Desemberbaby vs januarbaby

Jeg har et barn som er født dagen før nyttårsaften. Helt på tampen av året.
I bhg var han flink. Tidlig ute med alt.
På barneskolen ble han hengende etter de første årene. Men han tok de igjen, og etterhvert så jevner det seg ut..

Når alle er 18 og kjører bil er han fortsatt 17... men det er bare et år gjennom et helt liv..
når alle andre er 30 er han fortsatt bare 29 :) den tar han om noen kommenterer bursdagen hans
 
Helt seriøst,og ikke for å tråkke noen på tærne, men jeg skjønner ikke at dere blir provosert av slike kommentarer?
Jeg er født i september selv og synes til og med DET var kjipt i forhold til alle venninnene mine som ble både 16, 18 og 20 lenge før meg. Av hensyn til hva jeg selv har erfart håper jeg baby blir inne til januar. Ikke minst fordi jeg ser på det som kjedelig å skulle ha bursdag i julen når alle er opptatt med familie, da blir det ikke store greiene med bursdagsfeiring kan jeg tenke meg.

Folk mener jo selvsagt bare at det er kjedelig å evt få baby midt i julestria og/eller at det er kjedelig for ungen å ha bursdag helt i slutten av året- for det er det jo.
 
Og misforstå meg rett, det blir selvsagt ikke KJEDELIG om baby kommer i julestria, uansett blir det den største gleden på jord. Men ja takk til å bli ferdig med jula først!
 
må bare få si at jeg har aldri følt at bursdagen min ble bortprioritert på noe vis altså, så man skal ikke gå ut ifra det ;)
 
Broren min har bursdag helt i begynnelsen av januar og syns det var så bra at ungen skulle komme i januar. Og når det kommer til skole, så kan det faktisk ha litt å si i forhold til modenhet mot andre barn som blir veldig mye eldre. Når det da viste seg å være eneggede tvillinger istedenfor én, så da blir det jo desemberbarn likevel og det kommer selvsagt til å gå helt fint. Men satser på at de slipper å ha bursdag på julaften... *bank i bordet*
 
For min del kunne jeg gjerne født i desember, men jeg tenker sånn rent teoretisk sett for hennes del at det beste er å komme i januar. Bedre å være 6,5 enn 5,5 når man begynner på skolen :) Bedre å være eldst. Har nok ingen ting å si, og blir fantastisk uansett. Men jeg håper hun holder seg inne til etter nyttår :Heartred (er desemberbarn selv og har ikke lidd noen nød, hehe)
 
Jeg har termin 5 januar, men vi tror av flere grunner at lillemann i magen vil komme tidligere.

Rent egoistisk kunne jeg godt tenke meg at han kom kort tid etter 37 fullgåtte uker, fordi det begynner å bli tungt og jeg gleder meg sånn til å se han. Likevel håper jeg for hans del at han holder seg inne til over nyttår.

Jeg er barnehagelærer og har selv sett ulempene som KAN oppstå ift desemberbarn mtp utvikling og modning, og har lest litt forskning som har vist at desemberbarn oftere henger etter i skolen. For kort tid siden leste jeg en artikkel om at de kunne henge etter helt uti ungdomsskolen... En ønsker jo helst de beste forutsetningene for barnet sitt.

En annen ting som bekymrer meg ift tidspunkt er barnehageplass.. Mannen min er fra Mellom-Amerika og vi bodde i Spania et år før vi flyttet til Norge i 2016. Slik jeg har forstått det, har vi ikke rett på kontantstøtte engang dersom vi ikke får barnehageplass før august pga det. Så det var ikke helt planlagt å få barn på denne tiden av året..
 
jeg har ei venninne som er født 31.12 og foreldrene hennes fikk velge hvilket kull hun skulle følge. Hun begynt da et år seinere på skolen enn hun egentlig skulle. Jeg er 37 uker i romjulen og om lille kommer før nyttår er ikke noen krise. Har selv en sønn født i januar og syntes det har vært en fordel gjennom de første årene på skolen, så håper jo at mini blir i magen til 01/01.
 
er ingen som sier noe slik til meg.. men har termin 23 januar da, så ikke akkuratt i månedskifte..
 
Vi er også enige om at hvis lillemann bestemmer seg for å komme i Desember så er det ikke krise, han er hjertelig velkommen når han vil! Men ser helst at han holder seg inne til jula er over ;)
 
Sier det samme som flere andre. Hvis lillegutt bestemmer seg for å komme i desember så kommer han i desember. Men håper selvsagt at han holder seg inne til januar sånn at julen ikke blir tilbragt på sykehuset siden vi har to andre barn hjemme som gjerne vil ha mamma hjemme i julen. :greet008
 
Back
Topp