ORIGINAL: Lissyjane
ORIGINAL: kosejenta
For meg blir dette for dumt. Kanskje dette ikkje er di personlige meining, men mange tenker sikkert akkurat dette. Så dette blir et generelt svar.
Å sitte på en høg hest fordi at man klarer det sjølv, betyr vel ikkje at andre som har problemer med å få det til, ikkje skal få hjelp? Eg vil ikkje seie at det er en menneskerett å få barn, men synest det er fantastisk at man har mulighet til å hjelpe dei som sliter/ikkje får det til på eiga hand, dersom forutsetningane ligger til rette: i et parforhold, økonomi osv.
Det er ikkje bare bare å gjennomgå "alskens undersøkelser, prøver, utredninger og forsøk på å få smelt noen på tjukka", det er ei påkjenning psykisk og fysisk og ikkje minst økonomisk. Å blottlegge seg sjølv (både kroppsleg og alle tankar og følelsar man har rundt dette med prøving) er jaggu meg ikkje enkelt. Man er i en veldig sårbar situasjon og slike kommentarer som det du skriver, kan få oss til å føle at vi er en byrde, gjer ikkje akkurat lettare.
Eg vil ikkje seie at det er en menneskerett å få barn, for når man går til så drastiske skritt som å bruke surrgatmor i utlandet, eller enslige reiser til f.eks Danmark for inseminasjon, blir det å strekke strikken litt langt. Men når et par har forsøkt sammen over lengre tid eller har en årsak til at man ikkje blir gravide på naturlig måte, så skulle det bare mangle at man ikkje kan benytte seg av dei hjelpemulighetane vi har her i landet - sjølv om det er skattepengane det går av!
Du skriver om å være med på å betale for at andre skal få barn. Synst du det er meir riktig å være med på å betale for at folk skal bli behandla for spelegalskap, skal få slankeoperasjon, få hjelp til rusavhengighet, osv? (satt litt på spissen).
Jeg sier det rett ut: JA! Det er MYE viktigere å hjelpe noen fra en sikker død oenn og hjelpe noen til å få barn! MEN jeg er for at alle skal få tre forsøk. Gikk selv lenge og trodde jeg var steril. Det tar veldig på en psykisk,og man blir veldig følsom. Derfor er jeg alltid veldig forsiktig med hva jeg sier til folk. Det er veldig sårt når noen bare feier det av når du føler at det er alvorlig.
Må si jeg er fullstendig enig i kosejenta her...
Og hvis folk syter over at det blir brukt skattepenger på å hjelpe andre med å få barn, at man rett og slett syns det er forferdelig at man skal bruke "felleskassa! på sånt, DA bør man heller sette seg inn i hvor mange andre ting skattepengene våre blir brukt til!!
Jeg kjenner mange som faktisk ikke gidder å få seg jobb, fordi de får mer utbetalt av nav enn de ville fått for å jobbe i butikken på hjørnet.... Er det no bedre???
Skattepengene våre blir også brukt til innvandrere som er utvist av landet....er det greit?
Ok, så bruker vi også skattepenger på folk med spillegalskap og narkotikaproblemer, og det syns du Lissyjane er mye bedre enn å hjelpe folk med IVF/ICSI forsøk??
Disse med spillegalskap eller narkotikaproblemer har vel til en stor grad seg selv å takke???
(jeg har selv flere i familien som er både alkoholikere og narkomane..)
Men vi som trenger hjelp til å bli gravide kan ikke klande oss selv, dette er ikke noe vi selv har påført oss ved dumme valg i livet. Hvorfor er det da ikke greit å hjelpe oss??
Men, det er ingen av oss som sitter her inne på BV som har nok kunnskap om pengeformidlingen her i landet....Det er såååååå MYE merkelig skattepengene våre blir brukt til som vi ikke vet om engang....Og de få kronene som blir brukt til prøverørsbehandling er en dråpe i havet....
(faktisk så blir vi rundlurt så det holder....for vi må betale medesinene våre selv, og av den summen vi betaler så havner STORE mengder av de pengene rett i statskassa igjen...)
Så la oss heller si at vi som trenger prøverørsbehandlig faktisk betaler dette selv med egne skattepenger, ingen andre her trenger å tenke på at de er med å betale "moroa"!