelp? Eg vil ikkje seie at det er en menneskerett å få barn, men synest det er fantastisk at man har mulighet til å hjelpe dei som sliter/ikkje får det til på eiga hand, dersom forutsetningane ligger til rette: i et parforhold, økonomi osv.

Det er ikkje bare bare å gjennomgå "alskens undersøkelser, prøver, utredninger og forsøk på å få smelt noen på tjukka", det er ei påkjenning psykisk og fysisk og ikkje minst økonomisk. Å blottlegge seg sjølv (både kroppsleg og alle tankar og følelsar man har rundt dette med prøving) er jaggu meg ikkje enkelt. Man er i en veldig sårbar situasjon og slike kommentarer som det du skriver, kan få oss til å føle at vi er en byrde, gjer ikkje akkurat lettare.

Eg vil ikkje seie at det er en menneskerett å få barn, for når man går til så drastiske skritt som å bruke surrgatmor i utlandet, eller enslige reiser til f.eks Danmark for inseminasjon, blir det å strekke strikken litt langt. Men når et par har forsøkt sammen over lengre tid eller har en årsak til at man ikkje blir gravide på naturlig måte, så skulle det bare mangle at man ikkje kan benytte seg av dei hjelpemulighetane vi har her i landet - sjølv om det er skattepengane det går av!

Du skriver om å være med på å betale for at andre skal få barn. Synst du det er meir riktig å være med på å betale for at folk skal bli behandla for spelegalskap, skal få slankeoperasjon, få hjelp til rusavhengighet, osv? (satt litt på spissen).

Jeg sier det rett ut: JA! Det er MYE viktigere å hjelpe noen fra en sikker død oenn og hjelpe noen til å få barn! MEN jeg er for at alle skal få tre forsøk. Gikk selv lenge og trodde jeg var steril. Det tar veldig på en psykisk,og man blir veldig følsom. Derfor er jeg alltid veldig forsiktig med hva jeg sier til folk. Det er veldig sårt når noen bare feier det av når du føler at det er alvorlig.

Må si jeg er fullstendig enig i kosejenta her...

Og hvis folk syter over at det blir brukt skattepenger på å hjelpe andre med å få barn, at man rett og slett syns det er forferdelig at man skal bruke "felleskassa! på sånt, DA bør man heller sette seg inn i hvor mange andre ting skattepengene våre blir brukt til!!

Jeg kjenner mange som faktisk ikke gidder å få seg jobb, fordi de får mer utbetalt av nav enn de ville fått for å jobbe i butikken på hjørnet.... Er det no bedre???

Skattepengene våre blir også brukt til innvandrere som er utvist av landet....er det greit?

Ok, så bruker vi også skattepenger på folk med spillegalskap og narkotikaproblemer, og det syns du Lissyjane er mye bedre enn å hjelpe folk med IVF/ICSI forsøk??
Disse med spillegalskap eller narkotikaproblemer har vel til en stor grad seg selv å takke???
(jeg har selv flere i familien som er både alkoholikere og narkomane..)

Men vi som trenger hjelp til å bli gravide kan ikke klande oss selv, dette er ikke noe vi selv har påført oss ved dumme valg i livet. Hvorfor er det da ikke greit å hjelpe oss??

Men, det er ingen av oss som sitter her inne på BV som har nok kunnskap om pengeformidlingen her i landet....Det er såååååå MYE merkelig skattepengene våre blir brukt til som vi ikke vet om engang....Og de få kronene som blir brukt til prøverørsbehandling er en dråpe i havet....
(faktisk så blir vi rundlurt så det holder....for vi må betale medesinene våre selv, og av den summen vi betaler så havner STORE mengder av de pengene rett i statskassa igjen...)

Så la oss heller si at vi som trenger prøverørsbehandlig faktisk betaler dette selv med egne skattepenger, ingen andre her trenger å tenke på at de er med å betale "moroa"!

Hva er det du sier dette til meg for[8|] Jeg har ikke sagt noe jeg[8|]

Innlegget var ikke rettet mot DEG, men du sa: Jeg sier det rett ut: JA! Det er MYE viktigere å hjelpe noen fra en sikker død oenn og hjelpe noen til å få barn!

Derfor skrev jeg det jeg skrev, for å få folk til å skjønne at det handler ikke bare om det! Det handler om hva folk gjør ut av livet sitt selv....Er det så mye mer riktig å hjelpe folk med problemer de selv har pådratt seg??

Sett det litt på spissen.....Den psykiske påkjennelsen av å ikke kunne bli mor, kan faktisk være så sterk at den fører til selvmord... Da har vi to situasjoner her som begge fører til død om ingen får hjelp...Den narkomane og den barnløse.... Hvem skal man hjelpe??

Den ene har påført seg selv tilstanden, den andre har ikke det........

Og hva vet du om det?? Du vet ikke en DRITT om folks tilstand i dette landet! Barn blir dopet ned for å holde kjeft, folk blir utsatt for ulykker og det er først nå i det siste at de vet og trappe dem ned! Det er mange forskjellige skjebner! Og du kan gå og si det du nettopp skrev til en som har blitt misbrukt,skambanket,voldtatt på alle mulige forskjellige måter,at dette var noe vedkommende påførte seg selv! Det er noe av det DUMMESTE jeg hører! Det kunne like gjerne ha vært DEG!

Eeeh.... NÅ drar vel du inn ting jeg IKKE har sagt....
Dessuten så trenger ikke du fortelle meg hva jeg "ikke vet en DRITT om"...

Har som sagt flere narkomane i familien, og ja, det er flere grunner til hvorfor de havnet på kjøret... men man har ALLTID et valg i livet... Man kan velge å styre unna ting selvom man har hatt det vanskelig i livet! Ja det er lett å si, men jeg har ikke hatt en NORMAL oppvekst selv, så jeg vet mer enn du tror! Er forresten IKKE det vi prater om her!!!

Man kan ikke velge å styre unna barnløshet.

Jeg vet f**n meg mer enn nok av hva det vil si å leve et hardt liv.
Jeg har sett folk ta selvmord, jeg har selv blitt voldtatt...

JEG HAR ALDRI SAGT AT FOLK SOM HAR BLITT VOLDTATT OSV HAR PÅFØRT SEG DET SELV, HVA F@*N PRATER DU OM???
Du vrir det jeg sier du!!! Herregud!!!

Poenget mitt var at det er ikke noe bedre å hjelpe den ene fremfor den andre...Samme hva problemet er!!!! Barnløshet er ikke mindre viktig enn å hjelpe en alkoholiker!!

Ingen av dem har det spesielt bra!!!

Jo du vet ikke en dritt om om hver enkelt sin grunn for å gå på narkotika! Så det kan jeg fint si! Og hvis du leser det en gang til,så ser du hva jeg har skrevet i parantes!!!!! Jreg vrir ikke noe av det du sier. Du sier at alle narkomane har et valg,og det er faktisk ikke alle som har hatt det! Og nei jeg synes det er viktigere å redde en som allerede lever. Du er vanvittig trangsynt! Det er kun folk som sitter på høye hester som kan sitte og si at man har valgt det selv!

Hva skjer med deg a???

Er ikke dette jeg sier i det hele tatt!!!!!
Herregud du har kjørt deg fast her! Slutt å legg ord i munnen min, jeg sier faen ikke alt det tulle du kommer med her.

Men du sier også:Og nei jeg synes det er viktigere å redde en som allerede lever.
HALLO???? Lever ikke jeg?? Er JEG som er barnløs!!! Er JEG som sliter psykisk fordi jeg er barnløs. Da trenger vel jeg også
hjelp.

Forresten, jeg tror ikke du forstår hva jeg mener med at alle har et VALG. Mener ikke at man velger selv hva man går igjennom her i livet.... det er ikke der valget ligger..

ORIGINAL: Kattepus84

ORIGINAL: kosejenta

For meg blir dette for dumt. Kanskje dette ikkje er di personlige meining, men mange tenker sikkert akkurat dette. Så dette blir et generelt svar.
Å sitte på en høg hest fordi at man klarer det sjølv, betyr vel ikkje at andre som har problemer med å få det til, ikkje skal få hjelp? Eg vil ikkje seie at det er en menneskerett å få barn, men synest det er fantastisk at man har mulighet til å hjelpe dei som sliter/ikkje får det til på eiga hand, dersom forutsetningane ligger til rette: i et parforhold, økonomi osv.

Det er ikkje bare bare å gjennomgå "alskens undersøkelser, prøver, utredninger og forsøk på å få smelt noen på tjukka", det er ei påkjenning psykisk og fysisk og ikkje minst økonomisk. Å blottlegge seg sjølv (både kroppsleg og alle tankar og følelsar man har rundt dette med prøving) er jaggu meg ikkje enkelt. Man er i en veldig sårbar situasjon og slike kommentarer som det du skriver, kan få oss til å føle at vi er en byrde, gjer ikkje akkurat lettare.

Eg vil ikkje seie at det er en menneskerett å få barn, for når man går til så drastiske skritt som å bruke surrgatmor i utlandet, eller enslige reiser til f.eks Danmark for inseminasjon, blir det å strekke strikken litt langt. Men når et par har forsøkt sammen over lengre tid eller har en årsak til at man ikkje blir gravide på naturlig måte, så skulle det bare mangle at man ikkje kan benytte seg av dei hjelpemulighetane vi har her i landet - sjølv om det er skattepengane det går av!

Du skriver om å være med på å betale for at andre skal få barn. Synst du det er meir riktig å være med på å betale for at folk skal bli behandla for spelegalskap, skal få slankeoperasjon, få hjelp til rusavhengighet, osv? (satt litt på spissen).

Jeg sier det rett ut: JA! Det er MYE viktigere å hjelpe noen fra en sikker død oenn og hjelpe noen til å få barn! MEN jeg er for at alle skal få tre forsøk. Gikk selv lenge og trodde jeg var steril. Det tar veldig på en psykisk,og man blir veldig følsom. Derfor er jeg alltid veldig forsiktig med hva jeg sier til folk. Det er veldig sårt når noen bare feier det av når du føler at det er alvorlig.

Må si jeg er fullstendig enig i kosejenta her...

Og hvis folk syter over at det blir brukt skattepenger på å hjelpe andre med å få barn, at man rett og slett syns det er forferdelig at man skal bruke "felleskassa! på sånt, DA bør man heller sette seg inn i hvor mange andre ting skattepengene våre blir brukt til!!

Jeg kjenner mange som faktisk ikke gidder å få seg jobb, fordi de får mer utbetalt av nav enn de ville fått for å jobbe i butikken på hjørnet.... Er det no bedre???

Skattepengene våre blir også brukt til innvandrere som er utvist av landet....er det greit?

Ok, så bruker vi også skattepenger på folk med spillegalskap og narkotikaproblemer, og det syns du Lissyjane er mye bedre enn å hjelpe folk med IVF/ICSI forsøk??
Disse med spillegalskap eller narkotikaproblemer har vel til en stor grad seg selv å takke???
(jeg har selv flere i familien som er både alkoholikere og narkomane..)

Men vi som trenger hjelp til å bli gravide kan ikke klande oss selv, dette er ikke noe vi selv har påført oss ved dumme valg i livet. Hvorfor er det da ikke greit å hjelpe oss??

Men, det er ingen av oss som sitter her inne på BV som har nok kunnskap om pengeformidlingen her i landet....Det er såååååå MYE merkelig skattepengene våre blir brukt til som vi ikke vet om engang....Og de få kronene som blir brukt til prøverørsbehandling er en dråpe i havet....
(faktisk så blir vi rundlurt så det holder....for vi må betale medesinene våre selv, og av den summen vi betaler så havner STORE mengder av de pengene rett i statskassa igjen...)

Så la oss heller si at vi som trenger prøverørsbehandlig faktisk betaler dette selv med egne skattepenger, ingen andre her trenger å tenke på at de er med å betale "moroa"!

Hva er det du sier dette til meg for[8|] Jeg har ikke sagt noe jeg[8|] Og JA jeg synes faktisk det er bedre å hjelpe folk med rusproblemer enn prøverørsforsøk. Jeg synes viu skal hjelpe de som er døende før vi setter nye liv til verden. Og hvis du ikke ser den,så er det faktisk noe av det mest trangsynte jeg har sett her inne. Mener du at vi bare skal la dem dø på gaten?Mener du virkelig at alle narkomane kan klandre seg selv? Herregud! Gjør det vondt å være så sneversynt??!!! Er du klar over hvor mange i dette landet,som har blutt narkomane pga staten? Pga alvorlige ulykker for eksempel? Og når de har gått på morfin i tre år,så tar dem fra dem alt og lar dem ligge der i abstinensene sine!

Så egentlig mener du at ingen bør få barn før alle de som er døende har fått hjelp...
Jeg er enig i at mange narkomaene har blitt det pga  ulykker ol, men mange har også skyld i det selv!

Back
Topp