Desemberbaby vs januarbaby

KVH

Forelsket i forumet
Januarlykke 2019
Stjerneskuddene 2024
Har de siste ukene fått flere rare kommentarer når det gjelder termin tidlig i januar. Fått kommentarer som «håper du klarer å holde han inne til januar da» og «du vil jo ikke ha desemberbaby! Januarbaby er å foretrekke» osv..
Har blitt litt satt ut når jeg har fått disse kommentarene og skjønner ikke helt grunnlaget for å komme med slike kommentarer.. Noen andre som har opplevd lignende?

Jeg har fått time til keisersnitt helt i starten av januar, men kunne fort fått time i desember istedenfor med min termin (10. januar) og han kan jo uansett bestemme seg for å komme før datoen for planlagt keisersnitt. Men for meg spiller det ingen rolle om han kommer i desember eller januar?
Er det noen fordeler med å få baby i januar fremfor desember? Klarer ikke helt se grunnene selv..
 
Jeg har fått kommentarer som "januar er jo den beste mnd å få baby i" :wacky:

Er selv født i desember, og det går helt fint det! ;) Er vel pga jul folk kanskje tenker på det.

Har spurt hvorfor januar er den beste mnd, for ble litt nysgjerrig når folk sa det.Da har jeg hver gang fått svar at da blir ungen størst i klassen, får først førerkort osv... Så virker ikke "viktigere" enn det. :D

Tror kanskje det bare er noe folk sier for å si noe tilbake. Jeg har hvertfall ikke tenkt på det noe mer enn det;)
 
Jeg har fått kommentarer som "januar er jo den beste mnd å få baby i" :wacky:

Er selv født i desember, og det går helt fint det! ;) Er vel pga jul folk kanskje tenker på det.

Har spurt hvorfor januar er den beste mnd, for ble litt nysgjerrig når folk sa det.Da har jeg hver gang fått svar at da blir ungen størst i klassen, får først førerkort osv... Så virker ikke "viktigere" enn det. :D

Tror kanskje det bare er noe folk sier for å si noe tilbake. Jeg har hvertfall ikke tenkt på det noe mer enn det;)

Haha, ja har liksom ikke helt klart å se hvorfor det skulle være så viktig. For på de kommentarene jeg har fått har det virket veldig viktig med januar fremfor desember[emoji23]
 
Hei! Jeg hadde termin i desember sist, fikk masse kommentarer på deg. Feks «åh.... det var vel ikke helt planlagt» og «jeg vil helst ha tidlig på året mtp at de blir eldst i klassen og mer intelligent» osv. Nå fødte jeg i november og kunne ikke vært mer fornøyd med tidspunkt. Rolig på føden, nydelig jul hjemme og kjempefin sommer med en liten en på litt over et halvår.
Denne gangen får jeg i januar og erfarer at mange denne gangen også skal kommentere det. «Åh flaks at det ikke ble desember» osv. Synes det er ganske upassende og blir litt irritert. Jeg svarer som regel «denne babyen kommer når den kommer og uansett blir det like bra når det blir» selvom jeg skal ikke lyve å si at jeg helst ønsker romjula med baby inni magen så jeg kan konsentrere meg om 2-åringen vår og nyte julen hjemme kontra på barsel :) men alt i alt - det blir fantastisk uansett når baby kommer!
 
Sniker fra mars

Som barneskolelærer som nå har 1. klasse, så kan jeg meddele at det i veldig mange tilfeller (men selvfølgelig ikke alle) er stor forskjell i skolemodenhet på barn som er født tidlig og seint på året. Det har ikke noe med intelligens å gjøre, men de yngste er jo nesten ett helt år yngre enn de eldste. Jeg synes det er supert at det blir født barn hele året, og barn født på slutten av året vil jo i løpet av de første skoleårene hente inn de eldste. Men altså mange som opplever skolen som vanskelig og kjedelig, fordi de egentlig fremdeles har godt av mer lek og «frie» oppgaver som det er i barnehagen.
 
Babyen kommer når den kommer, men jeg skal være ærlig å si at jeg ønsker heller januar fremfor desember [emoji5] både fordi jeg ønsker en rolig jul hjemme med familien og babyen i magen, og som Mordi sa i forrige innlegg, at det blir faktisk ett års forskjell mellom eldst og yngst når man begynner på skolen.

Men som jeg sa, babyen kommer når den kommer, glad blir jeg uansett [emoji7][emoji173]️
 
Har fått de samme kommentarene og kjenner jeg blir litt irritert... særlig på det med at noen fremstiller det å være født i desember som noe som automatisk innebærer at man vil stille svakere på skolen. Er selv født i desember, og har ikke hatt noen som helst problemer med det, forutenom at det var litt kjipt å være den siste til å fylle 18.
Nei, barna våre kommer når de kommer, og det blir fint uansett om det er i desember eller januar :)
 
  • Liker
Reactions: KVH
Har fått de samme kommentarene og kjenner jeg blir litt irritert... særlig på det med at noen fremstiller det å være født i desember som noe som automatisk innebærer at man vil stille svakere på skolen. Er selv født i desember, og har ikke hatt noen som helst problemer med det, forutenom at det var litt kjipt å være den siste til å fylle 18.
Nei, barna våre kommer når de kommer, og det blir fint uansett om det er i desember eller januar :)

Men var du fem eller seks da du begynte på skolen? Det er litt forskjell på de som starta før seksåringene starta i skolen (1997). Jeg synes det er supert å ha elevene delt ut over skoleåret, og heier på desemberbarna!
 
Har termin tidlig i Januar, og om babyen kommer i desember vil jeg nok holde han igjen ett år fra skolen :) Skal babyen min være akkurat 5 år ved skolestart ? Tror ikke det.
Så det er vel det eneste negative. Ellers mtp skole og manglende permisjon på meg hadde desember vært å foretrekke over Januar XD
 
  • Liker
Reactions: KVH
Har termin tidlig i Januar, og om babyen kommer i desember vil jeg nok holde han igjen ett år fra skolen :) Skal babyen min være akkurat 5 år ved skolestart ? Tror ikke det.
Så det er vel det eneste negative. Ellers mtp skole og manglende permisjon på meg hadde desember vært å foretrekke over Januar XD
Du får ikke utsatt skolestart bare pga desemberfødsel. Det må bevises av ppt at benet er umoden for alder og vil ha nytte av et år til i bhg.

Jeg hadde termin 10. Januar 2016. Hun er født 25.12.15

Hun er 5 år og 8 mnd når hun begynner på skolen i august 2021, og 11,5 mnd yngre en en i klassen sin.

Jeg skulle gjerne sett at hun ble en uke til i magen og fikk et år til i barnehagen. Men sånn ble det ikke og hun blir yngst i klassen.
 
stolt sent i desember barn her :) har og hørt litt sånn "flaks det ikke er desember", men for oss så er det så ekstremt stort at det faktisk endelig er en baby der lengre enn i noen uker så jeg kunne ikke brydd meg mer om når på året han kommer, hører jo og "usj januar ja, kaldt og mørkt og må vente lenge på bhg plass osv, juli er jo best"... barn kommer ikke alltid på bestilling tenker jeg :) nabo jenta mi og jeg gikk i samme klasse, jeg født rett ved julaften, hun 2 januar... samme år som meg. merket i grunn ikke så mye forskjell jeg men ;)
 
Jeg tenker selv at jeg håper at det blir januar og ikke desember, så jeg blir ikke irritert på evt kommentarer på det.. og det handler bl.a om skolemodenhet. Når det er sagt, så er jeg selv født i januar, men begynte ett år for tidlig på skolen :p var den eneste i klassen som kunne lese da, så jeg var visst klar ;)
Men kommer denne babyen i desember, så kommer jeg ikke til å dvele med det. Da ble det sånn :)
 
Med tvillinger i magen er sjansen for at de kommer i desember relativt stor, med termin i midten av januar. Alle sier jeg bare må «knipe igjen» til over nyttår, slik at de ikke får en kjip bursdag etc. Men ærlig talt, kunne ikke brydd meg mindre etter å ha gjennomgått alt vi har gjort de siste årene med IVF. Veien har vært så lang og hard. Barna er så ønsket, og det skal de virkelig få føle og vite[emoji173]️
 
Sniker fra mars

Som barneskolelærer som nå har 1. klasse, så kan jeg meddele at det i veldig mange tilfeller (men selvfølgelig ikke alle) er stor forskjell i skolemodenhet på barn som er født tidlig og seint på året. Det har ikke noe med intelligens å gjøre, men de yngste er jo nesten ett helt år yngre enn de eldste. Jeg synes det er supert at det blir født barn hele året, og barn født på slutten av året vil jo i løpet av de første skoleårene hente inn de eldste. Men altså mange som opplever skolen som vanskelig og kjedelig, fordi de egentlig fremdeles har godt av mer lek og «frie» oppgaver som det er i barnehagen.
nettopp derfor ønsker jeg mer at min skal komme i januar enn i desember. i tillegg er gutter mer umodne enn jenter i den alderen, og det er ekstra sårbart å starte i 1. klasse som 5åring.. MEN, når det er sagt så skal vi selvfølgelig være like glade og lykkelige om han velger å komme i desember, må bare jobbe mer med skoleforberedelsene kanskje...?
 
Har fått de samme kommentarene og kjenner jeg blir litt irritert... særlig på det med at noen fremstiller det å være født i desember som noe som automatisk innebærer at man vil stille svakere på skolen. Er selv født i desember, og har ikke hatt noen som helst problemer med det, forutenom at det var litt kjipt å være den siste til å fylle 18.
Nei, barna våre kommer når de kommer, og det blir fint uansett om det er i desember eller januar :)
begynte du i 1. klasse etter 6 års reformen da? er jo stor forskjell på et helt år mener jeg da.. Vi begynte jo på skolen som 6-7 åringer. i dag er de 5-6 åringer..
 
Jeg har tenkt mye på det med januar vs desember. Med termin 5. januar kan det fort bli desemberbaby. Har tenkt mest på at om han blir født en uke før termin mister han et helt år med lek i barnehagen, han blir yngst i klassen og er kanskje ikke moden for det. Så ja, jeg er en av dem som sånn sett håper han vil vente til etter nyttår. Men jeg har også slått meg til ro med at kommer han før tida, så kommer han før tida. Han skulle egentlig ikke «lages» før etter sommeren (yngste min er ikke 1år enda), men så hadde han andre planer! ❤️
 
Jeg tenker selv at jeg håper at det blir januar og ikke desember, så jeg blir ikke irritert på evt kommentarer på det.. og det handler bl.a om skolemodenhet. Når det er sagt, så er jeg selv født i januar, men begynte ett år for tidlig på skolen :p var den eneste i klassen som kunne lese da, så jeg var visst klar ;)
Men kommer denne babyen i desember, så kommer jeg ikke til å dvele med det. Da ble det sånn :)

Men du starta kanskje på skolen før 1997? Da var du i såfall 6 og et halvt da du starta, og ikke 5 og et halvt som desemberbarna nå er.
 
Sniker fra mars

Som barneskolelærer som nå har 1. klasse, så kan jeg meddele at det i veldig mange tilfeller (men selvfølgelig ikke alle) er stor forskjell i skolemodenhet på barn som er født tidlig og seint på året. Det har ikke noe med intelligens å gjøre, men de yngste er jo nesten ett helt år yngre enn de eldste. Jeg synes det er supert at det blir født barn hele året, og barn født på slutten av året vil jo i løpet av de første skoleårene hente inn de eldste. Men altså mange som opplever skolen som vanskelig og kjedelig, fordi de egentlig fremdeles har godt av mer lek og «frie» oppgaver som det er i barnehagen.

Samtidig så kan man risikere å få et barn som kjeder seg mot slutten i barnehagen dersom det er født i januar og veldig modent :) Både desember og januar er jo "ekstremene". Sannsynligvis ikke kjempestor forskjell på desember og oktober f.eks. Har selv en som er født på høsten, som vil være 5,5 år ved skolestart. Han kunne lese før fire års alder og er meget selvstendig type. Så om han hadde vært født i januar, så hadde det fort blitt kjedelig for han :p
 
Har termin 1. januar, så her kan det slå begge veier! Får også masse kommenterer om at jeg må gå til januar, knipe igjen, nyttårs barn, stakkars unge som kanskje kan komme i desember! For meg er ungen hjertelig velkommen i desember! Men siden vi har en fra før, så håper jeg at jeg slipper å være på sykehus akkurat julaften :)
 
Men du starta kanskje på skolen før 1997? Da var du i såfall 6 og et halvt da du starta, og ikke 5 og et halvt som desemberbarna nå er.
Jaja, jeg vet at det er en forskjell der altså.. men det er jo store variasjoner på 5/6-åringer også da..
og jeg kommer nok ikke til å la min (forhåpentligvis) januarbaby begynne ett år for tidlig på skolen heller.. det skjer vel ikke like ofte lenger..
 
Back
Topp